|
|
|
Et spørsmål: Aluminium eller karbon?
|
Et spørsmål: Aluminium eller karbon?
22/05/2014 17:34
|
j_pensionner
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
I fare for at dette er feil sted å poste dette, våger jeg meg frampå med noe som ikke er en salgsannonse. Men det gjelder et råd ifht innkjøp, og jeg fant ingen bedre tråder.
Jeg liker å sykle steinsatte stier, på sva og gjennom skogen. Jeg liker å sykle opp på høyder og sette utfor, altså i retning Enduro. Per i dag har jeg en Rocky Mountain Altitude som jeg er veldig fornøyd med. Men jeg vil utvide med en sykkel til (så jeg unngår å transportere sykkel til hytta hver gang jeg vil sykle der). I den anledning ønsker jeg noen tips. Har lyst til å kjøpe en Bronson, men er usikker: skal jeg gå for karbon eller aluminium? Teknisk er jeg helt grei, men det blir bruksmerker på sykkelen, og det hender jeg tar en face plant eller velt.
Forslag mottas med takk!
|
|
|
Re: Et spørsmål: Aluminium eller karbon?
[Re: j_pensionner]
22/05/2014 17:45
|
perbl
More than words
|
More than words
Feil underforum, men kan svare litt. Jeg tenkte å handle alu da jeg skulle ha ny sykkel, men dess mer jeg fikk av svar fra folk med erfaring med begge deler, dess mer innså jeg at skepsisen neppe har noe for seg. Når jeg så på egen ramme, var eneste skikkelige trøkk i ramma en bulk fra en velt i en stein da sykkelen sto rolig, ellers var det bare små overfladiske sår, noe som neppe spiller særlig rolle utover det kosmetiske på noen av materialene.
Får du først dype skader, kan karbon repareres, motsetning til alu.
Jeg endte opp med Nomad som jeg forhåpentligvis har i hendene i juni, jeg kommer nok til å bruke en dag eller to på å tape og beskytte den noenlunde før jeg starter bruken, sjekk innom trådene mine i Deler-forumet så finner du kanskje noe mer info som kan være til nytte.
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
23/05/2014 09:27
|
j_pensionner
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Feil underforum, men kan svare litt. Jeg tenkte å handle alu da jeg skulle ha ny sykkel, men dess mer jeg fikk av svar fra folk med erfaring med begge deler, dess mer innså jeg at skepsisen neppe har noe for seg. Når jeg så på egen ramme, var eneste skikkelige trøkk i ramma en bulk fra en velt i en stein da sykkelen sto rolig, ellers var det bare små overfladiske sår, noe som neppe spiller særlig rolle utover det kosmetiske på noen av materialene.
Får du først dype skader, kan karbon repareres, motsetning til alu.
Jeg endte opp med Nomad som jeg forhåpentligvis har i hendene i juni, jeg kommer nok til å bruke en dag eller to på å tape og beskytte den noenlunde før jeg starter bruken, sjekk innom trådene mine i Deler-forumet så finner du kanskje noe mer info som kan være til nytte. Takk for innspill! Det er vel i de baner jeg tenker selv, hadde ikke tenkt på omfattende teiping.
|
|
|
[Re: j_pensionner]
23/05/2014 10:38
|
perbl
More than words
|
More than words
Takk for innspill! Det er vel i de baner jeg tenker selv, hadde ikke tenkt på omfattende teiping. Vil du ikke ha hjemmetaping på kryss og tvers eller bruke mye tid på å planlegge beste løsning, kan du også vurdere å kjøpe et ferdigkutta kit fra noen som har gjort dette noen ganger før: http://www.invisiframe.co.ukJeg skal skaffe et slikt ett til Nomaden, selv om det er jævlig dyr tape, tror jeg at jeg vil synes det er verdt det når jeg hører småsteinen sprute i underrør og andre rammedeler  Sjekk innom her for mer info: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1791428#Post1791428
Redigert av perbl; 23/05/2014 10:38.
Per B.
|
|
|
|
|
|
|