Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Her har vi da for pokker en forpliktelse!

Her har vi da for pokker en forpliktelse! #1793654 23/05/2014 13:44
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg har jobbet på asylmottak og har sett hvordan "kreti og pleti" får innvilget opphold og blir så forbanna når jeg ser at en hyggelig kar fra Afghanistan som har vært i frontlinjen for den Norske stats interesser blir behandlet som takk for hjelpen. Nesten 80% av innvilgete asylsøknader blir godkjent på tross av det ikke finnes et reelt beskyttelsesbehov(behov for asyl) man får det på humanitært grunnlag istedet. Så dukker det opp en kar som ikke bare åpenbart har et beskyttelsesbehov, men endatil har fått det pga at han har beskyttet Norske interesser også får han avslag på grått papir med en platt unnskyldning om at han dukket opp i Italia først så da skal han dit å søke. Dublintraktaten som denne returordningen heter er først og fremst en mulighet Norske myndigheter kan benytte seg av og ingen forpliktelse, noe praksis på asylfeltet viser gang på gang med at myndighetene unnlater å benytte seg av denne. Skjemmes skulle vi som lar dette skje...
http://www.nrk.no/norge/afghansk-tolk-nektet-norsk-opphold-1.11732678

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Her har vi da for pokker en forpliktelse! [Re: sanouka] #1793683 23/05/2014 14:51
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: sanouka
Jeg har jobbet på asylmottak og har sett hvordan "kreti og pleti" får innvilget opphold og blir så forbanna når jeg ser at en hyggelig kar fra Afghanistan som har vært i frontlinjen for den Norske stats interesser blir behandlet som takk for hjelpen. Nesten 80% av innvilgete asylsøknader blir godkjent på tross av det ikke finnes et reelt beskyttelsesbehov(behov for asyl) man får det på humanitært grunnlag istedet. Så dukker det opp en kar som ikke bare åpenbart har et beskyttelsesbehov, men endatil har fått det pga at han har beskyttet Norske interesser også får han avslag på grått papir med en platt unnskyldning om at han dukket opp i Italia først så da skal han dit å søke. Dublintraktaten som denne returordningen heter er først og fremst en mulighet Norske myndigheter kan benytte seg av og ingen forpliktelse, noe praksis på asylfeltet viser gang på gang med at myndighetene unnlater å benytte seg av denne. Skjemmes skulle vi som lar dette skje...
http://www.nrk.no/norge/afghansk-tolk-nektet-norsk-opphold-1.11732678

Dette greiene der må være tøft å jobbe med, besluttende organ virker unnskyld uttrykket å være helt nedsnødd innimellom (alt for ofte)

Se bare på alle barne sakene +++, og dette mens folk som Krekar sitter og ler.

Forstår godt at dere som jobber tett på og ser dette blir oppgitt.

Re: Her har vi da for pokker en forpliktelse! [Re: sanouka] #1794209 24/05/2014 15:50
Christian Offline
Uflaks
Uflaks

Christian
[ Blodsmak | @blodsmak_no | Strava ]
Re: Her har vi da for pokker en forpliktelse! [Re: Christian] #1794482 25/05/2014 11:06
Christian Offline
Uflaks
Uflaks
Riktig link til underskriftskampanjen: http://www.underskrift.no/vis.asp?kampanje=5152

Christian
Re: Her har vi da for pokker en forpliktelse! [Re: sanouka] #1795761 27/05/2014 10:02
Christian Offline
Uflaks
Uflaks

Christian
Re: Her har vi da for pokker en forpliktelse! [Re: sanouka] #1795969 27/05/2014 14:20
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Bemerkelsesverdig hvordan andre kan tilbringe et år i en tilnærmet normal familietilværelse på Furuset og først bli fengslet etter å ha (antakeligvis) drept datteren sin. Mens denne karen som har servet norske interesser i krig knapt rekker å levere søknaden sin før han blir fengslet og deportert........

Re: Her har vi da for pokker en forpliktelse! [Re: sanouka] #1796064 27/05/2014 16:34
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Kanskje man skal respektere reglene om at man skal søke asyl i det første landet man kommer til....

I følge denne så har de som jobbet for norske styrker fått sin asylsøknad behandlet i Afganistan...

Re: Her har vi da for pokker en forpliktelse! [Re: sanouka] #1796202 27/05/2014 19:49
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Da hadde han allerede reist og blitt arrestert av Italienske myndigheter. Poenget er at de benytter seg av en mulighet til å sende han tilbake til Italia uten å behandle asylsøknaden hans fordi det var der han ble registrert først. Det er det som kalles Dublinavtalen, altså en mulighet og ingen forpliktelse (Italia, Hellas og de andre landene med randsoner mot MENA føler ikke noe presserende behov for å få tilbake asylsøkerne sine som har reist videre nordover). Dubliner muligheten er også en mulighet norske myndigheter velger å se bort ifra på en rekke asylanter, men altså ikke på denna karen. De sier bare enkelt og greit at hvis han har behov for beskyttelse så vil det Italienske svaret på UDI se det behovet og gi han asyl. Det er da jeg lurer på hvor anstendigheten har tatt veien .....

Re: Her har vi da for pokker en forpliktelse! [Re: sanouka] #1796765 28/05/2014 13:08
Christian Offline
Uflaks
Uflaks

Christian
Re: Her har vi da for pokker en forpliktelse! [Re: Christian] #1796954 28/05/2014 20:19
S
Svekling Offline
Medlem
Medlem
S
Jeg forundres over at så mange mener at disse tolkene gjorde en innsats for de norske styrkene i Afghanistan. Jeg trodde saken var at de norske styrkene ble sendt for å hjelpe afghanerne med å få orden på landet sitt.

Re: Her har vi da for pokker en forpliktelse! [Re: Svekling] #1797172 29/05/2014 11:58
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: Svekling
Jeg forundres over at så mange mener at disse tolkene gjorde en innsats for de norske styrkene i Afghanistan. Jeg trodde saken var at de norske styrkene ble sendt for å hjelpe afghanerne med å få orden på landet sitt.

Ehhh, ja, og til det arbeidet hadde de norske styrkene behov for tolker da språkkunnskaper i pashto og dari ikke er standardkompetanse hos norske soldater.

Dette har du åpenbart lite kunnskap om på generell basis, man kan godt diskutere mandatatet til de norske styrkene, man kan diskutere resultatet og om man i det hele tatt skulle/burde sendt styrker dit, men når man først gjorde det var tolker en vesentlig del av å få jobben gjort.

Redigert av gare; 29/05/2014 11:58.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Her har vi da for pokker en forpliktelse! [Re: gare] #1797454 29/05/2014 22:28
S
Svekling Offline
Medlem
Medlem
S
Sitat: gare

Ehhh, ja, og til det arbeidet hadde de norske styrkene behov for tolker da språkkunnskaper i pashto og dari ikke er standardkompetanse hos norske soldater.

Dette har du åpenbart lite kunnskap om på generell basis, man kan godt diskutere mandatatet til de norske styrkene, man kan diskutere resultatet og om man i det hele tatt skulle/burde sendt styrker dit, men når man først gjorde det var tolker en vesentlig del av å få jobben gjort.

Poenget mitt er at norske forpliktelser for lokalt personell her opphører når kontrakten er løpt ut. Norske styrker har vært på plass for å ivareta afghanske interesser, ikke norske. Hvis det var meningen at disse skulle følge med på lasset ved repatriering, burde det vært avtalt når tolken tok tjenesten.

Jeg ser ingen grunn til å innføre særregler for asylsøkere som har vært i tjeneste for de norske styrkene. Denne saken handler om å behandle denne asylsøkeren på lik linje med alle andre.

Med mindre du er klarsynt har du forresten fint lite peiling på hva jeg generelt har kunnskap om. Nøy deg med saklig argumentasjon og spar deg for spekulasjoner om min person

Re: Her har vi da for pokker en forpliktelse! [Re: Svekling] #1797546 30/05/2014 07:33
gare Offline
More than words
More than words

Poenget mitt er at norske forpliktelser for lokalt personell her opphører når kontrakten er løpt ut. Norske styrker har vært på plass for å ivareta afghanske interesser, ikke norske. Hvis det var meningen at disse skulle følge med på lasset ved repatriering, burde det vært avtalt når tolken tok tjenesten.

Jeg ser ingen grunn til å innføre særregler for asylsøkere som har vært i tjeneste for de norske styrkene. Denne saken handler om å behandle denne asylsøkeren på lik linje med alle andre.

Med mindre du er klarsynt har du forresten fint lite peiling på hva jeg generelt har kunnskap om. Nøy deg med saklig argumentasjon og spar deg for spekulasjoner om min person

Tja, du skrev da vitterlig at du undret deg over at mange mener at disse tolkene gjorde en innsats for de norske styrkene, og da gjorde jeg en slutning om at du også undret deg over dette. Det var utgangspunktet mitt for at du kanskje ikke har førstehåndserfaring med denne problematikken siden disse tolkene har vært avgjørende for norske styrkers arbeid i Afghanistan.
Jeg tenker vel at asylinstitusjonen innebærer at man kan få opphold i landet på bakgrunn av behov for særlig beskyttelse. Da synes jeg det er naturlig at når vi(i betydningen den norske stat)er utgangspunktet for behovet for beskyttelse, tar en ny vurdering av denne saken.

Jeg åpner da for at du besitter betydelig kunnskap om de norske styrkers operasjoner i A. hva tolkene har bidratt med eller ikke, og hvor glade/uglade Taliban etc. er i disse tolkene etter at de norske styrkene har avsluttet oppdraget sitt.

Re: Her har vi da for pokker en forpliktelse! [Re: sanouka] #1797608 30/05/2014 09:19
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Gare, jeg tror du misforstod det første innlegget til Svekling.

Svekling lurte på hvem som hjalp hvem. De norske styrkene er der nede for å hjelpe. Tolken bidro til at de norske styrkene kunne hjelpe.

Det blir som om en kompis skal hjelpe deg med å snekkre, og du hjelper han med å løfte og sage. Hvem hjelper hvem da?

Re: Her har vi da for pokker en forpliktelse! [Re: Dexter] #1797626 30/05/2014 09:44
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: Dexter
Gare, jeg tror du misforstod det første innlegget til Svekling.

Svekling lurte på hvem som hjalp hvem. De norske styrkene er der nede for å hjelpe. Tolken bidro til at de norske styrkene kunne hjelpe.

Det blir som om en kompis skal hjelpe deg med å snekkre, og du hjelper han med å løfte og sage. Hvem hjelper hvem da?

Ja, men mitt poeng er at uten tolkene ville ikke norske styrker kunne løst oppdragene sine i Afghanistan, men må kunne formode at Taliban(og andre)muligens har sett med noe ublide øyne på at disse tolkene har jobbet for Norge/mot Taliban og at de dermed har kommet i en situasjon der de er utsatt for forfølgelse og muligens har rett til asyl i Norge.

Re: Her har vi da for pokker en forpliktelse! [Re: gare] #1797653 30/05/2014 10:18
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig

Ja, men mitt poeng er at uten tolkene ville ikke norske styrker kunne løst oppdragene sine i Afghanistan

Det er det ingen som er uenig i.

, men må kunne formode at Taliban(og andre)muligens har sett med noe ublide øyne på at disse tolkene har jobbet for Norge/mot Taliban og at de dermed har kommet i en situasjon der de er utsatt for forfølgelse og muligens har rett til asyl i Norge.

Det høres plausibelt ut, men hvor stor risiko det innebærer vet jeg ikke. Men vi har også bidratt til å trene flere tusen soldater der nede, tror heller ikke de står høyt i kurs hos Taliban. Eller hva med håndtverkere som har jobbet for Norge der nede?

Det blir vel også feil hvis han her skal få "snike i køen" fordi han har blitt en mediasak.

Re: Her har vi da for pokker en forpliktelse! [Re: Dexter] #1797670 30/05/2014 10:36
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: Dexter

Ja, men mitt poeng er at uten tolkene ville ikke norske styrker kunne løst oppdragene sine i Afghanistan

Det er det ingen som er uenig i.

, men må kunne formode at Taliban(og andre)muligens har sett med noe ublide øyne på at disse tolkene har jobbet for Norge/mot Taliban og at de dermed har kommet i en situasjon der de er utsatt for forfølgelse og muligens har rett til asyl i Norge.

Det høres plausibelt ut, men hvor stor risiko det innebærer vet jeg ikke. Men vi har også bidratt til å trene flere tusen soldater der nede, tror heller ikke de står høyt i kurs hos Taliban. Eller hva med håndtverkere som har jobbet for Norge der nede?

Det blir vel også feil hvis han her skal få "snike i køen" fordi han har blitt en mediasak.

Jeg synes at det å trene opp soldater som står sammen i en styrke er noe annerledes enn enkeltindivider som antagelig ikke har noen særlig oppbakking av et fellesskap.

Re: Her har vi da for pokker en forpliktelse! [Re: sanouka] #1797686 30/05/2014 10:49
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Husk bare at de tolkene vil bli behandlet på samme måte som landsvikerne her i landet ble behandlet etter andre verdenskrig.

Re: Her har vi da for pokker en forpliktelse! [Re: anonym] #1797770 30/05/2014 13:19
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: anonymous
Husk bare at de tolkene vil bli behandlet på samme måte som landsvikerne her i landet ble behandlet etter andre verdenskrig.

Blir skamklippet, bøtelegges, og får et opphold på fangeleiren på Falstad? (Sett bort fra det fåtallet som ble henrettet som følge av svært grove forbrytelser)

Per B.

Moderator  support