|
Knekt Lårhals.
|
Knekt Lårhals.
13/06/2014 10:18
|
Triplex70
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei
Er 44 år og ( var) middels aktiv. Brakk lårhalsen i mitt 3. forsøk på å "overvinne" et bigjump på ski. Knekte lårhalsen 8.mars, ble operert med skruer og har nå så vidt begynt opptrening med belastning av foten. I løpet av 4 uker skal jeg nå belaste gradvis opp til 100% Går fortsatt med krykker. Treningen går stort sett ut på ergometersykkel, styrke trening av kjerne muskler og noen direkte på foten. Har også begynt rolig gange på tredemølle, uten krykker, men støtter meg på tredemøllen. Tøyer også en del, er blitt veldig stiv i lysken. Føler at treningen er veldig bra og bevegeligheten og stivhet i lysken blir bedre.
Ser her inne at det er flere som har knekt lårhalsen og endt opp med protese, men er det noen som har knekt lårhalsen og IKKE fått protese?
For øvrig er jeg veldig interessert i tips og råd om opptrening. Hva bør man holde seg unna f.eks og hvilke øvelser anbefales?
Takk for svar
|
|
|
Re: Knekt Lårhals.
[Re: Triplex70]
13/06/2014 10:23
|
gare
More than words
|
More than words
Med tanke på krykker og forsiktig opptrening er det ting som tyder på at dette ikke har vært et helt ukomplisert brudd? Det er nå ellers sånn at de som går fra lårhalsbrudd til protese er det som i utangspunktet har fått en pertrochantær eller subtrochantær fractur med ytterligere komplikasjoner i form av at skruene ikke fester seg skikkelig og at man ikke får blodsirkulasjon nok til hofteleddskula(med derpåfølgende nekrose og totalprotese hofte).
Du er jo ellers ikke en standard-representant for lårhalsbrudd, men det vet du jo. Det bør jo være fullt ut grodd nå, men det er kanskje noe du skal diskutere med ortopeden?
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
13/06/2014 11:07
|
Triplex70
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for svar:)
Vet ikke helt hva som er komplisert eller ikke. Men epikrisen som er skrevet på svensk( ble operert i Levi i Finland) sier "fractur i femur".( Som jeg kan se og blitt forklart har jeg brekt av hofteleddskula) Ortopeden i Norge sa at etter 6 uker kunne man fortsatt se bruddet på rønken, det kunne man også litt etter 12 uker, men det var normalt ifølge ortopeden. Nå får jeg altså lov til gradvis å belaste foten.
Satser på at alt blir bra:)
|
|
|
13/06/2014 11:27
|
gare
More than words
|
More than words
Da er det vel muligens slik at du har hatt et lårbeinsbrudd?? Lårshalsbrudd heter jo Fractur colli femuris, nå er det kanskje ikke sååååå interessant for flertallet her, men et lårbeinsbrudd harmonerer jo mer med forbud mot belastning samt det faktum at de fleste yngre mennesker(jepp, i denne sammenhengen er både du og jeg "yngre")ikke brekker lårhalsen men lårbeinet, siden lårhalsen er en sterkere struktur enn lårbeinet.
Er bruddet veldig høyt oppe på lårbeinet begynner det antagelig å bli mer en akademisk øvelse om man kaller det lårbeinsfraktur eller lårhalsfraktur.
|
|
|
13/06/2014 11:46
|
Triplex70
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Mener ganske sikkert at det er lårhals brudd. Fant litt mere i epikrisen. Diagnose: s72.0 Fractura collum femoris I.sin i10 HTA. Operation: NFJ50 Repositio,fixatio Asnis 6,5 mm x 3
Det eneste jeg vet er at foten er blitt litt kortere ellers er det meste "normalt" med bruddet, men det var et "skikkelig" brudd som de sa.
|
|
|
13/06/2014 11:51
|
gare
More than words
|
More than words
Mener ganske sikkert at det er lårhals brudd. Fant litt mere i epikrisen. Diagnose: s72.0 Fractura collum femoris I.sin i10 HTA. Operation: NFJ50 Repositio,fixatio Asnis 6,5 mm x 3
Det eneste jeg vet er at foten er blitt litt kortere ellers er det meste "normalt" med bruddet, men det var et "skikkelig" brudd som de sa. Brekker man lårhalsen som 44-åring(uten å lide av beinskjørhet)vil det nok være et "skikkelig" brudd ja! Lykke til med treningen. Det vil nok være smertefullt en god stund, særlig med all muskulaturen som skal på plass igjen.
|
|
|
15/06/2014 18:50
|
GIB
Medlem
|
Medlem
Et tips er at du har rett til full refusjon til fysioterapi (offentlige med driftsavtale) i 6 måneder etter et operativt inngrep. Der vil du kunne få kyndig veiledning i øvelser og opptrening. Du trenger da rekvisisjon fra din fastlege eller fra ortoped hvis du skal på flere kontroller.
|
|
|
[Re: GIB]
16/06/2014 07:34
|
zero
Ringrev
|
Ringrev
Et tips er at du har rett til full refusjon til fysioterapi (offentlige med driftsavtale) i 6 måneder etter et operativt inngrep. Der vil du kunne få kyndig veiledning i øvelser og opptrening. Du trenger da rekvisisjon fra din fastlege eller fra ortoped hvis du skal på flere kontroller. For å utnytte dette fullt er det bare å prioritere å gå til fysio. 6 måneder gjelder fra første behandling til siste behandling.
-joachim Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
|
|
|
|
|
|