Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Yter jeg bedre hvis jeg spiser mye sukker først?

Yter jeg bedre hvis jeg spiser mye sukker først? #1797890 30/05/2014 18:19
Akaly Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Jeg spiser ikke så mye sukker eller brød om dagen, men for litt siden fikk jeg veldig lyst på begge deler, og kjøpte meg noe syltetøy og grovbrød. Dermed ble det til at jeg hev i meg en del brødskiver med jordbærsyltetøy for jeg dro ut og syklet, og som dermed ble et avvik fra mitt vanlige sykkelkosthold. Det jeg merket under den påfølgende turen var at jeg følte jeg fikk uvanlig mye energi, og at jeg ble langt mindre sliten både under og etter turen, og generelt sett at ting gikk mye lettere enn det det pleier når jeg ikke spiser mye sukkerholdig mat.

Jeg gjentok eksperimentet mitt i dag og spiste flere brødskiver med syltetøy + litt godteri, og jeg syntes jeg observerte samme effekten igjen, nemlig at jeg følte meg uvanlig kvikk og full av energi.

De dagene uten mye sukker følte jeg at det igjen gikk litt mer trådt, og at jeg ble mer sliten før og etter turen.

Kunnskapene mine rundt kostholdsteori er heller labre, men er det slik å forstå at noen mennesker (mao. meg) får positiv treningseffekt av å spise sukker før trening? Eller har jeg bare lurt meg selv inn i en slags syltetøy-placebo og at det eneste jeg kommer til å oppnå er hull i tennene?

Re: Yter jeg bedre hvis jeg spiser mye sukker først? [Re: Akaly] #1797940 30/05/2014 19:56
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Var en link til en artikkel rundt Aukland brødrene jeg tenkte å slenge ut til deg som bekrefter effekten av sukker. De har i seg til dels enorme mengder mener jeg... Fant den ikke i farten. Men du er inne på noe, om det gjelder alle vet jeg lite om.

Re: Yter jeg bedre hvis jeg spiser mye sukker først? [Re: Akaly] #1797960 30/05/2014 20:25
A
AdIoS Offline
Entusiast
Entusiast
A
Kroppen burde ikke være sliten med et vanlig sunt kosthold men det er absolutt ikke umulig å få en boost om du får i deg en del sukkerholdig mat. Det er jo fordi blodsukkeret går kraftig opp. I starten vil man da ha en positiv effekt men den vil avta etterhvert og da gå under tidligere nivå. Derfor er det viktig å holde det gående med sukkerholdig energiinntak underveis så du holder deg "oppe"

Re: Yter jeg bedre hvis jeg spiser mye sukker først? [Re: AdIoS] #1798055 31/05/2014 08:14
Kelo Offline
Fersking
Fersking
Jeg har opplev noe av den samme effekten. På fredager pleier vi å ha pizza, som jo er ganske lett mat med mye karbo. På økten ca en time etter denne middagen, har jeg alltid mye energi. Det er denne økten jeg kan kjøre hardest og som oftest har overskudd til å prøve meg på PR på segmenter.
Kanskje pizza til frokost før neste ritt? :-)

Re: Yter jeg bedre hvis jeg spiser mye sukker først? [Re: Akaly] #1798138 31/05/2014 13:28
G
Ghostalien Offline
Medlem
Medlem
G
Frågan är inte bara vilken kortsiktig effekt socker har (träning) utan även på lång sikt (hälsa)
I min bok är socker ( den raffinerade sorten) ett jävla otyg och jag håller mig borta från det. Även om man tränar varje dag och då teoretiskt förbrukar all denna energi, så ger socker ett flertal andra otrevliga biverkningar.

Har man ätit rätt och druckit vatten innan träning eller tävling så har du fyllt på dina depåer av energi och vätska. Du har bara ett begränsat förråd att fylla på och denna depå räcker till ca 1.5 timmars intensivt arbete.

Är det energi kicken man vill ha så är en banan och en kopp kaffe bättre.

Re: Yter jeg bedre hvis jeg spiser mye sukker først? [Re: Akaly] #1798155 31/05/2014 14:34
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Jeg finner ikke link på nettet, heller kanskje til at dette stod i et blad (ente Vasan eller Kondis) Mener de hadde samarbeid med en Dansk ekspert. Jeg ble sjokka når jeg leste hvor mye sukker de tylla i seg i løpet av en konkurranse og trening. Tannhelsen hadde de full fokus på for å si det sånn.

Enhver som driver med mosjonsidrett burde nok følge rådet til Ghostalien, moderat til mindre sukker er nok helt klart best for kroppen.

Jeg VET hva mye sukker kan gjøre med en kropp. Ikje bra! Sukker er litt avhengighetsskapende også, og en eller annen dag slutter man med å være lissom utøver, eller trapper drastisk ned. Da er det mange som eser ut som en ballong. IKKE verdt det spør du meg for å ta noen få sekunder i et ritt.

Dette siste skjer faktisk ganske mange topputøvere også, de blir relativt kraftige når de gir seg.

Re: Yter jeg bedre hvis jeg spiser mye sukker først? [Re: Akaly] #1798427 01/06/2014 05:04
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
En ren uvitenskaplig personlig erfaring, er at en god porsjon spaghetti før trening, har gitt mye energi. Drawback var overload av karbo.

Re: Yter jeg bedre hvis jeg spiser mye sukker først? [Re: Akaly] #1798455 01/06/2014 07:27
PålGnål Offline
Veteran
Veteran
Da jeg eksperimenterte med lavkarbo (ketose) var jeg tom før jeg begynte. I begynnelsen.
Etter en stund på lavkarbo hadde kroppen innsett at sukker ikke lenger var tilgjengelig og da merket jeg en solid boost som holdt lenge. Vil beskrive det som at jeg kunne prestere lengre på jevn/høyere intensitet.
Når jeg i denne perioden løp halvmaraton, supplerte jeg med gel. Det var reine dopinga. Det er bare så synd at lavkarbo ikke muliggjør drikking av øl...

På tide å begynne å trene igjen...
Re: Yter jeg bedre hvis jeg spiser mye sukker først? [Re: Akaly] #1798468 01/06/2014 07:51
K
kaffekanne Offline
Avhengig
Avhengig
K
Hvor lenge gikk du på lavkarbo før du merket denne forskjellen?

Re: Yter jeg bedre hvis jeg spiser mye sukker først? [Re: kaffekanne] #1798473 01/06/2014 08:04
PålGnål Offline
Veteran
Veteran
Sitat: kaffekanne
Hvor lenge gikk du på lavkarbo før du merket denne forskjellen?

Bortimot en måned før effekten var bra.

Re: Yter jeg bedre hvis jeg spiser mye sukker først? [Re: Akaly] #1798537 01/06/2014 11:35
simgyl Offline
Entusiast
Entusiast
Spørsmålet er vel egentlig ikke om sukker er bra all den tid det refereres til grovbrød med syltetøy. Grovbrød, litt avhengig av type, inneholder om lag 40 g karbohydrat og 10 g protein per 100 g brød. Resten er vann, litt fett og en del kostfiber.

Og, karbohydratene er nesten utelukkende stivelse og ikke sukker.

Stivelse gir et svært jevnt blodsukker i timene etter måltidet, i motsetning til sukker som gir en mer kortvarig effekt.

En utøver med slike karbohydrater vil kunne holde et høyere intensitetsnivå over lengre tid og dermed få en bedre treningseffekt (lav-karbo er fint til rolige turer).

Re: Yter jeg bedre hvis jeg spiser mye sukker først? [Re: Akaly] #1800685 04/06/2014 12:38
Ruppert Offline
Entusiast
Entusiast
Det kommer vel an på hvor tett på trening du spiser.
Sukker er raske karbohydrater og blir raskt forbrent. Du forhøyer blodsukkeret og reduserer kroppens evne til forbrenne fett. Det stemmer nok derfor at du føler deg piggere under trening, men får ikke nødvendigvis fullt utbytte av den.

Personlig har jeg god erfaring med å spise en del langsomme karbohydrater 1-2 timer før trening (pasta etc.) og raske under trening (sportsdrikk, vingummi etc). Etter trening foretrekker jeg melk/yogurt eller (lett)øl.

Ref: http://www.klubbinfo.no/bckto/ernaring.html

Re: Yter jeg bedre hvis jeg spiser mye sukker først? [Re: Akaly] #1807299 17/06/2014 07:54
PålGnål Offline
Veteran
Veteran
Da gjennomførte jeg Nordsjørittet i ketose med fire egg og noen striper bacon på lomma, og camelback med vann og to tabletter high5 uten kcal og karb. Gikk aldri tom.
Melkesyren kommer litt fortere når man presser, men gjevn høy intensitet gikk som en lek. "Alle" perset i nordsjørittet i år, jeg kom i mål 30min bedre enn i fjor.
Frokost før rittet var en god porsjon kokte egg og en haug sprøtt bacon.
Musklaturen stivnet heller ikke i dagene etter nordsjørittet, noe min relativt utrente kropp ofte lider av.

Re: Yter jeg bedre hvis jeg spiser mye sukker først? [Re: Akaly] #1807863 17/06/2014 20:19
H
Håvard H Offline
Avhengig
Avhengig
H
Sukker før trening er fy. Maxer insulin og deretter rett i bøtta.

Kjør langsomme karbo ala havregrøt med litt syltetøy

Hug a tree

Moderator  support