Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Nytt kokeapparat.

Nytt kokeapparat. #1796546 28/05/2014 09:05
Pluto Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Det er på tide å skifte ut den gamle Primusen, 30 år gammel, type Forsvaret.
Er det noen som har en å anbefale?
Må være effektiv og enkel i bruk.
Stort sett til enkel matlaging på inntil 1 ukes turer i skog og fjell.
Vil nok ikke bli brukt midt på vinteren.

Re: Nytt kokeapparat. [Re: Pluto] #1796557 28/05/2014 09:17
K
Kardam Offline
Entusiast
Entusiast
K
Skal den brukes vår og høst er det greit å ha muligheten til å velge flytende drivstoff.
Om sommeren går det greit med gass.
Har selv en Primus OmniFuel, men det er mange gode multifuelbrennere på markedet.
"Alkylatbensin" (4-takt) kjøper jeg på Statoil eller Felleskjøpet.

Grusgubbe og langtursyklist
Re: Nytt kokeapparat. [Re: Pluto] #1796571 28/05/2014 09:27
erlingba Offline
.
.
Har en Optimus Vega jeg er godt fornøyd med. Den har en liten støtte som gjør det mulig å la boksen stå opp ned, noe som skal gjøre det mulig å bruke den i ganske kalde omgivelser.
Lager lite lyd og har en god spredning på varmen. Det eneste negative jeg kan komme på er at den kan være litt vrien å regulere på svak varme. Det er lett å vri litt for langt slik at den slukker om man bare skal ha litt svakere varme.

Oslo Sportslager har tilbud på MSR Whisperlite Universal som kan bruke både gass og bensin. Tar litt mer plass, men er jo mye mer allsidig.

Re: Nytt kokeapparat. [Re: erlingba] #1796579 28/05/2014 09:36
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: erlingba
Har en Optimus Vega jeg er godt fornøyd med. Den har en liten støtte som gjør det mulig å la boksen stå opp ned, noe som skal gjøre det mulig å bruke den i ganske kalde omgivelser.
Lager lite lyd og har en god spredning på varmen. Det eneste negative jeg kan komme på er at den kan være litt vrien å regulere på svak varme. Det er lett å vri litt for langt slik at den slukker om man bare skal ha litt svakere varme.

Oslo Sportslager har tilbud på MSR Whisperlite Universal som kan bruke både gass og bensin. Tar litt mer plass, men er jo mye mer allsidig.

Anbefaler Whisperlite om støynivå skulle ha noe å si. Har vært på telt- og lavvoturer sammen med kompiser og diverse multifuelbrennere. De bråker helt sinnsykt i forhold til min gamle Whisperlite, nesten så det forstyrrer samtaler og hygge. Med forbehold om at denne nye universalmodellen er like stillegående.

Re: Nytt kokeapparat. [Re: Pluto] #1796614 28/05/2014 10:26
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
Har en jetmotor fra XGK som aldri blir brukt, og en gassbrenner fra primus som funger helt topp når jeg ikke bruker jetmotoren. Den forvarmer gassen, slik at den fungerer fint ned til relativt lav temperatur. Og den har pietzo-tenner, slik at jeg får morgenkaffen selv om jeg har glemt fyrstikkene hjemme...

http://www.xxl.no/villmark/kjokken-og-mat/kokeapparater/primus-easyfuel-ii/p/1051776_1_style

Re: Nytt kokeapparat. [Re: Pluto] #1796615 28/05/2014 10:26
DeepFu Offline
Ringrev
Ringrev
Her også Whisperlite (International- varianten), og selv om de kanskje har et litt frynsete rykte ift rene ekspedisjonsbrennere, har min fungert problemfritt i over 20 år på diesel, parafin og bensin. Her etterhvert gått mer og mer over til en Pocket Rocket på sommerturer opp mot 4-5 dager. Men da er det kun vannkoking til tørrmat / pulverkaffe til 2 personer som gjøres.

Re: Nytt kokeapparat. [Re: Pluto] #1796623 28/05/2014 10:29
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Om det skulle vera interessant, så har eg ein Omnifuel eg kan kvitta meg med. (Send PM dersom det er aktuelt.) Omnifuel er utan tvil den beste brennaren eg har brukt, men for tida prioriterer eg meir kompkte løysingar à la MSR Pocket Rocket (gass).

Re: Nytt kokeapparat. [Re: Pluto] #1796626 28/05/2014 10:35
Pluto Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Tror jeg kommer til og gå for en gassløsning, er ute etter noe som er enkelt i bruk og ekspedisjon kommer det ikke til å bli, ihvertfall ikke på vinteren.
Er det noen som har erfaring med hvor kaldt det kan være før det blir vanskelig med gassbrenner?

Re: Nytt kokeapparat. [Re: Pluto] #1796632 28/05/2014 10:39
K
Kardam Offline
Entusiast
Entusiast
K
"Blandingsgass" kan brukes ned mot null grader.

Men husk at de fleste multifuelbrennere kan brukes på gass (og flytende drivstoff)

Grusgubbe og langtursyklist
Re: Nytt kokeapparat. [Re: Pluto] #1796634 28/05/2014 10:43
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Brennarar der gassboksen kan brukast opp-ned, fungerer betre enn andre om vinteren. Har sett påstandar om at folk har brukt gass ned mot -10 ºC. I dei fleste tilfelle ville eg nok ha valt bensin eller bål når temperaturen kryp under null. Det mest fleksible oppsettet vil vera ein brennar som fungerer både med bensin og gass (Whisperlite, Omnifuel e.l.).

Re: Nytt kokeapparat. [Re: Pluto] #1796661 28/05/2014 11:06
E
eirikbk Online
Ivrig
Ivrig
E
Med i vurderingen bør du ta med hvor vidt du ønsker å bruke brenneren i et stormkjøkkensett av typen Trangia (i stedet for rødspritkokeren som følger med disse), eller om det er nok at du plasserer kjelene på støttene som sitter på brenneren.

Bruker selv Optimus Nova med renset bensin, som også er en veldig god brenner (men Omnifuel er nok et millimeterhakk bedre). Har konverteringskit som gjør at den kan brukes i Trangia stormkjøkken. Kommer litt an på hva slags tur jeg skal på og hvor mye vekt jeg gidder å drasse på. Det finnes også dedikerte gassbrennere til Trangiasettene. Noe å tenke på. Hvis det ikke er viktig å kunne bruke brenneren i stormkjøkkenet, har du fått gode forslag over.

Re: Nytt kokeapparat. [Re: Pluto] #1796711 28/05/2014 12:05
K
Kanondal Offline
Ringrev
Ringrev
K
Jeg har akkurat kjøpt en Biolite Campstove til min turinteresserte sønn.
Et produkt jeg fikk veldig sansen for.
1. Du trenger ikke bære med deg drivstoff for en uke
2. Den er svært effektiv
3. Du kan lade f.eks. GPS eller mobil (eller bruke et LED-lys) ved USB
4. Ved å kjøpe den er jeg med og støtter opp om utviklinge og produksjon av Biolite Homestove som er beregnet på 3. verden der fordeler som lavt vedforbruk, renere avgasser og lademulighet er svært velkomne.
Sjåher og HER

En av SYKKELGUTTA på Sæter.
Re: Nytt kokeapparat. [Re: Pluto] #1797032 28/05/2014 22:24
O
oysandr Offline
Avhengig
Avhengig
O
Jeg har endt opp med ett trangia stormkjøkken med gassbrenner, det jeg liker med gass er at det er renslig, ikke noe søl, og heller ingen soting ICON_SMILE Jeg har brukt dette ned mot ett par kuldegrader uten problemer, vindskjermen gjør også at ikke all effekten blåser bort..

Take Care!
Re: Nytt kokeapparat. [Re: Pluto] #1797058 29/05/2014 05:29
K
Kull Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
Hvis du ikke trenger veldig stor effekt, så er Optimus Svea det overlegent mest driftsikre kokeapparatet du får kjøpt. Svært enkel og robust design med få bevegelige deler, og er så og si uforandret siden den kom på markedet på 50-tallet. Har blitt brukt på mange ekspedisjoner. Eneste ulempen er at den ikke har fullt så høy effekt som en del andre kokeapparater (1400w), den veier vel også litt mer enn de nyeste multifuelbrennerne (men er ganske liten og lett, 550g), og den kan kun bruke renset bensin/miljøbensin.

Re: Nytt kokeapparat. [Re: Pluto] #1797076 29/05/2014 06:43
G
GSolvik Offline
Custom Title
Custom Title
G
Jeg og turkompisene har igjennom et langt turliv prøvd mye av det som finnes på markedet etter jeg pensjonerte Optimus 111 Hiker (Forsvaret) for 20 år siden.Valg er brenner er avhengig av hva du vil prioritere:

-En gassbrenner ala PRIMUS Gravity med piezotenner hvis du vil ha det enkelt.
-Jetmotor MSR XGK hvis du har dårlig tid og vil smelte snø på MtEverest.
-Optimus Crux hvis du vil spare vekt.

Mange brennere selges som multifuelbrennere, men dette er suboptimalt. Man MÅ skifte dysediameter når man går fra parafin til gass eller leve med redusert effekt.

HVIS brenneren skal brukes i telt er det parafin som gjelder. Sjansen for uhell i telt er liten, men konsekvensen ved brann i telt med gass/bensin/rødsprit er så forferdelige at du ikke får meg inn i telt som har en slik brennende.

Selv bruker jeg mest en Optimus Nova på parafin på lengre turer samt en gassboksbrenner for å koke kaffe på dagsturer.

Re: Nytt kokeapparat. [Re: GSolvik] #1797081 29/05/2014 07:00
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: GSolvik

HVIS brenneren skal brukes i telt er det parafin som gjelder. Sjansen for uhell i telt er liten, men konsekvensen ved brann i telt med gass/bensin/rødsprit er så forferdelige at du ikke får meg inn i telt som har en slik brennende.

Selv bruker jeg mest en Optimus Nova på parafin på lengre turer samt en gassboksbrenner for å koke kaffe på dagsturer.

Fullt forståelig, men det er litt ulike syn på brenner i telt.

Gode erfaringer med MSR Whisperlite. Den nye kan også gå på gass, for de som liker sånt.

Bensin er by far det billigste drivstoffvalget. Kjøp miljøbensin på statoil. 230 kr for 5 liter. Brenner bare primus i fortelt vinterstid, for da gir kuldegropa litt avstand mellom duk og brenner. Sommerstid tar vi det ute.

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Nytt kokeapparat. [Re: GSolvik] #1797089 29/05/2014 07:13
progres Offline
Besatt
Besatt
.Valg er brenner er avhengig av hva du vil prioritere:

helt enig.for egen del har jeg en rekke forskjellige : omnifuel, nova, div gassbrennere + flere forskjellige militærvarianter. MEN - den som stort sett har fått være med på tur de siste årene er en coleman exponent 550b
Den er kompakt, leverer tilstrekkelig med varme til matlaging / oppvarming av telt selv på kalde vinterdager, og er utrolig grei i opptenninga. Veldig lavt støynivå gjør den til en fryd i teltet , like enkel i bruk som gass. Det eneste som er å si er at drivstofftanken kanskje er litt i minste laget. Men totalsummen er for mitt vedkommende at dette er den klart beste primusen jeg har vært borte i. Og i likhet med Gsolvik har jeg i alle år hatt mine sterke reservasjoner med bensinprimus i telt. Ikke med denne ! Kjøpte den ny og ubrukt fra et eller annet militært overskuddslager i US ( Uncle Sam's ?) for ca 30USD. I Norge vet jeg ikke hvor man får tak i noe slikt . . . men den anbefales på det varmeste

Re: Nytt kokeapparat. [Re: Kanondal] #1797124 29/05/2014 09:33
A
arekey Offline
Entusiast
Entusiast
A
Sitat: Kanondal
Jeg har akkurat kjøpt en Biolite Campstove til min turinteresserte sønn.
Et produkt jeg fikk veldig sansen for.
1. Du trenger ikke bære med deg drivstoff for en uke
2. Den er svært effektiv
3. Du kan lade f.eks. GPS eller mobil (eller bruke et LED-lys) ved USB
4. Ved å kjøpe den er jeg med og støtter opp om utviklinge og produksjon av Biolite Homestove som er beregnet på 3. verden der fordeler som lavt vedforbruk, renere avgasser og lademulighet er svært velkomne.
Sjåher og HER

Ble litt forelsket i den her. Hvor godt fungerer USB-utgangen? Og er det mulig å bruke den i fortelt etc. uten å sette fyr på ting?

Re: Nytt kokeapparat. [Re: progres] #1797238 29/05/2014 15:27
G
GSolvik Offline
Custom Title
Custom Title
G
Sitat: progres
Og i likhet med Gsolvik har jeg i alle år hatt mine sterke reservasjoner med bensinprimus i telt. Ikke med denne !

Det uhellet jeg hadde med bensinprimus skjedde med akkurat slik Coleman primus!
Den gikk tom og jeg skulle fylle på bensin med trakt som jeg hadde gjort 100 ganger før. Jeg må ha sølt noe i halvmørket for plutselig sa det WOFF! Bensindamp hadde antent pga et telys madammen hadde brennende ved siden av. Iløpet av et par sekunder sto jeg med brenner og bensinflaske i full fyr med hele familien + katt sovende i en 8 manns lavoo.
Nå gikk det bra med familien(men ikke lavooen) og jeg påtar med fult ansvar for det som skjedde. Hva som kunne skjedd i et telt med kun en utgang tør jeg ikke tenke på.

Før EØS avtalen ble innført var bensin brennere forbudt i Norge. Jeg begynte å bruke disse med en gang de ble tillatt, da de brant renere og trengte mindre forvarming. Problemet er at bensin er så flyktig at en brann er mye vanskeligere å kontrollere enn en parafinbrann.
De styggeste ulykkene/dødsfallene vi har hatt her til lands har vært relatert til bruk av gass i telt.
Link

Re: Nytt kokeapparat. [Re: GSolvik] #1797242 29/05/2014 15:46
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det spørs helt hva du skal lage av mat.

Høst, sommer og vår med fysetørket mat og enkel mat så bruker jeg kun Esbit. Jeg gjorde dette som et eksperiment for mange år siden, og kan aldri lenger tenke meg å ta med en brenner igjen i de årstidene. På vinteren funker ikke dette.

Esbit er latterlig lett og enkelt.

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Nytt kokeapparat. [Re: GSolvik] #1797262 29/05/2014 16:29
progres Offline
Besatt
Besatt
Iløpet av et par sekunder sto jeg med brenner og bensinflaske i full fyr med hele familien + katt sovende i en 8 manns lavoo.

Link

voi voi voi. godt det gikk bra! Brukerfeil kan få ubehagelige konsekvenser - paraffin, bensin eller gass åkkesom

Re: Nytt kokeapparat. [Re: progres] #1798921 02/06/2014 07:13
Pluto Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Tusen takk for alle gode råd og tips.
Vi gikk til innkjøp av en slik : Primus
Den ble brukt på fjelltur i helgen og vi er veldig fornøyde så langt.

Moderator  support