Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Defekt fox shock? vanlig feil?

Defekt fox shock? vanlig feil? #1799668 03/06/2014 05:04
M
maple Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
M
har ein Fox Float CTD LV Boost Valve Performance, 2014. hendelen for å veksle mellom climb, trail, descend (den blå bryteren) har blitt heilt slarkete og dreier lett heilt rundt. dei tre hakka for innstilling er ikkje så markert som før, og bryteren hopper gjerne over anten Cl eller D-hakket og blir ståande å peike rett opp mot øvre auge på bakdemperen. Nokon som veit om dette er ein vanlig feil på den bakdemperen? reknar med det er ein garantisak, men kor lenge må eg rekne med å vente på ny shock?

Re: Defekt fox shock? vanlig feil? [Re: maple] #1799681 03/06/2014 05:56
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: maple
reknar med det er ein garantisak, men kor lenge må eg rekne med å vente på ny shock?

Ny kan du vel vente en stund på, reklamasjon betyr nok service. Alt ettersom hvor du har kjøpt den / sykkelen. www.cyklon.no

Re: Defekt fox shock? vanlig feil? [Re: maple] #1799752 03/06/2014 07:37
T
Tollef Offline
Ringrev
Ringrev
T
Prøvd å demontere, rense og remontere hendelen?

Den kan løsnes/strammes med en liten unbrako. Høres ut som hendelen bare har løsnet, og er i ferd med å falle av.

Re: Defekt fox shock? vanlig feil? [Re: maple] #1799773 03/06/2014 07:58
cayman Offline
Ringrev
Ringrev
Det du opplever er nok dessverre ikke helt uvanlig. Det lukter i alle fall garantisak av det, og du bør snarest henvende deg til butikken der du kjøpte demperen/sykkelen for å få avklart dette (ta eventuelt kontakt med cyklon.no direkte hvis du ikke har butikken i nærheten).

Cyklon er vanligvis svært raske mht. å ordne opp, og du behøver antakelig ikke vente mange dagene før du har demperen tilbake igjen.

Kan legge til at jeg stiller meg tvilende til at problemet skulle ligge i at selve hendelen er løs (jeg tipper at det er for lavt nitrogentrykk inne i demperen, men det finner Cyklon ut av).

Mountain biking is not about seeking the path of least resistance
Re: Defekt fox shock? vanlig feil? [Re: maple] #1800717 04/06/2014 13:12
S
stressless86 Offline
Fersking
Fersking
S
har samme problem på min fox float ctd 2013.
etter få timers bruk begynte hendelen å "henge" når den sto i climb.

har prøvd å justere 1.5mm umbrako z-skruen på toppen, men gjorde bare vondt verre.

hendelen står i riktig posisjon i trail, men står skrått i descent og henger slapt i climb.

Re: Defekt fox shock? vanlig feil? [Re: maple] #1802528 07/06/2014 11:31
M
maple Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
M
Det funka ikkje å stramme opp hendelen.
Iflg forhandler var dette ein vanlig feil, spesielt på low tune dempere som min. Som cayman foreslår er det nitrogentrykket som er problemet. Det er imidlertid ikkje ein garantisak(!). Demperen fungerer som den skal sjølv om hendelen er vanskelig å få til å stå i rett posisjon. Løysinga på problemet vil vere å justere nitrogentrykket, men på ein low tune demper vil dette ha stor konsekvens på funksjonen, og er ikkje anbefalt.
Fascinerande at ein produsent lanserer eit produkt med ein kjent feil som det ikkje går an å rette opp. Men så lemge demperen fungerer som den skal så er det forsåvidt ok. Bare bittelitt vanskeligere å bytte mellom C, T og D "i farta".

Moderator  support