Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Fritar hilsing stisyklister fra å sykle pent?

Fritar hilsing stisyklister fra å sykle pent? #1798289 31/05/2014 18:56
Akaly Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Jeg var ute og syklet i skogen i dag og møtte en kar på vei nedover stien i en sinnsyk fart. Jeg tror aldri jeg har sett noen sykle så fort her oppe faktisk, han formelig fløy over røtter og steiner, og jeg er ganske sikker på at han ikke ville klart å stoppe om han plutselig møtte på en uforutsett "hindring" lenger nede i veien.

Den samme opplevelsen fikk jeg noen uker tidligere også, da jeg observerte en fyr som dundret nedover den samme stien og fikk en fotgjenger han skulle kjøre forbi til å skvette til siden av ren frykt. Det rare var at han sa "hei" til alle han råkjørte forbi nedover.

Denne pussige hilsingen brakte tilbake minner fra en episode enda noen uker tidligere da jeg møtte en dame på stien foran meg, og som jeg spurte pent om jeg fikk lov til å sykle forbi. Mens jeg passerte henne ble vi begge tatt igjen av to andre syklister som raste forbi og gav fra seg et obligatorisk "hei" mens de passerte, men uten å senke nevneverdig på farten, til tross for at stien er smal og uoversiktelig og ikke egnet for høy fart. Fotgjengerdamen sa også at hun syntes jeg var mye hyggeligere som hadde spurt om jeg fikk lov til å kjøre forbi først.

Fellesnevneren for alle disse syklistene var at ingen av dem var lycrafantomer, men tvert i mot vanlige Terrengsykkel.no-typer med fulldemper og stisykkeluniform, og som man dermed skulle tro visste bedre hvordan man oppfører seg mot de andre på stien.

Det jeg også ble irritert over var at de syklet uanstendig fort nedover og uten å slakke på farten når de møtte fotgjengere, men også det at det virket som om de syntes det var helt greit å kjøre som de gjorde så lenge de sa "hei" til dem de kjørte forbi. Dette synes jeg er en forferdelig misforståelse av stivettreglene, for det at man skal være hensynsfull ovenfor fotgjengere og andre betyr faktisk mer enn at man bare bjeffer et obligatorisk "hei" til dem man passerer. Jeg tror mange av disse stisyklistene skulle kjørt litt saktere, spurt litt penere og tatt det litt mer rolig mentalt når de var ute på tur, slik at man slipper å oppriktig lure på når de kommer til å ta livet av en turgåer i en feilberegnet forbipassering.

Re: Fritar hilsing stisyklister fra å sykle pent? [Re: Akaly] #1798316 31/05/2014 19:44
-Bjørn- Offline
Entusiast
Entusiast
#enduro

Re: Fritar hilsing stisyklister fra å sykle pent? [Re: -Bjørn-] #1798443 01/06/2014 06:52
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: -Bjørn-
#enduro

.. og Strava.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Fritar hilsing stisyklister fra å sykle pent? [Re: Akaly] #1798462 01/06/2014 07:43
VemundSimensen Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg trodde ikke stisyklister brukte Strava jeg, intill Terrengsykkel inviterte meg til en gruppe...

Klatre, klatre, klatre.... weeeee!
Re: Fritar hilsing stisyklister fra å sykle pent? [Re: Akaly] #1798472 01/06/2014 07:59
Altabjorn Offline
Ivrig
Ivrig
Ja, det er vilt. Hvis man vil sykle virkelig fort uten pause, finnes det milevis av stier rundt Oslo der sjansen for å møte folk er mot null. Hvorfor noen da sykler som svin der turgåere ferdes er et problem og et mysterium.

Re: Fritar hilsing stisyklister fra å sykle pent? [Re: Akaly] #1798536 01/06/2014 11:34
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Akaly
(...)Fellesnevneren for alle disse syklistene var at ingen av dem var lycrafantomer, men tvert i mot vanlige Terrengsykkel.no-typer med fulldemper og stisykkeluniform, og som man dermed skulle tro visste bedre hvordan man oppfører seg mot de andre på stien.
(...)

Tror ikke påkledningen påvirker hvordan man oppfører seg gitt.

Det er like lett for en som bryter stivettreglene å gjøre det i lycra eller baggy eller dress for den saks skyld.

Medisinen er holdsningsskapende arbeid. Eneste som hjelper er å ha så selvinnsikt at man ser hvordan det ser ut fra "andre siden" og innser at det ikke er noe ok.

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Fritar hilsing stisyklister fra å sykle pent? [Re: Akaly] #1798609 01/06/2014 16:28
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Lite spark fra sidelinjen. Ja, det er viktig å ta hensyn, men at noen kjører fortere enn det man selv er komfortabel med betyr ikke at de ikke kan stoppe hvis det dukker opp noe uforutsett.

Ut på tur!

Re: Fritar hilsing stisyklister fra å sykle pent? [Re: Supermann] #1798631 01/06/2014 17:09
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Supermann
Lite spark fra sidelinjen. Ja, det er viktig å ta hensyn, men at noen kjører fortere enn det man selv er komfortabel med betyr ikke at de ikke kan stoppe hvis det dukker opp noe uforutsett.

Og da tar de hensyn nok?

Re: Fritar hilsing stisyklister fra å sykle pent? [Re: Stein] #1798640 01/06/2014 17:24
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: Stein
Sitat: Supermann

Og da tar de hensyn nok?

Det er ikke gitt, men for meg så virket det som innlegget til trådstarter var farget litt av at farten til de som passerte var større en vedkommende kunne kjenne seg igjen i.

Greia er at jeg tror det er store kulturforskjeller innad i "stisykkelmiljøet" også. På stitur i oslomarka kan møte alt fra syklister som knapt holder følge med en vandrer til fots til gjennomtrente og øvede syklister som holder god fart opp og ned. Førstnevnte antar jeg at har mye av de samme oppfattelsen av de raske stisyklistene som fotgjengere - de forstår ikke greia.

Hvis man hilser, tydelig viser at man har kontroll og holder tilstrekkelig sikkerhetsmargin så bør det være tilstrekkelig. Å praktisere å gå ned til ganghastighet når man passerer noen på en oversiktlig sti kan være litt unødvendig. Tilsvarende som på g/s- vei og grusvei f.eks. Å utøve raskere passeringer fordrer toveiskommunikasjon, selvfølgelig.

Ut på tur!

Re: Fritar hilsing stisyklister fra å sykle pent? [Re: Akaly] #1798670 01/06/2014 18:12
N
nyzeta Offline
Veteran
Veteran
N
Jeg har stilt meg samme spørsmål. Jeg er ikke den som sykler raskest og det er garantert teknisk mulig å sykle dobbelt og trippelt så fort som det jeg gjør. Likevel er den relative hastigheten til de som blir forbisyklet viktig å tenke på. Jeg holder en fart jeg vet jeg klarer å stoppe med, samtidig som jeg bremser ned godt, med mindre jeg ser tydelige tegn til at den gående har sett meg og har viket til siden. Som syklist er man mindre myk enn en gående og det skal man vise at man tenker på.

Husk stivettregel nr 1 til 4.

Re: Fritar hilsing stisyklister fra å sykle pent? [Re: Akaly] #1798689 01/06/2014 18:30
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Er det ikke mer effektivt å si dette til personene du synes syklet fort enn å skrive det på et nettforum? Sier personen hei til alle han møter, så virker det ikke som om han er så vanskelig å snakke med. Han hadde sikkert lært det da =)

Mulig jeg har blitt gammel og gretten, men det har blitt mye klaging på andre syklister på forumet. Virker nesten som det å klage på andre syklister fordi de er "annerledes" er et steg på Maslows behovspyramide i veien til å bli "ekte" selvrealisert syklist.

Ikke at det er hyggelig å fly forbi turgåere.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Fritar hilsing stisyklister fra å sykle pent? [Re: Akaly] #1798714 01/06/2014 19:03
Skorp Offline
Ivrig
Ivrig
Man kan da ikke sykle i en totalt trygg fart heller, da har man det for kjedelig på sykkelen!

En liten sjangse for å pløye ned en turgåer må det være ICON_SMILE

Re: Fritar hilsing stisyklister fra å sykle pent? [Re: Skorp] #1798715 01/06/2014 19:05
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: Skorp

En liten sjangse for å pløye ned en turgåer må det være ICON_SMILE

Nei.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Fritar hilsing stisyklister fra å sykle pent? [Re: Andreas83] #1798734 01/06/2014 19:26
Skorp Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Andreas83

Nei.

Jo.

Har aldri syklet på noen iløpet av nesten 10 år på sti.
Somoftest hører turgåere støy fra sykkelen og vet jeg kommer lenge. De flytter seg ut av stien, jeg smiler, nikker og sier "hei" eller "takk"
Man ser også veldig fort om det er en turgåer lengre nede i stien.
Når de har tatt seg bryet med å stoppe synes jeg det kan bli unødvendig å bremse ned.

Jeg synes også det er forskjell på hvilke stier man er på. Sykler man en brei tursti, traktorveg eller grussti hvor man ofte har mulighet å bikke 40-50kmt om man slepper bremsene er dette en helt annen sak.
Er det normal teknisk sti har man mindre fart og mindre bremselengde om det plutselig skulle dukke opp noen.

Re: Fritar hilsing stisyklister fra å sykle pent? [Re: Akaly] #1800938 04/06/2014 19:53
H
Hardcore Old-schooler Offline
formerly known as Erik Angvik
formerly known as Erik Angvik
H
Jeg var ute og syklet i skogen i dag og møtte en kar på vei nedover stien i en sinnsyk fart. Jeg tror aldri jeg har sett noen sykle så fort her oppe faktisk, han formelig fløy over røtter og steiner, og jeg er ganske sikker på at han ikke ville klart å stoppe om han plutselig møtte på en uforutsett "hindring" lenger nede i veien.

Den samme opplevelsen fikk jeg noen uker tidligere også, da jeg observerte en fyr som dundret nedover den samme stien og fikk en fotgjenger han skulle kjøre forbi til å skvette til siden av ren frykt. Det rare var at han sa "hei" til alle han råkjørte forbi nedover.

Denne pussige hilsingen brakte tilbake minner fra en episode enda noen uker tidligere da jeg møtte en dame på stien foran meg, og som jeg spurte pent om jeg fikk lov til å sykle forbi. Mens jeg passerte henne ble vi begge tatt igjen av to andre syklister som raste forbi og gav fra seg et obligatorisk "hei" mens de passerte, men uten å senke nevneverdig på farten, til tross for at stien er smal og uoversiktelig og ikke egnet for høy fart. Fotgjengerdamen sa også at hun syntes jeg var mye hyggeligere som hadde spurt om jeg fikk lov til å kjøre forbi først.

Fellesnevneren for alle disse syklistene var at ingen av dem var lycrafantomer, men tvert i mot vanlige Terrengsykkel.no-typer med fulldemper og stisykkeluniform, og som man dermed skulle tro visste bedre hvordan man oppfører seg mot de andre på stien.

Det jeg også ble irritert over var at de syklet uanstendig fort nedover og uten å slakke på farten når de møtte fotgjengere, men også det at det virket som om de syntes det var helt greit å kjøre som de gjorde så lenge de sa "hei" til dem de kjørte forbi. Dette synes jeg er en forferdelig misforståelse av stivettreglene, for det at man skal være hensynsfull ovenfor fotgjengere og andre betyr faktisk mer enn at man bare bjeffer et obligatorisk "hei" til dem man passerer. Jeg tror mange av disse stisyklistene skulle kjørt litt saktere, spurt litt penere og tatt det litt mer rolig mentalt når de var ute på tur, slik at man slipper å oppriktig lure på når de kommer til å ta livet av en turgåer i en feilberegnet forbipassering.

For ikke så alt for lenge siden postet du denne tråden

"Trenger virkelig alle så grove sykler? "

For og kjøre slik du IKKE trodde var mulig så trenger du akkurat det.

Du har ganske mange negative poster nå.

Husk verden roterer ikke rundt deg.

Du nærme deg 1000 innlegg pass på at ikke alle er å fortelle oss om hvor forferdelig du synes at folk er, gjør som meg fortell det MITT I TRYNE på dem det gjelder og ja det kan hende at du må gi dem en vaffel, men fuck sånn er livet.

Det begynner og bli litt for mange som slipper sitt sinne på folk og fe her inne, til folk som IKKE har noe med dette å gjøre.
Litt ned i gaten så tar slike som dere litt liv av forum som dette, folk gidder bare ikke og diskutere med dere og dere OSER av negativitet.

Slapp av lover og regler er til for og følge eller bryte.

Hvis alle var som dere regelryttere da hadde ikke verden gått videre.

1972 ble det lov og være homofil hvis alle dere hadde sittet ved makten den gang så hadde det forsatt vært forbudt, men siden det finnes sånne som meg, som stiller spørsmål på hvorfor den loven kom/finnes/burde den være der, så har slike som meg sørget for at homofile er like mye verd som dere.

Så neste gang jeg skriver at du er en jævla homse som kjøre flate pedaler på sti, ikke kom med noe som helst at jeg trykker disse folkene ned, takk gud for at det finnes forsatt folk som ikke finner seg i å bli pissa av dustet regler og idiotiske lover.

Ha en fin dag videre Akaly.

MVH

Erik.

In a world of compromise, some don't.

Re: Fritar hilsing stisyklister fra å sykle pent? [Re: Akaly] #1800975 04/06/2014 20:37
E
epsilone6 Offline
Entusiast
Entusiast
E
politisk ukorrekt og upolitisk korrekt på samme tid

smak litt på den

Re: Fritar hilsing stisyklister fra å sykle pent? [Re: Hardcore Old-schooler] #1800987 04/06/2014 20:53
Akaly Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Sitat: Hardcore Old-schooler

Du nærme deg 1000 innlegg pass på at ikke alle er å fortelle oss om hvor forferdelig du synes at folk er, gjør som meg fortell det MITT I TRYNE på dem det gjelder og ja det kan hende at du må gi dem en vaffel, men fuck sånn er livet.

Det begynner og bli litt for mange som slipper sitt sinne på folk og fe her inne, til folk som IKKE har noe med dette å gjøre.
Litt ned i gaten så tar slike som dere litt liv av forum som dette, folk gidder bare ikke og diskutere med dere og dere OSER av negativitet.

1972 ble det lov og være homofil hvis alle dere hadde sittet ved makten den gang så hadde det forsatt vært forbudt, men siden det finnes sånne som meg, som stiller spørsmål på hvorfor den loven kom/finnes/burde den være der, så har slike som meg sørget for at homofile er like mye verd som dere.

Så neste gang jeg skriver at du er en jævla homse som kjøre flate pedaler på sti, ikke kom med noe som helst at jeg trykker disse folkene ned, takk gud for at det finnes forsatt folk som ikke finner seg i å bli pissa av dustet regler og idiotiske lover.

MVH

Erik.

Du har sikkert rett i at jeg virker litt negativ, selv om det ikke var meningen originalt, og jeg ønsker selvsagt at alle skal ha en fin tur ute jeg og. ICON_SMILE Men det er også dette som er kjernen i saken. Som syklist blir jo vi den sterke parten i skogen siden vi har mest metall og høyest fart. Derfor synes jeg tross alt at det legger et ansvar på oss for at vi må oppføre oss ansvarlige og anstendige ovenfor de andre vi møter, og at det dermed burde være en del bevissthet rundt det fra vår side om hvordan vi oppfører oss. NOTS har jo stivettreglene, så å bryte dem kan vel kanskje sies å tøye strikken for akseptabel oppførsel fra vår side.

Så når jeg skrev om folk som kjørte fort så var ikke tanken å ødelegge for de som sykler, men å fokusere på det å ta hensyn til de som går. Han som styrtet nedover stien hadde sikkert en fin tur, men tror du opplevelsen var like trivelig for han som ble utsatt for en plutselig forbikjøring? Dette er jo bare mine observasjoner, men jeg synes det er interessant å diskutere og viktig å huske på at vi som syklister gjerne blir oppfattet annerledes av de som ikke er syklister, og at det å ta hensyn er smart med tanke på andres turtrivsel og vårt eget rykte.

Re: Fritar hilsing stisyklister fra å sykle pent? [Re: Akaly] #1801099 05/06/2014 06:26
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hilsing fritar ikke for å ta hensyn, det skaper bare nok forbauselse og forvirring hos turgåerne til å glemme å kjefte i det du passerer.

Det funker mye bedre enn å ikke hilse. Også når man sykler som folk.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Fritar hilsing stisyklister fra å sykle pent? [Re: Akaly] #1801109 05/06/2014 06:36
ScottRacing Offline
Ringrev
Ringrev
Det går an å utvise normal folkeskikk ved å ta hensyn til andre, selv om man evn måtte være verdensmester....skal en dundre på ned bakker så bør det være fritt for kjerringer, løsbikkjer, barnevogner, pensjonister og småunger.

For en del faller dette vanskelig og det er bare å beklage

Æresmedlem i KrampeKameratene
Re: Fritar hilsing stisyklister fra å sykle pent? [Re: epsilone6] #1801113 05/06/2014 06:40
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: epsilone6
politisk ukorrekt og upolitisk korrekt på samme tid

smak litt på den
den der likte jeg. ICON_SMILE

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Fritar hilsing stisyklister fra å sykle pent? [Re: Hardcore Old-schooler] #1801583 05/06/2014 16:07
N
neistein Offline
Veteran
Veteran
N
Sitat: Hardcore Old-schooler

MVH

Erik.

Angvik is back

Stokk og stein sykkelklubb
Re: Fritar hilsing stisyklister fra å sykle pent? [Re: Akaly] #1801673 05/06/2014 19:29
K
Kimmy Offline
Avhengig
Avhengig
K
Da jeg kom inn i sporten for noen år tilbake så dundret vi ned stier i Drammen med utforsykler ,hadde aldri hørt om det ene eller det andre. Vi var tre i følget og rundt en sving i full fart møtte han fremste en syklist på vei opp.
Det gikk heldigvis bra selvom de smalt i hverandre. Syklisten på vei opp havnet i et lettere sjokk med en blodig nese. En av oss hadde heldigvis god erfaring innen førstehjelp.

Vis hensyn i skauen når du sykler nerrover.

Moderator  support