Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Girutveksling for sykling i Alpene

Girutveksling for sykling i Alpene #1800179 03/06/2014 19:03
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 93
D
Doffen Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
D
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 93
Hei!
Jeg trenger råd til å dreve ned min nåværende girutveksling som er 53/39 foran og 25/12 bak. Det sitter shimano 105 krank foran og shimano ultegra bak.

Jeg har en følelse på at dette blir for tunge gir for meg når det skal sykles i bratte lange bakker.
Ønsker synspunkter på hvilken muligheter som finnes.
På forhånd takk

Re: Girutveksling for sykling i Alpene [Re: Doffen] #1800185 03/06/2014 19:19
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 3,835
pharynx Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 3,835
Du trenger nok en kompaktkrank foran (50/34) samt en 11-28 (minst) bak.

Hvis du kan ha det, så kan også en 30T-32T monteres bak uten å skifte foran.

Redigert av pharynx; 03/06/2014 19:20.
Re: Girutveksling for sykling i Alpene [Re: Doffen] #1800242 03/06/2014 20:41
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 219
R
Reke Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
R
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 219
Fra min bittelille erfaring med sykling i fjella så vil jeg også anbefale at du skaffer kompaktkrank med 50/34 foran, og minst 28 bak.

Jeg har også standardkrank, og før sesongen bytta jeg ut 12-25 med 13-29. Fikk en vesentlig bedre hverdag, og 39/29 utveksling er lett nok til alt av vanlige norske bakker.

Synes Pharynx forslag om å slenge på en med 32 tenner er bra, hvis giret ditt klarer det.

Re: Girutveksling for sykling i Alpene [Re: Doffen] #1800260 03/06/2014 20:57
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 230
B
bza Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
B
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 230
Jeg syklet en uke i alpene, inkludert le Etape de Tour for noen år siden med 53/39 foran og 11/28 bak. Holdt i massevis det, men det blir såklart noen økter med styrketråkk innimellom.

Re: Girutveksling for sykling i Alpene [Re: Doffen] #1800274 03/06/2014 21:13
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 832
S
spinat Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
S
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 832
Det kommer selvfølgelig an på hvor mye krutt du har i bena. Men jeg har god erfaring med 50/34 11/28 i diverse lange bakker i Spania/Frankrike/Italia. Noe lettere trenger du neppe. Du vil forøvrig merke stor forskjell bare på å bytte kassett fra 25 til 28.

Re: Girutveksling for sykling i Alpene [Re: Doffen] #1800277 03/06/2014 21:16
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 7,504
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 7,504
Kompakt krank og 11-28 får min stemme også. Klart en klarer å tvinge seg opp med standard krank også, men de fleste av oss har mye mer "glede" med kompakt krank!

Re: Girutveksling for sykling i Alpene [Re: Doffen] #1800351 04/06/2014 06:18
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
I fjor var 34x27 greit på alpedagstur, mens 34x25 ikke var det dagen etter.
Skal på en ukestur i sommer som inkluderer Croix de fer, Alpe d'Huez, Madeleine og Ventoux, og da blir det 34x29, dvs. 50/34 og 12-29* på meg. Fint å kunne spinne.

*Campagnolo, må vite! yes


Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Girutveksling for sykling i Alpene [Re: Doffen] #1800809 04/06/2014 16:37
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 6,078
skubisan Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 6,078
Juvass er nok hardere en noen bakke som er brukt i TdF.. Men ja, min erfaring er at det går en smertegrense rundt 34-26, 27, 28 i lange bakker med snitt rundt 7%. Blir det lengre partier over 10% så er det alt for tungt.

Re: Girutveksling for sykling i Alpene [Re: skubisan] #1800841 04/06/2014 17:51
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 93
D
Doffen Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
D
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 93
Jeg takker og bukker for mange konstruktive innlegg. Da er planen å skifte til kompaktkrank med 53/34 og 11-28 kasset bak.

Jeg skal prøve ut dette først . Er så heldig å få låne en sykkel av en kamerat med denne utvekslingen. Selv om bakkene er hjemme ikke er like lange så får jeg en viss feeling på hvordan dette vil funke.

Re: Girutveksling for sykling i Alpene [Re: Doffen] #1800881 04/06/2014 18:49
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 219
R
Reke Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
R
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 219
Opp Mt. Ventoux hadde jeg 30/30 utveksling, og leita fortsatt etter et lettere gir. Men så er jeg jo ikke allverden til syklist heller.

Re: Girutveksling for sykling i Alpene [Re: Doffen] #1800889 04/06/2014 18:57
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256
thamg Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256
Sitat: Doffen
Jeg takker og bukker for mange konstruktive innlegg. Da er planen å skifte til kompaktkrank med 53/34 og 11-28 kasset bak.

Jeg skal prøve ut dette først . Er så heldig å få låne en sykkel av en kamerat med denne utvekslingen. Selv om bakkene er hjemme ikke er like lange så får jeg en viss feeling på hvordan dette vil funke.


Du mener 50/34..

Folk er forskjellige, og noen er sterkere, sprekere og lettere enn andre - men du kan se detfra en annen vinkel: Det er ikke krise om du har for lette gir når du reiser til alpene - derimot er det krise hvis du ikke har lette nok gir..
Jeg trives godt på kompaktkrank og 11-28 kassett her hjemme i Norge - skulle jeg reist på sykkelspesifikk tur til alpene ville jeg vurdert 12-30 kassett.

Re: Girutveksling for sykling i Alpene [Re: ] #1800897 04/06/2014 19:04
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Sitat: pedaIglipp


Juvass på kompaktkrank og 11-28 var en pest og plage og sikkert en time med stående tråkking.

Da Landevei tok bildene til Norges Flotteste - Juvass - inkludert bildet i annonsen over her nå så brøt jeg meg opp på 36/25 som letteste gir. Ikke å anbefale, spesielt ikke 15 mil tidligere på dagen.
I alpene holder det greit for meg med 34/25, da kan jeg holde 80-90 i frekvens opp mot 10% stigning. Blir det brattere enn det må det enten jobbes ganske hardt, eller frekvensen må ned. Dette tilsier at du klarer en 1100-1200 VAM (høydemeter pr time) i klatrefart uten å gå på stålet.
Er du mindre rask er det ingen ulemper med en 11-27 kassett. Da kan du også bli sittende å nyte landskapet selv i de bratteste og lengste bakkene.


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Girutveksling for sykling i Alpene [Re: Valentino] #1800905 04/06/2014 19:12
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 2,114
NjuK Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 2,114
Sitat: Valentino
I fjor var 34x27 greit på alpedagstur, mens 34x25 ikke var det dagen etter.
Skal på en ukestur i sommer som inkluderer Croix de fer, Alpe d'Huez, Madeleine og Ventoux, og da blir det 34x29, dvs. 50/34 og 12-29* på meg. Fint å kunne spinne.

*Campagnolo, må vite! yes


Skal du på tur med Bergodal? Var reiseleder på denne turen for 3 år siden. Det er mange mil, og mange høydemeter på noen dager. Kan være greit med lett gir noen dager. Anbefaler kompaktkrank og et lettere girvalg bak i tillegg.


Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
Re: Girutveksling for sykling i Alpene [Re: Doffen] #1800914 04/06/2014 19:19
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 1,233
Freakout Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 1,233
Skal du sykle Mortirolo eller Zoncolan vil jeg nok ha et veldig lett krabbegir. Med 12% i snitt og en del mer på det bratteste gikk det akkurat å knekke seg opp på 34/28. Men husk, det er lov å stoppe og ta seg en pust i bakken(selvfølgelig er det ikke det for en hardbarka syklist, get to the top or die trying)


Tryner du aldri, prøver du ikke hardt nok!
Re: Girutveksling for sykling i Alpene [Re: Doffen] #1800933 04/06/2014 19:43
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 604
Vingleik Vaagal Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 604
Som en uerfaren rytter er jeg fornøyd med og ha starta på 12-30. Kjenner ofte at jeg mangler noe når det går nedover, men er desto mer fornøyd med utvekslingen når jeg prøver meg opp til Ullandhaugstårnet via Grisabakken på slutten av en 6-timers.

Tror jeg skulle hatt problemer med alpene på noe annet enn 28.

Re: Girutveksling for sykling i Alpene [Re: NjuK] #1800935 04/06/2014 19:45
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Sitat: NjuK
Skal du på tur med Bergodal?
Ja.
Forøvrig er jeg muligens kapabel til 1000 VAM. Vi får kanskje sjekke det opp A d'H.


Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Girutveksling for sykling i Alpene [Re: Doffen] #1800946 04/06/2014 20:09
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 219
R
Reke Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
R
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 219
I den andre enden så ofra jeg 12ern på kassetten til fordel for 13 når jeg endra kassett tra 12-25 til 13-29. Har aldri savna 12ern. Er jammen ikke sikker på at jeg hadde savna 13 heller.

Hvor fort er egentlig 53/13 med 100 i kadens? Tipper jeg aldri kommer til å tråkke ut det giret. sannsynligvis ikke 53/14 heller.

Re: Girutveksling for sykling i Alpene [Re: Valentino] #1800954 04/06/2014 20:18
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 2,114
NjuK Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 2,114
Sitat: Valentino
Sitat: NjuK
Skal du på tur med Bergodal?
Ja.
Forøvrig er jeg muligens kapabel til 1000 VAM. Vi får kanskje sjekke det opp A d'H.


Alpe d`huez er gøy, bare ikke brenn kruttet før på dagen. Fine hoteller og god mat på den turen. Fine løyper og fine fjell.


Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
Re: Girutveksling for sykling i Alpene [Re: Doffen] #1800960 04/06/2014 20:23
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079
G
Gråstein Online
Besatt
Online
Besatt
G
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079

Re: Girutveksling for sykling i Alpene [Re: Doffen] #1800976 04/06/2014 20:38
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 219
R
Reke Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
R
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 219
ok, da tenker jeg at jeg faktisk har bruk for 13. Trudde det var mer. Pleier å hvile meg i nedoverbakkene...

Re: Girutveksling for sykling i Alpene [Re: Reke] #1801060 05/06/2014 01:54
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 6,078
skubisan Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 6,078
Sitat: Reke
ok, da tenker jeg at jeg faktisk har bruk for 13. Trudde det var mer. Pleier å hvile meg i nedoverbakkene...


Jeg sykla noen turritt for mange år siden med 52/13 som tyngste. Det var et helvete å henge med pulja i slake utforbakker. Spant som en gal. Nå som jeg bare kosesykler så bruker jeg sjelden 50/12.

Re: Girutveksling for sykling i Alpene [Re: Doffen] #1801067 05/06/2014 05:05
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Sitat: Doffen
Jeg takker og bukker for mange konstruktive innlegg.

Bra, da kan vi gå over til de mindre konstruktive? For eksempel hvor jeg sier HTFU og sykkeloyvind sier at jeg er en tulling som sykler på alt for tunge gir. ICON_SMILE

Men for likevel å prøve med et snev av seriøsitet, hvis man har så lett gir at det ikke er tungt, det bare går sakte, tar ikke det da bort litt av gleden med klatringer? Opp til 7-8% kan jeg gjerne sitte eller stå og tråkke i en mil med 39:25. Korte kneiker på opp mot 15% går også bra. Over det begynner det å bli kjipt. Å utstyre en racersykkel med touringgir slik at man kan sitte og tråkke seg opp bakkene i 4 km/h synes jeg er meningsløst. Da kan man jo like gjerne gå.

27-kassett, ok. Kompaktkrank, ikke på min sykkel. Trippel, blargh.

Sånn, værsågod sykkeloyvind!

Re: Girutveksling for sykling i Alpene [Re: Doffen] #1801078 05/06/2014 05:54
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 1,660
J
joje Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
J
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 1,660
Selv har jeg ikke hatt store problemer med 39x25 i Pyreneene (Port de Bales, Col de Mente, Peyresourde mfl), Gaustatoppen fra Rjukan eller lokale knekkere med 22 % i enkelte partier. Hadde jeg hatt lettere gir, ville de nok blitt brukt.

Min neste krank blir trolig 52/36 som jeg anser som et godt kompromiss mellom standard og kompakt.

Av bakkene over er det Col de Mente (i 40 graders varme) og Gaustatoppen fra Rjukan som har vært de tyngste

Redigert av joje; 05/06/2014 05:57. Rediger grunn: Lagt til siste avsnitt
Re: Girutveksling for sykling i Alpene [Re: Doffen] #1801111 05/06/2014 06:37
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 1,660
J
joje Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
J
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 1,660
Kompaktkrank er nok optimalt til alpefjell, men man må ikke investere i ny krank for ferien.

For de aller fleste av oss er 50x11 raskt nok, men i ritt ønsker jeg 53x11 som raskeste alternativ.

Re: Girutveksling for sykling i Alpene [Re: ] #1801221 05/06/2014 08:34
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Sitat: pedaIglipp
Er det bratt nok, er 4 km/t en bragd i selv det etter min mening. Selv proffene tyr til kompaktkrank på de bratteste etappene eller rittene, og til overmål hiver på en mtb-krans nå og da.
Det gir jo visse mosjonisters standardkrankfetisj et strøk av selvdestruktivt prinsipprytteri :-)

Forskjellen er at proffene prøver å sykle raskest mulig med best mulig økonomi og derfor har god disiplin på hvilket gir de bruker. Mosjonister med tilgang til lette gir ender veldig ofte opp på det letteste, isteden for å bare ta i litt ekstra. Det ser jeg veldig ofte i det jeg passerer folk opp bakker, hvor jeg er helt overbevist om at den jeg passerer ville ha syklet like "fort" som meg, uten å dø, hvis han ikke hadde tilgang til lette gir.

Re: Girutveksling for sykling i Alpene [Re: Dan] #1801237 05/06/2014 08:54
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,527
C
Clotho_NOR Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
C
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,527
Sitat: Dan
Forskjellen er at proffene prøver å sykle raskest mulig med best mulig økonomi og derfor har god disiplin på hvilket gir de bruker. Mosjonister med tilgang til lette gir ender veldig ofte opp på det letteste, isteden for å bare ta i litt ekstra. Det ser jeg veldig ofte i det jeg passerer folk opp bakker, hvor jeg er helt overbevist om at den jeg passerer ville ha syklet like "fort" som meg, uten å dø, hvis han ikke hadde tilgang til lette gir.


Det er vel også noe i at man blir god til det man trener på ?

Favoritt-ruten min i helgene er ca 120km, og jeg bikker ikke engang 700 høydemeter. Jeg vil tro du har fler høyedemeter på en måned, enn jeg har på ett år, og det selv om jeg nok sykler 6000-7000km i året.

Jeg veier ca 80kg, og i form tråkker jeg i underkant av 4 w/kg. Allikevel sliter jeg med å henge med når det går oppover.

Re: Girutveksling for sykling i Alpene [Re: joje] #1801241 05/06/2014 09:00
Registrert: Jan 2006
Innlegg: 3,531
K
KenR Offline
Besatt
Offline
Besatt
K
Registrert: Jan 2006
Innlegg: 3,531
Sitat: joje
Selv har jeg ikke hatt store problemer med 39x25 i Pyreneene (Port de Bales, Col de Mente, Peyresourde mfl), Gaustatoppen fra Rjukan eller lokale knekkere med 22 % i enkelte partier. Hadde jeg hatt lettere gir, ville de nok blitt brukt.

Min neste krank blir trolig 52/36 som jeg anser som et godt kompromiss mellom standard og kompakt.

Av bakkene over er det Col de Mente (i 40 graders varme) og Gaustatoppen fra Rjukan som har vært de tyngste


Skal du sykle med 52/36 så sykler du fremdeles med en kompaktkrank aka 110 mm BCD. Jeg ville forøvrig ikke prøvd den kombinasjonen av klinger, da forskjellen mellom dem er stor. Det kan føre til dårligere giring og vil føre til økt kompensasjonsgiring bak.

Re: Girutveksling for sykling i Alpene [Re: KenR] #1801260 05/06/2014 09:15
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Alpers Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Sitat: KenR
Sitat: joje
Selv har jeg ikke hatt store problemer med 39x25 i Pyreneene (Port de Bales, Col de Mente, Peyresourde mfl), Gaustatoppen fra Rjukan eller lokale knekkere med 22 % i enkelte partier. Hadde jeg hatt lettere gir, ville de nok blitt brukt.

Min neste krank blir trolig 52/36 som jeg anser som et godt kompromiss mellom standard og kompakt.

Av bakkene over er det Col de Mente (i 40 graders varme) og Gaustatoppen fra Rjukan som har vært de tyngste


Skal du sykle med 52/36 så sykler du fremdeles med en kompaktkrank aka 110 mm BCD. Jeg ville forøvrig ikke prøvd den kombinasjonen av klinger, da forskjellen mellom dem er stor. Det kan føre til dårligere giring og vil føre til økt kompensasjonsgiring bak.


Send e-post til Specialized. De utstyrer nesten alle syklene sine med 52/36. Sist jeg prøvde opp et fjell, for ca 1/2 døgn siden, funket det brillefint.


Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Girutveksling for sykling i Alpene [Re: Alpers] #1801263 05/06/2014 09:17
Registrert: Jan 2006
Innlegg: 3,531
K
KenR Offline
Besatt
Offline
Besatt
K
Registrert: Jan 2006
Innlegg: 3,531
OK, greit å vite.

Re: Girutveksling for sykling i Alpene [Re: Doffen] #1801316 05/06/2014 10:11
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 1,063
Q
quattro Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Q
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 1,063
Det er samme forskjellen som på vanlig kompaktkrank, da.


Lars Olav
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå