|
Hjuldilemma!
|
Hjuldilemma!
17/05/2014 21:07
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Jeg har nå et lite dilemma type hjul. Ikke noe som haster, men det gnager på hjernebarken. Så her følger problemet:
Jeg har en Banshee Spitfire som jeg ønsker å bruke til det meste av stisykling inkludert Terrengsykkelrittet og evt. andre XC-ritt for gøy (ønsker lett oppsett), enduroritt (ønsker lettish, robust oppsett) og en og annen tur i heis (bare det tåler juling, så går det). Utgangspunktet er en tung ramme med tung demper og en setepinne som er litt tung. Dette er ikke ting som skal byttes (med unntak hvis jeg tar meg råd til å modde en Fox STD til AVA for å spare litt vekt for letturer).
I fjor bygget jeg meg et par ventehjul som skulle brukes som lett oppsett med lettere hjul for de dagene jeg ikke ville bombe og komme meg rundt. Det ble da et oppsett med Hope Pro2 Evo/Revo/alunipler/Light Bicycle AM Wider med krok og litt forsterkning. Etter 3 uker gikk bakfelgen, og den fortsatte å virke, var snorrett og fin, og holdt på luften. Fikk kakk nr. 2 en uke etterpå, og hjulesettet gikk ut av tjeneste. I høst fikk jeg tak i ny bakfelg og bygget opp hjulet igjen, slik at jeg fikk satt opp ny ramme med karbonhjul. Nå har jeg fått kakk på bakfelg nr. 2, og den er demontert.
Nå begynner moroa: jeg skal opp på 650b/27,5" "snart". Jeg ønsker å ha ett hjulsett som er lett og fint og ett hjulsett som har bombedekk for de hardere øktene og heisbasert. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å bygge meg en lettere 29" med god geometri, men ser at det kan bli litt råflott og ta for mye plass. I tillegg har jeg ikke funnet en med lett nok ramme og geometrien jeg vil ha. Fant en ramme, Banshee Phantom, men den er designet for samme kjøring som den jeg har, og dermed blir det et tungt bygg eller et dritdyrt bygg. Tais blir også gladere hvis jeg ikke drasser med en sykkel til i huset. Og det er også digg å slippe å måtte velge sykkel og få dårlig samvittighet for den sykkelen som sjelden brukes. Dessuten blir det billigere å endre hjul og evt. demper etter behov. Gaffel er en RS PIKE på 150mm for 650b. Ramma klarer 650b uten problemer.
Jeg har nå til rådighet: 1x forhjul med Hope Pro2 Evo/revo/Light bicycle 26" (brukes daglig) 1x baknav type Hope Pro2 Evo av gamle 24t-sorten 1x Chris King fornav 15mm SD (samme som QR, eller - det er QR, bare at det ikke har blitt bygget om) 1x hjulsett type Hope Hoops Pro2 Evo med Flow EX og Sapim Race-eiker i 26" (tungt) (bakhjulet er nå i tjeneste med SuperGravity-dekk)
Jeg er usikker på om karbon er veien å gå, selv om jeg liker konseptet lett og stivt, samt karbon er kult. Hookless er absolutt noe jeg tenker på, men de jeg kan betale for (Light Bicycle) har bare 2,5mm sidevegger, mot Ibis/Derby på 3mm (for dyrt) og ENVE M70/thirty (kokomongopris) på 3,5mm.
Så kommer valgets kvaler inn: Felg Dette skal være 27,5"! Flow EX er bankers og tåler atomkrig og veier mye. Disse kan fortsette som bombehjul. For lettvektshjulene lurer jeg på om det er teit å kjøre hookless karbon foran (dinger "aldri" forhjul) og alu bak. F.eks. om jeg kjører Arch EX bak og karbon foran. Blir det teit? (Blir det lappeteppe av et byggverk? Liker gjennomført bygg såvel som formålsbestemt bygg) Eller hva med Crest foran og Arch EX bak?
Tenker tanken på at jeg kanskje kan kunne kjøre lett forhjul for det meste for markaturer, der det letteste bakhjulet kan kjøres kun ved behov, og det tyngste forhjulet kun ved enduroritt og heisbasert sykling.
Nav Har Pro2 Evo baknav og fornavene er greie. Savner inngrepspunkter også. Skal man selge alt og gå for DT 240s foran og bak? Kanskje gå for ett sett med CK (komplettere det jeg har) og Flow EX for ett hjulsett, og lettere nav (DT 240s e.l.) og lettere felger for et annet.
Eiker Hva er stivest av Revo og CX Ray? Og vil jeg merke forskjell i praksis? Jeg bygger ikke med noe tykkere, og har hatt god erfaring med styrken på Revo
Hjulkonfigurasjonsfilosofier Ett eller 2 hjulsett? Ha ett sterkt nok bakhjul som tåler uvøren kjøring og ha 2 lette forhjul med henholdsvis lett og tungt dekk som byttes ved behov? Ha 2 hjulsett med henholdsvis lette og tunge/seige dekk (og felger) og bytter ved behov: F:lett/B:Lett for fine koseturer uten knebeskyttere F:lett/B:tungt for det meste F:tungt/B:tungt for bombing i anlegg eller veldig steinete enduroritt...
1 sykkel for alt er ganske digg og mulig nå om dagen. Rammen jeg har er helt rå å sykle, men noe tung, og da må det spinkes ellers for å gi meg lyst til å sykle ofte. Å ha lettrullende dekk og lette hjul gir god inspirasjon til lange turer.
Skjønner folk at jeg blir kokko, eller? Jeg blir i hvert fall kokko, og klarer ikke helt legge dette ned.
|
|
|
Re: Hjuldilemma!
[Re: baronKanon]
17/05/2014 21:27
|
sindrer
Besatt
|
Besatt
3 hjulsett.
Et superlett med raske xc dekk. Et medium solid med raske grove dekk. Et solid med grove klissedekk.
Sindre R.
|
|
|
[Re: sindrer]
18/05/2014 05:45
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
|
|
|
[Re: knut77]
18/05/2014 06:48
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Hadde god erfaring med Crest foran på tidligere sykkel og mye hjuling, så derfor tror jeg det vil tåle mine nåværende lettere turer. Kjører ganske snilt med forhjulet. Ellers skal dekaler AV. Alltid det første jeg gjør med felger 
|
|
|
18/05/2014 09:27
|
Djenghis
Avhengig
|
Avhengig
synes 2 hjulsett og en sykkel til alt høres ut som en god plan, et sett så lett som mulig og et sett som er sterkt nok, god plan!
|
|
|
18/05/2014 09:32
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Jeg tror egentlig du svarer på ditt eget spørsmål, men har et par kvaler. La meg hjelpe deg. Funksjon foran form, så om du har karbon foran og alu bak er det ett fett.
Så over til hjulene. Jeg ville vurdert Flow EX bombehjul og LB wide hookless letthjul. Du var jo inne på det selv, men da får du følgende (fornuftige) permutasjoner:
- Lett-lett, altså karbon foran og bak. Til turer i lett terreng og XC-aktige greier. Gjerne satt opp med relativt lettrullende stidekk. Kanskje faktisk Fast Trak eller tilsvarende bak siden bakhjulet kun blir brukt til rasksykling på tørt føre. Foran blir det et kompromiss, men noe med Trailstar, men ikke bæltungt.
- Lett-tung, altså karbon foran og Flow EX bak. Standard stioppsett for tøffere turer i Oslomarka. Trailstar e.l. bak, relativt solid dekk.
-Tung-tung. Til enduroritt eller skikkelig glatte dager. Flow EX også foran med klissedekk.
Da har du hjulsett på hhv. 1500, 1700 og 1900 gram, eller noe i den duren.
Fordelen med et slikt opplegg er at du bytter bakhjul, som er mest hassle, ganske sjeldent.
Redigert av jens fredrik; 18/05/2014 09:33.
|
|
|
18/05/2014 09:44
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Hadde god erfaring med Crest foran på tidligere sykkel og mye hjuling, så derfor tror jeg det vil tåle mine nåværende lettere turer. Kjører ganske snilt med forhjulet. Ellers skal dekaler AV. Alltid det første jeg gjør med felger Du må få deg finere dekaler som du ikke vil ta av! http://www.justridingalong.com/parts/wheel-parts/rim-stickers/stans-notubes-rim-stickers.html(: Skiller 65gr mellom Crest og Arch EX, men om du bygger selv så er vel Crest verdt forsøket?
|
|
|
18/05/2014 11:22
|
Henrik.
Tidligere Turbo-Henrik
|
Tidligere Turbo-Henrik
Jeg har ett sett Hope Pro2 Evo med EN521 ringer og Comp eiker som brukes til hard kjøring, og ett DT Tricon 1550 som brukes til lettere turer. Bruker DT hjulet oftere og oftere siden det er helt nydelig oppover, så tar risken med å mose det når det går nedover ganske ofte. De veier vel henholdsvis 2000g og 1500g for settet. Per nå får jeg bare brukt DT bakhjulet da forhjulet ikke støtter 20mm. Har HighRoller 2ply på tunge hjul og Purgatory 2.2 på lett bakhjul.
Jeg skulle gjerne hatt DT 240 nav på de tunge hjula, synes det er milevis bedre enn Hope på alle måter.
Synes Jens Fredrik sitt forslag høres bra ut, enten med LB felger eller Crest.
|
|
|
18/05/2014 17:54
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Dekaler på hjul er noe av det kjipeste for en sykkels utseende, så det ryker alltid.
Tror nok det heller mot Arch EX eller LB krokløse på 240s og CX Ray med PaceStar-dekk bak og et TrailStar foran, samt Flow EX på 240s og CX Ray med dundredekk.
Da er det bare å spare og håpe ikke noe annet vrækes.
|
|
|
20/05/2014 21:32
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
Hei baron, Du kan bytte kvitt med meg;
-Banshee 12x142mm 27r adaptere og pro2 SP på arch ex mot 12x142mm 26r adaptere og pro2 på Flow ex om felgene er nogenlunde greie. Tror det er RQ2.4 og crossmax Charge som står på.
27r blei litt i overkant på min banshee. Ramma er allerede stabile med god rollover grunnet slakk front og lang akselavstand. Ser for meg at 27r har mer for seg på en HT med nervøs geometri som trenger litt mer stabilitet.
mvh, Tony
|
|
|
21/05/2014 08:02
|
OlaA
Avhengig
|
Avhengig
Skal jeg ta med et hjulpar med flow ex felg, comp eiker og x9 nav til helgen? Er i vært fall dønn solidt for heisbaserte turer  For øvrig syns jeg det går an å få såpass lette og holdbare hjul så at det går an med et relativt lett hjulsett for stisykling (ca1600 g, for eksempel sram roam 50) og så et tungt solidt sett som i grunn kun skal brukes for heisbasert kjøring.
Redigert av OlaA; 21/05/2014 08:06.
|
|
|
[Re: OlaA]
21/05/2014 08:06
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Skal jeg ta med et hjulpar med flow ex felg, comp eiker og x9 nav til helgen? Er i vært fall dønn solidt for heisbaserte turer  Trenger ikke. Har litt planer for komponenter og bygging.. Ellers takk for tilbudet. Ynot: det er dessverre ikke helt det jeg er ute etter, men vi kan nok kanskje på et tidspunkt bytte endestykker - det er nok ikke med det første jeg skal bygge om. Lang modningsprosess. Har mailet med Nancy hos LB, og hun sa at DH-versjonen av 650b Hookless-felgen er forsterket i sideveggen, så jeg tror jeg skal bestille meg et par av disse: AM foran og DH bak. Tar mål og ser om det virkelig er tykkere bak. Er bakfelgen tykkere i sideveggen, er det tipp topp!
|
|
|
21/05/2014 08:07
|
OlaA
Avhengig
|
Avhengig
Hva er vekta på LB sin DH versjon?
|
|
|
21/05/2014 08:12
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
|
|
|
21/05/2014 08:15
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Men nå kommer spørsmål om nav.
Har et Chris King QR-nav liggende i eske (kan bygges om) og har et Hope-nav til overs fra det jeg har vræka.
Skal jeg selge Hope og kjøpe meg CK bak? Skal jeg selge alt og kjøpe meg DT 240s? Skal jeg gi beng og ha forskjellige nav foran og bak? Er gira på lett og lettholdt. Og inngrepspunkter. Dvs. mer enn 24. Har lest et sted at det gå å bytte til Bontragers drive ring Rapid Drive for å få 54 inngrepspunkter på DT 240s. Det fine med DT er at man kan bytte lagre, og at de veier mindre enn CK. Det fine med CK er at de varer og varer og varer og varer og har gromlyd. Begge koster for mye.
|
|
|
21/05/2014 08:37
|
OlaA
Avhengig
|
Avhengig
Hmm, men da skulle det vel gå å kjøre AM-felg foran, DH-felg bak og CK nav på begge. Da blir det vel i lett nok for alt av ritt og sti, og sterkt nok for hardkjøring?
|
|
|
21/05/2014 08:48
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Hmm, men da skulle det vel gå å kjøre AM-felg foran, DH-felg bak og CK nav på begge. Da blir det vel i lett nok for alt av ritt og sti, og sterkt nok for hardkjøring? Tenkt litt den tanken, men da blir det DEKKBYTTE når det skal byttes kjørestil, og blir supernervøs av tanken på å evt. kjøre heisbasert med karbonhjul. De er ganske utsatt for mer enn gjennomslag...
|
|
|
21/05/2014 08:52
|
OlaA
Avhengig
|
Avhengig
Godt poeng. 2 hjulsett da  Bruk hope-navene og sett på 27.5 flow ex felger på de, så er vel det bombproof nok for heisbaserte dager?
|
|
|
21/05/2014 09:29
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg bygger nå et nytt hjulsett til min stereo og går for flow ex felg, dt swiss 350 nav, comp eiker og alu nipler. Blir vel like over 3500 totalt med all frakt og gebyrer. Vekt på dette settet blir ca. 1951 gr. Nå lurer jeg på om jeg skulle spart noen gram ved å gå for super comp eiker, da vil settet bli ca 1885 gr, men da sitter jeg igjen med comp eiker jeg ikke har bruk for Med super comp og 240 nav ca 1787 gr, men da må jeg vel legge på mint 1500 kr på prisen for settet. Minst. Det er 164 ganske dyre gram. Og fordelt på to hjul.
|
|
|
21/05/2014 09:58
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Supercomp hadde sikkert vært fint, men comp funker også med nok spenn. Vektbesparelsen er jo fullstendig uvesentlig, så det trenger du i alle fall ikke tenke på.
|
|
|
21/05/2014 20:01
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Er det kosher å kjøre CK foran og Hope bak? Har litt med tilgjengelighet å gjøre, samt penger. Tenkte å skaffe meg 40 inngrepspunkter, for det bør vel holde.. Ellers er jo et Hope fornav bankers...
|
|
|
21/05/2014 20:15
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Begge er svarte/lik farge? = kjør på mener jeg.
Vil ha hjulsett nr 2 jeg også til min Troy. Med et hjulsett er det sjeldent man gidder å bytte dekk. Blir type sesongbetont bytte. Har lyst på en lettere hjulsett, selvsagt satt opp med 11delt kassett og bremseskive slik at det er bare å smette på. Hadde dette for 2 sesonger siden og benyttet faktisk ofte "tungt" foran og lett bak. Bare fordi jeg liker mer snert i bakdekket men samtidig trygghet i fremdekket.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
21/05/2014 20:22
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Tenker litt det samme, samt 2.-håndsverdi. Ingen som vil ha ukurrany hjulsett, vel?
Er litt ambivalent til Hope nå. Sjekket litt på det ene navet jeg har nå, og der bør lagrene i kroppen bytting... Men det blir fortsatt billigere å fikse det jeg har, selge det og kjøpe 40 inngrepspunkter.
Så blir det eiker: skal jeg gå for Revo, CX-Ray eller Pillar PSR X-Tra 1420 som jeg kan få kjøpt via LB med felger.
|
|
|
02/09/2014 11:52
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Trekker denne frem igjen. Jeg bestemte meg nesten. Det ble Light Bicycle 35mm hookless 27,5" med DH-bakfelg. Ble litt skuffa, da denne ikke hadde tykkere sidevegg... Etter litt mailing frem og tilbake med FN-sykkel, fant jeg ut at jeg skulle ha Pillar 1420 rund baut, noe som ble lett, og interessant å bygge med. Nipler ble DT Swiss alu som jeg hadde liggende. Til slutt bestemte jeg meg for at Hope er lett å vedlikeholde, billig i innkjøp og i drift, samt at de stort sett kan oppgraderes. Dermed ble det nye Hope Pro 2 EVO med 40 inngrep og nødvendig verktøy for vedlikehold for fremtiden. Og hva ble det til for meg? JÆVLIG BRA!  Stivt: Check Lett: Check-ish (1650g) Raskt: Checketycheck Slangeløst: nesten for lett med gul teip Liker jeg det: JAAAA! Nå har jeg kjørt med SuperGravity-dekk bak og vanlig Snakeskin foran for å være på sikre siden, og det har tålt en del. Må bare passe på at dekktrykk ikke er tøyselavt. 25psi bak er nok fint. Når jeg har brukt opp SuperGravity-dekkene mine, lurer jeg på om det skal på ProCore på bakdekket sammen med vanlig SnakeSkin for å være på sikre siden. Men så kommer vi tilbake til dilemmaet igjen. Jeg klarer ikke helt slå meg til ro med at jeg bare har ett hjulsett. 26" har jeg kvittet meg med (ok, har igjen ett forhjul med karbonfelg - flott hjul til sti - selges). Frågan blir da: bygge ett hjulsett til med lettere felger eller ett med tyngre felger. Eiker blir nok runde av noe slag. Skal jeg ta ett sett til med LB hookless uten DH-forsterkning? Ett sett MED DH-forsterkning? Ett sett med Arch EX og snakeskin-dekk? Ett sett med Flow EX og SuperGravity-dekk? Jeg føler på meg at det kommer til å være enduro/grovsykling og lettsykling-hjul å veksle mellom, samt at det etter den erfaringen jeg har fra i år ikke akkurat er noe særlig DH-sykling med stisykkel å snakke om.
|
|
|
|
|