Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 107 av 132 1 2 105 106 107 108 109 131 132

Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: erling] #2017591 02/10/2015 07:21
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Er i samme båt, erling. Synes jeg har tatt brukbare steg fremover hver sesong de siste 2-3 årene, men i år synes jeg det var lite forbedring å spore fra i fjor. Rulleøktene sist vinter gikk på samme eller lavere intensitet enn året før, og jeg har begynt å lure på om jeg rett og slett har nådd taket. Men det nekter jeg å akseptere, derfor er jeg i gang med å pønske ut et nytt opplegg som forhåpentligvis skal gi et nytt løft til neste år.

Jeg kommer ikke til å gi slipp på de lange, seige dragene i sone 3. De føler jeg bygger veldig bra grunnlag, og det er ganske "varig" trening. Men til forskjell fra årene før skal jeg fortsette med sub-/terskeltrening gjennom sesongen også, ikke avslutte i mars/april. Tenker ikke kjøre 3 slike økter i uka i juni altså, men antakelig som korte bolker i ritt-ferien. Tror smellen jeg gikk på i høst skyldes for lite slik trening.

I tillegg til sone 3-gamping tenker jeg at jeg må holde toppfarten bedre ved like enn det jeg har gjort før. Jeg har sluppet meg veldig langt ned, og sliter hver vår med å få opp farten igjen. Jeg tenker derfor at jeg enten uke for uke eller bolkvis må ta med meg noe I4-trening gjennom høsten og vinteren. Økter der poenget er høy puls kan foregå på beina (løping/ski), men jeg vil også kjøre slike økter på rulla for å få trent spesifikt sykkel.

Har ikke landet noe konkret opplegg enda, men at noe må gjøres er klart. Når det er sagt så hadde jeg forsåvidt tidenes vårsesong i år, da med utelukkende I3-økter gjennom vinteren bak meg... så dette er ikke enkelt ICON_SMILE

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #2017594 02/10/2015 07:28
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nei, ønsker ikke å skyte på eller kritisere noen her Sveinaa. Jeg bare undrer meg at gjeng med så kompetente folk som her, kompetente om når sagt det meste, men overleveringen av akkurat denne kunnskapen synes å ha "sviktet" , uten at jeg kritiserer noen. Bare undres hvorfor .

Og ja, jeg er litt for bedagelig i september og oktober, du så det ICON_WINK Men jeg er klar over at det ikke er smart.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: erling] #2017599 02/10/2015 07:40
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: erling
Jeg funderer mye om dagen på hvordan jeg skal klare å løfte meg et steg opp for neste sesong. Nivået nå er høvelig, men ikke helt der jeg ønsker å være (årets nivå: Nordsjørittet 2,58, Grenserittet 2,52, Birken 3,12, Tyrfjorden Rundt 3,54).

Det er flere veier å gå, og jo mere jeg leser jo mere forvirret blir jeg. Men hvis jeg prøver å analysere mine svakheter så ender jeg nok opp med at jeg tåler dårlige harde starter når jeg er dårlig oppvarmet, samt at oksygenopptaket sannsynlig er for lavt. Kjørestyrken på flatene er nok min styrke. Samt at jeg holder distansen godt. Når jeg tenker meg om så tåler jeg nok generelt dårlig startene. Blir fort stiv, og må slite med det videre.

Så hva gjør jeg da i høst/vinter for å bedre kapasiteten? Gjennom vinteren pleier jeg å kjøre 2 harde økter på rulla i uka. Mest sone 3 med variasjon på dragene mellom 8 og 30 min. Samlet tid i sonen ca. 45 min. I tillegg sykler jeg mye ute, sti og landevei (mtb) gjennom hele vinteren. Noe løping, langrenn og styrke.

Så langt etter Birken har jeg trent veldig variert. Sti, landevei, rulleski, løping og styrke. Tanken er nå å fortsette med det. Starter opp på rulla 1. des. Når snøen kommer så kommer jeg til å prioritere langrenn framfor sykling ute.

Kom gjerne med treningsråd. Jeg er forresten 48 år og 85 kilo feit. Skal ned under 80 kilo til våren. Men alderen går nok opp ;-)

Jeg ville lest denne:

http://sykling.forbundetonline.no/nyheter/arkivnyheterfraterreng/Sider/Treningssamling%20på%20Gran%20Canaria.aspx

Du har et nivå som er såpass høyt at jeg tror du må trene mer spesifikt for å tilegne deg egenskapene du etterlyser. Sånn jeg forstår det er din FTP god nok til å henge med i de rittene du kjører så ensidig fokus på den vil bare hjelpe litt. Hva med å ta noen tips fra artikkelen og jobbe med arbeidskravene ved harde starter.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: HeavyDude] #2017601 02/10/2015 07:41
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jag förstår inte vad du vill fram till. Det finns ju en massa tränare och träningsböker som säger att man inte ska träna i sone 4 en gång i veckan hela året. I norge kan vi väl nämna Kvålsvoll och Kaggestad. Internationellt är det väldigt vanligt att prata om bas perioden där man normalt inte tränar i sone 4. Jag är rätt säker på att for exempel Friel sier att man inte ska träna i sone 4 hela året.

Det är ju inget att göra med kompetensen på forumet eller att det något med forumet skulle sviktat eftersom mycket av träningslitteraturen sier just det.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Øyvind V] #2017607 02/10/2015 07:47
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tenker litt som deg og Erling. Dog er mitt utgangspunkt helt annerledes, med 3-4 år litt under pari hva gjelder både trening og form mener jeg at jeg har en god del å gå på.

Skal ha med meg de seige I3-dragene jeg har hatt på rulla de siste vintrene, og komplettere med ukentlige kortintervalløkter i I4. Alle intervalløkter skal kjøres effektstyrt på balanserulle, så får vær, føre, familie og jobb bestemme hva og hvor mye det blir av uteøkter, da primært i I1 (dette blir primært alene, klubbtreninger hos oss er som regel for harde for meg. Vil ikke ha stokk stive bein i flere dager etterpå..).

Bolker/periodisering legges opp etter hvordan det passer inn i jobb- og familielivet, med mengdeuker i jula, påska, etc.

I motsetning til det jeg har gjort de siste slappe årene har jeg nå som mål å fortsette med både lange I3 og kortere I4 drag (da pulsstyrt) gjennom hele sommersesongen. Her blir det noe periodisering tilpasset familie og rittplaner.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: HeavyDude] #2017615 02/10/2015 08:02
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: HeavyDude
Nei, ønsker ikke å skyte på eller kritisere noen her Sveinaa. Jeg bare undrer meg at gjeng med så kompetente folk som her, kompetente om når sagt det meste, men overleveringen av akkurat denne kunnskapen synes å ha "sviktet" , uten at jeg kritiserer noen. Bare undres hvorfor .

Og ja, jeg er litt for bedagelig i september og oktober, du så det ICON_WINK Men jeg er klar over at det ikke er smart.

Jeg tror det har mye med at mange henter informasjon fra forskjellige kilder med forskjellig filosofi. Mye av det tradisjonelle norske kommer vel kanskje egentlig fra langrenn/OLT og fokuset der er nok litt annerledes enn hos de som har drevet med sykling/watt fra tidenes morgen. I tillegg publiseres det masse forskning som sier det ene og det andre men ofte bare hva en type trening gjør innenfor en liten tidsperiode (Feks siste tids snakkis polarisering.). Derfor er det grteit med en tråd som dette der man kan synse litt ICON_SMILE

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: fredriks] #2017619 02/10/2015 08:08
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitter på et j...ustabilt nett, så mitt opprinnelige svar forsvant . Men kortversjonen, Fredriks.:

Jeg er klar over at det finnes de som prediker avholdenhet fra S4-økter i perioden for å bygge base.
Min kunnskap om dette har jeg fra treningsmiljøer i roing og sykling, inkl. Kvålsvoll, men også trenere til noen av Norges beste syklister p.t.Ingen av disse har prediket total avholdenhet av S4-økter gjennom perioden september - mars.
Jeg bare stusset over at noen ikke kjente til denne treningstradisjonen/kunnskapen . Hverken mer eller mindre.No big deal for meg.
Faktisk så håper jeg at mange av de jeg konkurrerer mot ikke gjør som jeg sier ICON_WINK

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: HeavyDude] #2017620 02/10/2015 08:08
N
NilsStrom Offline
Entusiast
Entusiast
N
Jeg bare undrer meg at gjeng med så kompetente folk som her, kompetente om når sagt det meste, men overleveringen av akkurat denne kunnskapen synes å ha "sviktet"...
Det er ikke bare "oss på TS-forumet" som har sviktet altså! I det siste Birken-bladet står det en artikkel om langrenn, hvor artikkelforfatteren sier at det er vanlig å erstatte i4 av i3 off season, april-oktober. Dette formidles som et fasitsvar på hvordan man skal komme i god form. (Jeg har ikke bladet foran meg, men kan finne frem hvis noen ønsker å gå dette nærmere i sømmene).

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #2017626 02/10/2015 08:12
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Helt enig, Sveinaa ICON_SMILE Jeg bare stusset over at den ene "filosofien" (s4-økter i basebyggingsperioden) var "ny".

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå [Re: NilsStrom] #2017630 02/10/2015 08:15
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: NilsStrom
Jeg bare undrer meg at gjeng med så kompetente folk som her, kompetente om når sagt det meste, men overleveringen av akkurat denne kunnskapen synes å ha "sviktet"...
Det er ikke bare "oss på TS-forumet" som har sviktet altså! I det siste Birken-bladet står det en artikkel om langrenn, hvor artikkelforfatteren sier at det er vanlig å erstatte i4 av i3 off season, april-oktober. Dette formidles som et fasitsvar på hvordan man skal komme i god form. (Jeg har ikke bladet foran meg, men kan finne frem hvis noen ønsker å gå dette nærmere i sømmene).

Betyr det at man ikke bør bolklegge noe i denne fasen av treningsåret ?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: HeavyDude] #2017631 02/10/2015 08:16
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Hvis du blar det noen (titalls...) sider bakover i denne tråden så ser du at dette ble diskutert i fjor høst også. Rasmusic f.eks. er en av de som kjører noe hardt gjennom hele året, og det ble utvekslet litt meninger rundt akkurat det.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #2017634 02/10/2015 08:17
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ser også i treningsprogrammet til søstra mi at treneren har erstattet all i4 med i3 nå, ettersom hun hadde sesongens siste konkurranse på Ironman Aarhus.

Jeg tror kanskje man kan slippe seg litt mer ned og fokusere på base om man allerede har så høyt o2-opptak som man genetisk kan ha. De vil jo måtte jobbe seg opp igjen de også, men de kommer ikke høyere enn de var i fjor uansett. For oss med middelmådig opptak som er langt fra vår maksimale kapasitet er det viktigere å ikke falle tilbake for så å måtte jobbe seg opp til der man var i fjor.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #2017636 02/10/2015 08:22
L
larssr Offline
Entusiast
Entusiast
L
Har dere lest denne fra OLT, NCF og HIL?

Jeg skal følge en del av prinsippene her i vinter. Første periode startet denne uken, og varer fram til jul.

Kort fortalt: To styrkeøkter i uken og én HIT økt for å bevare terskelwatten (6x5/6x4 min på minimum 110% av FTP). Resten av uka blir det rolige økter stort sett i wattsone 2, og/eller alternative aktiviteter.

Redigert av larssr; 02/10/2015 08:23.
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: HeavyDude] #2017638 02/10/2015 08:23
sveinaa Offline
More than words
More than words
Helt enig, Sveinaa ICON_SMILE Jeg bare stusset over at den ene "filosofien" (s4-økter i basebyggingsperioden) var "ny".

For min egen del ble jeg så forvirret i fjor at jeg måtte oppsøke hjelpe. Tok kontakt med Tom Selvik (du vet sikker hvem det er siden du nevner roing), og han "slaktet" opplegget jeg hadde satt opp med lange I3 drag og satte opp et progressivt program basert på drag på 5 min (I3), 4 min (I4) og 6+3 min (I3) med progresjon i tid hver 14. dag. Da hadde jeg på en måte valget mellom å "tro" på forumet eller på en som kunne si; jeg kjenner godt og har jobbet med han som har satt opp OLT sine soner når jeg kom med en eller annen påstand (og han har jo trent utøver til OL gull og.).

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #2017639 02/10/2015 08:23
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Man kan jo også spekulere i om man faktisk slipper seg så mye ned all den tid man ender 90 % av øktene i sone 4 (puls), og har kanskje så mye som 25 % av tida (10-15 minutter) i sone 4 i løpet av en økt.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Øyvind V] #2017647 02/10/2015 08:30
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Øyvind V
Man kan jo også spekulere i om man faktisk slipper seg så mye ned all den tid man ender 90 % av øktene i sone 4 (puls), og har kanskje så mye som 25 % av tida (10-15 minutter) i sone 4 i løpet av en økt.

Det er meget interessant. Etter litt frem og tilbake har jeg valgt å tro at det er hjertemuskelens arbeid som er viktigst, og jeg legger derfor til grunn at jeg vil få best utbytte av trening over 90% av makspuls (nb. makspuls og ikke makspuls ved sykling). Med andre ord så velger jeg å tro at jeg må ha O2 trening i tillegg til den treningen der pulsen naturlig drifter opp i I4 pga tid på terskel.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #2017648 02/10/2015 08:32
O
OveJ Offline
Fersking
Fersking
O
Terskeltrening var bare såååå 2014, nå er det sone 4/5 som gjelder:
RIP threshold training

Vel dette er vel egentlig ikke noe nytt, dette er vel slik våre største utholdenhetsutøvere innen ski og friidrett har trent i "alle år", harde intervaller (sone 4/5) og rolige langturer (sone 1) og lite i sonene i mellom.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Øyvind V] #2017652 02/10/2015 08:39
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Funderte litt på det etter jeg testa meg, jeg trodde jeg hadde hatt ganske mye tid i4 (puls) gjennom vinteren i forbindelse med de lange i3 dragene, men jeg tror jeg har funnet feilen hos meg. Jeg har brukt trainerroad sin estimerte terskelpuls, men denne var litt for lav, så tiden i sone 4 gjennom vinteren er nok en del lavere enn først tenkt. Nå vet jeg konkret hvor terskelpulsen ligger (noe variasjon vil det være, men likevel), så kan jeg legge inn i4-øktene etter det. Min sone 2 gikk helt opp til 85% og terskel på 87% 5 slag over min estimerte terskel i fjor. Så langdragene har vært veldig mye høy i2, noe i3 og veldig lite i4. Mista 3 uker etter ulykken, men jeg tror ikke man taper seg så vanvittig mye på den tiden, tok treninga fort opp igjen.

For din del vet jeg ikke om det står på det samme, men det høres mer logisk ut som du selv sier, at du mister for mye fart i beina i løpet av denne perioden, en økt i uka med kortere mer intense drag vil kanskje løse det og heve o2-opptaket ditt et knepp eller to før sesongen starter, så du ikke har like lang vei opp igjen.

For å nevne det så kjørte jeg lange sweetspot drag gjennom hele sesongen så godt det lot seg gjøre, i tillegg til kortere mer intense drag og ritt.

Redigert av Hoaas; 02/10/2015 08:50.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #2017655 02/10/2015 08:44
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: sveinaa

Det er meget interessant. Etter litt frem og tilbake har jeg valgt å tro at det er hjertemuskelens arbeid som er viktigst, og jeg legger derfor til grunn at jeg vil få best utbytte av trening over 90% av makspuls (nb. makspuls og ikke makspuls ved sykling). Med andre ord så velger jeg å tro at jeg må ha O2 trening i tillegg til den treningen der pulsen naturlig drifter opp i I4 pga tid på terskel.

Jeg har tenkt at det ikke kan spille noen rolle om jeg kjører et langt I3-drag som ender opp i I4 eller om jeg kjører et I4-drag, så lenge hjertet jobber like hardt og lenge i riktig sone. Men jeg lurer på om det er en forskjell altså. Det oppleves i hvert fall helt annerledes å drifte opp til 90-92 % i løpet av 40-60 minutter, og å være på samme frekvens etter 1-2 minutter i et (av flere) drag. Så det er vel et poeng å skille disse øktene fra hverandre.

Jeg er bedre på disse lange dragene enn på de korte. Det sier vel seg kanskje selv hva jeg må prioritere når jeg kan gampe 330 watt i 60 minutter men sliter som f*** med 360 watt i 4...

Redigert av Øyvind V; 02/10/2015 08:44.
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: HeavyDude] #2017656 02/10/2015 08:44
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Jeg bare stusset over at noen ikke kjente til denne treningstradisjonen/kunnskapen .

Jag bara stusset over hur säker du verkar vara på att det är en spesiellt vanlig treningstradisjonen/kunnskapen som du förmedlar.

Nu skriver du från september-mars som alternativ till en ökt varje uka hela året. Det finns ju endel mellanting mellan det.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: OveJ] #2017659 02/10/2015 08:46
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: OveJ
Terskeltrening var bare såååå 2014, nå er det sone 4/5 som gjelder:
RIP threshold training

Vel dette er vel egentlig ikke noe nytt, dette er vel slik våre største utholdenhetsutøvere innen ski og friidrett har trent i "alle år", harde intervaller (sone 4/5) og rolige langturer (sone 1) og lite i sonene i mellom.

Er du helt sikker på det, eller er det noe du tror. Jeg mener bestemt at trening på terskel var en vesentlig del av I. Kristiansen sin trening ICON_WINK

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Øyvind V] #2017665 02/10/2015 08:51
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Jeg har tenkt at det ikke kan spille noen rolle om jeg kjører et langt I3-drag som ender opp i I4 eller om jeg kjører et I4-drag, så lenge hjertet jobber like hardt og lenge i riktig sone. Men jeg lurer på om det er en forskjell altså. Det oppleves i hvert fall helt annerledes å drifte opp til 90-92 % i løpet av 40-60 minutter, og å være på samme frekvens etter 1-2 minutter i et (av flere) drag. Så det er vel et poeng å skille disse øktene fra hverandre.

Jeg er bedre på disse lange dragene enn på de korte. Det sier vel seg kanskje selv hva jeg må prioritere når jeg kan gampe 330 watt i 60 minutter men sliter som f*** med 360 watt i 4...

Det er også et poeng, på hjertet har det kanskje ikke så mye å si, men for beina sin del tror jeg det er stor forskjell. En o2-økt med wattsoner (med en terskel på 330w) skal jo foregå på 360+ watt.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: OveJ] #2017668 02/10/2015 08:53
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: OveJ

Rart att OLT inte verkar väldigt enig med dig trots att de har tillgång till väldigt mycket träningsdata.

Björndalen är väl ett exempel på en som tränat mycket sone 3. Ingebrigtsen tränar också en väldigt massa sone 3 om jag husker rätt.

Redigert av fredriks; 02/10/2015 10:57. Rediger grunn: fel på quote
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Øyvind V] #2017669 02/10/2015 08:54
sveinaa Offline
More than words
More than words

Så har du meg som kan kjøre 4x4 på bortimot 45-50% mer watt enn lange drag.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #2017673 02/10/2015 08:57
N
NilsStrom Offline
Entusiast
Entusiast
N
Sitat: Hoaas
Det er også et poeng, på hjertet har det kanskje ikke så mye å si, men for beina sin del tror jeg det er stor forskjell. En o2-økt med wattsoner (med en terskel på 330w) skal jo foregå på 360+ watt.
Tror dere har helt rett i dette. Og det åpner muligheten for å trene hjerte/O2 på helt andre måter enn på sykkel. Kanskje man da kan bruke muligheten til å trene I4 samtidig som beina er i en restitusjonsfase?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #2017675 02/10/2015 08:58
Øyvind V Offline
More than words
More than words

Så har du meg som kan kjøre 4x4 på bortimot 45-50% mer watt enn lange drag.

For to-tre år siden kjørte jeg mer hardt, og da kjørte jeg 4x4 på 400 watt. Nå er jeg døden nær etter 30 sekunder på så høy watt. Rart hvordan kroppen kan venne seg til ulike belastninger.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Øyvind V] #2017677 02/10/2015 09:05
sveinaa Offline
More than words
More than words

For to-tre år siden kjørte jeg mer hardt, og da kjørte jeg 4x4 på 400 watt. Nå er jeg døden nær etter 30 sekunder på så høy watt. Rart hvordan kroppen kan venne seg til ulike belastninger.

Ja kroppen blir god på det den trener på. Om du setter deg i rittsituasjon og tenker deg samme FTP men en høyere 4-5 minutters kapasitet. Tenk deg hvor mye mer du har å kjøre med i kortere perioder uten at du stivner.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #2017678 02/10/2015 09:09
Øyvind V Offline
More than words
More than words

Ja kroppen blir god på det den trener på. Om du setter deg i rittsituasjon og tenker deg samme FTP men en høyere 4-5 minutters kapasitet. Tenk deg hvor mye mer du har å kjøre med i kortere perioder uten at du stivner.

Jepp... Det er det jeg må gjøre noe med. Får tenke mer vedlikehold enn utvikling av terskel, og heller øke kapasiteten på korte arbeidsperioder.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: NilsStrom] #2017685 02/10/2015 09:12
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: NilsStrom
Sitat: Hoaas
Tror dere har helt rett i dette. Og det åpner muligheten for å trene hjerte/O2 på helt andre måter enn på sykkel. Kanskje man da kan bruke muligheten til å trene I4 samtidig som beina er i en restitusjonsfase?

Jeg blir nok å kjøre mange i4-økter på mølla med stigning, litt for variasjonen sin del, det er mer overkommelig med i4 på løp og jeg får mye spesifikk trening uansett. Mange anbefaler jo å benytte nettopp høst/vinter til alternativ trening, og o2-trening trenger ikke være spesifikk i denne perioden.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Øyvind V] #2017686 02/10/2015 09:15
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Jepp... Det er det jeg må gjøre noe med. Får tenke mer vedlikehold enn utvikling av terskel, og heller øke kapasiteten på korte arbeidsperioder.

Klarer du dette og beholder terskelwatten, det blir livsfarlig!

Side 107 av 132 1 2 105 106 107 108 109 131 132

Moderator  support