|
|
|
sikring av bod i felles anlegg
|
sikring av bod i felles anlegg
12/06/2014 09:30
|
anerz
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Noen anbefalinger for å sikre tilgang til bod på en best mulig måte? Har en bod som ligger sammen med 3 andre leiligheter bak en låst ståldør. Men antar den nøkkelen er felles på resten av bodområdene i borettslaget, sånn sett kan i teorien ca 130 enheter ha nøkkel. I tillegg så er ikke alle like flinke til å dra til seg døra slik at den går i lås. Selve boden er adskilt fra resten med vanlig netting som er brukt i gjerder, ikke hønsenetting men den litt tykkere typen. Har 2 vegger med mur, og 2 med netting. Dør med hengsler og en hengelås. Kjøpt inn og skal sette på et par hengsler ekstra, samt en ekstra hengelås. Men er det noen alarmsystemer av type clas ohlson/Jula/ebay som er verdt å kikke på. Enten med sirene eller gsm varsling? Skal ikke ha vært noe innbrudd i bodene tidligere, men da utgangsdøra sjelden er låst kan man aldri være trygg. I tillegg innholder min bod sykler og deler for noen ti tusener av kroner i motsetning til naboene som rett og slett inneholder søppel og opppussnings rester. Så vet hvilken eventuelle tyver vil prøve seg på.
After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.
|
|
|
Re: sikring av bod i felles anlegg
[Re: anerz]
12/06/2014 09:48
|
j.bruu
Entusiast
|
Entusiast
Hva med å sette opp et viltkamera som sender bildene til mobilen din ? Kansje litt dårlig dekning bak en ståldør.
Hadde det vært mulig å skjerme innholdet i boden for innsyn ( så det ikke ser så fristende ut å bryte seg inn.?)
God innboforsikring.
|
|
|
12/06/2014 10:38
|
perbl
More than words
|
More than words
Dette høres ut som den type bod jeg fikk stjålet sykkel fra for noen år siden.
Min innstillig er hvertfall at om det er sykler jeg er redd for, holdes de unna slike boder.
Stort sett samtlige sykkeltyveri av high-end-sykler her i byen har vært foretatt fra boder og garasjer. Skjønner at det i enkelte tilfeller kan være grunner til at man må ha sykkelen der, men de fleste bør etter min mening kunne vurdere om man kan prioritere sykkeloppbevaring på et tryggere sted, enten i et ubrukt rom eller lage til noe Ikea-hack av et sykkelstativ som kan gjøre oppbevaring i gang eller lignende litt stiligere.
Per B.
|
|
|
12/06/2014 11:03
|
LarsFredrik
Fersking
|
Fersking
Naboen hadde finere sykkel enn meg, men også feter hengelås. Han fikk bare et par hakk i hengelåsen.
Min hengelås hadde de ingen problemer med å klippe, var billig type fra Clas Ohlson. Anbefaler lås som ikke kan klippes. Skjerm for innsyn.
Var nok en nabo/leieboer som stjal den.
Garasjeanlegg (med låst port) -> Låst dør inn til gang -> Låst dør inn til bodanlegg -> Låst bod.
|
|
|
12/06/2014 11:36
|
anerz
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Har bodd i leiligheten snart ett år, og skal jo sant sies at syklene har stått enten i leilighet eller på veranda(4etasje) frem til nå. Men har liten veranda, og er jo praktiskt å kunne bruke veranda uten å måtte flytte på sykler til stadig. Dekke til innsyn har jeg vurdert, men om man skjuler innhold så viser det jo bare at man kanskje har verdier der. Så vet ikke hvor mye hjelp det er i det. Er dekning til mobil i boden, så sms basert overvåkning hadde vært mulig, men beste er å forhindre riskioen for innbrudd mest mulig. Alarm som hyler om døra åpnes?
After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.
|
|
|
12/06/2014 12:09
|
GeirK
More than words
|
More than words
Alarm som hyler om døra åpnes?
Gjerne så kraftig at det blir umulig å oppholde seg i rommet.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
|
|
|
|