Litt sent ute, men nå vil også jeg konvertere til 1x10. Utfordringen min er at jeg har en SRAM X7 krank (22-36) uten avtagbar 'spider' det betyr at jeg ikke kan bruke 'direct mount' krankdrev fra Wolftooth som jeg først hadde tenkt.
Hvordan konverterer jeg til 1x10 uten å bytte krank? Kan noen peke meg mot et krankdrev som vil passe? Jeg klarer ikke å google meg fram til hvilken boltsirkel X7 har og setter min lit til at noen her vet det (8 tidssoner skiller meg og sykkelen så jeg får ikke målt selv nå).
Må/kan jeg gjøre noen tilpassning for å optimalisere kjedelinjen (jeg vil jo nå bruke hele kassetten på den ene ringen)?
For øvrig er planen å bytte ut bakre girsjalter med SRAM X9 type 2 og bytte kjedestrammer og slagring jeg har i dag med en MRP AMG. Jeg vurderer å sette et 42-tanns hjul inn i kassetten, men det avhenger litt av hvor stort krankdrev jeg ender med.
Akkurat gjort det samme selv på en S1200? krank, 36/22. Byttet bare ut største klinga med Raceface N/W og bashring. Gir litt skeiv kjedelinje men får bare bli sånn foreløpig. Ser på bildene til SRAM ut som du har 120 boltsirkel.
Jeg har prøvd AMG sammen med 30t RaceFace N/W, det blir for dårlig klaring på innersida av kjedet. 30t versjonen har litt offset innover mot ramma. Egentlig trenger du ikke guiden heller når du kjører narrow-wide ring og clutchgir. Finest kjedelinje (syns jeg) får du når du bruker en krank som i utgangspunktet har vært 3-delt, men da blir det ihvertfall ikke plass mellom kjede og chainguide. Med en 2-delt krank så går det kanskje, men ikke sikkert. Jeg prøvde også en 40t Hope T-Rex bak, men fant ut at jeg ikke trengte så lett giring på 650b. Dessuten så ramler kjedet ned på neste klinge omtrent hver gang du trør litt bakover, irriterende. Om Wolfttoth er noe bedre vet jeg ikke. Jeg valgte å droppe 40t og ha 36t som største klinge og i tillegg short cage girarm. Kompakt og fint drivverk.
Men med tanke på at jeg ikke får gjort noe med kjedelinja og at 36t blir for tungt for meg uten et nytt og større tannhjul bak, så heller jeg nå mot å likevel beholde 2x oppsettet og kun da fjerne kjedestrammer når jeg får på plass gir med clutch-funksjon, det vil være en bra oppgradering i seg selv tror jeg.
...så heller jeg nå mot å likevel beholde 2x oppsettet
Slik gikk det ikke. Fant en fin X0 krank på tilbud som jeg matchet med et Wolf Tooth drev med 30 tenner. Skal prøve dette oppsettet en stund, før jeg evt setter inn et større tannhjul bak og gir med clutch. Ved siden av at jeg har spart 5-600 gram så tror jeg den største forbedringen blir økt bakkeklaring, den gamle slagringen som stod på tidligere subbet jo nedi alt mulig
Bra du ikke kjøpe WT drev for 120BCD, for hvis du hadde en SRAM X7 krank med 36/22 er jeg 99,9% sikker på at den har 104 BCD. Ja, disse krankene leveres med forskjellige boltsirkler. Mener det er 120 for 39/26 og 42/28, og 104 for 38/24 og 36/22. Mvh Lars
Såklart det funker, men det er ikke optimalt. Det er kombinasjonen av clutch gir og narrow-wide drev som gjør at du kan kjøre uten kjedefører. Mvh Lars
kjører xx med absolute black drev,kjede har ikke gått av en eneste gang
Skader jo ikke å prøve, går nok for Race Face drev, da jeg også har Race Face krank. Må bare finne ut om jeg skal ha 30 drev eller lettere med 11-36. Føler jo at med 28-36 (har syklet med 42-28 xx drev på en annen sykkel) kommer jeg opp de bratteste bakkene jeg klarer å sykle likevel.