Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Slakke opp giret (laveste gir) ved parkering?

Slakke opp giret (laveste gir) ved parkering? #1791425 20/05/2014 17:42
Registrert: Mar 2010
Innlegg: 77
M
millmax Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
M
Registrert: Mar 2010
Innlegg: 77
Hei!
Jeg har en nabo som insisterer på å alltid slakke girfjærene ved parkering av sykkelen. Jeg mener det er tøys. Hva gjør dere?

Re: Slakke opp giret (laveste gir) ved parkering? [Re: millmax] #1791431 20/05/2014 17:47
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 161
R
Roadrunner Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
R
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 161
Enig med du. Eller - jeg girer sjeldent ned til lilleskiva forran(landevei), men rimelig lett bak. Dette pga at starten på neste tur ikke skal bli et h...

Redigert av Roadrunner; 20/05/2014 17:50.
Re: Slakke opp giret (laveste gir) ved parkering? [Re: millmax] #1791451 20/05/2014 18:31
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 2,703
sindrer Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 2,703
Sitat: millmax
Hei!
Jeg har en nabo som insisterer på å alltid slakke girfjærene ved parkering av sykkelen. Jeg mener det er tøys. Hva gjør dere?


Dette var vel en nødvendighet anbefalt i gamledager men ikke nå.

Redigert av sindrer; 20/05/2014 18:32.

Sindre R.


Re: Slakke opp giret (laveste gir) ved parkering? [Re: millmax] #1791470 20/05/2014 18:54
Registrert: Mar 2010
Innlegg: 77
M
millmax Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
M
Registrert: Mar 2010
Innlegg: 77
Jeg tror iallefall at fjærene i giret er under elastisk deformasjon, og således går tilbake til sin opprinnelige form. Finnes det noen offisiell anbefaling noe sted?

Re: Slakke opp giret (laveste gir) ved parkering? [Re: millmax] #1791526 20/05/2014 20:01
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 998
H
henrikh Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
H
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 998
tull ICON_SMILE samme "myte" finnes om alpinbindingsfjærer, men hvordan i all verden skulle giret fungert om fjærene ble lengre hver gang man spente de opp?

Re: Slakke opp giret (laveste gir) ved parkering? [Re: millmax] #1791536 20/05/2014 20:09
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,882
Skorp Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,882
Ikke dumt! Hjelper nok om du skal ha giret i 10år+
Ellers har det vell ikke mye for seg.

Hadde et 105gir fra 2005 som jeg aldri fikk helt til. Uten noe skader ellernoe. Mistenker fjøren var problemet her.

Re: Slakke opp giret (laveste gir) ved parkering? [Re: henrikh] #1791615 20/05/2014 21:00
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635
sverreb Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635
Sitat: henrikh
tull ICON_SMILE samme "myte" finnes om alpinbindingsfjærer, men hvordan i all verden skulle giret fungert om fjærene ble lengre hver gang man spente de opp?


Girets presisjon blir ikke påvirket (direkte) av kraften fjæren virker med (Som minker hvis den deformeres uelastisk) . Fjæren skal bare stramme opp girwiren. Når den er stram er posisjonen gitt uansett hvor mye kraft fjæra virker med.

M.a.o en svekket fjær gjør giret mer følsom for en møkkete girstrømpe/Flisete kabel.

Personlig gir jeg f. Dette har neppe stor praktisk betydning.

Redigert av sverreb; 20/05/2014 21:00.
Re: Slakke opp giret (laveste gir) ved parkering? [Re: millmax] #1791616 20/05/2014 21:03
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 2,446
pblind Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 2,446
Tror man sliter ut store deler av resten av sykkelen før dette er noen aktuell problemstilling.

Re: Slakke opp giret (laveste gir) ved parkering? [Re: sverreb] #1791635 20/05/2014 21:18
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 998
H
henrikh Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
H
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 998
Sitat: sverreb
Sitat: henrikh
tull ICON_SMILE samme "myte" finnes om alpinbindingsfjærer, men hvordan i all verden skulle giret fungert om fjærene ble lengre hver gang man spente de opp?


Girets presisjon blir ikke påvirket (direkte) av kraften fjæren virker med (Som minker hvis den deformeres uelastisk) . Fjæren skal bare stramme opp girwiren. Når den er stram er posisjonen gitt uansett hvor mye kraft fjæra virker med.

M.a.o en svekket fjær gjør giret mer følsom for en møkkete girstrømpe/Flisete kabel.

Personlig gir jeg f. Dette har neppe stor praktisk betydning.


Det er jeg ikke uenig i ICON_WINK
Men hadde fjæra vært på flytegrensa ville den jo bli deformert så fort man brukte den hele veien opp? Hvis det er kryp man er redd for, så må man jo gjerne demontere giret sitt om vinteren hvis man føler for det thinking

Jeg velger å tro at det lille av setting/forlengelse som vil være aktuelt i en slik fjær er tatt høyde for av de som har designet giret, og langt utenfor hensynene man trenger å ta. Jeg vil tro akslene i giret er slitt ut lenge før fjæra. monkey

Re: Slakke opp giret (laveste gir) ved parkering? [Re: millmax] #1792133 21/05/2014 14:00
Registrert: May 2013
Innlegg: 1,526
G
grr Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
G
Registrert: May 2013
Innlegg: 1,526
I utgangspunktet må det plastisk deformasjon (strukturforandring i materialet) til for å permanent deformere noe - og det skal designet på produktet forhindre muligheten for (fjæra skal ikke måtte operere utenfor e-modulen sin), men en har også noe som kalles "creep" og som sakte fører til strukturendring/planglidning.

Jeg setter alltid fra meg syklene mine på minsteskiva foran og på 4-5-6. skiva bak (vil ikke at kjedet skal stå i spenn heller), men bryr meg ikke om hva andre gjør. Jeg liker enkelt og greit ikke at vaiere og fjærer og lastestropper og gummistrikker står i spenn. Det føles feil.

Re: Slakke opp giret (laveste gir) ved parkering? [Re: millmax] #1792441 21/05/2014 22:12
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 413
Myrulv Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 413
I gamle dager slapp jeg ut lufta og slakket gir, men det er sikkert 25 år siden jeg forlot den praksisen. Jeg har 2 sykler her på 12-13 år hvor dette aldri har vært gjort. Begge fungerer helt strøkent fremdeles. En med XT, en med Dura Ace.

Re: Slakke opp giret (laveste gir) ved parkering? [Re: millmax] #1792444 21/05/2014 22:33
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 3,812
DesmoSkier Online
Besatt
Online
Besatt
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 3,812
Jeg girer alltid ned til minstedrevet bak på slutten av turen. Men det er mest fordi det er praktisk i forhold til å dynke kjedet i RnR før neste tur ;-)


Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE

Moderator  support