Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Derfor bør lærere ha mindre lønn

Derfor bør lærere ha mindre lønn #1796333 27/05/2014 22:06
Hvilepuls Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Starter en egen tråd, for å ikke gi sutretråden til supernalle noen ufortjent oppmerksomhet.

Dere som vil at lærere skal få så mye mer betalt, svar meg på en ting.

Hvis jeg har forstått det rett, så er utdannelse, og spesielt høyere utdannelse det viktigste i samfunnet. Alt avhenger av hvilke papirer du har. Det spiller liten rolle hva du kan, for du får ikke sjansen til å bevise det. Jobbene som gjøres er til dels latterlige, uførelsen er helt elendig, men bråk blir det ikke pga hvor dårlig jobben er, bråk blir det når du ikke har papirene i orden. Se bare på Liv Løberg saken. Autorisasjonskontoret var ræva før Løberg, det er ræva etter Løberg, hele konseptet er ræva, men bråk blir det først når dokumentene ikke stemmer. Snart må du ha universitetsutdannelse for å kjøre taxi eller klippe hår. Det kan jo være at du er uegnet som frisør. Kanskje du har sett litt for mange dårlige filmer type Child's play, og går berserk på kunden i stolen. Eller kanskje du bruker saksen til å voldta. Uansett, her må vi ha løyver, strengere reguleringer ASAP. I det hele tatt bør vi ha autorisasjonskontorer for alle yrker, som regulerer hvor egnet du er, og forhindrer at farlige mennesker som bulker biler og stikker fra, nasker i butikken, skriver ondskapsfulle ting på internett, havner i noen som helst jobb.

Med samfunnsutviklingen i bakhånd, så er det rimelig entydig at det viktigste, ja, kanskje det eneste viktige en lærer gjør, det er å gi gode karakterer. Se bare på NTNU ingeniører. Hvem faen kan kvantifisere over hele fjøla av ingeniører fra alle fagområder, hvor god du er, hvor bra jobb du har gjort, osv? Men det som er veldig tydelig, er gutteklubben grei, og et stort konkurransefortrinn dersom du har gått på NTNU vs noe som helst annet sted, kanskje med unntak av MIT, Caltech, Tokyo, Delft osv.

Det er kanskje en liten fordel å kunne noe om norsk nasjonalromantikk i jobben som ingeniør, eller sitere Terje Vigen. Men om du har valget mellom å ha en lærer som gir ufortjent gode karakterer, eller en lærer som gir ræva karakterer, men er en ekspert på Terje Vigen, ville du valgt Terjemann? Hvis det tok fra deg muligheten til å få en super ingeniørkarriere?

Så Dan, GeirK og dere andre som ønsker at lærere skal få mer lønn (gudene vet hvor mye eller hva slags algoritme dere skal lønne etter) - hvor mye lønn må du ha for å kunne dele ut 6 ere?

Burde vi ikke heller la være å gi lærere lønn i det hele tatt, slik at skolesystemet kollapser fullstendig? Burde det ikke være en selvfølge for alle dere som har mer enn en hjerne på størrelse med en ert, at skolesystemet, samfunnstrukturen og arbeidsmarkedet er grunnleggende ondskapsfullt, og at en revolusjon for lengst er sårt nødvendig?

Re: Derfor bør lærere ha mindre lønn [Re: Hvilepuls] #1796339 27/05/2014 22:31
sveinaa Offline
More than words
More than words
Spennende tilnærming. Bare for å spørre, er du;
1) en person som spør deg selv om hva du kan gjøre for samfunnet,
eller;
2) en person som spør deg selv om hva samfunnet kan gjøre for deg?

Skjønner heller ikke helt hva man skal med karakterer uten substans? Da vil det jo stoppe seg et eller annet sted pga. manglende kunnskap senere i livet.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Derfor bør lærere ha mindre lønn [Re: Hvilepuls] #1796345 27/05/2014 22:46
Hvilepuls Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Hvis du ikke kan Terje Vigen, så ødelegger du en oljeplatform som ingeniør en gang senere i livet...?

Hvis du kan Terje Vigen, men ikke får gode nok karakterer for din Terje Vigen kompetense, så blir du ikke ingeniør....

Er det ikke ganske tydelig at det er andre interesser enn hva hvert individ har godt av som avgjør fagsammensetning, utvelgelse til utdannelse i samfunnet, og krav til utdannelse for å få jobb?

Er det ikke ganske tydelig, at jo mer flertallet får bruke byråkrater til å skape absolutte krav og stenglser, jo færre mulige veier fins til Rom, og jo mindre er sannsynligheten for å komme dit?

Re: Derfor bør lærere ha mindre lønn [Re: Hvilepuls] #1796349 27/05/2014 22:55
sveinaa Offline
More than words
More than words
Synes du ser mye begrensninger og få muligheter. Der bodde en underlig gråsprengt en på den ytterste nakne ø (eller noe i den duren). Hva med kulturen da? Hva med det individet som ikke skal bli ingeniør? Hva er galt å lære noe man nødvendigvis ikke får brukt for?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Derfor bør lærere ha mindre lønn [Re: Hvilepuls] #1796365 28/05/2014 04:34
K
KriF Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
men....det er da virkelig ikke lærerne som bestemmer læreplanen. Det er det politikerne og udir som gjør. Så det er de som da evt. bestemmer at du skal kunne Terje Vigen, nå har det nok skjedd mye med læreplanen i norsk siden du sjekket den sist, Terje Vigen har ikke en sentral rolle, det har derimot evnen til å lese, og å gjøre seg forstått skriftlig - og jeg tipper du kan klare å ødelegge en oljeplatform med å lese ett eller annet feil i din tilegnelse av "kompetense" på NTNU, og andre steder

Re: Derfor bør lærere ha mindre lønn [Re: Hvilepuls] #1796375 28/05/2014 05:22
Hvilepuls Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Skolen har ikke basiskunnskap hos de svakeste som målestokk. Skolen har middelmådigheten som målestokk. Byråkratene har fritt spillerom til å skalte og valte, den gruppen som ser hvor forferdelig urettferdig og undertrykkende systemet er, har ingen politisk makt, og kan ikke, slik demokratiet fungerer, få til en forskjell for seg selv.

Samordna opptak og utdannelsesreglene i Norge, de statlige institusjonenenes tilnærmede monopoltilstand, utgjør et mye større hinder for å komme seg til den jobben du potensielt har forutsetninger for å utføre, enn mangel på penger. Oppveksten av "flinke piker" overalt i samfunnet er en sykdom. Skolen har skylda.

Det er ikke noe galt i å lære ting man ikke nødvendigvis har bruk for per se. Det er galt når andres interesser dikterer hva du skal lære, på en slik måte at det du har mindre bruk for, skal forhindre deg i å oppnå det du har mest bruk for - den jobben som gir deg mest mulig glede ut ifra forutsetningene dine.

Re: Derfor bør lærere ha mindre lønn [Re: Hvilepuls] #1796380 28/05/2014 05:44
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Ok!

Elevene lærer om Terje Vigen for å ikke framstå som grunne idioter i møte med andre mennesker. Blir du oppfatta som smart, får du goder, blir du oppfatta som litt enkel, not so much. Så enklet er det.

"Det er galt når andres interesser dikterer hva du skal lære,"
Ganske uenig her.

Den enkelte 16-åring har ikke forutsetning til å selv vite hva han eller hun bør lære seg, det er ganske innlysende. Definisjonen på dannelse er at en klarer å skille det vesentlige fra det mindre vesentlige, og dette får en ved å teppebombe elevene med kunnskap og la dem selv velge ut det de vil vektlegge og følge videre i livet.

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Derfor bør lærere ha mindre lønn [Re: Jomar Henriksen] #1796398 28/05/2014 06:23
Hvilepuls Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Jomar Henriksen
Ok!

Elevene lærer om Terje Vigen for å ikke framstå som grunne idioter i møte med andre mennesker. Blir du oppfatta som smart, får du goder, blir du oppfatta som litt enkel, not so much. Så enklet er det.

Hva er verst, ikke komme inn på ingeniørstudiet, eller ikke kunne Terje Vigen?

Quote:
Den enkelte 16-åring har ikke forutsetning til å selv vite hva han eller hun bør lære seg, det er ganske innlysende.

Har du noen forutsetninger for å vite hva slags programmeringsspråk som kommer til å være mest etterspurt om 10 år?
Kjenner du noen politikere som har det?

Quote:
Definisjonen på dannelse er at en klarer å skille det vesentlige fra det mindre vesentlige, og dette får en ved å teppebombe elevene med kunnskap og la dem selv velge ut det de vil vektlegge og følge videre i livet.

Hvordan skal elevene få velge hva de vil følge videre i livet, når du har gitt dem ræva karakterer, når de ikke kommer inn noe sted, når det ikke er noen annen åpning for å demonstrere kunnskap, eller skaffe seg kunnskap utenfor det offentlige monopolet, og en påtvunget rangering basert på særinteressers behov for fagsammensetning?

Re: Derfor bør lærere ha mindre lønn [Re: Hvilepuls] #1796404 28/05/2014 06:32
BetongApe Offline
Avhengig
Avhengig
Hvis du absolutt vil kan du jo se på karakterer (i hvert fall i ikke-praktiske fag) som et mål på hvor god eleven er til å tilegne seg kunnskap, også om ting de ikke synes er spennende. Hvis en elev har gjennomgående ræva karakterer vil jeg påstå at det har god korrelasjon med at personen er gjennomgående ræva til å lære seg ting.

Jeg lurer på også hvor du har det fra at dagens læreplaner er et uttrykk for "særinteressers behov for fagsammensetning". Det er ikke en liten kabal av Illuminati som setter opp læreplanen. Har du tenkt på at det kan være din misnøye med fagsammensetningen som er "særinteressen"?

Re: Derfor bør lærere ha mindre lønn [Re: Hvilepuls] #1796444 28/05/2014 07:07
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Inuitivt, så ser jeg en enkelt forbedring i.f.t dagens system.

Fagene vektes etter opptak, valg av videre vei.

Anta 4 i to fag fra videregående. F.eks norsk og matte.
Søker du mekaniske fag, så vektes matte mer enn norsk. Omvendt for den som vil studere nordisk, humaniora e.l.

Man vil lettere kunne velge å studere hva man egner seg for. Et par svake fag, lavere snitt, blir kanskje ikke like ødeleggendes

Re: Derfor bør lærere ha mindre lønn [Re: BetongApe] #1796520 28/05/2014 08:31
Hvilepuls Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: BetongApe

Jeg lurer på også hvor du har det fra at dagens læreplaner er et uttrykk for "særinteressers behov for fagsammensetning".

Hva kan du om Le Corbusier? Mies Van Der Rohe? Hva lærte du på skolen om Klee? Van Gogh? Nobelprisvinnere i litteratur? Forfattere som ikke er norske? Hvor mange kinesiske kunstnere kjenner du til? Kan du programmere i et språk? Lærte du noe om objektorientert programmering på skolen? Lærte du noe om funksjonell programmering? Vet du hvilken frekvens strengeinstrumenter stemmes etter, og hvilken tone det er?

Skal vi se, vi har et stor antall lærere utdannet i en gitt sammensetning som er slik den alltid har vært. Tror du noen føler et stort incitament til å gjøre forandringer for at elevene skal lære noe som følger forandringer i hva arbeidsmarkedet etterspør? Tror du det er stor politisk gevinst å hente her?

Re: Derfor bør lærere ha mindre lønn [Re: ] #1796522 28/05/2014 08:32
Hvilepuls Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: pedaIglipp

Jeg har ungen som går på studiespesialiserende yrkesfag på videregående. Altså yrkesfag med tillegg i matte og fysikk så de kan gå rett inn på tekniske universitet og høyskoler.

Hva skal de ha i 3. klasse; Jo 10 timer norsk i uka.

WTF?

Men de må jo kunne norsk!!!! Vi bor jo i Norge, for faen!!!!!!!!! Nå kommer snart "Lektoren" inn med harmdirrende røst her, etterfulgt av et kobbel idioter med +1 osv.

Re: Derfor bør lærere ha mindre lønn [Re: BetongApe] #1796531 28/05/2014 08:44
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: BetongApe
Hvis du absolutt vil kan du jo se på karakterer (i hvert fall i ikke-praktiske fag) som et mål på hvor god eleven er til å tilegne seg kunnskap, også om ting de ikke synes er spennende. Hvis en elev har gjennomgående ræva karakterer vil jeg påstå at det har god korrelasjon med at personen er gjennomgående ræva til å lære seg ting.

Jeg har aldri fått toppkarakterer fordi jeg ikke har sett behovet for å lese utenom skoletid.

Til tross for karakterer midt på treet vil jeg påsta at jeg lærer fort og karrieremessig har jeg gjort det særdeles bra.

Ved jobbsøking brukes det uansett verifikasjonsfirmaer til bakgrunnssjekk, karakterer vektlegges ikke hvis man søker på en god jobb.

Re: Derfor bør lærere ha mindre lønn [Re: ] #1796563 28/05/2014 09:19
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
[quote=BetongApe]

Jeg har ungen som går på studiespesialiserende yrkesfag på videregående. Altså yrkesfag med tillegg i matte og fysikk så de kan gå rett inn på tekniske universitet og høyskoler.

WTF?

Jeg har trua på disse linjene. De krever mye av elevene og er litt vanskelig å komme inn på, men kvaliteten blir bra. ( snakker om TAF-oppleggene).

Det med 10 timer norsk i uka henger sammen med at de går på påbygging til generell studiekompetanse. For å konvertere en yrkesutdanning til en studiespesialiserende utdanning må fellesfagene fylles inn. Strykprosenten er helt vill på disse linjene (nesten 40 % på landsbasis, husker ikke kilde). Ikke fordi det er vanskelig, men fordi elevene går lei 10 timer med norsk i uka og dropper ut.

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Derfor bør lærere ha mindre lønn [Re: Jomar Henriksen] #1796582 28/05/2014 09:38
Hvilepuls Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Jomar Henriksen

Det med 10 timer norsk i uka henger sammen med at de går på påbygging til generell studiekompetanse.

Og det er dette konseptet som er sykt. Det var sykt under reform 94, det var sykt under kunnskapsløftet, det er fortsatt bare sykt.

Re: Derfor bør lærere ha mindre lønn [Re: Hvilepuls] #1796625 28/05/2014 10:33
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Hvilepuls

Burde vi ikke heller la være å gi lærere lønn i det hele tatt, slik at skolesystemet kollapser fullstendig? Burde det ikke være en selvfølge for alle dere som har mer enn en hjerne på størrelse med en ert, at skolesystemet, samfunnstrukturen og arbeidsmarkedet er grunnleggende ondskapsfullt, og at en revolusjon for lengst er sårt nødvendig?

Lykke til med den!

Hvorfor er det onskapsfullt? Fordi noen ikke lykkes, eller fordi mange ikke får realisert potenisalet sitt? Det finnes ikke noe perfekt system, men det er ikke akkurat helt feil det vi gjør i dag. Noen vil alltid falle igjennom, det er litt Darwin over det.

Ellers så skjønner jeg ikke hvorfor dette skal kvalifisere til at lærerene skal få dårligere betalt. Uansett hva du synes om dagens system så burde vel vi ha best mulig lærere som underviser. Og da må det være attraktivt å bli lærer, noe som bl.a gjøres ved en ok lønn.

Re: Derfor bør lærere ha mindre lønn [Re: Hvilepuls] #1796636 28/05/2014 10:46
Anders_S Offline
Entusiast
Entusiast
Er forsåvidt einig i ein del av det som stod i åpningsinnlegget. Kvifor har eg som ingeniør (elektronikk) bruk får å analysera dikt? At ein kan sjå på mindre vesentlige fag (for meg) som eit mål på kor godt eg tileignar meg kunnskap, relevant eller ei, er forsåvidt greit. På ei anna side kan ein seie at kunne ein ikkje like godt brukt dei timane med diktanalyse på fag som var meir relevante?

Ein kan sjølvsagt ikkje selektere bort fag sjølv som barneskule-elev, og sikkert ikkje på ungdomsskulen heller. Kor mange 15-åringar veit kva dei skal gjera resten av livet, og kor mange vil då velge bort dei litt vanskelege/kjedelege faga fordi dei er for late eller ikkje har motivasjon der og då?
I utgangsåret på på gymnaset måtte eg ha eksamen i norsk skriftleg hovudmål, norsk skriftleg sidemål og norsk muntleg. Her var det snakk om henholdsvis å analysera dikt, skriva kort novella og samanlikna reklamar. Eg undrast om eg nokon gong kjem til å få bruk for den kunnskapen eg tileigna meg det året for å prestera på dei tre prøvane.
Har ein bilmekanikar behov for å vita skilnaden på bokstavrim og enderim, og kva type dikt som vert kjenneteikna av dei?

Ein risikerar at mange som kunne vore suverene i arbeidslivet ikkje kjem seg på banen og får brukt potensialet i ein gitt jobb, på grunn av at dei ikkje har gode nok karakterar i spansk, sjølv om jobben er aqua-kultur i Finnmark.

Redigert av Anders_S; 28/05/2014 10:47.
Re: Derfor bør lærere ha mindre lønn [Re: ] #1796676 28/05/2014 11:27
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

WTF?

Selvfølgelig.
De har jo brukt 7 år på lek, utedager og matlaging på barneskolen.
Et sted må språk inn i undervisningen.

Re: Derfor bør lærere ha mindre lønn [Re: Hvilepuls] #1796691 28/05/2014 11:47
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Poenget med den belastningen forstår jeg ikke. Dvs. jeg forstår at det er det som må til for å få studiekompetanse. Det jeg ikke forstår er hvordan folk som ikke snakker eller skriver et kløyva ord norsk kan søke på de samme studiene.

Må man ikke dokumentere gode nok kunnskaper i norsk (bergenstesten?) eller/og engelsk hvis man søker med utenlandsk utdanning?

Re: Derfor bør lærere ha mindre lønn [Re: Hvilepuls] #1796729 28/05/2014 12:37
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Ser jeg burde ha brukt feite bokstaver.

Det jeg ikke forstår er hvordan folk som ikke snakker eller skriver et kløyva ord norsk kan søke på de samme studiene.

Noe som antageligvis var en overdrivelse.
Men jeg er forøvrig enig med mye av det du skrev ellers om hvor fokuset i språkundervisning burde ligge.

Re: Derfor bør lærere ha mindre lønn [Re: Hvilepuls] #1796741 28/05/2014 12:47
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Derav tok jeg med engelsk i mitt opprinnelige spørsmål.
Men for den saks skyld enig ellers.

Jeg hadde en tysk kollege som ville studere tysk i Oslo og måtte ta en tysktest for å kunne dokumentere at han kunne tysk.
Rett og slett arrogant.

Re: Derfor bør lærere ha mindre lønn [Re: ] #1796786 28/05/2014 13:32
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Tange
Selvfølgelig.
De har jo brukt 7 år på lek, utedager og matlaging på barneskolen.
Et sted må språk inn i undervisningen.

Ikke helt sånn jeg husker barneskolen som far, men jeg skjønner jo litt hva du mener. Problemet med å trykke enhver elev gjennom det samme opplegget minner jo om fellesturer i en sykkelklubb.

Det er 4-5 av 20 som får den økta de skulle. Problemet med skolen er jo at de 3-4 som datt a på økta må fint finne seg i å møte opp neste dag for å dette av en gang til.
Hadde de som datt av fått kjøre bmx eller rundbane isteden, hadde de jo kanskje kunne presterer og få bygget seg selv. Men neida, du skal møte opp og på raceren og bli frakjørt dag ut og dag inn.

Jeg skjønner poenget ditt, men jeg synes du sammenligner barneskolen med vgs (videregående sykling ICON_WINK ) uten lærer som kan styre tempoet.
Er heller ikke for å trykke alle inn i samme sporet, tvert imot.
Men jeg trur at de fleste barn har bra nok språkforståelse til å kunne tilegne seg både lesing og skriving mye raskere enn det som er lagt opp til nå; trur ikke orske barn er mindre smart enn barn i andre land. Og det gjør det også mulig å raskere finne ut hvilke barn ikke klarer å tilegne seg disse ferdigheten like fort. I steden for å la det skurre i mange år og skyve ansvaret over på neste lærer og bruke mange timer på høyere trinn til å tilegne seg det som burde/kunne vært basisferigheter.

Re: Derfor bør lærere ha mindre lønn [Re: ] #1796812 28/05/2014 14:34
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K

Urettferdig og feil, og delvis årsak til at 1/3 av doktorgradsstudentene her til lands ikke er nordmenn.

Her tror jeg du tar feil. Jeg har sittet i en god del vurderingskomitéer for ansettelse av doktorgradsstudenter, og innenfor mitt fagfelt (medisin/life science) er det knapt nok norske søkere. I de siste tre komitéene var det mellom 70 og 110 søkere. Av disse nærmere 300 søknadene var det maksimalt 10 norske, og av disse igjen var 90 % dårlige søknader. Likevel ble en norsk søker ansatt i en av stillingene.

Re: Derfor bør lærere ha mindre lønn [Re: Dexter] #1797050 28/05/2014 23:42
Hvilepuls Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Dexter

Hvorfor er det onskapsfullt? Fordi noen ikke lykkes, eller fordi mange ikke får realisert potenisalet sitt?

Fordi antallet som får realisert potensialet sitt drastisk senkes med antall villkårlige stengsler som settes opp.
Fordi den mest skånsomme og fine måten å selektere på, går mellom arbeidstaker og arbeidsgiver, på betaling, ønske, ferdigheter og kunnskap i kombinasjon, og individuelt varierende.
Fordi alle systemer som baserer seg på forståelse av et flertall må bli like middelmådig som flertallet.
Fordi rangering av deg gjør noe med din verdi, og når du ikke har bedt om å bli rangert, så er det et overgrep. Samfunnet sorterer nok som det er.

Re: Derfor bør lærere ha mindre lønn [Re: Hvilepuls] #1797118 29/05/2014 09:16
A
Asterix Offline
Entusiast
Entusiast
A
Jeg synes leger også burde ha lavere lønn, eller hva Hvilepuls? De jobber fra kl 08.15 - 15.00, skriver ut litt Voltaren og måler litt blodtrykk. Henviser deg hit og dit. Også tjener de 1,5 - 2 mill i året?

Re: Derfor bør lærere ha mindre lønn [Re: Hvilepuls] #1797128 29/05/2014 09:44
H
henrikh Offline
Ringrev
Ringrev
H
Sitat: Hvilepuls
Starter en egen tråd..
...

Jeg prøver veldig å forstå argumentet, skal lærere lønnes mindre fordi verden er urettferdig?

Det er mye jeg synes er feil i skolesystemet og mye jeg synes er feilprioritert, men jeg synes faktisk læreryrket bør kreve høy kompetanse innen feltet man underviser og dermed må lønnes konkurransedyktig mot andre yrker som krever høy kompetanse innen ett fagfelt.

Re: Derfor bør lærere ha mindre lønn [Re: Asterix] #1797143 29/05/2014 10:42
Hvilepuls Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Asterix
Jeg synes leger også burde ha lavere lønn, eller hva Hvilepuls? De jobber fra kl 08.15 - 15.00, skriver ut litt Voltaren og måler litt blodtrykk. Henviser deg hit og dit. Også tjener de 1,5 - 2 mill i året?

Helt enig. Har sagt det før. Spesielt skulle jeg likt å sett overlegelønninga halveres. De fleste overleger kommer ikke til å bytte jobb i voksen alder, selv om de sikkert har intelligens til å lære seg noe annet. Allmennlegene får du ikke til å få lavere lønn. De som er flinke til å få lønn, men dårlige til medisin, de har lært hvordan de skal maksimere takst-fastsettelsen til det offentlige. Hiver deg ut sekundet etter de kan ta betalt for de neste 15 min, og slenger på litt ekstraprøver osv. Skal vi skvise allmennlegene, så må vi bare fortsette å lesse dem ned med ekstra krav om etterutdanning, sertifisering, dialogmøter med NAV, skriftlige redegjørelser osv. Men er ikke dette en avsporing?

Re: Derfor bør lærere ha mindre lønn [Re: henrikh] #1797146 29/05/2014 10:52
Hvilepuls Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: henrikh

Jeg prøver veldig å forstå argumentet, skal lærere lønnes mindre fordi verden er urettferdig?

Det er mye jeg synes er feil i skolesystemet og mye jeg synes er feilprioritert, men jeg synes faktisk læreryrket bør kreve høy kompetanse innen feltet man underviser og dermed må lønnes konkurransedyktig mot andre yrker som krever høy kompetanse innen ett fagfelt.

God undervisning krever et marked som belønner mennesker som går egne veier, prøver ut nye ting, lar de som prøver ut gale ting gå dukken, og de som prøver ut ting som verdsettes av et tilstrekkelig antall mennesker, få overleve.

Ingenting er bra med kommunistisk utdannelse. Ingenting er bra med reguleringer i samfunnet, som gir enkelte linjer/retninger og universiteter et kunstig monopol. Skolen slik den er, knekker individualister, både blant lærere og blant elever. Skolen er ond, og de som velger å jobbe der, støtter opp om ondskap.

Skal mennesker få større sjanse til å putte verdi og glede inn i livene sine, må alle disse byråkratiske restriksjonene som settes opp for å sortere elever, de må vekk. Arbeidslivet må stå for sorteringen. Hvis du dumper ut av skolen fordi du vil jobbe på en byggeplass, tjene penger og feste som 15 åring, skal det være mulig å få jobb som f.eks bygningsingeniør senere, om noen vil ansette deg, f.eks på bakgrunn av internettkursing, privatskolering akkurat som du kan ta private pianotimer på kvelden.

Antallet muligheter for selvrealisering må økes. Denne ensrettingen mot middelmådighetens behov, med en horisont til oppunder navelen, den må vekk. Det eneste dette systemet produserer av sikkerhet, er å med sikkerhet fjerne alle opposisjonelle, alle nytenkere, alle som kan gjøre noe annet. Faen ta skolen, faen ta konservative mennesker. Til helvete med dere. Revolusjoner samfunnet!!!!

Re: Derfor bør lærere ha mindre lønn [Re: Hvilepuls] #1797154 29/05/2014 11:09
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
HP, du skulle gått på privatskole. Selv om det måtte være kristen skole. Er man pragmatisk så overlever man dette, bare for å få utdannelse.

Forøvrig er visse skoler i Akershus igang med å tilpasse etter elevenes behov, deriblant med mulighet for å hoppe over klassetrinn og ta høyere klassetrinn som valgfag.

Re: Derfor bør lærere ha mindre lønn [Re: Hvilepuls] #1797166 29/05/2014 11:31
Hvilepuls Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Jeg hadde ikke vært noen nobelpriskandidat akkurat, selv om jeg hadde gått på en privatskole. Blir ikke noe unikum selv med den beste skoleringen. Men jeg hadde sluppet å være så jævlig sinna, så jævlig motkulturell, og sannsynligvis vært mer motivert, om ikke alt som var gøy ble forkludret med å skulle bli en ufrivillig konkurranse. Det er ikke noe gøy når du ikke skal få drive med hobbyen din om du ikke kan rettferdiggjøre ovenfor alle rundt at du er god nok. Sykler du? Ja, da fikk du vel en sekser i sykling, da? Disse lærerene, hvordan skal en umoden ungdom betrakte dem? Som coach? Eller som fiende?

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support