Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå?
|
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå?
[Re: grr]
29/06/2015 13:50
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Dette er sikkert individuelt. Tipper dog at en miks med I3 og I4 intervaller er bra om man trener lite, og ønsker fremgang  En økt må vel være så rolig at man ikke ender opp med "lapskaus" over tid. Eller?
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
29/06/2015 13:50
|
grr
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Men om man er ute på en times rolig tur og ligger i hovedsak i sone 1, drar på til sone 2-4 i et par korte bakker - det kan jo ikke gi noen betydelig økning i restitusjonsbehovet? Iallfall ikke gi 48 timers restitusjonsbehov?
|
|
|
[Re: sveinaa]
29/06/2015 13:52
|
grr
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Dette er sikkert individuelt. Tipper dog at en miks med I3 og I4 intervaller er bra om man trener lite, og ønsker fremgang  En økt må vel være så rolig at man ikke ender opp med "lapskaus" over tid. Eller? Slik jeg forstår det dere skriver her nå, så vil alltid en lapskausøkt være bedre enn en rolig økt, så lenge en rekker å restituere seg til neste økt (noe de som trener lite som regel gjør). Ergo, for en person som trener maks tre ganger i uka, med 2-3 dagers mellomrom, så vil alltid så hardt en kan gjennomføre planlagt økt være det beste - og da også eventuelt en lapskausøkt være bedre enn en helt rolig - med mindre en tar den rolige økten fordi en har hatt en hard økt dagen før eller planlegger en hard økt dagen etter...?
|
|
|
29/06/2015 13:56
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Er ikke du i super form? Så du må da gjøre noe riktig med din trening  Eneste grunnen til å droppe å dra på i bakker er vel om du blir utslitt og tung i bena sånn at du ikke orker å gjennomføre annen hard trening (At overskuddet forsvinner.).
|
|
|
29/06/2015 14:01
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tidligere i vår ble jeg litt revet med når man kunne sykle ute igjen, så skulle man jo prøve seg på stravasegmenter og det som var. Så de rolige øktene mine ble fylt med små spurter og drag opp bakker osv. Det var ikke mer enn 2-4 korte "drag" pr rolig økt, i tillegg til hardøktene..Holdt på sånn i et par tre uker, det var nok til at jeg gikk på en smell og måtte roe ned i et par uker for å hente meg inn igjen.
Men om du tar en kort tur og kommer litt opp i puls i noen bakker tror jeg ikke det er av større betydning om du ikke har store mengder eller har en streng treningsplan osv. Hvor lang restitusjonstid du får avhenger selvsagt av hvor hardt du tråkker opp bakkene og hvor mye totaltiden blir i de øvrige sonene. Korte bratte bakker blir gjerne litt anaerob, selv om pulsen ikke kommer opp i mer enn sone 3. Det var vel litt av problemet mitt også, spurtene var allout i 30-60 sek, mistenker at det ga veldig mye ekstra restitusjonstid.
Edit: ellers enig i det sveinaa sier om hvorfor man bør/ikke bør dra på.
Redigert av Hoaas; 29/06/2015 14:05.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
29/06/2015 14:04
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Dette er sikkert individuelt. Tipper dog at en miks med I3 og I4 intervaller er bra om man trener lite, og ønsker fremgang  En økt må vel være så rolig at man ikke ender opp med "lapskaus" over tid. Eller? Slik jeg forstår det dere skriver her nå, så vil alltid en lapskausøkt være bedre enn en rolig økt, så lenge en rekker å restituere seg til neste økt (noe de som trener lite som regel gjør). Ergo, for en person som trener maks tre ganger i uka, med 2-3 dagers mellomrom, så vil alltid så hardt en kan gjennomføre planlagt økt være det beste - og da også eventuelt en lapskausøkt være bedre enn en helt rolig - med mindre en tar den rolige økten fordi en har hatt en hard økt dagen før eller planlegger en hard økt dagen etter...? Uten å vite fasiten ville jeg med min kropp valgt bort lapskausøkten, og heller valgt å kjøre den som en hardøkt. Kjørt feks naturlig intervall, med veldig rolig mellom dragene og masse fokus og full spiker på drag. Bakgrunnen for mitt syn er at mye rolige turer på 1-2 timer ikke gir meg og min kropp så mye tilbake som intervalltrening.
Redigert av sveinaa; 29/06/2015 14:07.
|
|
|
29/06/2015 14:13
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Tror ikke 40 min rolig sykling er like bra som en 4x4 økt, men det kan hende jeg tar feil. Har mer tro på at om man kan legge inn rolig sykling, i tillegg til hardøktene så er det tingen. Ikke at man bytter ut hardt m rolig.
Ikke redd for intensiteten. Kjører på rulle med høy frekvens og holder meg unne sone 5. Denne kan jeg omskrive litt. Skal man sykle terrengritt på sti så er ikke rulle optimal oppkjøring. Så kan hende det hadde vært like greit å syklet bajas og lapskaus på sti et par uker sågar også i sone 1 isteden for å sykle strukturerte intervall på rulle  (Man lærer så lenge man lever.).
|
|
|
29/06/2015 14:30
|
sveinaa
More than words
|
More than words
@grr: Du har syklet inn til en super plassering i Nordsjørittet. Sannsynligvis har du plassert deg et sted mellom 10. - 20. plass i klassen din (Av totalt en 5 - 700 deltagere totalt i klassen og fått et sted mellom 300-350 poeng på merida rittrankingen.). Så den treningen du gjør må da funke ganske bra for deg? 
|
|
|
30/06/2015 15:51
|
grr
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
@grr: Du har syklet inn til en super plassering i Nordsjørittet. Sannsynligvis har du plassert deg et sted mellom 10. - 20. plass i klassen din (Av totalt en 5 - 700 deltagere totalt i klassen og fått et sted mellom 300-350 poeng på merida rittrankingen.). Så den treningen du gjør må da funke ganske bra for deg? Ja, jeg tror ikke jeg har lov til å være misfornøyd med å være rundt de 100 beste av nesten 8000. Det var rundt 700 stk. i alderspulja mi, og du treffer godt på anslag om plassering og poeng. Har syklet i 1,5 år, har snitt på rett over fire timer per uke i år, og over tre timer av disse timene er jobbsykling (10km). Ser jo at jeg har hatt grei progresjon, men føler jo ikke at jeg har fasiten på noe. Har ikke kjørt intervaller eller noen av de faste kjente oppskriftene, så jeg prøver å lære litt, men selv om (eller egentlig fordi!) jeg har lite sykkeltid til rådighet, så syns jeg det er viktig å gjøre de riktige tingene. Hang meg på de raskeste i pulja mi de første par milene i det tyngste terrenget, ryttere som normalt kjører elite, noe som selvfølgelig egentlig var over mitt nivå, så jeg gikk tom etter at vi hadde tatt igjen en del ryttere, noe som ga litt for mye trekkspilleffekt og kosta utrolig mye å tette igjen. Ikke uventet, men spekulerte litt i det for å komme godt gjennom det hardeste partiet (kuperte og svingete grusveier med over 30 i snitt), hadde vel nesten topp 50 tid på de første to milene, inkl. Coop Østerhus-guttene, så føler egentlig at jeg klarer meg godt teknisk og at jeg har OK fart inne, men må vel øke både fart og utholdenhet for å klare å kjøre det tempoet over lenger tid.
|
|
|
30/06/2015 19:34
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Det er noe som heter "less is more"...
|
|
|
01/07/2015 00:33
|
EarthBridge
Fersking
|
Fersking
Interessant tråd dette. Dvs jeg har ikke lest hele tråden, og jeg regner med at trådstarter har fått sitt entydige svar. JA for øke utholdenheten så må du trene sone 1.
Sone 2 påvirker kroppen på omtrent samme måte som sone 1. Kort sagt så blir du ikke bedre av å trene 1 time i sone 1 vs 1 time i sone 2, du blir bare litt mer sliten.
Trener du mye så bør du unngå sone 2 da kroppen trenger lengre tid på å hente seg inn igjen etter sone 2 økter. Gjelder mest dem som trener mer enn 10 ganger i uka.
Men alt dette er nesten ikke relevant hvis du ikke setter treningen i skikkelig system! Dvs periodiserer året inn i faser. Fordi mengen i de ulike sonene må varieres gjennom året for å oppnå skikkelig effekt av lavintensitetstrening.
|
|
|
01/07/2015 06:37
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
[Re: Hoaas]
01/07/2015 07:17
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Hi hi 
|
|
|
01/07/2015 07:35
|
sveinaa
More than words
|
More than words
@grr: Du har syklet inn til en super plassering i Nordsjørittet. Sannsynligvis har du plassert deg et sted mellom 10. - 20. plass i klassen din (Av totalt en 5 - 700 deltagere totalt i klassen og fått et sted mellom 300-350 poeng på merida rittrankingen.). Så den treningen du gjør må da funke ganske bra for deg? Ja, jeg tror ikke jeg har lov til å være misfornøyd med å være rundt de 100 beste av nesten 8000. Det var rundt 700 stk. i alderspulja mi, og du treffer godt på anslag om plassering og poeng. Har syklet i 1,5 år, har snitt på rett over fire timer per uke i år, og over tre timer av disse timene er jobbsykling (10km). Ser jo at jeg har hatt grei progresjon, men føler jo ikke at jeg har fasiten på noe. Har ikke kjørt intervaller eller noen av de faste kjente oppskriftene, så jeg prøver å lære litt, men selv om (eller egentlig fordi!) jeg har lite sykkeltid til rådighet, så syns jeg det er viktig å gjøre de riktige tingene. Hang meg på de raskeste i pulja mi de første par milene i det tyngste terrenget, ryttere som normalt kjører elite, noe som selvfølgelig egentlig var over mitt nivå, så jeg gikk tom etter at vi hadde tatt igjen en del ryttere, noe som ga litt for mye trekkspilleffekt og kosta utrolig mye å tette igjen. Ikke uventet, men spekulerte litt i det for å komme godt gjennom det hardeste partiet (kuperte og svingete grusveier med over 30 i snitt), hadde vel nesten topp 50 tid på de første to milene, inkl. Coop Østerhus-guttene, så føler egentlig at jeg klarer meg godt teknisk og at jeg har OK fart inne, men må vel øke både fart og utholdenhet for å klare å kjøre det tempoet over lenger tid. Ja, det var et meget bra resultat  Jeg er ganske imponert over at du klarer en så sterk tid uten at du har en skikkelig plan for treningen. Flere av de du sykler sammen med trener jo fort 3 ganger så mye i uka, så du har fått mye igjen for de timene du har lagt ned (Mange trener og like mye og vil aldri kunne sykle Nordsjørittet så fort som deg.). Kan du ikke bare fortsette sånn du holder på i dag og når progresjonen stopper tar du noen grep (Finnes jo ingen fasit. Så så lenge det er progresjon er det kanskje ikke noe vits å endre på noe?)?
|
|
|
[Re: EarthBridge]
01/07/2015 07:42
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Men alt dette er nesten ikke relevant hvis du ikke setter treningen i skikkelig system! Dvs periodiserer året inn i faser. Fordi mengen i de ulike sonene må varieres gjennom året for å oppnå skikkelig effekt av lavintensitetstrening.
Dette vil jeg gjerne vite litt mer om. Hadde vært interessant om du skrev litt om prinsippene og hvordan man legger opp året og ikke minst om hvor mange timer man må legge ned for å legge opp til lavintensitetstrening 
|
|
|
01/07/2015 09:23
|
EarthBridge
Fersking
|
Fersking
[quote=EarthBridge] Dette vil jeg gjerne vite litt mer om. Hadde vært interessant om du skrev litt om prinsippene og hvordan man legger opp året og ikke minst om hvor mange timer man må legge ned for å legge opp til lavintensitetstrening Må først legge til at jeg er langrennstrener og ikke syklist, men prinsippene for langrennstrening og sykling burde være mer like enn ulike. Jeg bruker OLT sin intensitetskala, med unntak av I1 hvor jeg har 55-72% i motsetning til OLT som har 60-72% Hvorfor OLT har endret til 60-72% vil dem ikke svare på! Men det finnes lite med tilgjengelig forskning som skulle tilsi at det er fornuftig å operere med 60-72% fremfor 55-72% Det finnes heller holdepunkter for at Sone 1 burde vært utvidet andre veien opp mot 77% Det er heller ikke dumt å tenke på å kombinere laktatmålinger og pulsregistreringer for å utvikle sin egen intensitetskala hvis en har planer om å trene MYE. Vedrørende periodisering så tenker jeg følgende inndeling av sesongen: 1: Tilvenningsfase. Består av ca 8 uker med fokus kun på I1 og styrke 2: Ressursperioden del 1: Består av ca 8 uker med fokus på I1 og I3 pluss styrke. Mengden I1 skal i denne perioden være relativt lik tilvenningfasen. I3 øktene gjennomfører vi stort sett som intervalltrening. Eksempel på en I3 økt kan være 30x1 + 15x2 med 2-3 min pause mellom hvert drag. I denne perioden skal ALLE langturer inneholde 4-5 maksspurter a ca 15 sek underveis. Samt at I3 øktene avsluttet 4-5 maksspurter a 15 sek. 3: Ressursperiode del 2: Består av ca 10 uker. Prinsippene fra ressursperiode del 1 videreføres, med unntak av at mengden I1 reduseres til fordel for I4/I5 trening. I4/I5 trening krever mer restitusjon så derfor er det fornuftig å kutte ned på mengdetrening. 4: Forberedelser til konkurransesesong: Ca 4 uker: Mengden av spesifikk trening økes. Er du syklist bør mesteparten av treningen være på sykkel. Mengden styrketrening reduseres, samt at I3 mengde reduseres noe til fordel for I1 4 Konkurransesesong: Ca. 18 uker. Her er det viktig å plukke de konkurransene som er viktig for deg og hvilke konkurranser som gjennomføres som trening. Den viktigste konkurransen for deg gjennomføres det en formtoppingsplan frem i mot. Konkurranser som gjennomføres som trening, gir deg nok intensitettrening så I4/I5 trening utgår i denne preioden, med mindre du har planer om å bruke en formtopping på 6-8 uker i forkant av den viktigste konkurransen og har konkurransefri. I formtoppingsperiden skal du trene omtrent halvparten av det du gjør i ressursperiode del 2 på alle økter. Altså mindre mengde og mindre intensitet. 5: Avkoblingperiode ca 4 uker: Systematisk trening utgår til fordel for lystbetont trening, ferie, lapskaustrening eller hva du nå en måtte ha lyst til Generelt kan du si at I1 trening kan gjennomføres uspesifikt, altså på rulleski/ski/padling/løping etc. I3/I4 trening må gjennomføres spesifikt mens I5 trening kan gjennomføres uspesifikt.
|
|
|
01/07/2015 09:32
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Generelt kan du si at I1 trening kan gjennomføres uspesifikt, altså på rulleski/ski/padling/løping etc. I3/I4 trening må gjennomføres spesifikt mens I5 trening kan gjennomføres uspesifikt. Dette synes jeg høres interessant ut, og passer godt med mine erfaringer. I vinter har jeg kun hatt 1 intervalløkt på sykkel, typisk I3/I4-økt. I tillegg til styrke har jeg også hatt en I4/I5-løpeøkt. Jeg kom inn i sesongen i bedre form enn noensinne før, selv om antall timer intervall har vært mindre enn før. I1-øktene har typisk vært t/r jobb. I sesongen sykler jeg I4/I5-økter like gjerne som jeg løper dem. Men om vinteren orker jeg ikke å presse meg så mye på rulla, så da passer løpinga mye bedre.
Anonym5
|
|
|
01/07/2015 09:46
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
[quote=EarthBridge] Dette vil jeg gjerne vite litt mer om. Hadde vært interessant om du skrev litt om prinsippene og hvordan man legger opp året og ikke minst om hvor mange timer man må legge ned for å legge opp til lavintensitetstrening Må først legge til at jeg er langrennstrener og ikke syklist, men prinsippene for langrennstrening og sykling burde være mer like enn ulike. Jeg bruker OLT sin intensitetskala, med unntak av I1 hvor jeg har 55-72% i motsetning til OLT som har 60-72% Hvorfor OLT har endret til 60-72% vil dem ikke svare på! Men det finnes lite med tilgjengelig forskning som skulle tilsi at det er fornuftig å operere med 60-72% fremfor 55-72% Det finnes heller holdepunkter for at Sone 1 burde vært utvidet andre veien opp mot 77% Det er heller ikke dumt å tenke på å kombinere laktatmålinger og pulsregistreringer for å utvikle sin egen intensitetskala hvis en har planer om å trene MYE. Vedrørende periodisering så tenker jeg følgende inndeling av sesongen: 1: Tilvenningsfase. Består av ca 8 uker med fokus kun på I1 og styrke 2: Ressursperioden del 1: Består av ca 8 uker med fokus på I1 og I3 pluss styrke. Mengden I1 skal i denne perioden være relativt lik tilvenningfasen. I3 øktene gjennomfører vi stort sett som intervalltrening. Eksempel på en I3 økt kan være 30x1 + 15x2 med 2-3 min pause mellom hvert drag. I denne perioden skal ALLE langturer inneholde 4-5 maksspurter a ca 15 sek underveis. Samt at I3 øktene avsluttet 4-5 maksspurter a 15 sek. 3: Ressursperiode del 2: Består av ca 10 uker. Prinsippene fra ressursperiode del 1 videreføres, med unntak av at mengden I1 reduseres til fordel for I4/I5 trening. I4/I5 trening krever mer restitusjon så derfor er det fornuftig å kutte ned på mengdetrening. 4: Forberedelser til konkurransesesong: Ca 4 uker: Mengden av spesifikk trening økes. Er du syklist bør mesteparten av treningen være på sykkel. Mengden styrketrening reduseres, samt at I3 mengde reduseres noe til fordel for I1 4 Konkurransesesong: Ca. 18 uker. Her er det viktig å plukke de konkurransene som er viktig for deg og hvilke konkurranser som gjennomføres som trening. Den viktigste konkurransen for deg gjennomføres det en formtoppingsplan frem i mot. Konkurranser som gjennomføres som trening, gir deg nok intensitettrening så I4/I5 trening utgår i denne preioden, med mindre du har planer om å bruke en formtopping på 6-8 uker i forkant av den viktigste konkurransen og har konkurransefri. I formtoppingsperiden skal du trene omtrent halvparten av det du gjør i ressursperiode del 2 på alle økter. Altså mindre mengde og mindre intensitet. 5: Avkoblingperiode ca 4 uker: Systematisk trening utgår til fordel for lystbetont trening, ferie, lapskaustrening eller hva du nå en måtte ha lyst til Generelt kan du si at I1 trening kan gjennomføres uspesifikt, altså på rulleski/ski/padling/løping etc. I3/I4 trening må gjennomføres spesifikt mens I5 trening kan gjennomføres uspesifikt. Men for å stille deg spørsmålet som mange undrer seg over her inne; Hvis man bare har 3-4 timer til rådighet til trening i uka, hvordan vil det lønne seg å trene for å få mest mulig utbytte? Jeg skjønner at et opplegg som du skisserer fungerer med mye tid til trening, men for en som bare trener 3 økter i uka (med totaltid på 3-4 timer) bør kanskje det meste av disse foregå som intervall? Eller tenker du at å kjøre 3 timer i1 i tilvenningsfasen, samt hovedfokus på i1 og i3 i ressurs1 er like bra for en med 3 timer total treningstid i uka som for en med 10 timer?
Redigert av Hoaas; 01/07/2015 09:48.
|
|
|
[Re: anonym5]
01/07/2015 10:53
|
EarthBridge
Fersking
|
Fersking
Generelt kan du si at I1 trening kan gjennomføres uspesifikt, altså på rulleski/ski/padling/løping etc. I3/I4 trening må gjennomføres spesifikt mens I5 trening kan gjennomføres uspesifikt. Dette synes jeg høres interessant ut, og passer godt med mine erfaringer. I vinter har jeg kun hatt 1 intervalløkt på sykkel, typisk I3/I4-økt. I tillegg til styrke har jeg også hatt en I4/I5-løpeøkt. Jeg kom inn i sesongen i bedre form enn noensinne før, selv om antall timer intervall har vært mindre enn før. I1-øktene har typisk vært t/r jobb. I sesongen sykler jeg I4/I5-økter like gjerne som jeg løper dem. Men om vinteren orker jeg ikke å presse meg så mye på rulla, så da passer løpinga mye bedre. Dette har litt med hva du kan forvente av treningseffekt i de ulike treningssonene. Selvfølgelig er det litt overlapping mellom sonene, men som utgangspunkt kan du tenke følgende: I5 trening går på å forbedre slagvolumet. Altså den mengden blod hjertet ditt klarer å pumpe pr slag. Ved I5 trening øker du slagvolumet bittelitt. Hjertet ditt skjønner jo ikke forskjellen på om du løper, sykler eller hva du måtte finne på, derfor kan denne treningen gjennomføres uspesifikt. (Ja jeg vet at det finnes de som hevder det stikk motsatte) I3/I4 trening er for de fleste rundt terskelnivå. Trening her har flere effekter på kroppen. I hovedsak går dette på å søke en høyreforskyvning av laktatkurven, samt forbedre utnyttingsgraden. Utnyttingsgrad er hvor mange prosent av VOmaks du klarer å utnytte. For utholdenhetsutøvere er det ett mål med så høy utnyttingsgrad som mulig på terskel. For utvikle utnyttingsgraden må du derfor jobbe spesifikt. I3/I4 påvirker også slagvolumet.
|
|
|
01/07/2015 11:05
|
EarthBridge
Fersking
|
Fersking
[quote=EarthBridge][quote=sveinaa][quote=EarthBridge]
Men for å stille deg spørsmålet som mange undrer seg over her inne; Hvis man bare har 3-4 timer til rådighet til trening i uka, hvordan vil det lønne seg å trene for å få mest mulig utbytte? Jeg skjønner at et opplegg som du skisserer fungerer med mye tid til trening, men for en som bare trener 3 økter i uka (med totaltid på 3-4 timer) bør kanskje det meste av disse foregå som intervall?
Eller tenker du at å kjøre 3 timer i1 i tilvenningsfasen, samt hovedfokus på i1 og i3 i ressurs1 er like bra for en med 3 timer total treningstid i uka som for en med 10 timer? 3-4 timer i uka tilsvarer en årlig trening på ca 150 - 200 timer i året og regnes som ganske lite innen utholdenhetsidrett. Da blir det jo ekstra viktig å utnytte disse timene optimalt! Å legge seg på mye intervalltrening fører til at du kommer til ett vist nivå, men ikke lengre. For å nyttigjøre seg intervalltreningen bør du derfor prioritere å bruke mye av tiden i de første fasene til langtur i sone 1/2. Intervalltreningene ville jeg ha ventet med til ressursperiode 2, men da gått nesten helt bort fra langturer i ressursperiode 2 og fokusert på intervall i I3. Ellers gjelder det jo å være litt kreativ i treningsarbeidet for å få til mest mulig trening da. Har du prøvd å ha på deg pulsklokka mens du er ute og går tur?
|
|
|
01/07/2015 12:17
|
Rotekopp
Fersking
|
Fersking
Har fulgt diskusjonen angående trening og watt-tall i denne tråden. Har selv en Tacx I-Genius, som jeg har brukt i 3 år. Reagerte på at watt-tallene var ganske mye høyere en jeg tenkte kunne være riktig, det samme var progresjonen på høst/vinter. Fikk meg en aha opplevelse da jeg fikk watthjul i mars i år. Det jeg erfarte var at tallene på rulla og hjulet var tilnærmet likt etter oppvarming, ca 170-180 watt. men når man nærmet seg 300 watt på rulla viste hjulet bare 250-260, med 400 watt på rulla viste hjulet like over 300 watt.... Det virker som avviket fra rullewatt til hjulwatt blir større og større jo mer kraft du legger på... Noen med samme erfaring? Kan dette være en forklaring på enkeltes enorme wattfremgang?
|
|
|
[Re: Rotekopp]
01/07/2015 12:21
|
Thomaseh
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har fulgt diskusjonen angående trening og watt-tall i denne tråden. Har selv en Tacx I-Genius, som jeg har brukt i 3 år. Reagerte på at watt-tallene var ganske mye høyere en jeg tenkte kunne være riktig, det samme var progresjonen på høst/vinter. Fikk meg en aha opplevelse da jeg fikk watthjul i mars i år. Det jeg erfarte var at tallene på rulla og hjulet var tilnærmet likt etter oppvarming, ca 170-180 watt. men når man nærmet seg 300 watt på rulla viste hjulet bare 250-260, med 400 watt på rulla viste hjulet like over 300 watt.... Det virker som avviket fra rullewatt til hjulwatt blir større og større jo mer kraft du legger på... Noen med samme erfaring? Kan dette være en forklaring på enkeltes enorme wattfremgang? Det vil variere fra rulle til rulle hvor nøyaktig denne er. Samme med wattmåler til wattmåler.
|
|
|
[Re: Rotekopp]
01/07/2015 13:01
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har fulgt diskusjonen angående trening og watt-tall i denne tråden. Har selv en Tacx I-Genius, som jeg har brukt i 3 år. Reagerte på at watt-tallene var ganske mye høyere en jeg tenkte kunne være riktig, det samme var progresjonen på høst/vinter. Fikk meg en aha opplevelse da jeg fikk watthjul i mars i år. Det jeg erfarte var at tallene på rulla og hjulet var tilnærmet likt etter oppvarming, ca 170-180 watt. men når man nærmet seg 300 watt på rulla viste hjulet bare 250-260, med 400 watt på rulla viste hjulet like over 300 watt.... Det virker som avviket fra rullewatt til hjulwatt blir større og større jo mer kraft du legger på... Noen med samme erfaring? Kan dette være en forklaring på enkeltes enorme wattfremgang? Opplever noe av det samme på min rulle har jeg funnet ut, men her viser rulla korrekt, mens Trainerroad viser for høyt. På 0-200w er tallene omtrent identiske, men når jeg nærmer meg 300w viser rulla 270-ish. Når jeg sykler overdrag i trainerroad på rundt 350-360w viser rulla 315-330w. Jeg tror ikke rulla mi viser så mye feil, men programmer som TR, Zwift etc bruker vel diverse wattkurver sammen med hastighet/kadens for å beregne watten du tråkker, mens rulla mi måler på hjulet og hvilken motstand jeg har på (digital rulle med magnetisk motstand). Men så lenge jeg bruker samme rulle og programmer føler jeg ikke at treningsintensiteten blir feil i forhold til resultatene, selv om resultatene ikke kan sammenlignes med andres verdier.
|
|
|
01/07/2015 13:10
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
[quote=EarthBridge][quote=sveinaa][quote=EarthBridge]
Men for å stille deg spørsmålet som mange undrer seg over her inne; Hvis man bare har 3-4 timer til rådighet til trening i uka, hvordan vil det lønne seg å trene for å få mest mulig utbytte? Jeg skjønner at et opplegg som du skisserer fungerer med mye tid til trening, men for en som bare trener 3 økter i uka (med totaltid på 3-4 timer) bør kanskje det meste av disse foregå som intervall?
Eller tenker du at å kjøre 3 timer i1 i tilvenningsfasen, samt hovedfokus på i1 og i3 i ressurs1 er like bra for en med 3 timer total treningstid i uka som for en med 10 timer? 3-4 timer i uka tilsvarer en årlig trening på ca 150 - 200 timer i året og regnes som ganske lite innen utholdenhetsidrett. Da blir det jo ekstra viktig å utnytte disse timene optimalt! Å legge seg på mye intervalltrening fører til at du kommer til ett vist nivå, men ikke lengre. For å nyttigjøre seg intervalltreningen bør du derfor prioritere å bruke mye av tiden i de første fasene til langtur i sone 1/2. Intervalltreningene ville jeg ha ventet med til ressursperiode 2, men da gått nesten helt bort fra langturer i ressursperiode 2 og fokusert på intervall i I3. Ellers gjelder det jo å være litt kreativ i treningsarbeidet for å få til mest mulig trening da. Har du prøvd å ha på deg pulsklokka mens du er ute og går tur? Så optimalt sett med få timer bør man bruke senhøsten og starten av vinteren til rolig loffing og koseturer, før man i ressurs2 legger inn i3 på samtlige timer? Det er klart at 3 timer er jo drøyt èn langtur.. Jeg trener litt mer enn 3 timer, snitt på 6-8 timer, jeg spurte bare fordi det er den problemstillinga som har blitt heftigst diskutert i denne tråden. Hvordan man bør trene med få timer for å få mest igjen, og hvor går eventuelt skjæringspunktet for når man kan legge inn i1 også i ressursperiodene. Det er vel en slags enighet her inne om at man med få timer i uka bør kjøre disse relativt hardt for å ha noe utbytte av det. Jeg har nok gjort litt annerledes enn det du har beskrevet over, men ikke forferdelig ulikt. Forskjellen har jeg i hovedsak i tilvenning og ressurs1
Redigert av Hoaas; 01/07/2015 13:13.
|
|
|
01/07/2015 13:40
|
EarthBridge
Fersking
|
Fersking
[quote=EarthBridge][quote=Hoaas][quote=EarthBridge][quote=sveinaa][quote=EarthBridge]
Jeg har nok gjort litt annerledes enn det du har beskrevet over, men ikke forferdelig ulikt. Forskjellen har jeg i hovedsak i tilvenning og ressurs1 Jeg tror det er mange som er i samme kategori som deg der  Men dette er utrolige viktige perioder da de legger grunnlaget for effekten av intervalløktene senere på året 
|
|
|
01/07/2015 13:46
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har kjørt i1 og i3 i tilvenning og ressurs1, innslag av i4 i ressurs2, så i4/i5 i forberedelse. Er nå inni et forsøk på å toppe formen litt til et par tre ritt senere i juli. Kan jo være verdt et forsøk på det du beskriver over her for neste sesong for å se hvordan kroppen reagerer. Men jeg har som mål å ligge på den treningsmengden jeg har nå, ca 30-35t pr mnd. Noe mer så tror jeg kjerringa blir gal  Edit: Har egentlig ikke hatt noe "forberedelse", men gått fra ressurs2 til konkurransesesong. Har omtrent all trening spesifikk også..en håndfull løpeturer og skiturer.
Redigert av Hoaas; 01/07/2015 13:57.
|
|
|
01/07/2015 14:03
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
3-4 timer i uka tilsvarer en årlig trening på ca 150 - 200 timer i året og regnes som ganske lite innen utholdenhetsidrett. Da blir det jo ekstra viktig å utnytte disse timene optimalt! Å legge seg på mye intervalltrening fører til at du kommer til ett vist nivå, men ikke lengre. For å nyttigjøre seg intervalltreningen bør du derfor prioritere å bruke mye av tiden i de første fasene til langtur i sone 1/2. Intervalltreningene ville jeg ha ventet med til ressursperiode 2, men da gått nesten helt bort fra langturer i ressursperiode 2 og fokusert på intervall i I3.
Detta låter ju som en variant av den rätt vanliga träningsfilosofien där man försöker anpassa ett opplägg för 15 timmar i uken till ett opplägg på 3-4 timmar i uken som endel tränare verkar tro på. Det jag lurar på är om det finns några som helst tester eller studier som har visar att detta är en bra filosofi? Hur många av de som föreslår detta har någon erfaring med att träna folk efter den filosofien? Jag tror inte att det är lurt eller nödvändigt för någon som tränar lite att köra 4 månader sone 1/2 för att sen träna intervaller. I denna tråden finns det ju också en del exempel på folk som absolut inte fölger något sådant opplägg men som har bra resultat och progression. Det är ju begränsat hur mycket 3-4 timmar i uken sone 1/2 ger av träningseffekt.
|
|
|
[Re: fredriks]
01/07/2015 15:05
|
EarthBridge
Fersking
|
Fersking
[quote=EarthBridge]
Jag tror inte att det är lurt eller nödvändigt för någon som tränar lite att köra 4 månader sone 1/2 för att sen träna intervaller. I denna tråden finns det ju också en del exempel på folk som absolut inte fölger något sådant opplägg men som har bra resultat och progression.
Det är ju begränsat hur mycket 3-4 timmar i uken sone 1/2 ger av träningseffekt. Det er godt mulig du har rett i det Fredriks. 150-200 timer årlig trening er svært lite for en som holder på med utholdenhetsidrett. Derfor finnes det ikke spesielt mye litteratur på feltet heller. 150 timer årlig trening er faktisk under grensen for hva som er anbefalt for normale voksne av trening ila ett år (Statens råd for fysisk aktivitet).
|
|
|
01/07/2015 16:31
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
150-200 timer årlig trening er svært lite for en som holder på med utholdenhetsidrett.
I ett elit perspektiv är det självklart det men det är ändå tillräkligt för att komma i rimeligt bra form och kan resultera i rätt bra resultat. Derfor finnes det ikke spesielt mye litteratur på feltet heller.
Det är ju synd för det är nog en nivå som väldigt många ligger på och som därför är interessant. 150 timer årlig trening er faktisk under grensen for hva som er anbefalt for normale voksne av trening ila ett år (Statens råd for fysisk aktivitet).
Det tror jag faktiskt beror på vad de menar med träning och aktivitet. Jag har iallafall för mig att promenader och annan lätt fysisk aktivitet ingår i de råden (eller eventuellt att de är väldigt ospesifika).
Redigert av fredriks; 01/07/2015 16:49.
|
|
|
01/07/2015 16:48
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Problemet är väl inte heller att det inte finns spesiellt mycket litteratur eftersom det finns en hel del om sådan träning också på norsk. Problemet som jag ser det är att de ofta är skrivna av folk som har kunskap om träning for eliten men som kanske inte har så mycket praktisk kunskap om träning för motionister som kanske inte har tid eller lust att träna så mycket.
Då verkar det ofta bli så att de kommer med ett nedskalat elit program och kanske också en underdriven tro på vad man komma oppnå med relativt sett lite träning.
|
|
|
|
|