Alu felg, første pri stivt, andre pri lett.
|
Alu felg, første pri stivt, andre pri lett.
#1793291
23/05/2014 06:55
|
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 173
Alexandre
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 173 |
Hei,
Skal bygge euro hjul. Trenger litt tips på hva som gjelder av lavprofil alu felger 32 hull.
Jeg ønsker en stiv felg, og relativt lett. Må ikke være super duper lett, men ikke tung. Pariser og clincher vurderes. Så lav profil som mulig.
Hva bør man bruke?
Takker for hjelpen.
Alex
|
|
|
Re: Alu felg, første pri stivt, andre pri lett.
[Re: Alexandre]
#1793304
23/05/2014 07:08
|
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare
More than words
|
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685 |
Jeg ville sett seriøst på disse felgene. Alternativt andre ting i samme kategori, det finnes både for pariser og clincher. Jeg ser at du presiserer 32 hull, og jeg linker til 36. Har du allerede navene klare med 32 forstår jeg poenget, ellers vil jeg anbefale 36 alle dager og gleder meg til å plukke opp mitt eget hjulsett fra en lokal bygger en av de nærmeste dagene(selv om jeg ikke er på vintage Campa-kjøret på de hjulene)
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
Re: Alu felg, første pri stivt, andre pri lett.
[Re: Alexandre]
#1793348
23/05/2014 08:04
|
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Panda
Besatt
|
Besatt
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245 |
Mavic Open Pro Ceramic, legendariske felger! Sapim CX Ray eikere og lette nav (Tune, Chris King etc), så får du vekten ned på under 1400 gram. Hadde liknende hjulsett selv for noen år tilbake, med American Classic super lette nav. 1425 gram med felgbånd.
|
|
|
Re: Alu felg, første pri stivt, andre pri lett.
[Re: Alexandre]
#1793405
23/05/2014 08:53
|
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 67
Emulius
Medlem
|
Medlem
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 67 |
Er ikke solide felger med 32/36 hull+ superlette nav á la Tune en slags selvmotsigelse - hjulet er ikke sterkere enn svakeste ledd? Spørs jo selvsagt om målet kun er stivhet, og holdbarhet/soliditet er underordnet. Jeg har ikke mye erfaring med dette selv, så bare lurer. Panda, var hjulsettet ditt holdbart, eller krevde navene masse TLC?
Selv synes jeg Hed Belgium C2 er moderne, men tidløse (23 mm brede og 24 mm dype).
|
|
|
Re: Alu felg, første pri stivt, andre pri lett.
[Re: Alexandre]
#1793406
23/05/2014 08:55
|
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 396
psychlogard
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 396 |
Jeg har Velocity A23 clincher på et hjulsett fra Runde Hjul, ca 1550 gram for settet. Fås som 32-hulls. http://www.velocityusa.com/product/rims/a23-622Den brede felgen er perfekt sammen med 25mm-dekk, og er et supert hjulsett til trening og herjing på asfalt og grus (har det for tida satt opp på CX med 32mm).
|
|
|
Re: Alu felg, første pri stivt, andre pri lett.
[Re: Alexandre]
#1793428
23/05/2014 09:17
|
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Panda
Besatt
|
Besatt
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245 |
Hadde ikke alverdens vedlikehold på American Classic navene. Noe vedlikehold må en regne med, vil jeg mene.
Alternativ kan en jo bygge med Dura Ace nav eller Record nav, eller DT Swiss, men er disse mer robuste enn Tune / Chris King og andre lettvektere derute?
|
|
|
Re: Alu felg, første pri stivt, andre pri lett.
[Re: Alexandre]
#1793432
23/05/2014 09:23
|
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,433
eracing
Veteran
|
Veteran
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,433 |
DT Swiss og Chris King er vel kjent for å være evigvarende......
Giant Propel Trek Stache 7
|
|
|
Re: Alu felg, første pri stivt, andre pri lett.
[Re: Panda]
#1793450
23/05/2014 09:40
|
Registrert: Jul 2012
Innlegg: 126
Penn&Papir
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Jul 2012
Innlegg: 126 |
....Tune / Chris King og andre lettvektere derute? Chris King går vel ikke for å være lettvekter, eller? solid og evigvarende er vel heller stikkordet her.
|
|
|
Re: Alu felg, første pri stivt, andre pri lett.
[Re: Alexandre]
#1793548
23/05/2014 11:10
|
Registrert: Nov 2010
Innlegg: 83
Kulzv
Medlem
|
Medlem
Registrert: Nov 2010
Innlegg: 83 |
Clincheren H Plus Son tb14 har 14mm høyde, er bredere og har 4,5mm lavere profil enn Open Pro: I tubular er det vel kun Ambrosio Nemesis som gjelder, om man ikke er fjærvekter?
|
|
|
Re: Alu felg, første pri stivt, andre pri lett.
[Re: Alexandre]
#1793577
23/05/2014 11:54
|
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 978
hinault
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 978 |
Jeg synes at Kinlin XR200 er et godt alternativ hvis du er ute etter noe som funker og bremser etter moderne standard. Retro felger med lavere profil ser unektelig kule ut men er ofte smalere og har ofte glatte bremsebaner.
|
|
|
Re: Alu felg, første pri stivt, andre pri lett.
[Re: Kulzv]
#1793973
24/05/2014 06:05
|
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867 |
I tubular er det vel kun Ambrosio Nemesis som gjelder, om man ikke er fjærvekter? Man bygger et praktfullt 1500 g-hjulsett av dem med Record- eller DA-nav iallefall, og med de riktige dekkene fra Veloflex, Vittoria eller Challenge er man klar for Gylne gutuer også. 
|
|
|
Re: Alu felg, første pri stivt, andre pri lett.
[Re: Alexandre]
#1794025
24/05/2014 08:24
|
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,433
eracing
Veteran
|
Veteran
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,433 |
Hvor mye har det for seg med bredere felg på lavprofil tubular? Forstår (og har erfart) at det har mye å si på clincher og skjønner også at det kan ha litt å si for aerodynamikken på høyprofil tubular.
Giant Propel Trek Stache 7
|
|
|
Re: Alu felg, første pri stivt, andre pri lett.
[Re: Valentino]
#1794064
24/05/2014 09:20
|
Registrert: Jan 2006
Innlegg: 3,531
KenR
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jan 2006
Innlegg: 3,531 |
I tubular er det vel kun Ambrosio Nemesis som gjelder, om man ikke er fjærvekter? Man bygger et praktfullt 1500 g-hjulsett av dem med Record- eller DA-nav iallefall, og med de riktige dekkene fra Veloflex, Vittoria eller Challenge er man klar for Gylne gutuer også. Mavic Reflex vil gjøre samme nytten. Dog endel smalere men også 70g lettere per felg.
Redigert av KenR; 24/05/2014 09:23.
|
|
|
Re: Alu felg, første pri stivt, andre pri lett.
[Re: Alexandre]
#1794090
24/05/2014 10:20
|
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 874
Ekorre
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 874 |
Du er jo ikke så fryktelig tjukk Alexandre så hva med Ambrosio Chrono felger?  Litt lettere og like smekre som Nemesis. ca 90 gram lettere pr felg enn Nemesis Her snørt opp på record nav.
Redigert av Ekorre; 24/05/2014 10:22.
|
|
|
Re: Alu felg, første pri stivt, andre pri lett.
[Re: KenR]
#1794350
24/05/2014 21:33
|
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867 |
I tubular er det vel kun Ambrosio Nemesis som gjelder, om man ikke er fjærvekter? Man bygger et praktfullt 1500 g-hjulsett av dem med Record- eller DA-nav iallefall, og med de riktige dekkene fra Veloflex, Vittoria eller Challenge er man klar for Gylne gutuer også. Mavic Reflex vil gjøre samme nytten. Dog endel smalere men også 70g lettere per felg. Jeg leser meg til at Mavic er mindre stabile/ikke så runde som Ambrosio.
|
|
|
Re: Alu felg, første pri stivt, andre pri lett.
[Re: Kulzv]
#1796896
28/05/2014 18:36
|
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 173
Alexandre
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 173 |
Clincheren H Plus Son tb14 har 14mm høyde, er bredere og har 4,5mm lavere profil enn Open Pro: I tubular er det vel kun Ambrosio Nemesis som gjelder, om man ikke er fjærvekter? Disse så helt vilt bra ut!!!!!! Hvordan er det med stivhet på disse?
|
|
|
|
|