Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Fartssensor Garmin 1000

Fartssensor Garmin 1000 #1792673 22/05/2014 10:10
MaximoBongo Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitter å koser meg med å pakke opp en nyinnkjøpt Garmin Edge 1000. Kjøpte "bundlepack"en slik at jeg fikk med puls, kadens, og fartssensor.

Fartssensoren på Edge 1000 er ikke lenger magnetbasert for feste på gaffelbein, men er nå en gummiert dings på 2x3x1 cm som er utstyrt med et akselerometer og skal festes med strikk på selve navet.

Hva sier det allvitende forumet? Gummidings på fornavet: er ikke det særs lite estetisk tilfredstillende? Garmin angir ikke spesifikt om den skal stå på for eller baknavet, men i illustrasjonen i manualet ser det ut som et fornav. Vurderer å i hvertfall sette den bak slik at jeg slipper å sitte å se på den...

Den veier ikke mange grammene, men den gjør jo hjulet ubalansert (kanskje mindre enn en magnet lengre ut på eikene). Spiller dette noen rolle?

Så det viktigste spørsmålet. Hvorfor trenger jeg den i det hele tatt? GPSen gir jo fart med mer en tilstrekkelig nøyaktighet. Er det for å få nøyaktige data når man er utenfor satelittdekning, som for eksempel i tuneller? Vil enheten beregne distanse og snittfart ut fra estimert avstand mellom gps-punkter (tunellinngang/-utgang) hvis denne sensoren ikke brukes? Noen som har testet å måle syklet distanse med en enhet med sensor og en uten når man sykler tuneller?

Kan se poenget med fartssensor hvis man vil ha "fart" ifm VR-rullesykling, eller om man sykler på en innendørs velodrom, men ville dere kjøpt ekstra fartssensorer for å sette på de ulike syklene deres? Ville de stilpolitisk bevisste i det hele tatt montert den? Hardcore stilentusiaster godkjenner vel kanskje uansett ikke en så stor computer i utgangspunktet...

Re: Fartssensor Garmin 1000 [Re: MaximoBongo] #1792694 22/05/2014 10:36
torsteinvh Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg kan kjøpe den av deg, så slipper du å gruble mer på saken ICON_SMILE

With light parts come great responsibility
Re: Fartssensor Garmin 1000 [Re: MaximoBongo] #1792738 22/05/2014 11:13
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
For min del er det obligatorisk med fartssensor i tillegg til GPSen. Jeg bruker bare den gamle GSC-10, så har ikke reflektert så nøye over problemstillingen med nav-basert variant. Spiller jo egentlig ikke noen rolle hvilket nav du setter den på, men det er jo kanskje litt mer olje og søl i området rundt baknavet, så jeg hadde vel kanskje valgt fornavet heller.

Re: Fartssensor Garmin 1000 [Re: MaximoBongo] #1792771 22/05/2014 11:39
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
En riktig kalibrert fartssensor, som baserer seg på omdreininger av hjulet, måler fart og distanse vesentlig mer nøyaktig enn en GPS.
I tillegg måler den riktig uavhengig av god eller dårlig sattelittdekning, og den måler riktig fra første omdreining (lenge før GPS har hentet inn nogenlunde riktig posisjon).
Hvorvidt dette er vesentlig eller ikke er vel et spørsmål som bare du kan svare på.
For min del er det ingen som betaler meg for å vite hvor langt eller fort jeg sykler - jeg foretrekker dermed det enkle og praktiske, gjennom å la GPS gjøre jobben (som allikevel er innebygget i min Edge 800).
Jeg får også nå kadens fra wattmåler (Stages), så nå er min integrerte kadens/fartssensor fullstendig overflødig (om den ikke var det nok fra før)...

Re: Fartssensor Garmin 1000 [Re: MaximoBongo] #1792819 22/05/2014 12:28
BananJan Offline
Entusiast
Entusiast
Henviser til DC Rainmaker

Canyon Ultimate CF SL
Kina 29er

Re: Fartssensor Garmin 1000 [Re: BananJan] #1792970 22/05/2014 16:47
MaximoBongo Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Takk for tipset. Hadde ikke sett at han hadde publisert en egen artikkel om sensorene. I tillegg til å besvare de fleste spørsmålene jeg hadde, har nå også jeg fått besvart mange spørsmål jeg aldri hadde kommet på selv. Det er godt å se at det er mange som kan nerde enda mer enn meg over detaljer ved en liten dings!

Re: Fartssensor Garmin 1000 [Re: MaximoBongo] #1793126 22/05/2014 20:34
E
Erlend L Offline
Veteran
Veteran
E
DC Rainmaker (han heter egentlig Ray Maker) er en massiv kilde til informasjon for utstyr til syklister og triatleter, han skriver lange (og da mener jeg lange) artikler om diverse dingser. Det virker som han har veldig gode kontakter med Garmin (sponsor?), han får iallfall tak i ustyr fra dem veldig tidlig. Med forbehold om at han er litt inhabil ift Garmin, så er det mye å lære på Ray Makers hjemmesider. Jeg har i det siste hatt glede av hans årlige gjennomgang av ruller - til høsten blir det en Kickr hjemme hos meg til erstatning for Fortiusen.

Tursyklist og hobbytriatlet.

Moderator  support, Valentino