Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kvevasshytta

Kvevasshytta #1792701 22/05/2014 10:40
Raindog Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Jeg vurderer å ta med veien fra Lærdal til Kvevasshytta som en del av årets sykkelferie.
Selv om dette må være den veien i landet med flest høydemeter, finner jeg lite beskrivelser av den.
(Kan veien ha et navn jeg ikke kjenner?)
De 1470 høydemeterne fordeler seg på 35km ser jeg, men det forteller kanskje ikke hele sannheten.
Den er vel ganske flat et stykke innover?
Er det noen som veit noe om denne veien som det er greit å vite før man setter i gang?

Re: Kvevasshytta [Re: Raindog] #1793334 23/05/2014 07:48
Raindog Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Jeg får svare litt sjøl med det lille jeg har funnet siden sist.
Veien opp går gjennom Råsdalen.

Det var ikke mye om det på nettet heller. Det var en liten beskrivelse fra den lokale campingen:

Ein av dei flottaste sykkelturane kan du få med å sykle frå golfbana på Rikheim / Mo og vidare opp Råsdalen, heilt til snaufjellet.
Turen eignar seg terrengsykkel eller ein robust
cross/hybrid sykkel. Her får du ei stillheit og natur som du knapt finn nokon stad i landet.

Og overnatting må virkelig vurderes, her skjer det ting:

Då karane uroa huldrene på stølen, Råsdalen, Lærdal, Sogn og Fjordane
Kilde Ragna Tomasdotter Nesse. Nedskrevet av Torbjørn Røberg i 1993

Bestefaren min, han var frå Bø. Han låg i fjellet med ein kar på sauesanking tidleg om hausten.
Om kvelden banka det på døra og inn kom det to jenter, og spurde om dei hadde lagt at vottane sine der, og det hadde dei, for dei hang i hytta.

Karane såg at ljoset byrja å brenna på ein eigen måte då jentene kom inn. Det elda svart, og augone til jentene, dei loga.
Bestefaren min spurde dei kva dei heitte, då svara den eldste og sa at ho heitte Sufsja Jup og hi heitte Fidla Fålldani.
Jentene byrja så å dansa. Og då såg karane at dei hadde rova og då vore dei redde.

Men så smelte han bestefar kniven i golvet og då reiste dei. Sidan såg karane dei ikkje at.

Re: Kvevasshytta [Re: Raindog] #1795565 27/05/2014 06:18
Raindog Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
For å oppdatere meg sjøl, legger jeg inn svaret jeg fikk på spørsmål om når veien er åpen.

Sitat: Turistkontoret
Hei, det er noen høydemeter opp – men flott tur!
Den vegen er ikkje open før mot slutten av juli. Rundt 15-20.-har det vært siste årene.

Kort sesong, med andre ord.

Re: Kvevasshytta [Re: Raindog] #1846843 29/08/2014 10:54
Raindog Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Noen utsatte feriedager gjorde at jeg fikk tatt denne for noen dager siden.
Jeg kjørte bil til Ljøsne skole, der selve veien opp til fjellet starter.
Dermed fikk jeg ikke hele høydeforskjellen på 1491m, siden jeg starta på 84moh.

Jeg var veldig heldig med været, og sykla opp i kortbukse en ulltrøye.
Grusen starta etter bare noen hundre meter, og var veldig fast og fin opp til skytterbanen, dit det er åpen vei. Dit var det 13km med 4.5% stigning.
Jeg sykla på en helstiv terrengsykkel med cyclocrossdekk. Det var greit nok, men et par lettrullende terrengdekk hadde vært bedre.
Fra bommen på ca 600moh steg det jevnt svakt i noen kilometer.
Det bratteste starta på 700moh og gikk opp til 1400moh.
Det var 7,4 km med 9,5% stigning. Det var også tidvis løsere og grovere grus, så det ble lette gir.
Derfra var det 9,9 km med litt opp og ned, så det ble 327m stigning der også.

Turen var en flott opplevelse, og jeg kommer sikkert til å ta den igjen. Det var litt mer trafikk enn jeg forventa. Møtte omlag ti biler, og det sto kanskje tjue biler parkert langs veien oppover. Turen fører deg godt inn i fjellheimen.

Tips om lignende tas i mot med takk.

Redigert av Raindog; 29/08/2014 10:56.
Re: Kvevasshytta [Re: Raindog] #1847547 31/08/2014 08:54
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Takk for å dele turen. Vi har snakka om å ta denne turen før det blir for sent på høsten, tråden her gir inspiriasjon til å komme seg avgårde. Det finnes en til hakket lenger nord oppe ved Borgund, riktignok går den kun opp til ca 1100 og starter litt høyere, men kan nok tenkes å være en fin tur det også. Ellers så er asfaltklatringen på gamlevegen opp fra Lærdal mot Aurdal en strålende tur på 1200 hm+. Segmentet på strava heter snøvegen.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Kvevasshytta [Re: Raindog] #2008378 09/09/2015 20:32
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Da var denne unnagjort. Bestemte oss i går og reiste avgårde over fjellet på knall værmelding på morgenen i dag. Knall tur med flott natur.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Kvevasshytta [Re: Raindog] #2568175 09/08/2019 22:29
kjull Offline
Besatt
Besatt
Forsøkte klatringen i dag og det var en kjempedag! Syklet med rapha sportswool trøye og nanoflex knickers fra castelli. Det ble varmt ICON_SMILE
Var litt sløkket i formiddag så kom sent avgårde og rakk derfor ikke turen inn til Kvevass. Så må nok ta den igjen en gang.
I dag var det på en gml 26» hardtail fra hytta med conti race king 2.0 dekk. Fint skodd, greit med finmasket 3*9 delt old school gearing.

Moderator  support