Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Luftrykk i Fox dempergaffel

Luftrykk i Fox dempergaffel #1802956 08/06/2014 17:06
O
oddivato Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
O
Hei
Jeg har en nesten ny sykkel med Fox 32 130 mm dempergaffel.
Har noen langturer med sykkelen og er skuffa over gaffelen, anbefalt trykk for min vekt er 80 psi. Men da blir den altfor stiv med bare 8- 10 mm sag. For å få anbefalt sag må jeg ned mot 50 psi og da synker den for mye sammen nedover etter mitt syn.

Sjøl med 50 psi er den forresten veldig ufølsom for småslag, det rister og slår.

Re: Luftrykk i Fox dempergaffel [Re: oddivato] #1803239 09/06/2014 14:16
E
evhvis Offline
Fersking
Fersking
E
Sag på 8-10mm hørtes veldig lite ut ved 80 psi. Du komprimerer gaffelen et par ganger og setter den i Descend mode før du måler sag?

For småslag så kan det være rebound som blir feil eller at gaffelen kommer for langt ned i vandringen da gaffelen ikke er linær. Hvis rebound er for treig så vil gaffelen komme lavere og lavere i vandring og bli hardere, er rebound for rask så vil gaffelen sprette tilbake for raskt og slå oppover. Grovinnstilling av rebound kan du gjøre ved å kjøre rolig ned en fortauskant. Da skal gaffelen komprimere kontrollert uten å slå opp igjen. Reduser deretter rebound (raskere retur) dempingen til den slår opp når du kjører ned fortauskanten så øker du rebound dempingen (tregere) med et hakk. Fininstilling der du vanligvis sykler.

Kan også være friksjon fra pakningene. Komprimer gaffelen et par ganger og sjekk at du får olje gaffelbeinene. Hvis du ikke får olje på beinene så snur du sykkelen opp ned en stund og gjør samme sjekken igjen. Dersom du fortsatt ikke får olje på beinene så kan det være at det ikke er nok olje i gaffelbeinene. Pakningene vil også gi mindre friksjon etter at du har fått noen mil på gaffelen i terreng hvor det brukes en del av vandringen.

Tar jeg helt feil hvis jeg antar at det er en evolution gaffel?

Re: Luftrykk i Fox dempergaffel [Re: oddivato] #1803257 09/06/2014 15:03
O
oddivato Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
O
Hei igjen
Rebound har alltid stått helt åpen (raskeste) Sykkelen har jo stått opp ned mange ganger i forbindelse med hjulskifte og diverse småjusteringer siden jeg fikk den i hus, men gaffelbeina er tørre så det støver av dem.
Og helt rett det er en evolution gaffel.

Re: Luftrykk i Fox dempergaffel [Re: oddivato] #1803330 09/06/2014 17:24
E
evhvis Offline
Fersking
Fersking
E
Rebound helt åpen vil gjøre at gaffelen slår tilbake etter dumper (tenk hoppestokk) og gaffelen vil da ikke dempe slag, men forsterke de. Et greit utgangspunkt for å stille inn rebound er 4 klikk fra full åpen også øke/minske rebounddemping med ett klikk av gangen til du har et klikk mer rebound demping enn der hvor den spretter/slår. Rebound demping avhenger av lufttrykk, rytter og terreng. For lite/for mye lufttrykk kan også slå negativt ut. På evolution gaffelen jeg brukte før så var det +/- 5 PSI rundt sweetspot som fungerte, utenfor det så var den vond på smådumper.

Hvis du setter sykkelen oppned i 15 minutter, deretter komprimerer gaffelen 50% og beina fortsatt er knusktørre så ville jeg tatt gaffelen av sykkelen og ristet på den. Da skal det skvulpe olje inni gaffelen. Dersom det ikke gjør det så kan du ha fått en gaffel med for lite olje og vil da få høy friksjon pga. at pakninger og lagre ikke smøres. Da ville jeg hørt med stedet hvor du kjøpte butikken om de kan fikse det (er isåfall sansynlig at det er en oljeservice som trengs).

Redigert av evhvis; 09/06/2014 17:26.
Re: Luftrykk i Fox dempergaffel [Re: oddivato] #1890132 15/11/2014 14:49
O
oddivato Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
O
Vart omsider såpass drittlei av Fox gaffelen at jeg gjorde et impulskjøp av en RS Revelation RCT3 140, Foxen var 130 mm.

På grunn av en heidundrende forkjølelse har det blitt bare en kort tur i marka, men det virker jo som en annen verden, så sjøl om jeg er et naut til å sette opp dempere har jeg jaggu trua.

Moderator  support