Har tenkt på en sak vedr. hjulstrørrelse i det siste. La oss si man har en sykkel, type enduro med 160mm vandring foran og bak. 26" hjul.
Om man bytter ut fremhjul til 27.5" - dvs at man hever sykkelen foran med ca. 20 mm (18.75 mm for å være nøyaktig) - og setter på en 140 mm gaffel i stedet for 160mm.
Vil man da få godene av 27.5" foran uten å ødelegge geometrien til sykkelen?
...Men om summen av endringen er positiv eller negativ må jo du avgjøre. Er bittelitt større forhjul verdt 20mm mindre vandring? Styreresponsen vil kanskje endres noe, og mesteparten av rullemotstanden virker uansett på bakhjulet. Vanskelig å si. Jeg har blitt anbefalt sykler med 26" bak og 29" foran, så mange mener at det har noe for seg.
B6-ere er "kjent", og ikke en dårlig idé. Men forskjellen i radius blir ikke 18,5mm, men 12,5mm (ETRTO-diameter på 26" er 559, og på 27,5" er 584 - 25mm forskjell).
Gå heller ned 10mm på vandringen. I tillegg må du vurdere om du skal delta på aktive ritt, da forskjellige hjulstørrelser ikke er tillatt i aktive ritt. Turritt er lov (80twenty skal være turritt såvidt jeg vet).
Jeg har lagd en 120mm 69 av en Ragley Bluepig som i utgangspkt hadde en 140mm 26er foran. AC på 120mm 29 gaffel og 140mm 26 gaffel var tilnærmet lik og endte opp med forskjellen mellom hjula.......altså ca 3,5 cm. Når den sto ferdig så så det krokanrull ut siden jeg fikk bortimot 65 grader styrevinkel, men det funker som bare det også i klatringer (70mm stem). Sykkelen har fått en tanke høyere krankhus, lengre WB og som nevnt slækkere styrevinkel og et stort forhjul som sluker det meste. Hvis du får tilnærmet samme høyde på den nye komboen så bør du få omtrent samme sykkel bare med litt større hjul foran, men det er viktig å sjekke AC på eksisterende gaffel vs en evt ny en. Å bare se på vandringen kan gi deg en overraskelse.
"It never gets easier, you just go faster."
Re: 26" bak og 27.5" foran - ett tankeeksperiment
[Re: baronKanon]
#179035219/05/201408:28
B6-ere er "kjent", og ikke en dårlig idé. Men forskjellen i radius blir ikke 18,5mm, men 12,5mm (ETRTO-diameter på 26" er 559, og på 27,5" er 584 - 25mm forskjell).
Gå heller ned 10mm på vandringen. I tillegg må du vurdere om du skal delta på aktive ritt, da forskjellige hjulstørrelser ikke er tillatt i aktive ritt. Turritt er lov (80twenty skal være turritt såvidt jeg vet).
Fortiden er tapesert med start- og draktnummer, så den tiden er forbi - blir ikke noe ritt på meg
Men av nysgjerrighet - hvorfor er det ikke lov å blande hjulstr. i ritt?
Jeg har ikke noe problemer med "flyt" på forhjulet, det er heller bakhjulet som kan ha problemer.
Forhjulet løftes og kontrolleres lettere. Bakhjulet er noe vanskligere å ha med å gjøre.
Fordeler med 27.5" fremme: -Større friksjonspunkt, bedre bremseegenskaper og sving -Større diameter, du vil merke mindre småsteiner, groper og ujevnheter når du har mye trykk på forhjulet. Feks crux.
Ulemper: -Tyngre, men 140mm gaffel er nok lettere? -Mindre vandring
Andre får nerde over om det funker eller ikke, jeg syns fortsatt at Trek 69'er er en av de peneste terrengsyklene som har kommet ut av en stor produsent:
Trønder osv
Re: 26" bak og 27.5" foran - ett tankeeksperiment
[Re: baronKanon]
#179089119/05/201421:29
Bakhjulet følger gjerne med forhjulet. Det er foran man merker størst forskjell, sier de som har testet litt.
Har du link til en test ellernoe?
Hjelper ikke at bakhjulet følger etter. Det lille 26" hjulet detter jo nedi alle ujevnheterr og stopper opp på røtter og stein uansett hvor stort forhjulet er. Forhjulet flyter jo bare over problemene!
Mim erfaring med 69er er at når jeg først har fått gjennom forhjulet så får jeg alltid over bakhjulet. Jeg kan egentlig aldri huske noen bråstopp pga bakhjulet, men kombo sliten og ukonsentrert rytter har gitt otb på den minste hindring. Det jeg prøver å si er at min erfaring og synsing om kombinasjon av stort forhjul og mindre bakhjul er at det er en særdeles god ide. Hadde jeg i dag eid en 26“ ramme jeg skulle beholdt i noen år, men med sliten gaffel, hadde jeg seriøst vurdert en av de mange fox 650 gaflene på bruktmarkedet, 2014 modellene går latterlig billig.
Da snakker jeg kun for meg selv. Merker ikke noe betydelig flyt forskjell på forhjulet bortsett fra vibrasjoner på småstein ol. når det gjelde 26", 27.5" og 29". Bakhjulet derimot er mye mer medgjørlig. Grepet er større og dekket ligger roligere i stien på større hjul.
Jag är lite sugen på att testa detta på min Trek Remedy. Detta som ett led i att samla ihop byggeklosser till en ny cykel nästa säsong.
Många kör ju 160 dämpare på Remedyn utan problem, men tror ni det blir lite väl slackt med en 160 mm 27.5 dämpare och 27.5 hjul? Kanske ska sänka den till 150 då?
Jeg har også gjort det samme med en gammel Gary Fisher. Gaffelen var defekt, så fikk jeg tak i en brukt gaffel. Jeg oppdaget ikke feilen før hjulet kom på. Det var en 28"hybridgaffel, så da var det bare å sette på 28" hjul. Geometrien ble fin. Det ble tilfeldigvis en meget god by og terrengsykkel. Bruker den daglig, mest på asfalt. Nå har den også fått en kraftig elmotor.