|
|
Kan grunneier kreve at man går av sykkelen?
|
Re: Kan grunneier kreve at man går av sykkelen?
[Re: Papegøyal]
01/06/2014 21:53
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg tror politiet reagerer i din favør om flere går sammen og leverer falske anmeldelser for trusler om vold fra bondens side. Du kan si det er kritikkverdig, men det er nå engang slik systemene våre fungerer, så jeg bare informerer. Men å informere om øl, det er umoralsk det! 
|
|
|
[Re: Glenn_M]
01/06/2014 22:03
|
AsmundBjorshol
Ringrev
|
Ringrev
Det er vel ingen lovhjemmel her. Men jeg mener klart at du bør gå av og trille forsiktig forbi. Har samme utfordringene her jeg bor, men enten holder jeg meg unna eller så sniker jeg meg i utkanten av åkeren forsiktig forbi. Helst unngår jeg disse områdene den delen av året krøtter er ute på beite!
Livet er ingen lek, men det er lov å leke i livet.
|
|
|
[Re: Elgvenn2]
02/06/2014 06:38
|
perbl
More than words
|
More than words
Ja kanskje, jeg vet ikke. De fleste gangene jeg ser dyr når jeg er på sykkeltur så ignorerer de meg fullstendig fordi de ikke skjønner hva jeg er, kanskje basert på utseende og lyd.
Uansett så sier skiltet "dyr er løse på tunet", litt usikker på hvilke dyr man har løse på tunet. Jeg vet av meget erfarne og hensynsfulle syklister som har skremt opp hest fullstendig uforutsett, så er det hester det dreier seg om, ville jeg absolutt tatt hensyn her. Inntil jeg føler meg såpass til hestemenneske at jeg vet at dette er et tullehensyn å ta, ville jeg heller svelget stoltheten og valgt å etterkomme oppfordringen. Men nå er det vanskelig å uttale seg bastant i denne saken uten å kjenne til gårdstunet, eller hva slags dyr det dreier seg om.
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
02/06/2014 16:11
|
Glenn_M
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Takk for alle konstruktive innspill til dette.
Vi kan sannsynligvis se bort fra jussen, og det koker ned til sunn fornuft. Jeg oppfatter at anbefalt praksis da er å gå av sykkelen når man passerer gårdstun for ikke å skremme dyr, spesielt hester.
Jeg har hatt en lang prat med grunneieren i dag, og orientert om de innspillene som har kommet. Jeg vil også be syklister som bruker dette området om å bidra til å holde konfliktnivået nede.
Redigert av Glenn_M; 02/06/2014 16:12.
If it's not broken, fix it until it is
|
|
|
02/06/2014 16:57
|
anonym
Besatt
|
Besatt
Som syklist kan du kun skremme hestene. Hva grunneier kan gjøre tilbake med loven i hånd, er mye verre...
|
|
|
03/06/2014 08:42
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Hvis du krysser gårdstun så kan han vel kreve at du går av sykkelen med loven i hånd. Her virker det jo som han ber deg pent. Går jo an å sykle andre steder der det ikke er ønskelig å gå av sykkelen.
|
|
|
[Re: keo]
03/06/2014 09:13
|
cayman
Ringrev
|
Ringrev
Det er ikke akkurat noen hemmelighet hvor det er snakk om for oss som leser lokalaviser, skiltet står allerede oppe. Tar derfor sjansen på å vise til hvordan det ser ut på stedet. Sånn ser det ut Jeg leser som regel ikke lokalaviser, og må derfor spørre: er det her skiltet (og bommen) er plassert?
Mountain biking is not about seeking the path of least resistance
|
|
|
03/06/2014 21:06
|
ca2g
Medlem
|
Medlem
Har aldri sett hestene som beiter rundt østmarka i Oslo reagere på noe som helst, dyrene blir vel vant med sykler på samme måte som de blir vant med biler og traktorer. Senker man farten burde dette ikke være noe problem.
|
|
|
03/06/2014 21:24
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Jeg har klart å skremme to hester som sto og tygde rett ved en riksvei da jeg syklet forbi. De skvatt skikkelig til. De hørte meg sikkert ikke over all tygginga.  Tviler på at jeg var den eneste trafikken forbi der.
|
|
|
03/06/2014 22:44
|
chalshus
More than words
|
More than words
Hvor vanskelig er det å gå av sykkelen 20-30 meter.
For en gjeng!
|
|
|
[Re: cayman]
04/06/2014 06:29
|
Glenn_M
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Det er ikke akkurat noen hemmelighet hvor det er snakk om for oss som leser lokalaviser, skiltet står allerede oppe. Tar derfor sjansen på å vise til hvordan det ser ut på stedet. Sånn ser det ut Jeg leser som regel ikke lokalaviser, og må derfor spørre: er det her skiltet (og bommen) er plassert? Nei, bommen og skiltet er plassert ca 50 meter lengre opp i veien som Streetview-bildet er tatt i.
If it's not broken, fix it until it is
|
|
|
[Re: ]
13/06/2014 20:34
|
eGo
Veteran
|
Veteran
Fyren er jo åpennart sinnsyk.
Ønsker å kjøpe : Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
|
|
|
13/07/2014 07:26
|
jomat
Fersking
|
Fersking
Det kan være greit å være klar over at det er snakk om to forskjellige grunneiere her, en på Råde-siden av kommunegrensen (Weel) og en på Fredrikstad-siden (Mollestad). Skiltet står på veien til Weel, men trefellingen har jeg en mistanke om at det er Mollestad som driver med. Jeg har syklet forbi der noen ganger selv de siste 10-12 årene og har ikke sett verken folk eller dyr en eneste gang, med ett unntak da da jeg traff Bonden Sjøl (Weel). Han virket forsåvidt som en relativt hyggelig og godmodig fyr, men hadde nok ikke så mye interesse for sykling :-) Mollestad har jeg ikke møtt. Saken startet med at Mollestad felte trær og la kvisten i svære hauger på sin vei, og Weel la grov stein på sin, for et par år siden. En tursyklist klaget til kommunene, og det var en del skriving om dette i Fredrikstad Blad i fjor våres. Saken var oppe i kommunene i fjor (begge kommuner), og begge grunneiere ble pålagt å tilbakeføre veiene til opprinnelig stand. Weel etterkom kravet (på hans eiendom er veien bra nå), Mollestad gjorde det ikke. Sitat fra sakspapir fra Råde kommune (gjelder eiendommen til Weel, dvs der som skiltet er satt opp): - Råde kommune er av den oppfattelse at allmennheten har fri ferdselsrett på skogsbilvei forbi tunet på Vestre Kihl, forutsatt at friluftslovens krav om å opptre hensynsfullt og varsomt overholdes. - Veien oppfattes ikke å passere gjennom gårdsplass eller over hustomt slik dette er definert i Friluftsloven, eller å være til utilbørlig fortrengsel eller ulempe for eier eller bruker av eiendommen. Sitat slutt. Jeg ser ingen problemer med at Weel ber passerende syklister vise hensyn, men man kan selvsagt velge å vise hensyn ved å sykle sakte og forsiktig forbi gården, det er ingen som kan kreve at man skal gå av sykkelen. Det hadde vært bedre å hatt fokus på trefellingen på Fredrikstadsiden, der respekterer ikke grunneier Allemannsretten. For info så er Weel varamedlem i kommunestyret for Senterpartiet. http://innsyn2.e-kommune.no/innsyn_raade...A-PDF&pf=PIhttp://innsyn2.e-kommune.no/innsyn_raade...A-PDF&pf=PIhttp://innsyn2.e-kommune.no/innsyn_raade...A-PDF&pf=PI
Redigert av jomat; 13/07/2014 07:45.
|
|
|
[Re: jomat]
13/07/2014 22:30
|
Svekling
Medlem
|
Medlem
Ganske sprek fortolkning av friluftsloven når kommunens saksbehandler skriver:
"I forbindelse med aktsom allmenn ferdsel kan det være konkrete tilfeller der det er påkrevet at de som ferdes forbi må gå av sykkelen og triller den forbi, eller gå istedenfor å løpe, av hensyn til for eksempel håndtering av dyr på stedet. Friluftsloven § 3a) skal ivareta allmennhetens mulighet for adkomst til naturområder, ikke tilrettelegge for treningstraseer."
Jeg lurer på hvor hun har det fra at uorganisert treningsaktivitet i naturen ikke er beskyttelsesverdig friluftsliv etter friluftsloven, så lenge det foregår hensynsfullt innenfor lovens rammer.
|
|
|
14/07/2014 11:05
|
jomat
Fersking
|
Fersking
Skiltet er ikke et offentlig skilt, men et privat skilt. Det er lover og regler som regulerer bruken av private skilt, mht håndheving av overtredelser, og for å sikre at de ikke skal kunne forveksles med offentlige skilt, men reglene virker noe uklare. Tror det er politiet som er skiltmyndighet, kanskje bedre å henvende seg til lensmannskontoret enn til kommunen? Uansett om skiltet er lovlig oppsatt eller ikke, så er det helt unødvendig fordi Friluftsloven krever at man skal vise hensyn. Dessuten har det noen ulemper, for det første fordi at når noen begynner med det så kan de dukke opp "overalt", og for det andre fordi de insinuerer at det ikke er nødvendig å vise hensyn der det ikke er skilt. Og som sagt tidligere, jeg har aldri sett dyr på den gården der, så jeg tviler på at det er behov for å vise mer hensyn der enn andre steder. http://www.euroskilt.no/Fagomrader/Trafikkskilt/Privatrettslige-skilt/
Redigert av jomat; 14/07/2014 11:16.
|
|
|
[Re: jomat]
14/07/2014 11:41
|
cayman
Ringrev
|
Ringrev
Avsnittet om sykling i den første linken til Stein besvarer vel egentlig alle spørsmål man måtte ha i denne forbindelse: 3.2.2 Sykling
Regler for sykling i utmark finnes i friluftslovens § 2 annet ledd. Her framgår det at ferdsel med bl.a. «tråsykkel» er tillatt på veg eller sti i utmark og over alt i utmark på fjellet. Mao. kan man sykle fritt på fjellet (såfremt det skjer hensynsfullt og varsomt), mens man utenom fjellområdene må holde seg til veg eller sti. Begrepene veg eller sti i denne sammenheng er ikke definert i loven eller forarbeidene, men bør ut fra vanlige hensynskrav være så vidt robuste at sykling ikke medfører nevneverdig skade. Det samme gjelder i forhold til riding, se nedenfor.
Betegnelsen «tråsykkel» omfatter ikke sykkel som er utstyrt med hjelpemotor. Disse omfattes av motorferdselloven, jf friluftslovens § 4. Sykling på innmark er ikke tillatt uten grunneierens samtykke uansett årstid.
Etter § 2 annet ledd kan det fastsettes lokale bestemmelser som innskrenker retten til sykling. Den enkelte kommune kan, etter samtykke av eieren eller brukeren, forby slik ferdsel på nærmere angitte strekninger. På attraktive områder der utfarten er stor kan det eventuelt fastsettes atferdsregler etter lovens § 15, se nedenfor under 7.5. Slike kommunale vedtak må stadfestes av fylkesmannen. Kommunen har ansvar for å gå inn med reguleringer av slik ferdsel der det viser seg å være behov for det, ut fra stedlige forhold. Kommunen bør se slike reguleringer i sammenheng med arealdisponeringen etter plan- og bygningsloven. Det kan være behov for regulering ved konflikter mellom ulike former for ferdsel, f.eks. hvor sykling er til fare eller urimelig ulempe for turfolk til fots. Restriksjoner kan også være aktuelt dersom ferdselen går ut over hensynet til naturen, f.eks. pga. terrengslitasje. Informasjon og tilrettelegging kan være alternative virkemidler, f. eks. i samarbeid med organisasjoner og etter avtale med grunneiere. De samme forhold gjelder riding, se nedenfor.
Denne typen lokale bestemmelser er å anse som forskrifter etter forvaltningsloven, jf friluftslovens § 24, og det gjelder særlige regler om kunngjøring og overprøving. Disse saksbehandlingsreglene omtales nærmere nedenfor under 9.3.
Mountain biking is not about seeking the path of least resistance
|
|
|
26/07/2014 23:49
|
thorleif
Medlem
|
Medlem
Jeg er eier av en hestegård med 10-15 hester. Flere av mine favoritt stier går gjennom utmarksbeitene til hestene. Hester er fluktdyr, dvs de flykter om de føler seg truet. En syklist i god fart kan hesten oppfatte som noe farlig som må flyktes ifra. 15 hester på flukt foran en syklist er potensielt svært farlig, så når syklister passerer gjennom området tillater jeg meg å informere om mulig konsekvens. Selv sykler jeg rolig til hestene har detektert objektet som ufarlig før jeg gir på. Komunikasjon og vennlighet løser de fleste floker.
|
|
|
|
|