Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Sparing eller aksjefond. Hva lønner seg?

Re: Sparing eller aksjefond. Hva lønner seg? [Re: Akaly] #1800964 04/06/2014 20:27
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Nordnet var tidlig ute med alternative løsninger. Er vel en 15 år siden de som første "norske" nettmegler tillot derivathandel. Lavest kurtasje hadde de også dengang. Absolutt en site jeg kan anbefale å bruke, uten å ha brukt den på 7-10 år.

Re: Sparing eller aksjefond. Hva lønner seg? [Re: Akaly] #1801059 05/06/2014 01:37
.
... Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
.
Nordnet er all right, men det er 13 år siden, og de var ikke først ute med derivater, det var Netfonds.
Nordnet hadde kun obx-futures og noen få warrants i starten, mens Netfonds hadde et godt tilbud i opsjoner langt tidligere.

Jeg vil fraråde alle nybegynnere å kaste seg over derivater, selv om jeg mener prøving og feiling er en god måte å lære på.

Re: Sparing eller aksjefond. Hva lønner seg? [Re: ...] #1801141 05/06/2014 07:17
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: ...
Nordnet er all right, men det er 13 år siden, og de var ikke først ute med derivater, det var Netfonds.
Nordnet hadde kun obx-futures og noen få warrants i starten, mens Netfonds hadde et godt tilbud i opsjoner langt tidligere.

Jeg vil fraråde alle nybegynnere å kaste seg over derivater, selv om jeg mener prøving og feiling er en god måte å lære på.

Det er også mulig å prøve dette uten at det koster ekte penger.

Ellers så er det mange hobby tradere som ikke klarer å skille flaks fra dyktighet. Hvis det er et bull marked, og du kjører høy risiko, så er det nesten vanskelig og ikke tjene penger.

Det er viktig å huske på at det sitter garanteret mange som er smartere enn deg, har mer informasjon enn deg, raskere linjer enn deg, og gjør akkurat det samme som deg.

Re: Sparing eller aksjefond. Hva lønner seg? [Re: GIB] #1801154 05/06/2014 07:31
G
Goldrush Offline
Ringrev
Ringrev
G
Sitat: GIB
Jeg syns Dine Penger har oppsummert dette ganske bra her:

http://prod.dinepenger.no/spare/advarer-mot-nordmenns-sparefavoritt/22941554

Med dagens rentenivå så vil inflasjonen og evt formueskatt spise opp mye av gevinsten ved banksparing. I tillegg så må du skatte for rentene hver år for pengene i banken, mens i et fond så vil du utsette skatten til du selger fondet og få rentes-rente-effekt.

Jeg er helt enig i at en enkel form for sparing er indeks fond. Nordnet skal nå lansere et nytt norsk indeksfond som følger de 25 mest omsatte aksjene på Oslo Børs. På dette fondet skal de verken ta kjøps-, salgs- eller forvaltningsomkostninger. (Jeg jobber ikke i Nordnet, men handler fond etc hos de). Dette sammen med et globalt indeksfond burde jo være en trygg og billig fondssparing.

Høres nesten for godt ut til å være sant. Ser at du kan kjøpe iht spareavtale uten kurtasje, men det er vel forvaltningsomkostninger? Men ETFs er uansett best kostnadsmessig og når nesten ingen aktive forvaltere klarer å slå benchmark over tid, kan det være bedre å kjøpe disse.

Redigert av Goldrush; 05/06/2014 07:37.

Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
Re: Sparing eller aksjefond. Hva lønner seg? [Re: Abit] #1801160 05/06/2014 07:34
G
Goldrush Offline
Ringrev
Ringrev
G
Sitat: Abit
Nordnet var tidlig ute med alternative løsninger. Er vel en 15 år siden de som første "norske" nettmegler tillot derivathandel. Lavest kurtasje hadde de også dengang. Absolutt en site jeg kan anbefale å bruke, uten å ha brukt den på 7-10 år.

Nordnet er ekstremt dårlig på service, styr unna. Netfonds er mye bedre, men ikke veldig bra på handelsplattform/verktøy. Men spiller ingen rolle hvis du ikke trader aktivt.
Ellers har Pareto blitt populært. Konkurransedyktig priser og her får du også tilgang på analyser.

Redigert av Goldrush; 05/06/2014 07:35.

Re: Sparing eller aksjefond. Hva lønner seg? [Re: Akaly] #1801173 05/06/2014 07:43
G
GIB Offline
Medlem
Medlem
G
Jeg var også skeptisk til det såkalte Superfondet til Nordnet. Men de sier altså at det er helt uten kostnad, også forvaltningsomkostninger:

https://www.nordnet.no/superfondet?cmpi=ban-Forsidebanner-Superfondet

ETF er også bra, men da er det kurtasje ved kjøp og salg. Forvaltningsomkostningene er også rimelig like som for indeksfond.

Re: Sparing eller aksjefond. Hva lønner seg? [Re: GIB] #1801177 05/06/2014 07:47
G
Goldrush Offline
Ringrev
Ringrev
G
Sitat: GIB
Jeg var også skeptisk til det såkalte Superfondet til Nordnet. Men de sier altså at det er helt uten kostnad, også forvaltningsomkostninger:

https://www.nordnet.no/superfondet?cmpi=ban-Forsidebanner-Superfondet

ETF er også bra, men da er det kurtasje ved kjøp og salg. Forvaltningsomkostningene er også rimelig like som for indeksfond.

Jøss, ikke dårlig, takker!

Re: Sparing eller aksjefond. Hva lønner seg? [Re: Akaly] #1801315 05/06/2014 10:10
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Leste bare ingressene av superfondreklamen. Tilsynelatende en god ide.

Men bare et obs m.t.p på risiko og OBX. OBX er primært en oljedrevet indeks. Korrellerer ganske bra med oljepris. Igjen, 10-15 år tilbake i tid. Har ikke analysert eller brydd meg noe på lenge.

Men et aber altså.
Lavere oljepris -> lavere OBX
Lavere oljepris -> mindre velstand for Norge. Politiske sparetiltak, nye bankkrav og annet kan iverksettes. Arbeidsledighet kan oppstå.

Sum a summarum. Økt fare for at man både mister egen jobb og samtidig må selge unna fondsandelene på bunn-nivå

Jeg husker at jeg var inne på netfonds også. Men det var noe med Nordnet som var mye bedre. Om det var real-time derivater over hele norden eller bare lav kurtasje. Husker ikke. Dengang da, så var det noe av det som kom nærmest Reuters plattformen jeg brukte for pris og nyhetstilgang.

Litt skeptisk til denne 0 kostnad superfondet over hele linja. Bruker ikke være noe som er helt gratis. Kan typisk være en spread-kostnad i bildet.
F.eks at indeksen er egentlig på 600, så selger nordnet den til bruker for 606. Så blir det 1% kurtasje. Tilsvarende når du selger andelen ut igjen. De kjøper deg ut for kanskje 594 i stedet for 600

Redigert av Abit; 05/06/2014 10:18.
Re: Sparing eller aksjefond. Hva lønner seg? [Re: Akaly] #1801529 05/06/2014 14:36
Akaly Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Her er en liten update. All den fine informasjonen her inspirerte meg til å bytte fond. Jeg har allerede fått en avkastning på over 40 kroner, så kom ikke her og si at fondssparing ikke er lønnsomt. ICON_SMILE

Re: Sparing eller aksjefond. Hva lønner seg? [Re: Akaly] #1801536 05/06/2014 14:49
O
Ovrep Offline
Ivrig
Ivrig
O
Se her ja, blir ny sykkel det!

Hva valgte du, om jeg tør spørre?

Tar ofte feil, men er aldri i tvil.
Re: Sparing eller aksjefond. Hva lønner seg? [Re: Abit] #1804818 12/06/2014 09:08
G
Goldrush Offline
Ringrev
Ringrev
G

Sitat: Abit
Litt skeptisk til denne 0 kostnad superfondet over hele linja. Bruker ikke være noe som er helt gratis. Kan typisk være en spread-kostnad i bildet.
F.eks at indeksen er egentlig på 600, så selger nordnet den til bruker for 606. Så blir det 1% kurtasje. Tilsvarende når du selger andelen ut igjen. De kjøper deg ut for kanskje 594 i stedet for 600

Det vil være direkte svindel, så jeg tror ikke det er der hunden evt er begravet. Har heller ikke lest prospektet, men oppfatter det slik at dette er et ordinært fond hvor det da heller ikke er mulighet til å tjene på spread ved market making.

Ser ut som dette er den ene gangen der noe som virker for godt til å være sant, faktisk er det:

http://www.dn.no/privat/privatokonomi/2014/05/27/Aksjehandel/-den-strste-feilen-en-investor-kan-gjre

Re: Sparing eller aksjefond. Hva lønner seg? [Re: Akaly] #1805049 12/06/2014 14:55
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Takk for linken.

"Kurtasjemoderasjon" var mitt første inntrykk av Nordnet totalt dominert av.

Da har aksje"spekulantene", de ferske, funnet produktet sitt. Så gjenstår det bare å vurdere risiko. Personlig ville jeg nå, etter all-time high, vært skeptisk m.t.p generell markedsrisiko. Dvs, jeg er nesten alltid skeptisk :op. De som styrer fond i dag, har nesten glemt forrige krise allerede. De som styrte dengang, som på slutten av 90-tallet, bor vel i Cannes i dag vel pensjonerte ICON_BLUSH

Litt moro å være med da. Så litt kan man sikkert avse. Blir likevel neppe noen større gevinst enn å få kjerringa ut på stolen i Kiwi-kassa 2 dager i uka... Ihaaa..

Redigert av Abit; 12/06/2014 14:58.
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support