Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Yeti SB95 - hvor mye bedre? Nå med bilder.

Yeti SB95 - hvor mye bedre? Nå med bilder. #1799119 02/06/2014 10:31
C
Chevron Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
C
Da er jeg er i gang med å handle nye sti sykkel.

Jeg har fått et tilbud på en Yeti SB95 - 2013 mod. Pris ligger på ca 10.000 kr under fjorårets pris. Men den er sort, noe jeg egentlig hadde bestemt meg for at jeg ikke skulle ha. Størrelsen er riktig og fant meg godt til rett på 29`. Den føltes ikke tung eller vansklig.

Har samtidig kikket litt rundt og sett litt på:
- Cannondale Trigger 4 - 27.5 i katalog (tydligvis lang ventetid ifølge Anton Sport Bogstadveien)
- Norco Sight 7.1 - 27.5 - Spinn majorstuen leverer umiddelbart og sykt fin farge.
- Norco Range 7.1 - 27.5 - Spinn majorstuen lever innen 2-3 uker og sykt fin farge. Mulig litt overkill på vandringen.

Skal oppom Torshov Sykkel etter jobb for å se hva de har idag.

Det er jo en prisforskjell på syklene listet ovenfor og opp til Yeti´en, men den kan jeg svelge hvis den er så mye bedre. Har heller ikke teste 29`på sti, men tro jeg vil trives.

Noen som har noen tips om sykler eller butikker jeg absolutt måååå stikke innom før man bestemmer seg.
All førstehånds erfaring med Yeti Sb95 tas imot med åpne armer.

Litt om meg: 1.91 cm høy - 85 kg - Inseam ca 97.
Bruk: Sti rund om Oslo, mest morsomt har jeg når det går ned.

* Da var riktig navn oppført, har vært hos tannlegen så er litt i borretåka.

Redigert av Chevron; 02/06/2014 18:30.
Re: Yeti SP95 - hvor mye bedre? [Re: Chevron] #1799124 02/06/2014 10:38
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
SB95 er en god sykkel. Godt hjuloppheng og mange har vært superfornøyde. Fjorårets modell har alu-baktriangel (tilsvarende årets SB95 Comp), og årets har samme pris som i fjor, men med karbonbaktriangel. Derav prisavslaget (tipper jeg).

Du bør definitivt ha en i XL, i hvert fall.

Av de du nevner, ville jeg nok gått for Norco Range, men det er grunnet personlige preferanser. Sort sykkel er kjipt å måtte ha, men når det er Yeti, må man bare svelge en kamel (selv om den skal være turkis). Har hatt 3 sorte Yetier, og alle har vært gode.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Yeti SP95 - hvor mye bedre? [Re: Chevron] #1799130 02/06/2014 10:41
perbl Offline
More than words
More than words
Tja, om du er villig til å gå for dyrere sykler, ville jeg også tatt med modeller som Intense Carbine , Turner Burner og Santa Cruz Bronson eller Solo/5010 i vurderingen. Intense har også T275, Santa Cruz har Nomad, men basert på Yetien og Cannondalen du har lista ut tror jeg disser er alternativene jeg ville vurdert i dette segmentet (5").

Nå er vel både Bronson og Burner litt grovere mtp hva man kan bygge dem til, men jeg har inntrykket av at disse er såpass allsidige at de vil være ypperlige alternativ til stisykling med nedover som førstepri.

Redigert av perbl; 02/06/2014 10:43.

Per B.
Re: Yeti SP95 - hvor mye bedre? [Re: Chevron] #1799151 02/06/2014 11:07
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Raske Sykler har(hadde) en finfin BronsonC på utstilling. Dog ikke i din størrelse tror jeg.

Kanskje litt kjedelig, men du burde titte på Trek Fuel EX og Remedy. Jeg likte Remedy 27.5 veldig godt når jeg testet.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Yeti SP95 - hvor mye bedre? [Re: Andreas83] #1799222 02/06/2014 12:20
C
Chevron Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
C
Sitat: baronKanon
SB95 er en god sykkel. Godt hjuloppheng og mange har vært superfornøyde. Fjorårets modell har alu-baktriangel (tilsvarende årets SB95 Comp), og årets har samme pris som i fjor, men med karbonbaktriangel. Derav prisavslaget (tipper jeg).

Du bør definitivt ha en i XL, i hvert fall.

Av de du nevner, ville jeg nok gått for Norco Range, men det er grunnet personlige preferanser. Sort sykkel er kjipt å måtte ha, men når det er Yeti, må man bare svelge en kamel (selv om den skal være turkis). Har hatt 3 sorte Yetier, og alle har vært gode.

XL var størrelsen de hadde inne ja. Frister litt, men kjenner at sort sykkel ikke frister like mye som en rød/oransj. Greia var vel at de bare hadde en igjen, så man blir nesten litt presset til å ta en avgjørelse når man står der.

Har lest mye bra om demper opphenget/baktrianglet og ikke minst Switch opphenget.

Forstod jeg deg riktig hvis jeg spør om du har eid en Norco Range?
Isåfall hvordan opplevde du denne?

Sitat: perbl
Tja, om du er villig til å gå for dyrere sykler, ville jeg også tatt med modeller som Intense Carbine , Turner Burner og Santa Cruz Bronson eller Solo/5010 i vurderingen. Intense har også T275, Santa Cruz har Nomad, men basert på Yetien og Cannondalen du har lista ut tror jeg disser er alternativene jeg ville vurdert i dette segmentet (5").

Nå er vel både Bronson og Burner litt grovere mtp hva man kan bygge dem til, men jeg har inntrykket av at disse er såpass allsidige at de vil være ypperlige alternativ til stisykling med nedover som førstepri.

Krona stopper ganske opp på prisen de forlanger for Yetien. Er da oppe i 28`, noe som egentlig er over det opprinnelige budsjettet.

Det er jo heller ikke å stikke under en stol om at den også burde funke når bakkene peker oppover. Siden det er endel av det i området.

Sitat: Andreas83
Raske Sykler har(hadde) en finfin BronsonC på utstilling. Dog ikke i din størrelse tror jeg.

Kanskje litt kjedelig, men du burde titte på Trek Fuel EX og Remedy. Jeg likte Remedy 27.5 veldig godt når jeg testet.

Så litt på disse, men falt ikke helt smak. Men takk for tipset uanstt.

Re: Yeti SP95 - hvor mye bedre? [Re: Chevron] #1799250 02/06/2014 12:51
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Jeg var i samme båt i fjor, kjøpe en fjorårets sb95 til en veldig god pris, eller noe annet til en tullete høy pris, jeg valgte sistnevnte og har egentlig angret litt. Jeg synes sb95 er en kanongod sykkel, den føles digg nedover, gode tråkkegenskaper med lite gynging og en bra gaffel synes jeg, det som gjorde at jeg heller sjanset på en uprøvd sykkel var at jeg ønsket et enda mer effektivt bakhjulsoppheng, lettere vekt og det at jeg blåste fullstendig gjennom vandringen bak på sb95 selv på ganske lett kjøring med kun små dropp. Sistnevnte kunne nok vært fikset om jeg hadde mer tid til justeringer, men vi prøvde to ganger å justere til mindre sig, men med samme resultat. I ettertid har jeg og lest at det er litt begrenset hva slags dekk du kan ha bak på den med aluminium i baktriangelet, og 2,25 virker å være maksgrensen hvis det betyr noe. Har de en igjen så kan du nok skvise de litt på prisen fortsatt føler jeg, gå og gi dem et tilbud hvis du bestemmer deg for yetien. De andre syklene kan jeg ikke kommentere. Når det gjelder farge så er jeg enig i at svart er sløvt, men du får en bra ferie i sommer for pengene du sparer, så blir det jo et spørsmål hva som er viktigst for deg.

Redigert av Paulus; 02/06/2014 12:54.
Re: Yeti SP95 - hvor mye bedre? [Re: Paulus] #1799437 02/06/2014 18:05
C
Chevron Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
C
Sitat: Paulus
Jeg var i samme båt i fjor, kjøpe en fjorårets sb95 til en veldig god pris, eller noe annet til en tullete høy pris, jeg valgte sistnevnte og har egentlig angret litt. Jeg synes sb95 er en kanongod sykkel, den føles digg nedover, gode tråkkegenskaper med lite gynging og en bra gaffel synes jeg, det som gjorde at jeg heller sjanset på en uprøvd sykkel var at jeg ønsket et enda mer effektivt bakhjulsoppheng, lettere vekt og det at jeg blåste fullstendig gjennom vandringen bak på sb95 selv på ganske lett kjøring med kun små dropp. Sistnevnte kunne nok vært fikset om jeg hadde mer tid til justeringer, men vi prøvde to ganger å justere til mindre sig, men med samme resultat. I ettertid har jeg og lest at det er litt begrenset hva slags dekk du kan ha bak på den med aluminium i baktriangelet, og 2,25 virker å være maksgrensen hvis det betyr noe. Har de en igjen så kan du nok skvise de litt på prisen fortsatt føler jeg, gå og gi dem et tilbud hvis du bestemmer deg for yetien. De andre syklene kan jeg ikke kommentere. Når det gjelder farge så er jeg enig i at svart er sløvt, men du får en bra ferie i sommer for pengene du sparer, så blir det jo et spørsmål hva som er viktigst for deg.

Mhm, virker rart at du klarte å blåse gjennom vandringen. Men vi kjørerer alle forskjellig.

Vil påstå at det er plass til større dekk, i tilbudet jeg fikk ble det montert grovere dekk med bredde 2.40.

Men uansett, Torshov hadde bare Specialized Stumpjumper FSR Comp Evo 29 å tilby meg. De hadde ingen inne, men bestilte gladlig opp en så jeg skulle få prøve.

Re: Yeti SB95 - hvor mye bedre? [Re: Chevron] #1799446 02/06/2014 18:29
C
Chevron Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
C
Er jo ingen sykkeltråd uten bilder. Så her kommer dem, ikke i rekkefølge men litt histsompist.

Cannondale Trigger 4. Ikke leveringsklar før Juni/Juli.

Norco Ranger 7.1. Ca 2-3 ukers leveringstid.

Yeti SB95 2013 mod. Omgående levering

Norco Sigth 7.1.

Re: Yeti SP95 - hvor mye bedre? [Re: Chevron] #1799448 02/06/2014 18:29
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Ikke kjøp spesh, da! Yetien vil blåse gjennom vandringen, men det er ikke sykkelens skyld, men demperen. Den kan jo få en volumspacer for å få mer progressivitet hvis du er tung/kjører hardt, eller man kan sette inn en bedre demper.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Yeti SP95 - hvor mye bedre? [Re: baronKanon] #1799467 02/06/2014 18:55
la1hka Offline
Helt klart
Helt klart
Ikke kjøp spesh, da! Yetien vil blåse gjennom vandringen, men det er ikke sykkelens skyld, men demperen. Den kan jo få en volumspacer for å få mer progressivitet hvis du er tung/kjører hardt, eller man kan sette inn en bedre demper.

Kjenner ikke SB95, men er det plass til noe annet enn det som sitter der opprinnelig?
Tenker på min 575 som det ikke går så vidt jeg vet. (2004 mod)

Edit, når jeg ser på bildet så skulle jo det gå greit...

Redigert av la1hka; 02/06/2014 19:01.

Eirik Nøkleby

"Velg dine kriger med omhu."
Re: Yeti SP95 - hvor mye bedre? [Re: la1hka] #1799537 02/06/2014 20:14
C
Chevron Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
C
Sitat: la1hka

Kjenner ikke SB95, men er det plass til noe annet enn det som sitter der opprinnelig?
Tenker på min 575 som det ikke går så vidt jeg vet. (2004 mod)

Edit, når jeg ser på bildet så skulle jo det gå greit...

Er endel plass der ja. Skal innom imorgen og titte litt til på den, så da kan jeg ta et bilde av plassen der bak.
Gitt at den fortsatt står der da.

Re: Yeti SP95 - hvor mye bedre? [Re: Chevron] #1799630 02/06/2014 22:00
Nilsern Offline
Ringrev
Ringrev
Har hatt en SB66, og var superhappy med sykkelen. Likte Switch opphenget godt, leverte nedover og klatret meget bra, men den var noe tung. Og lagerbytte er ikke det rimeligste delene....Nydelig ramme uansett,og min var Yeti-turkis ICON_LAUGH Problemet med å blåse igjennom vandringen, kan jo lett løses med spacerkit som Baronen nevner. Om svart ikke er fargen, kan den jo pimpes litt med fine farger. Blir ikke like kult, men kanskje mer tidløs....?

Hvis du trenger enda et 650B alternativ, må jeg jo tipse om Devinci Troy XP. Letth har også demo på dem.

Re: Yeti SP95 - hvor mye bedre? [Re: Chevron] #1799633 02/06/2014 22:08
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Selgeren mente det var bakdemperens feil, derfor ble jeg tilbudt en annen bakdemper hvis jeg kjøpte sykkelen. Når det gjelder størrelse på dekk bak så er det ikke klaringen i baktriangelet som er problemet, men at dekket tar i seterøret ved full kompresjon, dette er visst nok fikset på sykler med karbon bak, men som sagt så er dette noe jeg kun har lest og ikke erfart selv, så det er tredjehåndsinformasjon. Uansett synes jeg det bare er baggiser, og hadde nok valgt sb95 om jeg kunne reise tilbake i tid og valgt på nytt.
De andre syklene såg ganske så fete ut de også, så du blir nok fornøyd uansett med det utgangspunktet.

Re: Yeti SB95 - hvor mye bedre? [Re: Chevron] #1799636 02/06/2014 22:10
perbl Offline
More than words
More than words
Cannondale er det ikke lov til å kjøpe uten Lefty ICON_SMILE

Per B.
Re: Yeti SB95 - hvor mye bedre? [Re: Chevron] #1799658 03/06/2014 03:39
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Når det gjelder subbingen ved bånning, er det ikke et reelt problem. Hadde samme på min SB66, og det ble lett fikset ved litt teip på seterøret. Det gjorde at det ikke ødela lakken, og det sa bare litt "frrr" ved de drøyeste bånningene uten at det ødela noe av sykkelopplevelsen eller bremset noe. Senere gikk jeg over til Vivid Air, og jeg holdt meg høyere i vandringen, slik at dette aldri var noe problem. Når det treffer seterøret sånn, er det ikke med stor kraft, men heller litt smålett subbing.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Yeti SB95 - hvor mye bedre? [Re: perbl] #1799797 03/06/2014 08:19
Z
zero Offline
Ringrev
Ringrev
Z
Sitat: perbl
Cannondale er det ikke lov til å kjøpe uten Lefty ICON_SMILE

Bare lefty på carbonTrigger frown

-joachim
Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
Re: Yeti SB95 - hvor mye bedre? [Re: Chevron] #1799883 03/06/2014 09:56
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Min erfaring med Dyad-demperen på Cannondale er at de krever litt for mye fikling for å sette opp og jeg ble aldri komfortabel med dem i bruk de 4 gangene jeg har leid en Jekyll.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Yeti SB95 - hvor mye bedre? [Re: baronKanon] #1801004 04/06/2014 21:08
C
Chevron Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
C
Min erfaring med Dyad-demperen på Cannondale er at de krever litt for mye fikling for å sette opp og jeg ble aldri komfortabel med dem i bruk de 4 gangene jeg har leid en Jekyll.

Morsomt at du nevner dette, selgeren på Anton i Bogstadveien mente at dette var ren planke kjøring. Men var absolutt lettest hvis man var 2.

Har fortsatt ikke blitt klokere, men har ikke tenkt til å ta en forhastet besluttning denne gangen.

Ble forresten tilsnakket av en eldre sykklist idag, at det var lærerikt å sykle bak meg. Jeg ga vist tydlige signal om jeg skulle til høyre/venstre eller ut av rundkjøringer med mine 2 armer. Han startet med det samme så jeg.

Sykler fra Sagene på ring2-Ullevålsykehus-Majorstuenkrysset og til Bygdøy Allé daglig.

Ikke at dette har noe med mitt sti sykkel valg å gjøre.

Men var uansett en hygglig bemerkning.

Re: Yeti SB95 - hvor mye bedre? [Re: Chevron] #1801094 05/06/2014 06:22
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Basert på dine alternativer er Yetien den med mest sjel. Man er stolt som Yeti-eier, og det gir også godfølelse på stien. Har du fått testet noen flere sykler på stien? Ellers vil det jo være muligheter for å teste mange sykler på Utflukt om 2 uker..

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Yeti SB95 - hvor mye bedre? [Re: Chevron] #1802240 06/06/2014 16:39
C
Chevron Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
C
Ikke testet noen av dem på sti enda.

Men var innom Spinn idag å testet både Ranger´en og Sigth´en. Begge i str L, så de var for små, noe jeg egentlig var klar over.

Det er også stor sannsynlighet at begge er utsolgt i XL.

Så er nesten tilbake til start igjen.

Hva skjer på Utflukt om 2 uker?

Redigert av Chevron; 06/06/2014 16:39.
Re: Yeti SB95 - hvor mye bedre? [Re: Chevron] #1803559 10/06/2014 05:29
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Utflukt.terrengsykkel.no

Det er flere importører der med demosykler du får teste på sti.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Yeti SB95 - hvor mye bedre? [Re: baronKanon] #1804499 11/06/2014 17:26
C
Chevron Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
C
Utflukt.terrengsykkel.no

Det er flere importører der med demosykler du får teste på sti.

Nice baronK. Får se om jeg har mulighet til å stikke opp en tur.
Hadde iallefall vært veldig gøy å få testet litt forskjellige sykler.

Spinn får ikke tak i XL av Ranger´en eller Sigth´en, helt utsolgt. Eneste de kunne ordne var Trek Remedy, men fikk ikke helt "feelingen" på den.

Re: Yeti SB95 - hvor mye bedre? Nå med bilder. [Re: Chevron] #1816820 02/07/2014 15:04
C
Chevron Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
C
Da har jeg blitt "sponset" av Anton Sport - Sykkeldelisk til imorgen kl 10:00.

Får låne denne skjønnheten så jeg får testet 29" i skogen samt geometrien på Yeti`ene.

Kommer en update ikveld/imorgen om hvordan den var.
Å hvis noen vil være med å teste så drar jeg fra Sagene kirke ca 17:35.

Moderator  support