En kan kun bytte lagerkuler, men ikke lagerbanen, i et XT-nav. Er det slark kan du (kanskje) redde hjulet ved å åpne opp navet, rense og fette opp lagrene, montere alt og stramme opp navet. I motsatt fall er det nytt nav som må til, og dermed et nytt hjulbygg.
775 er jo fra en del år tilbake, så om det har vart frem til nå uten vedlikehold...
Skal du bytte nav/hjul må du ta valget mellom "vanlige" kulelagre og maskinlagre. Shimano har jeg hatt god erfaring med i de fleste tilfeller - de varer lenge uten vedlikehold - men når lagerbanene blir skadet er bakhjulet ferdig. Har maskinlagre i navene nå, og har måtte byttet alle etter en sesong. Litt plunder, men setter man inn rustfrie lagre er det sannsynligvis en engangsjobb.
-Arve
Re: Slark i hjullager, hva må byttes?
[Re: tech8]
#179901302/06/201408:41
I et Shimano-nav med løse kuler og konuser, er det verdt å sjekke om du bare trenger å stramme/justere lagrene littegrann. Samtidig kan du jo gjøre en rask oppsmøring. Pass på at du står et sted der du finner igjen kulene du garantert mister utover gulvet!
Denne jobben burde du selvsagt allerede ha gjort et par ganger.
#179901802/06/201408:48
På de eldre xt navene var lagerbanen på høyresiden integrert i bosset, vet ikke om det gjelder 775. Jeg har reddet 2 baknav ved å bytte bosset + nye kuler og fett. (Venstre lagerbane var ok på begge)
Sindre R.
#179904502/06/201409:10
Ser ut som bosset fungerer som lagerbane mot det ene lageret. På andre siden ser det ut som navet er lagerbane. Mulig jeg prøver meg på å bare bytte kuler og boss, samt evt. de andre delene som er lette å skifte i samme slengen. Akslingen (Nr 3) og diverse foringer vil jo også være utsatt for slitasje.
Redigert av tech8; 02/06/201409:13.
#179905602/06/201409:24
Kan vel bare kjøpe dette kit'et og flytte over til det gamle navet, krysse fingre, og sykle? Er det det som er markert med blått som følger med mon tro?
Redigert av tech8; 02/06/201409:28.
#179914102/06/201410:52
Bakakslingen fra bikeshop.no er nok det som er merket med rødt (dvs. pos.nr.2 på sprengskissen), og inneholder dermed bare delene markert med 3, 4, 5 og 6.
Som sindrer peker på, så fungerer en del av bosset (9) som ytre lagerbane på høyre side. Dette kan da byttes dersom det er behov for det vha. 14 mm unbraconøkkel/-pipe.
Hvis navet ikke er veldig slitt så tipper jeg du klarer deg med å bytte akslingssettet du linker til. Min erfaring er i alle fall at det er kulene og konusene det går hardest ut over (pga.relativt liten diameter på sistnevnte).
Mountain biking is not about seeking the path of least resistance
#179914902/06/201411:03
Hvordan endte denne historien? Ble det bra etter at du byttet akselen? Hva fulgte med i denne: http://bikeshop.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=21159&WebSiteMapNodeID=1001005 ? Jeg står selv mellom å bytte boss og bakaksling, eller å kjøpe nytt hjulsett, og lurer på hva som blir fornuftig å gjøre. Jeg har samme hjulsett som deg, tech8 (Shimano XT nav type FH-M775)
[Re: Hællis]
#183641713/08/201410:44
Det som følger med setter er de delene som er linket direkte til boble nr 2 (rød). Etter montering hadde jeg fortsatt litt slark i lagert på en side av akslingen. Var ikke mulig å fjerne slarken uten å stramme så hardt at hjulet trillet tregt. Konklusjonen ble derfor at kulelagerbane i navhuset var utslitt.
Jeg har syklet på dette frem til nylig, og det har gått helt bra. Rullet like bra som det skulle, men med litt småirriterende slark i bakhjulet.
Har nå kjøpt et nytt hjulsett (lett brukt) med samme type nav, og all slark er borte. Betalte ca 2500,- for hjulsettet (DT Swiss et eller annet felger med XT 775 nav). Plug and play på sykkelen med old school 9mm QR akslinger, og centerlock skivefeste. Veldig behagelig med tighte hjul igjen.
Redigert av tech8; 13/08/201410:50.
#183684013/08/201418:28
Hei. Takk for informativt svar, tech8! Da er min konklusjon at jeg går for nytt hjulsett, uten å forsøke å flikke på de jeg har. Hjulene jeg har er gamle og har nok gjort sin jobb. Ingenting er bedre enn plug&play!