Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hydraulisk brems tar langt inne. Lufte?

Hydraulisk brems tar langt inne. Lufte? #1788344 15/05/2014 12:11
VegardSkedsmo Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Det gjelder en Mammut MK2. Frembremsehendelen går innimellom helt inn og innimellom fungerer den normalt.

Jeg har sett en video der lokket på bremsevæskebeholderen taes av, det toppes opp med væske, hendelen pumpes, det kommer bobler, væske etterfylles og lokket settes på igjen.

Funker dette?

Re: Hydraulisk brems tar langt inne. Lufte? [Re: VegardSkedsmo] #1788353 15/05/2014 12:20
bøttesmetten Offline
Veteran
Veteran
kan høres ut som om du har luft i systemet. har sykkelen vert stått opp-ned? Bremser med åpent reservoar er ømfintlig for dette. utrolig enkle og lufte. press stemplene helt inn, ta ut klossene (slik du ikke søler på de), vri bremsehendelen slik lokket står vannrett, skru av lokket og heng en plastpose under hendelen (slik du ikke griser på gulvet), tre så en 7mm fastnøkkel på nippelen på kalipperen, fyll en passende sprøyte (med en slangestump) med mineralolje og tre denne på nippelen. Så skrur du fastnøkkelen ca 1/2 omdreining, samtdig som du har trykk på sprøyta. nå skal det etterhvert renne over oppe i hendelen, men kjør gjennom nok til at du er sikker på at du bytter ut all oljen i systemet. steng så nippelen og skru på igjen lokket. det kan ofte være lurt å dunke litt på kalipperen, hendel og slangen mens du lufter, da luftbobler enklere kan forlate systemet.

@tarhof på instagram
Pole Evolink 158/176 2019
Banshee Prime 2016
Re: Hydraulisk brems tar langt inne. Lufte? [Re: bøttesmetten] #1788358 15/05/2014 12:23
VegardSkedsmo Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: bøttesmetten
kan høres ut som om du har luft i systemet. har sykkelen vert stått opp-ned? Bremser med åpent reservoar er ømfintlig for dette. utrolig enkle og lufte. press stemplene helt inn, ta ut klossene (slik du ikke søler på de), vri bremsehendelen slik lokket står vannrett, skru av lokket og heng en plastpose under hendelen (slik du ikke griser på gulvet), tre så en 7mm fastnøkkel på nippelen på kalipperen, fyll en passende sprøyte (med en slangestump) med mineralolje og tre denne på nippelen. Så skrur du fastnøkkelen ca 1/2 omdreining, samtdig som du har trykk på sprøyta. nå skal det etterhvert renne over oppe i hendelen, men kjør gjennom nok til at du er sikker på at du bytter ut all oljen i systemet. steng så nippelen og skru på igjen lokket. det kan ofte være lurt å dunke litt på kalipperen, hendel og slangen mens du lufter, da luftbobler enklere kan forlate systemet.

Takk! Det var en enkel og god forklaring.

Så det med å bare ta av lokket på reservoaret og klemme på bremsen har ikke noe for seg?

Re: Hydraulisk brems tar langt inne. Lufte? [Re: VegardSkedsmo] #1788371 15/05/2014 12:37
perbl Offline
More than words
More than words
Det å ta ut klossene og sjekke at stemplene er presset helt inn kan også være en quickfix som ikke krever lufting.

Per B.
Re: Hydraulisk brems tar langt inne. Lufte? [Re: perbl] #1788375 15/05/2014 12:42
VegardSkedsmo Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: perbl
Det å ta ut klossene og sjekke at stemplene er presset helt inn kan også være en quickfix som ikke krever lufting.

Skal jeg presse på bremsehendelen eller bare rett på stemplene?

Re: Hydraulisk brems tar langt inne. Lufte? [Re: VegardSkedsmo] #1788400 15/05/2014 13:05
anderfo Online
Besatt
Besatt
Sitat: VegardSkedsmo
Sitat: perbl

Skal jeg presse på bremsehendelen eller bare rett på stemplene?

PS. Det er forskjell på å presse inn stemplene og å sjekke at stemplene er presset inn.
Hvis du skal presse, bruk helst noe av plastikk (f.eks. en dekkspake), ikke metall.
PS2. Det er også forskjell på bremsehendelen og stemplene.

(Anyone: Korriger meg gjerne hvis jeg har misforstått eller feilinformert ICON_WINK )

Re: Hydraulisk brems tar langt inne. Lufte? [Re: VegardSkedsmo] #1788757 15/05/2014 22:00
VegardSkedsmo Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Nå leverte jeg hele sykkelen til G-sport så får de fikse det. Litt nederlag egentlig. Følte at steinene krympet en smule...

Re: Hydraulisk brems tar langt inne. Lufte? [Re: VegardSkedsmo] #1788790 16/05/2014 05:08
M
mandresen Offline
Medlem
Medlem
M
He, he, en må tørre å prøve og da også å feile innimellom.
Dette forumet her er til stor hjelp for å lære, også videoer på nettet.

Hvis du tar bort bremseskiven og bremseklossene og trykker på bremse hendelen vil stemplene i kaliberen "poppe" ut og du mister olja di, det må du IKKE gjøre.
Men nede i kaliberen kan du bruke noe passe tynt av plastikk til å presse stemplene ut til hver side, altså inn i kaliberen. Det kan være lurt å smøre opp stemplene også hvis de går tregt.
Og så fikk du en fin beskrivelse på lufting av bremser fra bøttesmetten, så neste gang er det bare til å gyve løs selv. Lykke til.

Re: Hydraulisk brems tar langt inne. Lufte? [Re: VegardSkedsmo] #1789885 17/05/2014 20:06
-
-Finn- Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
-
Her har du en fin filmsnutt for generell lufting av hydrauliske bremser. http://www.hopetech.com/how-to-videos/# Luftinga her skjer på samme måte som en lufter bremser på bil manuelt.. Men har du avid sine bremser,så har de laga ett tåpelig system som krever at du må kjøpe ett eget spesialverktøy ifra avid for å kunne lufte. http://www.sram.com/sram/search?keywords=bleeding+elixir
I tilleg er det i mine øyner ekstra tungvint og unødig prosedyre da luftinga som vises i første link ikke krever noe annet en helt standard verktøy. Er fagteknikker/bilmekaniker så lufter bremser omtrent daglig slik hopefabrikanten viser. Bruker riktignok en bremselufter som gjør at en slipper å pumpe manuelt på bremsen men ellers er prinsippet helt likt.Har selv en Specialized enduro med avid bremser men nå har jeg nettopp bestilt meg nye bremser i fra hope og det var det to grunner til. Den første var at jeg syns opplegget til avid med lufting bare er helt bak mål og den andre grunner var at jeg hadde lyst på større bremser/calipere da jeg bruker sykkelen mest rett ned fjellsida... :-) Lenger oppe ble det nevnt at du skulle ta ut bremseklossene før du lufter,ikke gjør det da må du i såfall erstatte klossene med f.eks en sånn plastkile avid viser i filmen sin. Lufter du bremser uten at stemplene har noe å presse i mot risikerer du at stemplene popper ut og da har du mer arbeid forran deg,for stemplene vil gå ut selv om det er luft i systemet. Neste gang fikser du dette selv ;-)

Re: Hydraulisk brems tar langt inne. Lufte? [Re: -Finn-] #1789923 17/05/2014 20:53
cayman Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: -Finn_
klipp

Den første var at jeg syns opplegget til avid med lufting bare er helt bak mål

klipp

Rart at du ikke har skjønt hvorfor Avid har valgt å gjøre det på denne måten hvis du har så innmari peiling på bremselufting...

Mountain biking is not about seeking the path of least resistance
Re: Hydraulisk brems tar langt inne. Lufte? [Re: cayman] #1789937 17/05/2014 21:37
-
-Finn- Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
-
Sitat: cayman
Sitat: -Finn_
klipp

Den første var at jeg syns opplegget til avid med lufting bare er helt bak mål

klipp

Rart at du ikke har skjønt hvorfor Avid har valgt å gjøre det på denne måten hvis du har så innmari peiling på bremselufting...

Joda det er for at lufta vil oppover,men som jeg nevnte så var det min egen oppfatning og når jeg til daglig lufter på den andre metoden riktignok med trykk fra en bremselufter som presser all vesken ut igjen så syns jeg personlig at dette er mye lettere også trenger en heller ikke noe annet enn en fastnøkkel og bremsevæske i bunn og grunn. Så som jeg skrev så er vel -helt bak mål- en feil måte å si det på,så det kan jeg fint trekke tilbake.Mente bare at det i mine øyner er mer tungvint.

Redigert av -Finn-; 17/05/2014 21:42.

Moderator  support