Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Mulig fjerning av hk-avgift på båtmotor?

Mulig fjerning av hk-avgift på båtmotor? #1790373 19/05/2014 08:46
M
MortenAD Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
M
Har bestilt ny båt, som ennå ikke er fortollet. Media skriver at Siv Jensen nå skal fjerne hk- avgiften med virkning fom. 1 juli.
Ryktene sier at dette foreløpig kun er et forslag som skal opp i stortinget til onsdag.

Noen her som vet noe?

Spørsmålet er jo hvorvidt båt skal settes på tollager i påvente av en avgjørelse/redegjørelse her?

Kr.161,50 pr. hk er jo litt penger.

Redigert av MortenAD; 19/05/2014 10:00.
Re: Mulig fjerning av hk-avgift på båtmotor? [Re: MortenAD] #1790493 19/05/2014 11:13
T
towi Offline
Ringrev
Ringrev
T
Tja...
Det hadde vel kanskje vært kos å kunne bruke båten litt i sommer???
Liten vits i å ha en båt stående på et tollager el.(?)

Men er det snakk om stor motor og mye penger, kan det jo tenkes at det vil bli billigere å leie fram til evt. avgiftsfritak slår inn?

Et annet alternativ - hvis dette er en ny båt av litt størrelse og produsert litt lenger syd i europa - er å bruke litt tid på å ta med seg båten hjem.
Vet om flere som har fått ovelevert båten litt lenger syd, f.eks i nordlige delene av Tyskland og brukt ferien på å kjøre / seile denne retning Norge.
Tar det litt tid før denne avgiftsletten evt. trer i kraft, får du heller legge den i vinteropplag i Sverige (men husk å før den opp på selvangivelsen)

Re: Mulig fjerning av hk-avgift på båtmotor? [Re: MortenAD] #1790652 19/05/2014 14:22
_Moe_ Offline
Entusiast
Entusiast
Avgiftsfritaket skal visst gjelde fra 1/7. Uavhengig av hva jeg ellers mener om denne avgifta, så er det nødvendig å iverksette et eventuelt fritak så raskt som overhodet mulig, for jeg regner med at det allerede er et relativt stort fall i båtmotorsalget - i det som skulle ha vært høysesongen. Med mindre forhandlerene får hjelp hos leverandørene, så skal det ikke mye til før de kommer i en likviditetsskvis.

Re: Mulig fjerning av hk-avgift på båtmotor? [Re: _Moe_] #1791485 20/05/2014 19:18
M
MortenAD Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
M
Høring på stortinget i dag, med frist for avgivelse av innstilling den 13.6.14.
Forøvrig masse andre saker som også ble tatt opp.

Re: Mulig fjerning av hk-avgift på båtmotor? [Re: _Moe_] #1791761 21/05/2014 06:58
Papegøyal Offline
Troll
Troll
Sitat: _Moe_
Avgiftsfritaket skal visst gjelde fra 1/7. Uavhengig av hva jeg ellers mener om denne avgifta, så er det nødvendig å iverksette et eventuelt fritak så raskt som overhodet mulig, for jeg regner med at det allerede er et relativt stort fall i båtmotorsalget - i det som skulle ha vært høysesongen. Med mindre forhandlerene får hjelp hos leverandørene, så skal det ikke mye til før de kommer i en likviditetsskvis.

Nå syns jeg du er litt i overkant kravstor. Vi snakker om det offentlige her. Tror du de bryr seg?

I don't have goals. I have a perspective on what I could do well.

Moderator  support