Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Trondheim - Oslo: Hvordan trene de to siste ukene?

Trondheim - Oslo: Hvordan trene de to siste ukene? #1805318 12/06/2014 23:29
M
mabo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
M
Som helt fersk deltaker i Styrkeprøven har jeg tenkt å kjøre siste langtur fredag uken før, slik at jeg har en hel uke å konsumere milene på. Jeg har lagt opp til to stk av disse langturene kommende uke. Med langtur i denne sammenheng snakker jeg om +/- 20 mil. Den siste uken er jeg usikker på hva jeg bør gjøre for å stille med friskest mulige bein. Er det noen med erfaring fra Styrkeprøven som kan si noe om hvordan de siste ukene før rittet ble brukt. Eventuelt andre som har innspill?

Re: Trondheim - Oslo: Hvordan trene de to siste ukene? [Re: mabo] #1805386 13/06/2014 07:08
Flex Offline
Veteran
Veteran
Nå har jeg ikke all verdens erfaring, men har kjørt en gang (i fjor på 16 timer). Jeg la i hvert fall opp til "normal" trening uka frem til helga før, og en langtur (4 - 5 timer over et fjell) i helga. Siste uka syklet jeg veldig lite, dvs. kun til og fra jobb mandag til onsdag; en knapp mil hver vei. Dro til maks i bakkene på onsdagen. Torsdag og fredag ble det null sykling.

Vet ikke om det var optimalt, men det fungerte i hvert fall for meg.

Re: Trondheim - Oslo: Hvordan trene de to siste ukene? [Re: mabo] #1806329 15/06/2014 09:57
CyberTrack Offline
Veteran
Veteran
Er nok individuelt dette. Og det er ikke sikkert den ene løsningen er så mye bedre eller dårligere enn den andre - innenfor visse grenser.

I forbindelse med en skade hadde jeg null meter på sykkelen de to siste ukene før T-O for noen år siden. Hadde veldig lette og fine bein. Bruker ikke slik oppkjøring bevisst, men er ikke redd for å hvile litt ekstra foran lange ritt.

T-O er langt og det blir mindre rykking og hardkjør enn i kortere ritt. Jeg tenker da at det er viktigere å være helt uthvilt enn å ha den siste prosenten i maks trøkk.

Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
Re: Trondheim - Oslo: Hvordan trene de to siste ukene? [Re: mabo] #1806338 15/06/2014 10:40
olechr Offline
More than words
More than words
Siste uken bør du holde beina i gang, men korte turer og fokus på overskudd. De fleste har en økt siste uken som er "hard". Dvs sone 3 drag etc bare for å bruke pumpa litt.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Trondheim - Oslo: Hvordan trene de to siste ukene? [Re: mabo] #1807438 17/06/2014 10:45
M
mabo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
M
Takk for tilbakemeldingene alle sammen. Da blir det en del mil denne uka, og korte økter i flatt lende påfølgende uke.

Moderator  support