|
|
110!! Det er fali det....
|
Re: 110!! Det er fali det....
[Re: Stein]
#1794977
26/05/2014 09:01
|
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635
sverreb
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635 |
Det er vel ingen nyhet at en forbrenningsmotor har relativt lav virkningsgrad. Motor og drivverk kunne sikkert optimaliseres mtp. virkningsgrad ved en annen hastighet/turtall enn det som blir valgt i dag.
Nei, om man bruker mer energi på lavere fart enn en høyere betyr det at man har en ikkelinearitet i parasittisk motstand (Motoren har lav virkningsgrad uansett fart). Nå er ikke akkurat det noe spesiellt, alle ikke-trinnløse girkasser vil gi opphav til ikkelineariteter, men en skulle tro at de fleste produsentene la opp gir til å kunne gi motoren nær maksimal virkningsgrad på hastigheter nær 50 og 80 km/t (Begge hastigheter er meg bekjent relativt alminnelige grenser i store deler av verden)
|
|
|
Re: 110!! Det er fali det....
[Re: sverreb]
#1795012
26/05/2014 09:53
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Det er vel ingen nyhet at en forbrenningsmotor har relativt lav virkningsgrad. Motor og drivverk kunne sikkert optimaliseres mtp. virkningsgrad ved en annen hastighet/turtall enn det som blir valgt i dag.
Nei, om man bruker mer energi på lavere fart enn en høyere betyr det at man har en ikkelinearitet i parasittisk motstand (Motoren har lav virkningsgrad uansett fart). Nå er ikke akkurat det noe spesiellt, alle ikke-trinnløse girkasser vil gi opphav til ikkelineariteter, men en skulle tro at de fleste produsentene la opp gir til å kunne gi motoren nær maksimal virkningsgrad på hastigheter nær 50 og 80 km/t (Begge hastigheter er meg bekjent relativt alminnelige grenser i store deler av verden) Ja, det jeg mente var at den ikke hadde samme virkningsgrad gjennom hele turtallsregisteret. De fleste biler har vel best drivstofføkonomi rundt 80 km/t, har de ikke? Girer du ned ett hakk og ligger i 50 er det nok ikke så mye verre. (?) En bil bruker jo ikke mer energi pr. tidsenhet i lavere fart, men den bruker evt. mer energi pr. distanseenhet. (Opp til et visst skjæringspunkt.) Jeg er selvsagt enig i at det må bety at motor og drivverk er mindre effektive i den farten, uten at jeg på stående fot kan forklare akkurat hvorfor.  (Utover det at forbruket av elektrisitet som må produseres er relativt uendret med hastigheten, og at friksjonen som må overvinnes nok ikke kerver mer eneri ved store enn mindre hastigheter. Kanskje er det til og med motsatt. Pluss bevegelsesmengder, treghet, svinghjulsmasser, etc...)
|
|
|
Re: 110!! Det er fali det....
[Re: Stein]
#1795075
26/05/2014 11:31
|
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635
sverreb
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635 |
De fleste biler har vel best drivstofføkonomi rundt 80 km/t, har de ikke? Girer du ned ett hakk og ligger i 50 er det nok ikke så mye verre. (?)
En bil bruker jo ikke mer energi pr. tidsenhet i lavere fart, men den bruker evt. mer energi pr. distanseenhet.
Motoren skulle forventes å bruke mindre energi på samme turtall i lavere gir (Og dermed lavere fart) siden utnyttet dreiemoment er lavere (Gitt at alt annet ellers er likt). M.a.o. motoren kan gå på en tynnere drivstoffblanding for å opprettholde samme RPM. Dette går naturligvis kun ned til et punkt hvor blandingen blir så tynn at den ikke lengre antenner. Turbo/kompressormotorer justerer i tilegg ladetrykk slik at de også kan skru på mengden O2 i sylynderen. Om drivstofføkonomien pr. avstand er dårligere på lave hastigheter betyr det i praksis at det er interne parasittiske belastninger på systemet som ødelegger økonomien siden det eksterne arbeidet som gjøres blir mindre jo lavere fart man holder (Siden effekten av å overvinne luftmotstand er relativt til v^3, og ingen andre faktorer er bedre enn proporsjonalt med v)
Redigert av sverreb; 26/05/2014 11:35.
|
|
|
Re: 110!! Det er fali det....
[Re: sverreb]
#1795120
26/05/2014 12:23
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 3,952
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2009
Innlegg: 3,952 |
Om drivstofføkonomien pr. avstand er dårligere på lave hastigheter betyr det i praksis at det er interne parasittiske belastninger på systemet som ødelegger økonomien siden det eksterne arbeidet som gjøres blir mindre jo lavere fart man holder (Siden effekten av å overvinne luftmotstand er relativt til v^3, og ingen andre faktorer er bedre enn proporsjonalt med v) Klarer du å utdype / forklare litt mer rundt dette? (ble nysgjerrig)
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
Re: 110!! Det er fali det....
[Re: sverreb]
#1795146
26/05/2014 12:56
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Om drivstofføkonomien pr. avstand er dårligere på lave hastigheter betyr det i praksis at det er interne parasittiske belastninger på systemet som ødelegger økonomien siden det eksterne arbeidet som gjøres blir mindre jo lavere fart man holder
Ja, som (produksjon av) strøm til klimaanlegg, stereoanlegg, varmetråder, varmeseter og alt annet der energiforbruket ikke varierer med hastighet.
|
|
|
Re: 110!! Det er fali det....
[Re: Stein]
#1795155
26/05/2014 13:05
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 3,952
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2009
Innlegg: 3,952 |
Om drivstofføkonomien pr. avstand er dårligere på lave hastigheter betyr det i praksis at det er interne parasittiske belastninger på systemet som ødelegger økonomien siden det eksterne arbeidet som gjøres blir mindre jo lavere fart man holder
Ja, som (produksjon av) strøm til klimaanlegg, stereoanlegg, varmetråder, varmeseter og alt annet der energiforbruket ikke varierer med hastighet. Visste jo at man har såkalte "snyltere" i bilen, slikt som du beskriver her, men at de skulle gjøre såpass utslag på lavere hastigheter som 50, var jeg ikke klar over.
Redigert av Lurifax; 26/05/2014 13:05.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
Re: 110!! Det er fali det....
[Re: sanouka]
#1795160
26/05/2014 13:07
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Det er ikke sikkert det er hele grunnen, da. Jeg bare synser, jeg også. 
|
|
|
Re: 110!! Det er fali det....
[Re: sanouka]
#1795190
26/05/2014 13:33
|
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635
sverreb
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635 |
Nå stiller jeg vel først og fremst spørsmålstegn til om det faktisk er reellt at man normalt har bedre drvstofføkonomi i 80 vs. 50. Energibetraktningen ovenfor sier jo entydig at om det er tilfelle så er det noe som ikke er proporsjonalt med avstand som trekker veldig mye energi.
Det elektriske kan jo være et svar, men sammenignet med de mengdene energi det kreves for å flytte en bil virker de elektriske delene litt knappe for å forklare ett slikt avvik.
Mer sannsynlig er det at det er dårlig valgt giring som tvinger motoren til å jobbe langt utenfor sitt optimale operasjonsområde som er grunnen om man faktisk ser en slik effekt (Noe jeg altså ikke er overbevist om er tilfelle på så mange biler)
|
|
|
Re: 110!! Det er fali det....
[Re: Lurifax]
#1795196
26/05/2014 13:42
|
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635
sverreb
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635 |
Om drivstofføkonomien pr. avstand er dårligere på lave hastigheter betyr det i praksis at det er interne parasittiske belastninger på systemet som ødelegger økonomien siden det eksterne arbeidet som gjøres blir mindre jo lavere fart man holder (Siden effekten av å overvinne luftmotstand er relativt til v^3, og ingen andre faktorer er bedre enn proporsjonalt med v) Klarer du å utdype / forklare litt mer rundt dette? (ble nysgjerrig) Usikker på hva du lurer på? Hvis vi ignorer det som skjer inne i bilen, og bare ser på arbeidet bilen må utføre for å forflytte seg en gitt distanse, da sier fysikken at arbeidet øker jo raskere bilen skal bevege seg. Dette p.g.a at luftmotstanden gir et bidrag som er kubisk proporsjonalt med fart (v^3). Merk at dette har ingenting med kraft for å aksellerere masse opp i en gitt fart å gjøre (Newton), Dette handler om energi som benyttes for å vedlikeholde en fart over en gitt distanse hvor man beveger seg gjennom en gass (luft). Ergo, jo langsommere man beveger seg jo mindre energi kreves for å forflytte seg en gitt distanse (Og da antar vi at start og sluttfart under eksperimentet er den samme som farten under eksperimentet. I.e. aksellerasjon er ikke tema)
Redigert av sverreb; 26/05/2014 13:43.
|
|
|
Re: 110!! Det er fali det....
[Re: sanouka]
#1795202
26/05/2014 13:48
|
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804 |
Motoren bruker enorme mengder energi bare på å holde seg selv i gang, og derfor blir optimal hastighet ganske høy. Alle moderne biler kan indikere faktisk forbruk, kke bare gjennomsnittsforbruk. Om indikert forbruk er korrekt er selvfølgelig diskutabelt, men det er det beste vi har.
Det er let å se at forbruket i 50 er høyere enn i 80. Det er nok gir på en bil til å finne et turtallsområde som er tilnærmet optimalt i de fleste aktuelle hastigheter. Tror min bil har ca 0,5-0,6 l/mila i 50 km/t. I 80km/t indikerer den 0,3-0,4 l/mila. Gjennomsnittsforbruket mitt ligger på 0,68 og gjennomsnittsfarten på 39 km/t.
At en motor har 30% virkningsgrad betyr at den i beste fall sløser 70% av energien. Virkningsgraden til en stempelmotor er ikke bare turtallsavhengig, den er også lastavhengig. Det er ført når den må yte en viss effekt at den har best virkningsgrad.
Elmotorer har langt bedre virkningsgrad over et mye større turtallsområde. En elmotor bruker kun den energien som er nødvendig for å dytte bilen gjennom luften og rullemotstanden/frksjonen, pluss eventuell ipod/aircon++. Derfor vil en elbil kanskje bruke rundt fire ganger så mye energi i 80 som 50.
Jeg hadde en Toyota MR2 før, og når folk spurte hvor mange hester jeg hadde pleide jeg å si: "Rundt 700 hk. Men det er mest varme og rammel."
Redigert av Tor Arne; 26/05/2014 16:51.
|
|
|
Re: 110!! Det er fali det....
[Re: Stein]
#1795290
26/05/2014 16:35
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Det er vel ingen nyhet at en forbrenningsmotor har relativt lav virkningsgrad. Motor og drivverk kunne sikkert optimaliseres mtp. virkningsgrad ved en annen hastighet/turtall enn det som blir valgt i dag.
Nei, om man bruker mer energi på lavere fart enn en høyere betyr det at man har en ikkelinearitet i parasittisk motstand (Motoren har lav virkningsgrad uansett fart). Nå er ikke akkurat det noe spesiellt, alle ikke-trinnløse girkasser vil gi opphav til ikkelineariteter, men en skulle tro at de fleste produsentene la opp gir til å kunne gi motoren nær maksimal virkningsgrad på hastigheter nær 50 og 80 km/t (Begge hastigheter er meg bekjent relativt alminnelige grenser i store deler av verden) Ja, det jeg mente var at den ikke hadde samme virkningsgrad gjennom hele turtallsregisteret. De fleste biler har vel best drivstofføkonomi rundt 80 km/t, har de ikke? Girer du ned ett hakk og ligger i 50 er det nok ikke så mye verre. (?) En bil bruker jo ikke mer energi pr. tidsenhet i lavere fart, men den bruker evt. mer energi pr. distanseenhet. (Opp til et visst skjæringspunkt.) Jeg er selvsagt enig i at det må bety at motor og drivverk er mindre effektive i den farten, uten at jeg på stående fot kan forklare akkurat hvorfor.  (Utover det at forbruket av elektrisitet som må produseres er relativt uendret med hastigheten, og at friksjonen som må overvinnes nok ikke kerver mer eneri ved store enn mindre hastigheter. Kanskje er det til og med motsatt. Pluss bevegelsesmengder, treghet, svinghjulsmasser, etc...) Nemlig. Det går fin an å bruke 1000 liter per mil bare man kjører sakte nok.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: 110!! Det er fali det....
[Re: sanouka]
#1795319
26/05/2014 17:02
|
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 339
_Moe_
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 339 |
Det er mulig at man bruker mer drivstoff i 50 enn i 80, men disse karene har nok mer kunnskap om hva som er den mest økonomiske hastigheten enn den generelle synsingen her, og de fant at det var 60 km/h for den bilen de brukte; en standard Ford Focus. Den skiller seg neppe vesentlig fra de fleste andre biler som har et visst minimum av fokus på drivstofføkonomi.
|
|
|
Re: 110!! Det er fali det....
[Re: sanouka]
#1795520
26/05/2014 22:00
|
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995
Supermann
Besatt
|
Besatt
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995 |
Den focusen er ganske heftig turboladet og skiller seg ganske vesentlig fra det de fleste av oss kjører enn så lenge.
Ut på tur!
|
|
|
Re: 110!! Det er fali det....
[Re: sanouka]
#2066106
03/03/2016 08:54
|
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819 |
Tid for konklusjon og oppsummering!  Møter man MadMax i Vestfold og Østfold nå etter et par år med rakettfart ? Selv synes jeg trafikken aldri har gått finere. Jeg (og andre) ser ut til å kunne ligge mer i høyrefila og putre tilbakelent i 110 på nåla.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
Re: 110!! Det er fali det....
[Re: sanouka]
#2066131
03/03/2016 09:59
|
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525 |
Spesielt at man kan være imot noe så opplagt som 110-grense. Ifølge meg burde man hatt 130 noen steder også 
|
|
|
Re: 110!! Det er fali det....
[Re: mtbmaniac]
#2066217
03/03/2016 13:20
|
Registrert: Jun 2004
Innlegg: 2,169
voldemort
Vinkelskriver
|
Vinkelskriver
Registrert: Jun 2004
Innlegg: 2,169 |
Spesielt at man kan være imot noe så opplagt som 110-grense. Ifølge meg burde man hatt 130 noen steder også +2
Den som ikke griper dagen, kan like godt ta kvelden
|
|
|
Re: 110!! Det er fali det....
[Re: Supermann]
#2066362
03/03/2016 21:09
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406 |
Den focusen er ganske heftig turboladet og skiller seg ganske vesentlig fra det de fleste av oss kjører enn så lenge.
Jeg har aldri eid en turboladet bil men registrerer alltid et vesentlig lavere bensinforbruk når vi er på ferie (bilferie Norge). Til tross for at vi har fulladet bil, både med folk og bagasje, og mange flere høydemeter. Jeg trur at stikkordet er lavere fart. Kjører vi ellers mye veier med fartsgrense 80-90, på ferie unngår vi hovedveiene og forgår mye av kjøringen i 60-70 km/t.
|
|
|
Re: 110!! Det er fali det....
[Re: Tange]
#2066411
04/03/2016 07:20
|
Registrert: Jun 2004
Innlegg: 2,169
voldemort
Vinkelskriver
|
Vinkelskriver
Registrert: Jun 2004
Innlegg: 2,169 |
Jeg har aldri eid en turboladet bil men registrerer alltid et vesentlig lavere bensinforbruk når vi er på ferie (bilferie Norge). Til tross for at vi har fulladet bil, både med folk og bagasje, og mange flere høydemeter. Jeg trur at stikkordet er lavere fart. Kjører vi ellers mye veier med fartsgrense 80-90, på ferie unngår vi hovedveiene og forgår mye av kjøringen i 60-70 km/t. Eller skyldes det lavere forbruket på ferie at du holder jevn landeveishastighet isf dagliglivets småkjøring?
Den som ikke griper dagen, kan like godt ta kvelden
|
|
|
Re: 110!! Det er fali det....
[Re: sanouka]
#2066478
04/03/2016 09:26
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Etter at det ble innført 110-grense mellom store deler av Hamar og Oslo, gikk snittforbruket mitt fra Trondheim til Oslo opp fra 0,55 til 0,58 og økningen skjer etter Elverum. Da kjører jeg pinlig nøyaktig på fartsgrensene hele veien.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: 110!! Det er fali det....
[Re: sanouka]
#2066484
04/03/2016 09:32
|
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525 |
Shit, verden går under 
|
|
|
Re: 110!! Det er fali det....
[Re: mtbmaniac]
#2066497
04/03/2016 09:57
|
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 2,542
magic
Besatt
|
Besatt
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 2,542 |
Shit, verden går under Før eller seinere gjør den nok det  Solen kommer jo ikke til å skinne i en hel evighet den heller!
Hilsen Lars
"It's like deja-vu, all over again"
|
|
|
Re: 110!! Det er fali det....
[Re: Dan]
#2066503
04/03/2016 10:04
|
Registrert: May 2013
Innlegg: 1,526
grr
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: May 2013
Innlegg: 1,526 |
Jeg hørte noe som var litt interessant og riktig tenkt, og det var at selv om de øker til 110 så ligger grensen for å miste lappen på samme sted. Så de som allerede kjører på lappgrensen får i praksis ikke høyere fartsgrense. Det er det kun de lovlydige som får. Og slik sett så kan det være en god ting. Som andre skriver så er det viktigste å få folk til å holde mest mulig lik fart. Jeg tipper at det er sikrere at alle kjører i 110 enn at noen kjører i 80 og noen i 100. (Eksemplet er kun for å få frem poenget og har selvfølgelig ikke noe å gjøre med hvor fort folk faktisk kjører.) Gammelt innlegg, men allikevel, dette stemmer jo ikke. Utgangspunktet for bøte- og beslagsatser har vært x antall km/t over skiltet fartsgrense i mange år, og gjelder også for 110-sone, så er fartsgrensa 10km/t høyere enn før så er også beslaggrensa 10km/t høyere enn før. Det betyr blant annet at lappen som røk i Vestfold på 143km/t i 100-sona for noen år siden ikke hadde gjort det nå som grensa er 110km/t. Dette må det vel menneskerettighetene si noe om? Eller EØS? Her må jeg vel være berettiget erstatning? Hvor sender en slike klager? Veien var til og med bedre (nyere) da enn nå. Åpenbart feildømt.
|
|
|
Re: 110!! Det er fali det....
[Re: grr]
#2066515
04/03/2016 10:33
|
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737 |
Men bilane var ikkje like trygg før.
|
|
|
Re: 110!! Det er fali det....
[Re: sanouka]
#2066593
04/03/2016 13:56
|
Registrert: Jun 2014
Innlegg: 310
PekkaB
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jun 2014
Innlegg: 310 |
Ingen som ser ironien i økningen til 110km/t som fartsgrense samtidig som man legger tilrette for flere elbiler? En eller flere elbiler i 80 i 110-sonene er blitt vanlig. Jeg regner med at føreren ønsker å øke rekkevidden.
|
|
|
Re: 110!! Det er fali det....
[Re: sanouka]
#2066594
04/03/2016 14:05
|
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 340
Mixtin
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 340 |
Nå er det jo ikke ulovlig å kjøre i 80 i 110 sone da...
|
|
|
Re: 110!! Det er fali det....
[Re: sanouka]
#2066604
04/03/2016 14:41
|
Registrert: May 2015
Innlegg: 1,256
tparsli
Veteran
|
Veteran
Registrert: May 2015
Innlegg: 1,256 |
Nå øker jo luftmotstanden med kvadratet av hastighetsøkningen, så mange som kjører elbil prøver å holde hastigheten nede.
Siden de fleste tyngre kjørertøyer har fartsbegrensning (80 eller 90km/t) er dette normalt ikke et problem.
Det er jo også de som kjører med tilhenger på disse veiene, da er fartsgrensen 80km/t med brems og 60km/t uten...
Thomas
|
|
|
Re: 110!! Det er fali det....
[Re: Mixtin]
#2066617
04/03/2016 15:53
|
Registrert: May 2015
Innlegg: 577
d0ppler
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: May 2015
Innlegg: 577 |
Nå er det jo ikke ulovlig å kjøre i 80 i 110 sone da... Jeg vet ikke om det er ulovlig, men det er i hvert fall farlig og ikke minst provoserende.
|
|
|
Re: 110!! Det er fali det....
[Re: d0ppler]
#2066620
04/03/2016 16:10
|
Registrert: May 2015
Innlegg: 1,256
tparsli
Veteran
|
Veteran
Registrert: May 2015
Innlegg: 1,256 |
Nå er det jo ikke ulovlig å kjøre i 80 i 110 sone da... Jeg vet ikke om det er ulovlig, men det er i hvert fall farlig og ikke minst provoserende. Siden 80km/t er maks tillatte hastighet med henger (m/brems) og en god del tunge kjøretøy, lurer jeg på hva du egentlig mener...
Thomas
|
|
|
Re: 110!! Det er fali det....
[Re: d0ppler]
#2066621
04/03/2016 16:11
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Nå er det jo ikke ulovlig å kjøre i 80 i 110 sone da... Jeg vet ikke om det er ulovlig, men det er i hvert fall farlig og ikke minst provoserende. Hvis du opplever det som farlig og provoserende at noen feks kjører lovlig med henger i 110-sone, vil jeg oppfordre deg til å oppsøke både en trafikkskole og et sinnemestringskurs. I valgfri rekkefølge.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: 110!! Det er fali det....
[Re: sanouka]
#2066622
04/03/2016 16:19
|
Registrert: May 2015
Innlegg: 577
d0ppler
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: May 2015
Innlegg: 577 |
Tusen takk for flotte tips du ga meg, GeirK! Skal se hva jeg får gjort.
Har du flere råd?
|
|
|
|
|