Kjørestil varierer, noen kjører i stykker utstyret lettere enn andre.
Har du følelsen av at ting går i stykker ofte kjører du enten veldig hardt, ellers så er utstyret underdimensjonert.
Har nettopp bestilt meg et sett 29" til hjul min egen stisykkel. Var ikke interessert i å betale for mye, samtidig som de skulle være ganske lette. 100 g mindre vekt dobler prisen. Måtte også være tilgjengelige.
Nå er det litt i vinden med brede felger. Man må også ha mulighet til å kjøre slangeløst. Ønsket dekk bredde må man også tenke på.
Jeg endte på Sun Ringle Charger Pro på ChainReactionCycles (CRC).
Kan ikke anbefale dem da jeg ikke har prøvd dem, men bare fått inntrykk av at de er kurante til prisen.
Skal du kjøre ekstra hardt med din vekt må du kanskje ha FR/DH felg og da er Sun Ringle ADD Pro billige og solide. Finnes på CRC.
Sun Ringle Charger Pro er muligens for svake.
Ellers finnes et hav av varianter hvis du vil spesifisere selv.
Et veldig populær felg er Stans Flow EX. Setter du på Chris King ISO eller Industri 9 nav (dyrt) har du supre holdbare og lekre hjul. Du kan spare en del med Hope Evo nav.
Du kan også bruke DT Swiss og Mavic felg i stedet f.eks 823 for hard bruk.
Mavic har begrenset utvalg på 20mm aksel felger og 6 bolt fester på ferdighjul på 29". Det har nettopp kommet med et Crosmax XL WTS til ca 1000$ med dekk.
Lek deg på
http://www.prowheelbuilder.com/ for å få noen ideer i forhold til vekt og pris.
Husk at bremser, aksler og dekk må passe sammen med sykkel.
Billige lette felger har som regel noen ulemper.