|
Telttur med treåring, Østfold
|
Telttur med treåring, Østfold
26/05/2014 10:41
|
-Bjørn-
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Tenkte jeg skulle ta med jentugen på telttur en helg, trenger tips til fine plasser.
Jeg ser for meg:
Ved ett (fiske)vann Kort vei å gå, fra en lite trafikkert vei Relativt øde
Har tenkt på F.eks Trømborgfella, men er ikke kjent der. Holder til i Moss, tenker å begrense kjøreturen til +/- 1 time, så Akershus og Grensetraktene i Sverige er også alternativer.
Bjørn
|
|
|
Re: Telttur med treåring, Østfold
[Re: -Bjørn-]
26/05/2014 10:51
|
caad10
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
|
|
|
26/05/2014 14:28
|
Raskall
More than words
|
More than words
Tenkte jeg skulle ta med jentugen på telttur en helg, trenger tips til fine plasser.
Jeg ser for meg:
Ved ett (fiske)vann Kort vei å gå, fra en lite trafikkert vei Relativt øde
Har tenkt på F.eks Trømborgfella, men er ikke kjent der. Holder til i Moss, tenker å begrense kjøreturen til +/- 1 time, så Akershus og Grensetraktene i Sverige er også alternativer.
Bjørn Saltvann ok? Ved Skibstadsand på Hvaler finnes en veldig fin strand som få vet om. Der har vi teltet mye. Dere kan vasse ut til en holme og kaste litt ut mot fjorden. Dere kan også kjøre hele veien frem om dere har en bil med mer enn 10cm bakkeklaring. Er det aktuelt kan du få litt nærmere veibeskrivelse på PM/telefon.
|
|
|
27/05/2014 12:23
|
WizVaz
Entusiast
|
Entusiast
Søndre Boksjø. Normalt tar jeg veien inn via Jakobsrud akkurat over svenskegrensa og sjøsetter kajakken der, men det skal være mulig å kjøre inn via Bokerødveien (Kornsjø) og finne fine teltplasser hvis dere går nordover langs vannet. Se google maps for kjørerute, enkelt og greit.
Her er det muligheter for pen ørret (fiskekort kjøpes hos Gilstedt Sport i Halden), se fiskeørn, storlom og ender. Samt mygg... :-)
Ellers går det vei helt inn til Søndre Hivann i Degernes som også kan anbefales som øde og med kjørevei helt frem. Har ikke fisket her, kun i Nordre (langt å gå for en 3-åring), så usikker på fangstmuligheter. Her må du huske kontanter til bom og fiskekort som betales i kasser langs veien.
Det er ikke mye min nå 16-årige datter har lyst å gjøre med pappa, men årlig fisketur - det spørres det heldigvis fortsatt etter. Så riktig god tur, dette setter gode minner i unga uansett hvor dere camper ;-)
|
|
|
27/05/2014 17:07
|
MiaAdele
Fersking
|
Fersking
Kan anbefale Børtevann i Sarpsborg om du liker ferskvann  Der kan du også leie kano og padle ut og sove på en øy istedet for fastland. (http://ut.no/tur/kanotur-p%C3%A5-b%C3%B8rtevann)
Med fart går det meste bra
|
|
|
27/05/2014 17:50
|
-Bjørn-
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Takk for tips. Hvaler høres bra ut, send meg gjerne info på pm Raskall! Børtevann og Søndre Boksjø skal også sjekkes ut. Har jo Vansjø rett utenfor der jeg bor, men vanskelig å finne en "øde" plass uten kano, skal sjekke noen plasser nedover mot Råde.
|
|
|
27/05/2014 18:18
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
+1 til WizVaz. Boksjøen kan definitivt anbefales. Jeg vokste opp med Nordre Boksjø som min bakgård, og har noen utrolig flotte minner herfra. Fiskeørn og storlom er det plenty av. Fisk i Nordre har dessverre blitt dårligere med årene, jeg mistenker at man har vært for grådige med garnbruk. Søndre er imidlertid større og burde også gi mulighet for røye  Ellers kan jeg hjelpe med leie av hytte om det skulle være ønske om å bo litt mer behagelig for et lengre opphold langt fra folk.
Redigert av Anders A-R; 27/05/2014 18:20.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
27/05/2014 18:30
|
WizVaz
Entusiast
|
Entusiast
Takk for tips. Hvaler høres bra ut, send meg gjerne info på pm Raskall! Børtevann og Søndre Boksjø skal også sjekkes ut. Har jo Vansjø rett utenfor der jeg bor, men vanskelig å finne en "øde" plass uten kano, skal sjekke noen plasser nedover mot Råde. Børtevann er fint det, men er ikke øde og en populær festplass "som ungdommane lika" Mao risiko for støy og utrivelig for jentungen. For å finne god teltplass bør du nok ut i kano og plaske oppover mot Langen. Men også her vil du faktisk høre trafikkstøy og ikke den roen jeg mistenker du er på søken etter. Guttormsvauen på Vesterøy Hvaler kan også være noe. Strand, svaberg å fiske fra og en liten gresslette å sette opp teltet. I disse gode værdager har den små plaskeplasser 3-åringen kan bade i! Skiltet parkering ved veien og merka løype inn. Men heller ikke øde :-)
|
|
|
27/05/2014 21:11
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vansjø _kan_ være ganske ensomt når været er dårlig, men når været er bra er det folk nesten overalt. Har vært mye på fisketur i Vansjø og det er et eldorado for sportsfiske. Men for følelsen av å være langt fra folk ville jeg søkt andre plasser.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
28/05/2014 10:28
|
-Bjørn-
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Da går det nok mot søndre Boksjø. Jentungen er ganske var mot støy når hun sover, vil ikke at hun skal bli skremt og assosiere telttur med noe skummelt, iallfall ikke første gang.
Noen som har erfaring med å ha med barn under ett år på telttur?
|
|
|
28/05/2014 18:19
|
robst
Ringrev
|
Ringrev
Stutfosstjern ved Skiptvet høres perfekt ut for dere. Relativt liten sjø som man fint går rundt på 30 minutter, gapahuk og et par plasser hvor man kan sette opp telt. NB: Fiskekort kjøpes på bensinstasjonen i Skiptvet, 100,-,.
Redigert av robst; 28/05/2014 18:59.
|
|
|
06/06/2014 16:38
|
-Bjørn-
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Da jeg jeg brukt dagen til å prøve å sjekke ut søndre Boksjø. Kjørte mot kornsjø, tok av på fv889 og så inn på bokerødveien. Alt gikk vel ett par kilometer innover grusveien, men stusset litt når jeg så ett par åpne veibommer. Tenkte ikke mere over det, så ingen info om at dette var privat vei som var ulovlig å kjøre på. Når jeg kom til "krysset" mot søndre Boksjø var veien sperret med to bukker. Ifølge GPS var det da 5 km igjen, litt langt å gå med barnevogn og en unge på 9 mnd, uten å ha planlagt det. Kjørte så videre mot svenskegrensen, da det skulle være en annen vei i følge Google maps. Denne veien endte ved porten til en hytte, måtte rygge ett par hundre meter, og tok lunsj på brua akkurat på grensen, nedenfor en foss. Tenkte så å kjøre tilbake igjen, og GPSen ville ha meg nordover mot stenslundtjerna. Takk og pris var veien stengt etter ett par kilometer, måtte rygge ett par hundre meter igjen, og sette kursen tilbake til utgangspunktet. På vei tilbake vestover på bokerødveien var bommen jeg passerte på vei innover stengt.. Vurderte ett par alternativer, men rygget et stykke til jeg fikk snudd, og kjørte tilbake omtrent til grensen igjen, og snakket med en dame på en gård der. Hun var mest opptatt av at veien var privat, privat, privat, forbudt å kjøre, må ikke komme her osv... Spurte aller nådigst om tillatelse til å kjøre her, men neida.. Fikk tilslutt ut av henne at det bare var å forsette videre, så kom jeg ut på kornsjøveien igjen. Tilbake på kornsjøveien gav jeg opp, og satt kursen hjemover. Skal sjekkes ut ved en senere anledning, fint område med mye dyre og fugliv!
Blir alikevel telttur til helgen om været holder seg, har en kollega som har stor tomt i Trøgstad/Båstad som grenser til Øyeren.
|
|
|
07/06/2014 10:26
|
-Bjørn-
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Lurer på om jeg skulle tatt inn på fv889 lenger sør, og kjørt inn i Sverige ved denne brua her, så slipper jeg å kjøre på bomveien. Ser ut som om den veien går oppover mot Boksjøen på svensk side. Noen som kan bekrefte eller avkrefte det?   
|
|
|
09/06/2014 21:36
|
-Bjørn-
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Selv med en kjip bomtur på fredag ble det en minneverdig tur fra søndag til mandag i en liten vik ved Øyeren.  
|
|
|
10/06/2014 07:48
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
Hadde min første telttur med jenta på 3 1/2 i helgen...problemet er at det er så skrekkelig gøy at hun ikke vil sove..... [Så ut som om dere hadde en veldig fin tur]
Redigert av hilmer; 10/06/2014 07:49.
|
|
|
10/06/2014 13:10
|
-Bjørn-
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Samme problem her med soving, fant på alle mulige unnskyldninger, lukket øynene i ett par sekunder, åpnet de og sa god morgen, jeg har sovet godt.. Hun savnet soverommet sitt, så vi fant sammen ut at forteltet var stua, og sovedelen var hennes soverom. Når hun til slutt sovnet var hun helt i koma til neste morgen. Sunt med frisk luft!
|
|
|
15/06/2014 21:03
|
WizVaz
Entusiast
|
Entusiast
Æsj, jeg beklager virkelig å ha sendt deg på bomtur - det var kjipt.
Jeg har sondert litt i helga, og klarer ikke finne andre sikre veier frem enn min faste. Over grensa - så noen hundre meter - inn til venstre skiltet Jakosrud rett før jernbaneovergang. Følg grusveien helt til ende, da får du parkering på høyre side. Her tar jeg tralla fatt og triller inn bomvei noen hundre meter før sti inn til venstre. Etter ca 15-20 min ankommes "slipp-plass" Samme skilt "riksgrensen følger bekken". Det går en sti videre og noen brukbare teltplasser finnes - men er redd du må gå litt...
Kanskje du rett og slett får spare Boksjø til du føler kano er trygt. Det er i hvert fall en fantastisk plass som stort sett blir brukt av "ekte" friluftsfolk. Mye sikkert fordi andre ikke gidder gåturen. Masse små strender langs hele vestsiden (Norge) oppover, perfekt for de små. I sundet mellom fastland og Hisøya finner du alltid le.
Svenskesiden er strengt regulert nasjonalpark. Ikke lov å fiske samt: Känn er välkomna att besöka Tresticklans nationalpark men tänk på att det inte är tillåtet att - skada mark och block, - bryta kvistar, fälla eller på annat sätt skada levande eller döda träd och buskar, - uppföra byggnad, vindskydd, koja eller annan anläggning, - göra upp eld; förbudet avser inte användning av stormkök eller motsvarande, - plocka, samla in eller gräva upp växter. Bär- och svampplockning är dock tillåten, - på störande sätt använda radioapparat e.dyl, - klättra i boträd, samla insekter eller på annat sätt medvetet störa djurlivet, - använda motordrivet fordon eller motordriven vattenfarkost, - landa med luftfarkost, - rida eller cykla, - medföra hund som inte är kopplad, - ordna orienteringskontroll eller markerat spår.
|
|
|
15/06/2014 21:07
|
WizVaz
Entusiast
|
Entusiast
Kanskje du kan anbefale fine plasser på Vansjø? Der har jeg faktisk aldri vært
|
|
|
16/06/2014 05:51
|
-Bjørn-
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Ikke no problem WizVaz. Alt i alt var det jo fin kjøretur.
Er faktisk ikke så kjent i Vansjø, kommer fra samme flotte by som deg. Eneste stedet jeg er ganske kjent er Årvoldtangen, er mye der og sykler sti, går turer og fisker. Kjør E6 og ta av ved Shellstasjonen på Storebaug, etter Årvollkrysset. Parkeringsplass opp til høyre bak Shell. Skal du ut med kano er vel Vaskeberget i Rygge ett godt utgangspunkt.
|
|
|
17/06/2014 14:59
|
Svekling
Medlem
|
Medlem
Vansjø er en perle, lett tilgjengelig og mange flotte steder. Hvis du skal fiske og spise fisken vil jeg anbefale Storefjorden hvor vannet er mye klarere enn i vestre Vansjø hvor fisken smaker gjørme. Abbor og gjørs fra Storefjorden er nydelig. Det er enkelt å legge ut fra f.eks. Grimstadbukta i Råde
Redigert av Svekling; 17/06/2014 15:00.
|
|
|
[Re: Svekling]
17/06/2014 16:38
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
+1, Grimstadbukta som utgangspunkt og Storefjorden har vært fast innhold i fiskeprogrammet for en del år tilbake. Gjørs er en utrolig artig fisk! Finnes ikke mange andre steder, det gjør det ekstra spesielt dersom man er heldig nok og får en!
Redigert av Anders A-R; 17/06/2014 16:38.
|
|
|
|
|