Jeg vil foreslå denne turen som en veldig fin enduro / terrengsykkel tur

Usikker på om noen har foreslått den, uansett here goes:
Jeg gikk samme rute i fjor motsatt vei, fra fjord til fjell, med sekk på ryggen, og tenkte at her skal jeg sykle

Håper å få til det i løpet av sommeren:)
Turen er basert på turistforeningens ``Exepedition Norge på tvers - langs 63 grader nord``. Mye av teksten som beskriver ruta er derfra.
Turen går fra hytte til hytte så det er ikke nødvendig med tung sekk eller spesielt mye mat i løpet av dagsetappene. Noen hytter er betjente mens andre ikke.
Turen er lagt opp til å ta 7 dager til fots, men jeg er ganske sikker på at om man sykler den fra øst til vest, fjell til Hell vill det være +/- 4 dager. Bruker man 7 dager med sykkel stresser man i alle fall ikke.
Betjente hytter bør bookes rom på forhånd ellers er det aldri ``fult`` på en turistforenings hytte

Betjente hytter har også 3 retters middag , en frokost og niste kan smøres. Alle rettigheter for den som ønsker en pils eller noe

og dusj ....
Etappe en:
Parkering ved veien i Stuggudal - Nedalshytta ca 2,3 mil. Transport etappe på grusvei, det er mulig å kjøre inn til Nedalshytta for den som ønsker det. Nedalshytta er betjent .
Høydeprofil i kart stemmer ikke helt her da den går fra Svenske grensa, det er en del oppover på denne etappen.
Etappe to:
Nedalshytt ,- Storerikvollen – 22 km
Veldig bratt i starten, men fra toppen kan du se Storerikvollen i det fjerne. Fine stier hele veien.
Ruta går dels over tørre flyer, dels i myrlende, vestover inn mot Storerikvollen. Den går i lange partier høgt og fritt med fin utsikt, vestover Nesjøen og Esandsjøen og fjellene videre vestover. Store partier av ruta er klopplagt, noe som gjør dette til en lett og trivelig etappe. Storerikvollen er betjent.
Etappe 3:
Storerikvollen - Ramsjøhytta , 18 km
Ruta går i variert, åpent fjellskogterreng hele vegen. Gjennom øvre partier av Sankådalen går ruta langs grusrygger og over grussletter som er brevavsetninger fra siste istid.
Ramsjøhytta er en ubetjent turisthytte. Mulighet for bading i ett ISKALDT fjellvann. Veldig fin beliggenhet. Ganske flat etappe og oppover.
Etappe 4:
Ramsjøhytta - Schulzhytta , 16 km
Denne etappen avsluttes storvokst gran- og furuskog i Roltdalen, gjennom bjørkeskog og starteri fjellterreng. Ruta går over og gjennom Ramskaret. Herfra og ned til Scultzhytta er det veldig fint, super sti.! Scultzhytta er betjenet i høysesong som er fra midten av Juli ca. Ellers ubetjent
Etappe 5:
Schulzhytta - Prestøyhytta – 16 km
Langs denne ruta passerer du flere spennende kulturminner, og en avstikker til Kvernfjellstoggo i Høgfjellet eller til kvernsteinsbruddene på begge sider av Storkvernfjellvatnet, vil gi deg innblikk i gammel kvernsteinsdrift. På denne strekningen er det også flott utsikt både til Roltdalen og Fongen-massivet og mot Skarvan og Kvernfjellvatna. Litt opp i starten av dagen, men resten er nedover,

Etappe 6:
Prestøyhytta - Kvitfjellhytta – 12 km
Nå er du på tur ut avi Skarvan og Roltdalen nasjonalpark. Ruta går i åpent fjellterreng, skogsterreng med rygger og smådaler med gamle setervoller. Fin nedkjøring til Kvitfjellhytta! Finnes en kulp for en dukkert !
Etappe 7:
Kvitfjellhytta - Hell ( eventuelt en utepils på Stjørdal for å feire )
Heldigvis mye nedover på den siste etappen fordi det er en del myrer på denne etappen. Fra Kvitfjellhytta er det litt oppover og over Ertsgardfjellet, så ned mot Litltjønna og ned Tronskodalen forbi Hegra festning.Du ender opp på veien som kan følges til Hell, Sentrum eller der hvor det måtte være after bike
Kvitfjellhytta er selvbetjent.
Prøver å legge til noen bilder , men usikker på om det funker. Jeg kan sende de på epost om noen vil. Gi meg ett hint her:
Eller finnes ruta om man søker på norge på tvers 63 grader nord.
Høyde profil: Dag = etappe ,