Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

NAV-krav(sykepenger) selvstendig næringsdrivende

NAV-krav(sykepenger) selvstendig næringsdrivende #1795675 27/05/2014 08:21
o-five Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Har vi en skikkelig naver her inne? Har en følelse av at jeg sitter litt i det;

I en alder av snart 40, har jeg plutselig funnet det for godt å begynne å skate igjen fishwhack
I går kveld gikk det som det måtte...på trynet. Eller skuldra, egentlig. Det ble ikke konstatert brudd i kravebeinet, heldigvis, men det gjør ordentlig vondt, også etter noen pinex forte monkey
Får håpe det ikke er avrevet muskelfeste, leddbånd eller annet vesentlig inni der....jeg hørte et snæpp og det plager meg litt.

Jobben som selvstendig snekker er bare å glemme for en stund fremover og ut fra hva jeg vet, vil sykepenger først være aktuelt etter 14 dager. Ganske vilt egentlig!?!

Min samboer har leddgikt og bringer derfor ikke mer enn minstesatsen fra nav inn i familiekassa.

Finnes det regler jeg burde vite om i denne smått kritiske situasjonen? Hvem burde jeg ta kontakt med? Har en følelse at nav ikke bare serverer meg løsningen på et fat...
Forsikring har vært vurdert, men koster jo skjorta. Angre.

Surfin' the turf
Re: NAV-krav(sykepenger) selvstendig næringsdrivende [Re: o-five] #1795701 27/05/2014 08:45
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
He he, ikke si sånn da jeg og lurer litt på å prøve å skate igjen. Vertrampen på Tjøme ser jo bare så artig ut.. ICON_LAUGH

Men jo jeg kjenner vel litt til dette fra tidligere. Trodde også det var 14 dager men er visst 16. Du får altså fra dag 17 Og du får "bare" 65% av sykepengegrunnlaget som blir regnet utifra beste tidligere år's skattbare inntekt. Det straffer seg å ha skrevet av mye i regnskapet. Viktig at du får sykemelding fra dag 1. Det er ikke noen veier rundt dette, du svarer jo mye på eget spørsmål.. Det suger det vet jeg alt om. Kommer til å tenke meg om flere ganger før jeg blir selvstendig næringsdrivende igjen og hvertfall uten forsikring.

https://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Sykmelding+og+sykepenger/Sykepenger+til+selvstendig+n%C3%A6ringsdrivende+og+frilansere

Re: NAV-krav(sykepenger) selvstendig næringsdrivende [Re: o-five] #1795721 27/05/2014 09:20
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: o-five
Forsikring har vært vurdert, men koster jo skjorta. Angre.

Du har ikke sykepengerett før fra dag 17 av sykemeldingen, du må sende inn krav om sykepenger til NAV og siden jeg ikke jobber med sykepenger og det er NAV Forvaltning som styrer pengesekken er jeg usikker på om selvstendig næringsdrivende får redusert utbetaling, til forskjell fra ordinære lønnsmottakere som får 100% begrenset oppad til 6G.(en av mine kolleger på sykepenger mumlet om 65% som allerede er nevnt her, men hun også sa at disse pengekravene og utbetalingene ser vi jo aldri noe til på lokalkontoret)

Det er lite annet å gjøre utover å skaffe bedre skilzz på brettet til neste gang kanskje?

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: NAV-krav(sykepenger) selvstendig næringsdrivende [Re: o-five] #1795792 27/05/2014 10:42
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Hadde selv et veldig kort comeback på brettet til jr. Tryna så det sang på en miniramp, og hadde vondt i hofta i flere måneder.

Det å tryne er en treningssak det også.

Re: NAV-krav(sykepenger) selvstendig næringsdrivende [Re: o-five] #1795796 27/05/2014 10:47
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Uff, har hatt to slike skader selv. Ikke moro.

Her er litt mer info:
http://miniforetak.no/rettigheter/197-sa-mye-kan-du-fa-i-sykepenger-som-selvstendig-naeringsdrivende

Som du kanskje har merket er forsikring relativt kostbart, men det er akkurat folk som er i din situasjon som trenger det. Med det mener jeg at du er husholdningens eneste inntekt. Beklager etterpåklokskapen frown

Re: NAV-krav(sykepenger) selvstendig næringsdrivende [Re: o-five] #1795892 27/05/2014 12:31
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Listen carefully, I will say this only ønce: Man har ikke nødvendigvis samme evner når man er 40 som når man var 14.

Re: NAV-krav(sykepenger) selvstendig næringsdrivende [Re: o-five] #1797010 28/05/2014 21:25
S
Svanhild Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Med sykeforsikring hadde du fått 100% fra 17 dag. Koster bare 2,8%, veldig lite dersom du sammenligner med selskap som betaler 14,1% arbeidsgiveravgift og må dekke ansattes lønn i 16 dager.

Moderator  support