Sykle i Flandern, tips? Sykkelleie - hotell
|
Re: Sykle i Flandern, tips? Sykkelleie - hotell
[Re: ganskefort]
13/01/2015 23:43
|
bsmell
Entusiast
|
Entusiast
Og der var fly, hotell og startnummer i boks! Far og sønn på påsketur i Belgia blir bra tenker jeg  Spørsmål om sykkelleie, lufttrykk m.m. kommer etterhvert 
Bjørn
|
|
|
11/03/2015 09:27
|
jonfly
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg ble litt gira av siste nummer av Landevei, og bestilte tur til Flandern 1.mai-helga. Er det noen som har tips til fine sykkelturer med Gent som utgangspunkt? Gjerne med GPS-spor.
|
|
|
11/03/2015 10:03
|
ganskefort
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Det er vel ca tre mil fra Ghent til Oudenaarde og da er du midt i flamsk drømmerike for sykling. Jeg syklet denne i fjor: https://www.strava.com/activities/157634953Vi startet i Brakel, var innom Gerardsbergen og syklet legendariske Kapelmuur (som nå er ute av Flandern Rundt dessverre), så litt transport og til slutt nesten alle bakkene og brosteinspartiene fra rittet.
Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...
Bianchi Infinito CV Votec VRX Pro
|
|
|
11/03/2015 17:24
|
jonfly
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jo, takk, men tenkte på turer fra Gent. Jeg skal ha noen dager i Gent først, og så noen dager i Oudenaarde. Sistnevnte har jeg god kontroll på, men Gent kjenner jeg ikke.
|
|
|
11/03/2015 18:42
|
KnutAa
Besatt
|
Besatt
Gent er en kjempefin by, men har ikke syklet der. Når jeg skal sykle steder jeg ikke er kjent i Belgia bruker jeg rutelagern til Strava og unngår i mest mulig grad N-veier men i Flandern er det ofte bra sykkelsti langs disse også. Det går småveier på kryss og tvers over alt, det er på disse du vil sykle så en edge 800/1000 er din venn. Søk på Gent og GPX elns så vil du komme over masse ruter http://www.visitgent.be/nl/fietsroutes
No added style
|
|
|
11/03/2015 19:25
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
Jeg synes http://ridewithgps.com/ er et genialt verktøy for å lage ruter som jeg laster over til min Garmin 710 etterpå. Funger bra, selv om navigasjonen på Garmin er litt teit. Ofte blir skjermbildet rotete pga mye info. Men uansett. Ruteplanlegger, enten det er Strava eller noe annet anbefales. Det kryr av veier, og det kryr av fine sykkelruter. Jeg ville nok googlet litt etter anbefalte ruter. Noe jeg liker å gjøre er å finne GPS sporet til et klassikerritt og modde det ned slik at det blir litt kortere og det går an å sykle i loop. Når det gjelder Gent, så er det en kjempefin by. En tur som jeg kan anbefale, men som er veldig "anti-brosteinklassiker", er å sykle langs kanalen fra Gent til Brügge. Det er litt under 5 mil hver vei. Det er et par punkter på ruta hvor man forlater elvebredden, men det er egentlig lagt opp til sykkelvei hele veien og stort sett hele veien sykler du på en egen sykkelsti uten biltrafikk overhodet. Det er stort sett paddeflatt og ikke en brostein å se - bortsett fra i bygatene. [img] https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/h...96deb1a72d5421c[/img] Eksempel på stemningsbilde [img] https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/h...72d657d80bceeae[/img] Eksempel på ting man kan gjøre langs ruta Jeg planlegger å ta den turen om igjen når vi skal dit igjen. PS: I begynnelsen og slutten av turen må man navigere i byen og det kan være utfordrende. Anbefaler litt aktiv planlegging i forkant.
|
|
|
[Re: jonfly]
11/03/2015 22:45
|
ganskefort
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Jo, takk, men tenkte på turer fra Gent. Jeg skal ha noen dager i Gent først, og så noen dager i Oudenaarde. Sistnevnte har jeg god kontroll på, men Gent kjenner jeg ikke. Jaja, tenkte du kunne sykle fra Gent til Oudenaarde... Lykke til uansett, blir sikkert knall.
Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...
Bianchi Infinito CV Votec VRX Pro
|
|
|
12/03/2015 07:31
|
jonfly
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
|
|
|
17/03/2015 07:06
|
Sixtus
Entusiast
|
Entusiast
Her var det mange gode tips for sykling i Flandern. Er det noen som har tilsvarende tips for sykling i Vallonia (eller sømmer det seg ikke å nevne i same tråd)?
Jeg skal delta på turrittet til Liège-Bastogne-Liège i slutten av april, men blir der noen dager så får i alle fall en dag til der jeg kan ta en langtur. Med L-B-L får vi nok dekket de mest severdige stedene sør for Liège, så har lyst å dra en annen vei. Huy er jo ikke så langt unna, så den byen må nok avlegges en visitt. Er det andre tips til ikoniske steder man bør dra?
Hvor får man det beste kaffe- (eller øl-)stoppet i Vallonia? Synd at ingen Trappistklostre er i umiddelbar nærhet. Rochefort er innen rekkevidde, men der har de ikke egen Café tilknyttet klosteret.
|
|
|
[Re: Sixtus]
17/03/2015 07:48
|
peterpan
Avhengig
|
Avhengig
Her var det mange gode tips for sykling i Flandern. Er det noen som har tilsvarende tips for sykling i Vallonia (eller sømmer det seg ikke å nevne i same tråd)?
Jeg skal delta på turrittet til Liège-Bastogne-Liège i slutten av april, men blir der noen dager så får i alle fall en dag til der jeg kan ta en langtur. Med L-B-L får vi nok dekket de mest severdige stedene sør for Liège, så har lyst å dra en annen vei. Huy er jo ikke så langt unna, så den byen må nok avlegges en visitt. Er det andre tips til ikoniske steder man bør dra?
Hvor får man det beste kaffe- (eller øl-)stoppet i Vallonia? Synd at ingen Trappistklostre er i umiddelbar nærhet. Rochefort er innen rekkevidde, men der har de ikke egen Café tilknyttet klosteret. Etter en dag i bil på jakt etter trappistklostere, så kan jeg trygt si at du kan spare deg turen. Noen klostere fikk vi gå en rusletur i hagen og se på gravplassen, mens på andre fikk man ikke gjort mer enn å stå på parkeringsplassen og hoppe for å såvidt få ett glimt av klosterets innside. På Chimay hadde de iallefall en kafé med en tilhørende butikk og "opplevelsessenter".
|
|
|
[Re: Sixtus]
17/03/2015 08:02
|
KnutAa
Besatt
|
Besatt
Hvor får man det beste kaffe- (eller øl-)stoppet i Vallonia? Synd at ingen Trappistklostre er i umiddelbar nærhet. Rochefort er innen rekkevidde, men der har de ikke egen Café tilknyttet klosteret. LBL-deltakelse er diskutert i tråden som heter noe Amstel Gold Race, så det går vel an å snakke om Vallonia også her. http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1927512#Post1927512Det er utrolig fint overalt i Vallonia så lenge du holder deg langt unna Liege, Charleroi og de større byene. De byene er miserable høl og der er det ikke morsomt å sykle. Huy er mest interessant som syklist, men det hører liksom med. Med fare for å utelate masse fantastiske steder, får du sett endel flotte ting hvis du sykler en tur med Huy, Namur, Dinant som delmål.
No added style
|
|
|
|
|