Rebound helt åpen vil gjøre at gaffelen slår tilbake etter dumper (tenk hoppestokk) og gaffelen vil da ikke dempe slag, men forsterke de. Et greit utgangspunkt for å stille inn rebound er 4 klikk fra full åpen også øke/minske rebounddemping med ett klikk av gangen til du har et klikk mer rebound demping enn der hvor den spretter/slår. Rebound demping avhenger av lufttrykk, rytter og terreng. For lite/for mye lufttrykk kan også slå negativt ut. På evolution gaffelen jeg brukte før så var det +/- 5 PSI rundt sweetspot som fungerte, utenfor det så var den vond på smådumper.
Hvis du setter sykkelen oppned i 15 minutter, deretter komprimerer gaffelen 50% og beina fortsatt er knusktørre så ville jeg tatt gaffelen av sykkelen og ristet på den. Da skal det skvulpe olje inni gaffelen. Dersom det ikke gjør det så kan du ha fått en gaffel med for lite olje og vil da få høy friksjon pga. at pakninger og lagre ikke smøres. Da ville jeg hørt med stedet hvor du kjøpte butikken om de kan fikse det (er isåfall sansynlig at det er en oljeservice som trengs).
Redigert av evhvis; 09/06/2014 17:26.