Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 5 1 2 3 4 5

110!! Det er fali det....

Re: 110!! Det er fali det.... [Re: d0ppler] #2066624 04/03/2016 16:42
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
grrr, jeg blir så sint så sint !!! !!!

Re: 110!! Det er fali det.... [Re: d0ppler] #2066633 04/03/2016 17:26
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: d0ppler
Sitat: Mixtin
Nå er det jo ikke ulovlig å kjøre i 80 i 110 sone da...

Jeg vet ikke om det er ulovlig, men det er i hvert fall farlig og ikke minst provoserende.

110 km/t finn vi vel berre på firefelts motorveg, er det ikkje så? Da er det jo ikkje noko stort problem.

Re: 110!! Det er fali det.... [Re: sanouka] #2066634 04/03/2016 17:29
d0ppler Offline
Avhengig
Avhengig
Overhodet ikke noe stort problem, men om man under en oppkjøring kjører i 80km/t i 110-sone på en tørr vei med personbil UTEN tilhenger så består man ikke førerprøven.

Re: 110!! Det er fali det.... [Re: d0ppler] #2066645 04/03/2016 18:22
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Tusen takk for flotte tips du ga meg, GeirK! Skal se hva jeg får gjort.

Har du flere råd?

Det skal jeg gjerne gjøre hvis du forteller meg hvilke andre helt normale og forventede situasjoner i livet du sliter med.

Når samfunnet har gitt deg tillatelse til å kjøre bil, ligger det implisitt i det en forventning om at du mentalt og kjøreteknisk takler at noen kjører i 80 km/t på firefelts veg med 110-sone. Dersom du ikke oppfyller de kravene, mener jeg du har en forpliktelse overfor samfunnet å rette opp i dette.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: 110!! Det er fali det.... [Re: d0ppler] #2066646 04/03/2016 18:32
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Overhodet ikke noe stort problem, men om man under en oppkjøring kjører i 80km/t i 110-sone på en tørr vei med personbil UTEN tilhenger så består man ikke førerprøven.

Nå spør jeg av uvitenhet og nysgjerrighet. Gjør man virkelig det?

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: 110!! Det er fali det.... [Re: RoyE] #2066651 04/03/2016 18:59
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: RoyE

Nøyaktig hvordan kriteriene er for den bedømmingen vet jeg ikke men ja det gjør du. Kjører du betydelig under grensa skaper du farlige situasjoner og det er på ingen måte + i boka til sensorene. ICON_SMILE

Re: 110!! Det er fali det.... [Re: JoachimV] #2066652 04/03/2016 19:00
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: JoachimV

Nøyaktig hvordan kriteriene er for den bedømmingen vet jeg ikke men ja det gjør du. Kjører du betydelig under grensa skaper du farlige situasjoner og det er på ingen måte + i boka til sensorene. ICON_SMILE

Kan du beskrive de farlige situasjonene man skaper ved å kjøre i 80 på firefelts veg med 110-sone?

- Robert Green Ingersoll
Re: 110!! Det er fali det.... [Re: GeirK] #2066657 04/03/2016 19:03
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: GeirK

Kan du beskrive de farlige situasjonene man skaper ved å kjøre i 80 på firefelts veg med 110-sone?

Jeg er ikke sensor, spør en.

https://teoritentamen.no/nyheter/tips-til-oppkjoring/

Her går det igjen både som tips og grunn til stryk.

Re: 110!! Det er fali det.... [Re: GeirK] #2066674 04/03/2016 19:46
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Jeg forstår ikke, og klarer ikke å se hvorfor det skal være farligere å kjøre bil uten henger i 80 km/t på en tørr, firefelts motorvei klasse A, enn med henger. Forskjellen for øvrig trafikk er lik null. Og at da også dette er grunn til å stryke på førerprøven syns jeg er snålt.

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: 110!! Det er fali det.... [Re: JoachimV] #2066678 04/03/2016 20:16
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Du svarer ikkje på Geir sitt spørsmål. Det står ikkje noko der om at det er farleg å køyre 80 i 110-sona på firefelts veg.

Re: 110!! Det er fali det.... [Re: RoyE] #2066679 04/03/2016 20:25
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A

Ja, ikke fordi det er farlig, men fordi man da viser at man har oversett et trafikkskilt.

Det skal ikke være farlig å kjøre under fartsgrensen, for bilisten bak har skal holde tilstrekkelig avstand til å kunne stoppe.

Re: 110!! Det er fali det.... [Re: -Jan] #2066680 04/03/2016 20:26
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: -Jan
Du svarer ikkje på Geir sitt spørsmål. Det står ikkje noko der om at det er farleg å køyre 80 i 110-sona på firefelts veg.

Makan til kverruleringsfest. At jeg gidder?

Jeg svarte generelt. Og nei, beklager men jeg har ingen forpliktelse til å tilfredstille GeirK's kverrurelingsbehov.

Kjøring i 110-sone er ikke så veldig aktuelt på oppkjøring, og når det er det så skiller nok ikke sensorene så mye på kriteriene for å holde farta.

Farlige forbikjøringer er typisk konsekvens av at folk ikke holder fartgransa.

At noen er pålagt å holde 80 er ikke noe argument. Det er fortsatt sånn at man skal kjøre i høyrefila såfremt forholdene tillater det. Også på 4 og flere felt's.

§ 5. Kjøretøys plass på vegen:1. Så langt forholdene tillater det skal kjøretøy føres på høyre side av vegen. På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal høyre felt nyttes når ikke trafikkreglene påbyr eller tillater bruk av felt til venstre.

Redigert av JoachimV; 04/03/2016 20:30.

Re: 110!! Det er fali det.... [Re: JoachimV] #2066762 05/03/2016 17:00
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Du tenker vel på de som foretar forbikjøringen?

ICON_WINK

Re: 110!! Det er fali det.... [Re: sanouka] #2066764 05/03/2016 17:06
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Quote:
At noen er pålagt å holde 80 er ikke noe argument. Det er fortsatt sånn at man skal kjøre i høyrefila såfremt forholdene tillater det. Også på 4 og flere felt's.

Trenges vel heller ikke. Finnes det minstefart på motorvei?

Det finnes minstefart motorkjøretøy skal kunne klare for å kunne benytte seg av motorveier men det er, trur jeg, ikke det samme som minstefart på motorvei.

Re: 110!! Det er fali det.... [Re: voldemort] #2066765 05/03/2016 17:10
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: voldemort
Sitat: Tange
Jeg har aldri eid en turboladet bil men registrerer alltid et vesentlig lavere bensinforbruk når vi er på ferie (bilferie Norge). Til tross for at vi har fulladet bil, både med folk og bagasje, og mange flere høydemeter.
Jeg trur at stikkordet er lavere fart. Kjører vi ellers mye veier med fartsgrense 80-90, på ferie unngår vi hovedveiene og forgår mye av kjøringen i 60-70 km/t.

Eller skyldes det lavere forbruket på ferie at du holder jevn landeveishastighet isf dagliglivets småkjøring?

Dagliglivets kjøring foregår på to hjul, ie, sykkel. Mine bilturer går gjerne over flere timer.

Re: 110!! Det er fali det.... [Re: sanouka] #2066768 05/03/2016 17:19
P
PekkaB Offline
Entusiast
Entusiast
P
For langtransportsjåfører som kan kjøre i maksimalt 90 km/t så er ikke det å ta igjen en personbil uten tilhenger i høyrefeltet i 110-sone særlig greit på strekninger hvor lastebiler ikke har lov til å kjøre forbi. Personbilen har retten på sin side, mens langtransportsjåføren taper tid og kan misse tidsfrister, ferger, e.l. Sistnevnte er naturlig nok selv ansvarlig hvis hen ligger med for kort avstand til personbilen og dermed skaper fare.

I 110-sone med fartsholderen på personbilen stilt inn på fartsgrensen så vet man at bilen med tilhenger man er i ferd med å ta igjen i høyrefeltet holder en lavere hastighet og man kan begynne å planlegge forbikjøringen. Det kommer til å gå litt tid før jeg venner meg til at biler uten tilhenger kjører 30 km/t under fartsgrensen når lusekjørerne tidligere lå 10 under. Hvis man ikke ser den store hastighetsforskjellen tidlig nok så får man mindre tid til å planlegge forbikjøringen, noe som kan skape farlige situasjoner hvis det er mye trafikk i venstrefeltet slik at resultatet blir en brå oppbremsing som kan komme overraskende på bilen bak.

Det er en grunn til at vi ikke kjører de raskeste og langsomste racerbilene i samme heat: Farlige situasjoner oppstår og resulterer innimellom i ulykker.

Re: 110!! Det er fali det.... [Re: JoachimV] #2066893 06/03/2016 14:22
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: -Jan

Makan til kverruleringsfest. At jeg gidder?

Jeg svarte generelt. Og nei, beklager men jeg har ingen forpliktelse til å tilfredstille GeirK's kverrurelingsbehov.

Ikke ta på deg offerrollen og gi meg skylda for at du ikke gidder eller klarer å forsvare dine egne argumenter. Det ser bare dumt ut.

DU sa at det var farlig å kjøre i 80 km/t på firefelts motorvei med 110-sone. Da er det ikke kverulering å be deg underbygge argumentene dine.

Hva er greia her, egentlig - du vet hvorfor dette er farlig, men du vil holde det hemmelig?

- Robert Green Ingersoll
Re: 110!! Det er fali det.... [Re: JoachimV] #2066895 06/03/2016 14:24
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Det er bare tull! Farlige forbikjøringer er en konsekvens av at noen velger å kjøre forbi i en situasjon der det er utrygt å kjøre forbi - i stedet for å velge å la være. En forbikjøring er ikke noe den som kjører forbi rammes av helt plutselig - det er en aktiv, villet handling.

- Robert Green Ingersoll
Re: 110!! Det er fali det.... [Re: Tange] #2066898 06/03/2016 14:36
M
Mixtin Offline
Entusiast
Entusiast
M
Quote:

Det finnes minstefart motorkjøretøy skal kunne klare for å kunne benytte seg av motorveier men det er, trur jeg, ikke det samme som minstefart på motorvei.

Nei det finnes ingen minstefart på noen veier, da dette ville blitt litt kjedelig om det feks ble kø eller en ulykke og du ikke har lov til å senke farten for å unngå å treffe biler. Da snakker vi potensielt veldig lange kjedekollisjoner.

Under normale forhold vil man nok kunne bli stoppet og bøtelagt for å holde veldig lav hastigheter, men jeg er nokså sikker på at man kommer unna med 80 og lavere i 110-sone. Om man holder 50 derimot blir man nesten garantert stoppet i en kontroll i 110-sone.

Re: 110!! Det er fali det.... [Re: PekkaB] #2066899 06/03/2016 14:41
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: PekkaB
For langtransportsjåfører som kan kjøre i maksimalt 90 km/t så er ikke det å ta igjen en personbil uten tilhenger i høyrefeltet i 110-sone særlig greit på strekninger hvor lastebiler ikke har lov til å kjøre forbi.

Hvor lang strekning i Norge kan en langtransportsjåfør holde 90 km/h i løpet av en dag og hvor mye tid mister han på å måtte kjøre i 80 km/h isteden?

Quote:
Hvis man ikke ser den store hastighetsforskjellen tidlig nok så får man mindre tid til å planlegge forbikjøringen, noe som kan skape farlige situasjoner hvis det er mye trafikk i venstrefeltet slik at resultatet blir en brå oppbremsing som kan komme overraskende på bilen bak.

Det kan se ut som et relevant argument, at den som gjør noe uventet kan være overraskende. Men så lenge den "overraskelsen" er lovlig så er det vel mest den overraskedes ansvar.

Re: 110!! Det er fali det.... [Re: Mixtin] #2066916 06/03/2016 16:08
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Quote:

Nei det finnes ingen minstefart på noen veier, da dette ville blitt litt kjedelig om det feks ble kø eller en ulykke og du ikke har lov til å senke farten for å unngå å treffe biler. Da snakker vi potensielt veldig lange kjedekollisjoner.

Under normale forhold vil man nok kunne bli stoppet og bøtelagt for å holde veldig lav hastigheter, men jeg er nokså sikker på at man kommer unna med 80 og lavere i 110-sone. Om man holder 50 derimot blir man nesten garantert stoppet i en kontroll i 110-sone.

Men hvis man kjører med henger uten bremser og som har aktuell totalvekt på 300kg eller så er faktisk høyeste tillatte hastighet 60 km/t, og det blir man ikke stoppet for.

- Robert Green Ingersoll
Re: 110!! Det er fali det.... [Re: PekkaB] #2066918 06/03/2016 16:13
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
For langtransportsjåfører som kan kjøre i maksimalt 90 km/t så er ikke det å ta igjen en personbil uten tilhenger i høyrefeltet i 110-sone særlig greit på strekninger hvor lastebiler ikke har lov til å kjøre forbi. Personbilen har retten på sin side, mens langtransportsjåføren taper tid og kan misse tidsfrister, ferger, e.l. Sistnevnte er naturlig nok selv ansvarlig hvis hen ligger med for kort avstand til personbilen og dermed skaper fare.

I 110-sone med fartsholderen på personbilen stilt inn på fartsgrensen så vet man at bilen med tilhenger man er i ferd med å ta igjen i høyrefeltet holder en lavere hastighet og man kan begynne å planlegge forbikjøringen. Det kommer til å gå litt tid før jeg venner meg til at biler uten tilhenger kjører 30 km/t under fartsgrensen når lusekjørerne tidligere lå 10 under. Hvis man ikke ser den store hastighetsforskjellen tidlig nok så får man mindre tid til å planlegge forbikjøringen, noe som kan skape farlige situasjoner hvis det er mye trafikk i venstrefeltet slik at resultatet blir en brå oppbremsing som kan komme overraskende på bilen bak.

Det er en grunn til at vi ikke kjører de raskeste og langsomste racerbilene i samme heat: Farlige situasjoner oppstår og resulterer innimellom i ulykker.

Hvis man skaper farlige situasjoner fordi noen på motorveien benytter seg av den lovlige muligheten det er å kjøre under fartsgrensen, er man for dårlig til å kjøre bil, rett og slett.

- Robert Green Ingersoll
Re: 110!! Det er fali det.... [Re: Dan] #2066920 06/03/2016 16:17
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
Sitat: Dan
Men så lenge den "overraskelsen" er lovlig så er det vel mest den overraskedes ansvar.

Den overraskelsen kan ikke være mer lovlig enn det faktum at biler kan ligge godt under teoretisk optimale forholds øvre tillatte hastighet.. (men overraskelsen (som i så fall er mer tilforlatelig) kan jo skyldes at det ikke er optimale forhold, muligens?).
For å si det enkelt: den som blir overrasket her har ikke noe på vegen å gjøre. (At kjøreskolelærere og førerprøvens "sakkyndige" sensorer har en tendens til å underkjenne kandidater som er "for" forsiktige er en av flere paradokser i vår trafikkultur.. Men selvsagt er det en grunnleggende misforståelse at det er en menneskerett å kjøre bil også. Det er bare det at ulykkene som skjer i høy hastighet er de som skader/dreper mennesker, og dermed ikke har kun materiell betydning for dem som er med på forbrukskarusellen som biløkonomien er blitt.. (den er det tross alt frivillig å underkaste seg).
Jeg syns det er en ganske tydelig indikasjon på huet-under-armen tendensen i norsk vegpolitikk at vi innfører 110-grense, og fortsetter å bygge ut så mye av den beste og allerede utviklede jorda til veger og annen avleggs infrastruktur som kun stimulerer forbruk. Jeg syns riktignok å kjøre fort kan være artig selv, men kjøring for moro skyld er ikke en rettighet slik jeg ser det, på veger med mindre enn tre filer i hver retning er en 110-fartsgrense over det jeg og de fleste (mennesker og kjøretøy/forhold) er kompetent til og komfortabel med, og i alle fall er det dårlig samfunnsøkonomi i forhold til å øke kapasiteten på skinnegående kjøring. Det er mer relevant å få svar på spørsmålene i tråden om tidsbesparelse: hvor mye tid spares egentlig om en reiser fem mil i 110 kontra 80 km/t? Og hvor ofte vil det faktisk skje at en har de optimale betingelser og reelt gjør denne besparelsen i løpet av årets dager f.eks i forbindelse med jobbpendling? Det vil sannsynligvis være andre områder av hverdagen disse minuttene lettere og billigere kan spares inn..

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Re: 110!! Det er fali det.... [Re: Dan] #2066922 06/03/2016 16:24
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
For langtransportsjåfører som kan kjøre i maksimalt 90 km/t så er ikke det å ta igjen en personbil uten tilhenger i høyrefeltet i 110-sone særlig greit på strekninger hvor lastebiler ikke har lov til å kjøre forbi.

Hvor lang strekning i Norge kan en langtransportsjåfør holde 90 km/h i løpet av en dag og hvor mye tid mister han på å måtte kjøre i 80 km/h isteden?

Er ikke fartsgrensen for lastebiler over 3500kg totalvekt 80 km/t også på vei med høyere fartsgrense?

- Robert Green Ingersoll
Re: 110!! Det er fali det.... [Re: sanouka] #2066938 06/03/2016 17:30
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Trur grensen ligger ved 7500 kg, men uansett så er begrenseren vel innstilt på maks. 90 km/t (med eller uten korreksjon) slik at i hvertfall i teori lastebiler kan kjøre i 90 over lang tid.

Re: 110!! Det er fali det.... [Re: Mixtin] #2066939 06/03/2016 17:37
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Quote:

Om man blir stoppet er det vel ikke med begrunnelse i 'for lav fart' (sikkert noe politimen som vil brukke den allikevel), men heller i å enten være til 'unødvendig hinder' eller 'skape fare for medtrafikkanter'. Begge er nokså mye synsing. Og da blir det en god mulighet til å prosedere i en rettsak 'mot' enda lavere hastighet på f.eks. traktorer eller mobile kraner.

Re: 110!! Det er fali det.... [Re: ingeplinge] #2066955 06/03/2016 18:47
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: ingeplinge
At kjøreskolelærere og førerprøvens "sakkyndige" sensorer har en tendens til å underkjenne kandidater som er "for" forsiktige er en av flere paradokser i vår trafikkultur..

Egentlig ikke en paradoks. De prøver å luke ut usikre førere, ikke forsiktige. Overdreven forsiktighet er ikke vanskelig å tolke som usikkerhet, så det er helt på sin plass synes jeg.

Quote:
Jeg syns det er en ganske tydelig indikasjon på huet-under-armen tendensen i norsk vegpolitikk at vi innfører 110-grense, og fortsetter å bygge ut så mye av den beste og allerede utviklede jorda til veger og annen avleggs infrastruktur som kun stimulerer forbruk.
Jeg syns riktignok å kjøre fort kan være artig selv, men kjøring for moro skyld er ikke en rettighet slik jeg ser det [...] og i alle fall er det dårlig samfunnsøkonomi i forhold til å øke kapasiteten på skinnegående kjøring.

Jeg synes ikke det er noe galt i å bygge ut veikapasitet hvis man ser litt lengre fremover, til selvkjørende biler som bruker fornybar energi. Skinnetransport viser seg jo i land etter land å ikke kunne konkurrere på pris med mer praktiske måter å reise og da er det dødsdømt. Fleksibilitet er nok stikkordet.

Re: 110!! Det er fali det.... [Re: JoachimV] #2066981 06/03/2016 20:16
G
grr Offline
Ivrig
Ivrig
G

Tipper gjerne det blir sett på som usikkerhet eller uoppmerksomhet. Hvis du kjører ut i 110-sona og sier til sensor at du velger å kjøre i 80km/t fordi du har lyst, og ellers opptrer hensynsfullt og så videre, så ser jeg ikke på hvilket grunnlag vedkommende skal kunne stryke deg.

Kjøring i 110-sone er ikke så veldig aktuelt på oppkjøring, og når det er det så skiller nok ikke sensorene så mye på kriteriene for å holde farta.

Sensor tok iallfall meg med på kjøretur i 110-sona i forfjor. Men nå måtte jeg ta BE da jeg kjørte opp, så han ville nok se om jeg holdt 80-sona.. ;-)

Re: 110!! Det er fali det.... [Re: grr] #2066986 06/03/2016 20:42
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: grr
Hvis du kjører ut i 110-sona og sier til sensor at du velger å kjøre i 80km/t fordi du har lyst, og ellers opptrer hensynsfullt og så videre, så ser jeg ikke på hvilket grunnlag vedkommende skal kunne stryke deg.

Jeg tipper at hvis du sier det til sensor så vil sensor svare at "nå vil jeg se hvordan du hånterer å kjøre i 110 km/h" og hvis du nekter så stryker du. "Nå kan du lukeparkere her framme." "Nei, jeg fortsetter å kjøre jeg, det har jeg mer lyst til." ICON_SMILE

Re: 110!! Det er fali det.... [Re: Dan] #2067005 06/03/2016 22:55
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket

Egentlig ikke en paradoks. De prøver å luke ut usikre førere, ikke forsiktige. Overdreven forsiktighet er ikke vanskelig å tolke som usikkerhet, så det er helt på sin plass synes jeg..

Jeg mener at å ikke være usikker på det tidspunktet vi snakker om her, nemlig første gang alene med fullt ansvar for egen kjøring med bilen, kanskje er mindre et sunnhetstegn enn et varsel om manglende innsikt..

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Side 4 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support