Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Kan grunneier kreve at man går av sykkelen?

Kan grunneier kreve at man går av sykkelen? #1797958 30/05/2014 20:19
G
Glenn_M Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
G
Hva innebærer det å ferdes hensynsfullt og varsomt etter friluftslovens §11? Kan en grunneier kreve at syklister går av sykkelen fordi hester og dyr blir redde?

Saken er aktuell her i Råde kommune i Østfold. På en plass her passerer en skogsbilvei et gårdstun. Det er ingen tvil om at allmennheten har ferdselsrett på veien etter friluftslovens § 3a - det ble slått fast i kommunens planutvalg i fjor. Det er heller ikke forskrifter eller andre bestemmelser som hindrer fri ferdsel på veien.

Grunneieren mener denne lovlige ferdselen skremmer husdyr, og stopper derfor syklende og ber de gå av sykkelen. Selv om vi mener vi viser tilstrekkelig hensyn ved å sykle sakte (gangfart), lukker grunneieren øret totalt for dette. Hans hovedpoeng er at hesten på gården bli skremt når folk sykler forbi.

Det er nylig satt opp et skilt som sier Vis hensyn + teksten "Vennligst gå av sykkelen da dyr er løse på tunet". Jeg har bedt kommunen om å vise til lovhjemmel for dette kravet, men har ikke fått svar.

At man etter friluftslovens §11 skal ferdes hensynsfullt er det ingen uenighet om. Spørsmålet er om grunneier/kommune kan kreve at man går av sykkelen.

Kjenner noen til tilsvarende saker og evt. hva jussen sier om dette?

Redigert av Glenn_M; 30/05/2014 20:57.

If it's not broken, fix it until it is
Re: Kan grunneier kreve at man går av sykkelen? [Re: Glenn_M] #1797975 30/05/2014 20:56
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Jeg har klart å skremme hester ved å sykle fort forbi dem (for endel år siden), og synes ikke det er noe å være stolt av. Men igjen, jeg har aldri klart å skremme dyr ved å sykle forsiktig. Vil håpe grunneieren her tar til vettet og endrer plakaten til "sykle forsiktig" eller noe.

Re: Kan grunneier kreve at man går av sykkelen? [Re: Glenn_M] #1797976 30/05/2014 20:56
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Gårdstun er definert som innmark. Her skal du ferdes hensynsfullt. Om det så krever at folk må gå av sykkelen synes jeg ikke det er et urimelig krav i det du passerer gjennom gårdstunet. Er hesten nervøs og ikke tåler syklister så ma man vel ta hensyn til det tenker jeg. Selv om det høres litt urimelig ut kanskje. Det er vel eieren av innmarka som bestemmer hva som skal til av hensyn i det du passerer forbi.

Kjenner ikke til rettsavgjørelser om dette. Kun brukt tålig sunn fornuft. Men ikke opplagt sak dette.

Re: Kan grunneier kreve at man går av sykkelen? [Re: Glenn_M] #1797990 30/05/2014 21:21
G
Glenn_M Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
G
Et viktig poeng her: Veien går ikke over gårdstunet, men passerer det.

If it's not broken, fix it until it is
Re: Kan grunneier kreve at man går av sykkelen? [Re: Glenn_M] #1798027 30/05/2014 23:46
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Ja… Veier er ikke innmark, men en passasje gjennom innmark. To forskjellige ting.

Re: Kan grunneier kreve at man går av sykkelen? [Re: RoyK] #1798042 31/05/2014 05:48
K
keo Offline
Ringrev
Ringrev
K
Det er ikke akkurat noen hemmelighet hvor det er snakk om for oss som leser lokalaviser, skiltet står allerede oppe. Tar derfor sjansen på å vise til hvordan det ser ut på stedet. Sånn ser det ut

keo
Re: Kan grunneier kreve at man går av sykkelen? [Re: Glenn_M] #1798056 31/05/2014 08:32
O
olehen Offline
Entusiast
Entusiast
O
Har dere prøvd en annen taktik? Gå av sykkelen hver gang og være overblid?dette istedet for å vifte med paragrafer? Det koster jo ikke så mye å gå av? Kanskje du blir kompis med bonden til slutt? Hvis det faktisk er en mulighet for at dyra blir skremt så skjønner jeg bonden.

Hafjelldobbelkroneforening
Re: Kan grunneier kreve at man går av sykkelen? [Re: Glenn_M] #1798070 31/05/2014 09:15
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Selv om jeg i utgangspunktet er i mot slike regler, så vil jeg tro det er noe lettere for folk å håndheve enn å få folk til å "sykle rolig" om man føler det går vel raskt for seg i området. Du får ikke et stravasegment gjennom gårdstunet om det innebærer x antall meter jogging

Trønder osv
Re: Kan grunneier kreve at man går av sykkelen? [Re: Glenn_M] #1798106 31/05/2014 11:15
G
grigri Offline
Entusiast
Entusiast
G
Når grunneier ber isteden for å kreve, og skiltingen bruker ordet "vennligst" er det vel ikke urimelig å etterkomme dette ønsket?

Har ved en anledning opplevd at krøtter på beite ble aggressive/skremt av meg på sykkel, idet jeg hoppa av sykkelen senka roen seg i flokken. Dette var da i et område hvor sykling nok var temmelig uvanlig...

Re: Kan grunneier kreve at man går av sykkelen? [Re: RoyK] #1798127 31/05/2014 12:49
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: RoyK
Ja… Veier er ikke innmark, men en passasje gjennom innmark. To forskjellige ting.

Veier er ikke innmark? Den må du nesten dokumentere.

Og gårdstunet til fyren er i hvert fall innmark.

Jeg synes strengt tatt ikke det burde være så problematisk å vise såpass hensyn og goodwill at man gikk forbi tunet til bonden, dersom han ba om det.

Re: Kan grunneier kreve at man går av sykkelen? [Re: Glenn_M] #1798131 31/05/2014 13:00
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Hestar er ofte svært skvetne, og sjølv låg piping i bremsene kan vera eigna til å skremma dei. Dette kan vera eit argument for at ein bør gå av sykkelen i denne situasjonen – eller i det minste halda labben unna bremsehendlane.

(Dette er noko ein bør tenkja på når ein køyrer bil, også. Mi erfaring er at hestar som godt toler brølet frå ein bussmotor når eg køyrer forbi, kan bli heilt villstyrige om ein er så tankelaus at ein har foten på bremsepedalen.)

Re: Kan grunneier kreve at man går av sykkelen? [Re: Glenn_M] #1798150 31/05/2014 14:12
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Låner tråden litt:

Hva gjør jeg med bonden her hjemme hos meg som legger trær på tværs av stien for at han ikke liker at vi sykler på denne stien? Et av trærne legges på tvers etter et dropp ned en bratt bakke. Ikke så lett å få øye på i farta. Er redd noen kommer til å kjøre rett i det treet en dag. Det bør ikke nødvendigvis gå så bra. Lenger nede på stien er det hengt en kjetting tvers over stien. Det har vært sti her i manga mange år. Altså ikke noen ny sti. Bonden er ganske nye eier av gården. Vi har prøvd å snakke vedkommende til fornuft. Lurer litt på å ta noen bilder og anmelde bonden. Han har slett ikke noen rett til å stenge av en sti slik.

Re: Kan grunneier kreve at man går av sykkelen? [Re: Glenn_M] #1798181 31/05/2014 15:32
K
keo Offline
Ringrev
Ringrev
K
Det var vel sånn det startet i Råde også...

keo
Re: Kan grunneier kreve at man går av sykkelen? [Re: erling] #1798258 31/05/2014 17:59
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Sitat: erling
Låner tråden litt:

Hva gjør jeg med bonden her hjemme hos meg som legger trær på tværs av stien for at han ikke liker at vi sykler på denne stien? Et av trærne legges på tvers etter et dropp ned en bratt bakke. Ikke så lett å få øye på i farta. Er redd noen kommer til å kjøre rett i det treet en dag. Det bør ikke nødvendigvis gå så bra. Lenger nede på stien er det hengt en kjetting tvers over stien. Det har vært sti her i manga mange år. Altså ikke noen ny sti. Bonden er ganske nye eier av gården. Vi har prøvd å snakke vedkommende til fornuft. Lurer litt på å ta noen bilder og anmelde bonden. Han har slett ikke noen rett til å stenge av en sti slik.

Det er vel den nye sporten til fotfolket. Finner stadig oftere kvister, greiner, trær som er lagt for å sperre stier.

iq
Re: Kan grunneier kreve at man går av sykkelen? [Re: Glenn_M] #1798307 31/05/2014 19:30
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
LIker bruken av orden "vennligst", det er mer enn det de lokale jegerne her i området evner å bruke. Jeg hadde derfor gått av

En av veiene jeg sykler på, har ofte småjenter ridende på hest. Det hadde vært helvete å skremme en hest med bremsene slik at rytteren ble redd/falt av. Bare å slappe av.

Minns også en gang at noen hester på et jorde skvatt da jeg kom syklende.

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Kan grunneier kreve at man går av sykkelen? [Re: erling] #1798332 31/05/2014 20:03
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Låner tråden litt:

Du klipper kjettingen, ringer på hos ham, returnerer denne og forteller ham at dette har han ikke lov til og at han risikerer å bli dømt for uaksomt drap dersom noen sykler på kjettingen. Du tar også bildet og kontakter politiet og lokalpressen.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Kan grunneier kreve at man går av sykkelen? [Re: GeirK] #1798337 31/05/2014 20:10
Akaly Offline
Veteran
Veteran
Sitat: GeirK
Låner tråden litt:

Du klipper kjettingen, ringer på hos ham, returnerer denne og forteller ham at dette har han ikke lov til og at han risikerer å bli dømt for uaksomt drap dersom noen sykler på kjettingen. Du tar også bildet og kontakter politiet og lokalpressen.

Eventuelt tar du med deg kjettingen hver gang en ny blir satt opp. Du skal ikke kimse av gratis kjetting. ICON_SMILE

Re: Kan grunneier kreve at man går av sykkelen? [Re: GeirK] #1798396 31/05/2014 21:59
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T

Jeg ville tatt meg tid til å klippe hvert enkelt ledd i kjettingen, og levert de i en eske.

Re: Kan grunneier kreve at man går av sykkelen? [Re: trondmm] #1798428 01/06/2014 05:32
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: trondmm

Jeg ville tatt meg tid til å klippe hvert enkelt ledd i kjettingen, og levert de i en eske.

For å forhindre gjenbruk. Good one!

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Kan grunneier kreve at man går av sykkelen? [Re: Glenn_M] #1798459 01/06/2014 07:36
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Er det rart det er krig i verden...

Hvis det er en grunneier som kommer å henge opp nye kjettinger dersom de blir kuttet er det jo mye farligere å klippe dem. Første gang du kjører ned en bakke tar du det ekstra rolig fordi du ikke vet hva som kommer. Det farlige er når du kommer for 5. gang og ike forventer noen kjetting. Siden noen hadde klippet den var det imidlertid kjettingfritt de første gangene...

Det er sikkert snakk om en bra kranglefant denne grunneiern, (Snakker da ikke om han med skiltet, han virket kontruktiv) men har noen vurdert å snakke med han?

Liker han ikke syklister uten grunn, eller er det noe som ligger bak? Skremte dyr, slit på sti, fare for ungene, forsøpling etc. Hva kan gjøres for å løse problemet?

Re: Kan grunneier kreve at man går av sykkelen? [Re: Glenn_M] #1798489 01/06/2014 08:56
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Hester er/kan være ekstremt lettskremte. Andre husdyr kan også være ganske lette å skremme, og det er lett å uroe dem.

Jeg synes ikke det er så veldig rart å forstå at grunneieren ønsker ro rundt tunet sitt. Det er jo tydelig at han ikke har til hensikt å nekte noen å ferdes forbi der, bare de gjør det på et rolig vis.

Det finnes hensyn å ta som folk anser som viktigere enn egoet til de lokale treningsnarkisene. Syklister er ikke "hellige kuer" og det er ikke helligbrøde å forvente at syklister på lik linje med andre gidder å jenke seg litt av hensyn til fellesskapet.

Å "sykle hensynsfullt" er et vidt tolkbart begrep og det finne dessverre nok av eksempler på folk som synes de sykler "hensynsfullt" når resten av omgivelsene synes de sykler som rabiate gæringer. Og det finnes folk som tar seg selv så høytidelig at de gir fulle faen samme hva situasjonen er. Å gå av sykkelen er derimot helt konkret og setter en klar definisjon på nøyaktig hvor hensynsfull man skal/bør være når man passerer dyra på nært hold, i følge denne grunneierens vurdering.

Han bruker ordlyd som "vennligst". Han forklarer til og med årsaken til denne oppfordringen. Jeg ville respektert det uten noe som helst problemer. Vi har alle et behov for å bidra til å gjøre verden littegranne fredligere. Jeg ville ikke på noen måte anse sykkelturen min for spolert av den grunn.

Re: Kan grunneier kreve at man går av sykkelen? [Re: Sykkelbob] #1798525 01/06/2014 11:10
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Sykkelbob
(...) Å gå av sykkelen er derimot helt konkret og setter en klar definisjon på nøyaktig hvor hensynsfull man skal/bør være når man passerer dyra på nært hold, i følge denne grunneierens vurdering. (...)

Hvorfor ikke gå ut av bilen og dytte den forbi det aktuelle stedet også??

(seriøst spørsmål)

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Kan grunneier kreve at man går av sykkelen? [Re: Glenn_M] #1798554 01/06/2014 12:41
comerik Offline
Entusiast
Entusiast
Gråsone! Han kan det hvis hesten blir så forstyrra at det er til ulempe for grunneieren. Hvis hesten stikker i panikk og eier er inne hos hesten kan det være livsfarlig for eier, og da er det til så stor ulempe at det er lov å kreve det.

Redigert av comerik; 01/06/2014 12:45.
Re: Kan grunneier kreve at man går av sykkelen? [Re: Stein] #1798569 01/06/2014 13:13
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Stein
Sitat: RoyK

Veier er ikke innmark? Den må du nesten dokumentere.

Og gårdstunet til fyren er i hvert fall innmark.

Jeg synes strengt tatt ikke det burde være så problematisk å vise såpass hensyn og goodwill at man gikk forbi tunet til bonden, dersom han ba om det.

Antar at bonden da også frastår fra å kjøre bil/traktor på veien…

Re: Kan grunneier kreve at man går av sykkelen? [Re: Glenn_M] #1798573 01/06/2014 13:27
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Tror hesten fint kan være redd for syklister, men trygg på biler og traktorer som den ser til vanlig.

Re: Kan grunneier kreve at man går av sykkelen? [Re: Elgvenn2] #1798583 01/06/2014 13:59
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Sitat: Elgvenn2

(seriøst spørsmål)

Utover svaret du allerede har fått, så skal du jo ikke se bort fra at denne bonden faktisk har såpass intelligens og ønske om å ikke være til unødvendig bry at han forstår at biler nødvendigvis må få kjøre der? Du kan vel være enig i at det er et relativt lite "offer" for en syklist å trille syklen 100m vs en billist å dytte bilen samme distanse.

For de som lurer på hva han gjør selv. Erfaring fra liten bygdevei som gikk gjennom mange gårdstun. Der hyttefolk ofte freste gjennom var de lokale flinke til å gå ned i lav fart. Jeg tror ikke du skal være bekymret for at denne bonden ødelegger for seg selv.

Re: Kan grunneier kreve at man går av sykkelen? [Re: Gråstein] #1798682 01/06/2014 18:24
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Gråstein

(seriøst spørsmål)

Utover svaret du allerede har fått, så skal du jo ikke se bort fra at denne bonden faktisk har såpass intelligens og ønske om å ikke være til unødvendig bry at han forstår at biler nødvendigvis må få kjøre der? Du kan vel være enig i at det er et relativt lite "offer" for en syklist å trille syklen 100m vs en billist å dytte bilen samme distanse.
(...)

Spørsmålet var vel også utformet for å få en til å tenke. Hvis veien forbi er grei å kjøre på så hvorfor skal det ikke være greit å sykle der.
Selv en bil som kjører rolig forbi i kanskje 20-30km/t, så vil neppe en syklist kjøre noe raskere. Klart, farten er kanskje irrelevant her, det er jo evt. hva dyrene reagerer på som betyr noe og det er kanskje av en eller annen grunn en syklende sykkel?

Ut i fra google linken litt ovenfor ser det ut til at vegen er en asfaltveg, men bildet til trådstarter er en grusveg så misstenker at det kanskje er to litt forskjellige steder?

Hvis det er en privat veg som går over et tun så er det vel kanskje grei skuring, selv om jeg synes det er litt merkelig at å trille sykkelen er mer hensynsfult enn å sykle over i gangfart.

Ser at Råde kommune og grunneier har "signert" skiltet, så det er kanskje mulig å få en offisiell uttalelse fra de på saken?

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Kan grunneier kreve at man går av sykkelen? [Re: Elgvenn2] #1798750 01/06/2014 19:53
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy

Hvis det er en privat veg som går over et tun så er det vel kanskje grei skuring, selv om jeg synes det er litt merkelig at å trille sykkelen er mer hensynsfult enn å sykle over i gangfart.

En syklist som triller sykkelen sin ser for en hest ut som et menneske. En syklist på sykkel kan kanskje for en hest se ut som noe ukjent og skummelt?

Re: Kan grunneier kreve at man går av sykkelen? [Re: Glenn_M] #1798770 01/06/2014 20:19
Papegøyal Offline
Troll
Troll
Bare ignorer. Sykle videre. Hvis vold, politianmeld. Hvis hest synlig; gå av.
Jeg har også hørt om tilfeller av falske anmeldelser. Jeg tror politiet reagerer i din favør om flere går sammen og leverer falske anmeldelser for trusler om vold fra bondens side. Du kan si det er kritikkverdig, men det er nå engang slik systemene våre fungerer, så jeg bare informerer.

I don't have goals. I have a perspective on what I could do well.
Re: Kan grunneier kreve at man går av sykkelen? [Re: Stein] #1798815 01/06/2014 21:23
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Stein

En syklist som triller sykkelen sin ser for en hest ut som et menneske. En syklist på sykkel kan kanskje for en hest se ut som noe ukjent og skummelt?

Ja kanskje, jeg vet ikke. De fleste gangene jeg ser dyr når jeg er på sykkeltur så ignorerer de meg fullstendig fordi de ikke skjønner hva jeg er, kanskje basert på utseende og lyd.

Uansett så sier skiltet "dyr er løse på tunet", litt usikker på hvilke dyr man har løse på tunet.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support