Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Krympe cockpit.

Krympe cockpit. #1792664 22/05/2014 10:05
D
dangerc Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
D
Hei.

Jeg er nå på utkikk etter en ny stimaskin.
Har sett på Specialized sin 29” fulldemper serie, spesifikt den nye Eduro Comp 29”
Var på Specialized ”Test the best” her forleden og fikk testet godsakene.

Prøvde i den forbindelse både Stumpjumper FSR 29” & Enduro 29”.

Jeg er 169cm på sokkelesten, og Stumjumperen i str small var veeldg morro på flytsti og god bortover, men jeg merket at den kom litt til kort når det gikk fort nedover i ”hufsent” terreng.

Der kom Enduroen i sitt rette element, men den føltes litt ”døll & slapp” ut på vanlig sti.
Det jeg lurer på er om jeg kan være i grenseland til Enduro 29” rent størresesmessig, da den bare kommer i Medium, størrelse small Stumpjumper hadde veldig leken og kompakt cockpit.

Er det noe jeg kan gjøre for og få Enduo’en til og føles litt mindre?
Jeg tenker på og få en kortere stem (35mm med 0°graders vinkling).
Samt et helt flatt styre (740mm 9°graders baksveip),
For og få fronten litt lavere og nærmere meg.

Hva vil dette gjøre med geometrien?, vil dette kansje få sykkelen til og føles litt mindre og mer håndterlig da jeg er i grenseland til en str medium??

Redigert av dangerc; 22/05/2014 12:59.
Re: Krympe cockpit. [Re: dangerc] #1792959 22/05/2014 16:36
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: dangerc

Jeg tenker på og få en kortere stem (35mm med 0°graders vinkling).
Samt et helt flatt styre (740mm 9°graders baksveip),
For og få fronten litt lavere og nærmere meg.

Hva vil dette gjøre med geometrien?, vil dette kansje få sykkelen til og føles litt mindre og mer håndterlig da jeg er i grenseland til en str medium??
Jeg tror dette er helt riktig å gjøre. Det er ikke noe galt med lang cockpit, men med kortere stem blir styringen veldig direkte og kontant, samt at du får forhjulet lenger foran styret for stabilitet når det er bratt og/eller raskt. Hadde 60mm stem på min, gikk ned til 40mm, selv om det er litt for kort for sittestillingen min, og går ikke tilbake. Med slakk styrevinkel er det viktig med kort stem for ikke å få seig styring.

Jeg ville testet 760mm (har gått over til fullt utforstyre (785mm) på min stisykkel, men jeg er 185cm) hvis du liker det raskt nedover. Husk at bredere styre får kroppen noe lenger frem og motvirker litt av stemforkortelsen.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Krympe cockpit. [Re: dangerc] #1793427 23/05/2014 09:16
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Fikk du prøvd Stumpjumper i EVO-utgave? Slakkere styrevinkel og lavere BB.

Re: Krympe cockpit. [Re: baronKanon] #1793806 23/05/2014 18:58
D
dangerc Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
D
Hei og takk for svar, da tenker jeg går for en stem 35 mm & 0°graders vinkling.
Da kommer jeg litt lavere og nærmere, når det gjelder styre så ser jeg at det er populært med veeldig bredt styre for tiden, men som du nevner så kommer men jo mer frampå.
Har jo egentlig sett meg ut et 740mm styre. link: http://www.chainreactioncycles.com/no/en/ragley-wiser-carbon-flat-bars/rp-prod96361

men det kan kansje føltes litt snaut på Enduroen? formålet med kortere stem og flate bars, er jo for og få en kvikkere og mer kompakt feeling i cockpit da Enduro ikke kommer i small,
hvordan er det med styre og kroppslenge\armlengde er det noen mal på hva man bør gå for?
jeg ser f eks at flat bars kommer også i lengre lenger, har også sett på denne:
http://www.chainreactioncycles.com/no/en/crank-brothers-cobalt-11-flat-bar-2014/rp-prod112886
bare som eksempel, kan man måle seg fram til ca ideell styre lengde??

Re: Krympe cockpit. [Re: knutspeed] #1793814 23/05/2014 19:05
D
dangerc Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
D
Sitat: knutspeed
Fikk du prøvd Stumpjumper i EVO-utgave? Slakkere styrevinkel og lavere BB.

Nei Jeg fikk desverre aldri prøvd Stumpjumper EVO, de hadde ikke den modellen, men jeg har sett mye på den og den kan definitiv være en aktuell kanidat, som nevnt så syns jeg at Stumjumper FSR var en veldig morsom sykkel på flytsti, men jeg syns den kom til kort når det ble litt hufsent terreng, nå ser jeg at EVO har + 5mm bak, samt litt slakkere vinkler, noe som kan gjøre mye, men jeg er usikker om den er "plush" nok etter mitt ønske, men jeg skulle gjerne ha testet denne i str small, er det noen som vet om forhandlere i Oslo som har denne til test?

Re: Krympe cockpit. [Re: dangerc] #1793956 24/05/2014 01:34
.
... Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
.
Hvis du har spacere under stemmen kan du prøve deg frem ved å fjerne en eller flere av de først.

Moderator  support