Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

11-28 eller 11-25

11-28 eller 11-25 #1805092 12/06/2014 16:34
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 389
N
Negua Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
N
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 389
Har i dag kompaktkrank, 34-50 og 11-25. Vurderer 11-28, men er faktisk redd 28 tidvis kan bli for lett for å kunne holde høy nok fart. Så jeg girer ned og faller på 24. Litt tyngre enn 25(på 11-25 kassett), men frykter at denne blir en tanke for tung. Forskjellen fra 23-25(11-25) virker på meg jevnere enn forskjellen fra 24-28(11-28).
Jeg bruker ofte 25 i bakker for å sykle rolig, men er bakkene bratte nok kan jeg fort bikke sone 2, med mindre jeg reduserer kadensen.

Jeg er en lett rytter, men har nok ikke muskelkraft for ikke å utvikle syre med 25. Men jeg er redd 28 kan bli for lett og når jeg vil ha et gir tyngre blir 24 en smule for tungt. Men for stor er egentlig forskjellen på 24 og 25?

Og, kan jeg fint sette på 11-28 der jeg nå har 11-25?
Har enn BBright krank FSA.

Re: 11-28 eller 11-25 [Re: Negua] #1805114 12/06/2014 17:20
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Du kan eventuelt velger SRAMs PG 1050-kassett, som er 11-28 på dette viset: 11-12-13-14-15-17-19-22-25-28.


Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: 11-28 eller 11-25 [Re: Valentino] #1805141 12/06/2014 18:11
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 1,076
thasle Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 1,076
Om det er frykt for å touche sone to innimellom kan dette sjå ut som eit i-landsproblem. Du tar jo ikkje skade av litt syre. Å ha problemer med å holde kadensen på letteste gir ii lange bakkar er noko anna, men å trå til i kneiker er vel nettopp det du har behov for mtp å utvikle meir muskulatur.

Valentino nevner 11-28 sram, men dei har jo også kassetter med 26 på toppen.


Tore Haslemo
Hjelperytter for Landevei og landevei.no
Landevei på facebook
@landevei
Re: 11-28 eller 11-25 [Re: Negua] #1805143 12/06/2014 18:13
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 113
S
Staal3 Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
S
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 113
Kan jo prøve en 11-27 for å få litt mindre sprang - 11,12,13,14,15,17,19,21,24,27


Re: 11-28 eller 11-25 [Re: Negua] #1805148 12/06/2014 18:14
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 710
A
AllanHov Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
A
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 710
Jeg har standardkrank men bruker nå 11 - 28 på både trening og konkurranse. Jeg har aldri opplevd noen ulemper med å ha et relativt lett gir tilgjengelig og mange ofte i trening har det vært helt nødvendig for å holde riktig watt uten at kadensen faller til nivå med styrketråkk. I konkurranse så setter jeg også pris på å ha et lett tilgjengelig gir for å kunne sykle med høy kadens, for å ikke bli så sur i beina.

At det blir større hopp i girene med 11 - 28 sammenlignet med 11 - 25 har jeg heller aldri lagt merke til, men så føler jeg at jeg presterer bra i et spekter på 80 - 100 rpm og er ikke så sensitiv på den fronten.


www.triallan.com Veien til Ironman Hawaii.
Re: 11-28 eller 11-25 [Re: Negua] #1805159 12/06/2014 18:37
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 1,667
H
hnastrup Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
H
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 1,667
Jeg merker forskjellen på spranget mellom 25 og 28 i forhold til resten av girene, men jeg har aldri sett på det som en ulempe. Som regel er det bare deilig å få det lette giret.

Re: 11-28 eller 11-25 [Re: Negua] #1805176 12/06/2014 19:13
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 389
N
Negua Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
N
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 389
Takker for svar!
Funderte på dette på tur i dag, og kan godt være at jeg prøver meg på 11-28, men Sram'en frister litt.

Funker Sram kassett med Shimano-kjede og FSA krank?

Re: 11-28 eller 11-25 [Re: Negua] #1805182 12/06/2014 19:21
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 1,076
thasle Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 1,076
Fordelen med kompakt er at ein klatrar med gir som er lengre ned på kassetten, og dermed får mindre hopp mellom gira. Dette er jo ein av argumentene for å gå for 11-delt, at ein kan behalda tett giring i det området ein brukar mest tid på (14-18) og likevel ha spredning. På tempo brukte eg tidlegare heilt tette kassettar, der ein heile tida hadde eit passande gir til marsjfarten. 16-18 er jo for eksempel eit stort hopp i eit område ein nyttar mykje.


Tore Haslemo
Hjelperytter for Landevei og landevei.no
Landevei på facebook
@landevei
Re: 11-28 eller 11-25 [Re: Negua] #1805183 12/06/2014 19:22
Registrert: May 2008
Innlegg: 3,935
RoyE Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: May 2008
Innlegg: 3,935
Sitat: Negua
Funker Sram kassett med Shimano-kjede og FSA krank?


Ja, det er problemfritt.

RoyE


#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: 11-28 eller 11-25 [Re: RoyE] #1805220 12/06/2014 20:00
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 389
N
Negua Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
N
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 389
Sitat: RoyE
Sitat: Negua
Funker Sram kassett med Shimano-kjede og FSA krank?


Ja, det er problemfritt.

RoyE


Glimrende! Da skal jeg bare bestemme meg ICON_SMILE

Re: 11-28 eller 11-25 [Re: Negua] #1805291 12/06/2014 21:47
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 832
S
spinat Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
S
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 832
Kjøp deg en Sram 11-26. Da har du tungt nok og lett nok gir for de fleste norske forhold: 11-12-13-14-15-17-19-21-23-26.
Så kan du kjøpe deg en 11-28 hvis du skal på alpetur.

Re: 11-28 eller 11-25 [Re: Negua] #1805727 13/06/2014 15:28
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 389
N
Negua Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
N
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 389
Omkretsen på en 28 er jo større enn en på 25. Blir kjedet veldig stramt på 28, eller er det såpass lite at det ikke har så mye å si?

Re: 11-28 eller 11-25 [Re: Negua] #1805729 13/06/2014 15:35
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 2,380
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
O
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 2,380
Det kommer an på hvor mye "slakk" du har å gå på fra før. Hvis kjedet i dag er ganske stramt når du har det på storklinga foran og største tannhjulet bak så må du også bytte kjedet eller sette inn ekstra ledd. Hvis kjedet i dag ikke er strammere enn at du kan bøye ett av leddene "dobbelt" så går det bra.

Re: 11-28 eller 11-25 [Re: Open 1.0] #1805755 13/06/2014 16:26
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 389
N
Negua Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
N
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 389
Sitat: Open 1.0
Det kommer an på hvor mye "slakk" du har å gå på fra før. Hvis kjedet i dag er ganske stramt når du har det på storklinga foran og største tannhjulet bak så må du også bytte kjedet eller sette inn ekstra ledd. Hvis kjedet i dag ikke er strammere enn at du kan bøye ett av leddene "dobbelt" så går det bra.


Ikke noe problem å legge det dobbel, men bakgiret gir jo litt etter når jeg bøyer det ene leddet.

Re: 11-28 eller 11-25 [Re: Negua] #1805979 14/06/2014 06:43
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 2,380
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
O
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 2,380
Sitat: Negua
Sitat: Open 1.0
Det kommer an på hvor mye "slakk" du har å gå på fra før. Hvis kjedet i dag er ganske stramt når du har det på storklinga foran og største tannhjulet bak så må du også bytte kjedet eller sette inn ekstra ledd. Hvis kjedet i dag ikke er strammere enn at du kan bøye ett av leddene "dobbelt" så går det bra.


Ikke noe problem å legge det dobbel, men bakgiret gir jo litt etter når jeg bøyer det ene leddet.


Da burde det gå helt fint å sette på en 28-kassett.

Re: 11-28 eller 11-25 [Re: Open 1.0] #1806198 14/06/2014 20:32
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 389
N
Negua Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
N
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 389
Sitat: Open 1.0
Sitat: Negua
Sitat: Open 1.0
Det kommer an på hvor mye "slakk" du har å gå på fra før. Hvis kjedet i dag er ganske stramt når du har det på storklinga foran og største tannhjulet bak så må du også bytte kjedet eller sette inn ekstra ledd. Hvis kjedet i dag ikke er strammere enn at du kan bøye ett av leddene "dobbelt" så går det bra.


Ikke noe problem å legge det dobbel, men bakgiret gir jo litt etter når jeg bøyer det ene leddet.


Da burde det gå helt fint å sette på en 28-kassett.


Hvordan vet jeg at det ikke går bra? Hvordan vet jeg at kjedet har for få ledd?

Re: 11-28 eller 11-25 [Re: Negua] #1806246 14/06/2014 22:24
Registrert: Apr 2014
Innlegg: 687
S
SoneX Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
S
Registrert: Apr 2014
Innlegg: 687
det finner du fort ut når du har montert den nye kasetten

Re: 11-28 eller 11-25 [Re: Negua] #1806294 15/06/2014 08:32
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 2,380
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
O
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 2,380
Sitat: Negua
Sitat: Open 1.0
Sitat: Negua
Sitat: Open 1.0
Det kommer an på hvor mye "slakk" du har å gå på fra før. Hvis kjedet i dag er ganske stramt når du har det på storklinga foran og største tannhjulet bak så må du også bytte kjedet eller sette inn ekstra ledd. Hvis kjedet i dag ikke er strammere enn at du kan bøye ett av leddene "dobbelt" så går det bra.


Ikke noe problem å legge det dobbel, men bakgiret gir jo litt etter når jeg bøyer det ene leddet.


Da burde det gå helt fint å sette på en 28-kassett.


Hvordan vet jeg at det ikke går bra? Hvordan vet jeg at kjedet har for få ledd?


Etter at du har satt på den nye kassetten så girer du til det største drevet foran mens du bak har kjedet på ett av de mindre tannhjulene. Når du har fått kjedet på det største drevet så girer du til lettere gir bak og hvis kjedet er for kort så vil du ikke klare å gire fra nest letteste til det letteste (største tannhjulet) fordi kjedet da blir så stramt at girveksleren ikke kan bevege seg lenger innover.

Re: 11-28 eller 11-25 [Re: Negua] #1813325 26/06/2014 22:30
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 173
Alexandre Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 173
11-28 dura ace 9000 eller 11-28 ultegra er svaret.

11-12-13-14-15-17-19-21-23-25-28

vs

11-25 versjon i begge serier.

11-12-13-14-15-16-17-19-21-23-25

Må ha 11 delt først da :-)

Gir spørsmål ute av verden....


Rapha Performance Roadwear, www.rapha.cc
KNIGHT, www.knightcomposites.com
PARLEE, www.parleecycles.com

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå