Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Nybegynner ser etter sykkel

Nybegynner ser etter sykkel #1787826 14/05/2014 22:09
K
Kjetile Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Jeg tenkte å begynne med landeiveissykling og gjerne delta på noen mosjonsritt etterhvert. Ser etter brukt sykkel og er kommet over denne på finn som jeg er litt usikker på. Er 191 høy og 93 kilo. Tips mottas med stor takk.
http://www.finn.no/finn/torget/annonse?f...Query=Imperiale

Re: Nybegynner ser etter sykkel [Re: Kjetile] #1787843 14/05/2014 23:04
Apokope Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Kvittering?
Reklamasjonsrett ovenfor dansk nettbutikk?
Reklamasjonstid på sykkel innenfor EU?
Nettbutikkens håndtering av eventuelle reklamasjoner?
Tilbyr bikebuster en garanti?
Gjelder garanti også ovenfor andregangskjøper?

Ville sjekket ut dette nøye før jeg l 14 000,- på bordet for brukt sykkel som ikke er kjøpt av fysisk forhandler i Norge. Mye penger, tross alt.

Re: Nybegynner ser etter sykkel [Re: Kjetile] #1787891 15/05/2014 05:59
T
Trillebår Offline
Ivrig
Ivrig
T
bare vær sikker på de hjula og vekt klassa dems...

hvorfor vil du som nybegynner kjøpe brukt sykkel?
bedre og kjøpe en rimeligere modell, evt legge like mye i en ny sykkel.
man får ganske mye sykkel for 15k om dagen.
kan på det varmeste anbefale Gavia Verona fra bikeshop om de har en strl som passer til 192

full ultegra gruppe inkl ultegra hjul som virker veldig stive og responsive. sykkelen er forholdsvis lett men ingen ultraligth sykkel

-Sverre-
http://duckcityadventureteam.net/ fatbike, fluefiske og vinter morro
Rule #5 // Harden The Fuck Up
http://www.velominati.com/the-rules/
Re: Nybegynner ser etter sykkel [Re: Kjetile] #1787897 15/05/2014 06:07
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Apokope; ting tyder på at du ikke har noe særlig til overs for Bikebusters, men dette er en 3-4 år gammel brukt sykkel som selges av en privatperson.
Hvorfor mener du disse tingene er så viktige?

On-topic: Jeg vet ingenting om sykkelen, men den synes å være bra utstyrt. Men med tanke på at den er 3-4 år gammel er kanskje prisen noe høy.
Det som er viktigere er hvorvidt den passer til deg, din størrelse og ditt bruksområde. Som sagt vet jeg ingenting om denne modellen, men andre kan kanskje hjelpe.
Som førstegangskjøper ville jeg uansett vektlegge muligheten til å se og prøvesitte en sykkel.

Re: Nybegynner ser etter sykkel [Re: Kjetile] #1787904 15/05/2014 06:22
robst Offline
Ringrev
Ringrev
Sykkelen kommer hvertfall fint ut i test. http://road.cc/content/review/20286-wilier-triestina-imperiale-chorus

Den har også ligget ute en stund eller vært lagt ut tidligere, så jeg ville nok forsøkt å prute litt hvertfall.

Prøvesitting og -sykling er like mulig på en brukt som en ny sykkel, men da må man jo finne noe som er lokalt ICON_SMILE

Re: Nybegynner ser etter sykkel [Re: Kjetile] #1788137 15/05/2014 09:41
K
Kjetile Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Takk for gode tips, jeg ser heller ikke problemet med reklamasjonsrett for en sykkel som er så gammel. Trillebår: hva mener du om hjulene,er det begrensninger på vekt? Ser ut som det er alu mellom karbon og dekk, da er de vel ikke limt? Er det bedre med en størrelse opp for en nybegynner med tanke på komfort?

Re: Nybegynner ser etter sykkel [Re: Kjetile] #1788174 15/05/2014 10:15
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
En nybegynner som vurderer en forholdsvis dyr sykkel, med integrert setepinne, dyre komponenter og som er begynt å bli noen år gammel ...

Det beste tipset er å gå til din lokale sykkelbutikk og se på Cannondale CAAD10 med Shimano 105. Da får du en splitter ny sykkel og du har fortsatt penger igjen til å handle sykkelklær, sko, verktøy, etc. Og skulle det være noe så har du alltid en plass å henvende deg. Dette er sikkert en sykkel som du vil bli mere fornøyd med og som du får mere glede av i flere år. I tillegg er det et merke og ramme som vil få anerkjennende nikk i de viktige kretsene.

ICON_SMILE

Re: Nybegynner ser etter sykkel [Re: Kjetile] #1788290 15/05/2014 11:36
Myrulv Offline
Entusiast
Entusiast
..anerkjennende nikk? Skulle det være et kriterie for å velge en sykkel? Imponere mer eller mindre kunnskapsrike selvbestaltede bedrevitere/posører?
ICON_SMILE

Kjenner flere som har/har hatt Willier og vært godt fornøyd, men som Brusdalen peker på så er dette en brukt sykkel med kostbare komponenter, så det kan fort komme til reperasjonskostnader. Hr Brusdalen nevner CAAD10 som mange (inkludert meg) liker godt, men det finnes mange gode alternativer. Finn deg en edruelig, fornuftig sykkelvenn som kan bistå deg, og kjøp den sykkelen du liker best og som du tror vil passe deg best. Alternativet her er en god god lokal sykkelbutikk.

Re: Nybegynner ser etter sykkel [Re: Kjetile] #1788332 15/05/2014 12:00
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Imperiale er en flott sykkel. Lett og fin ramme som går stabilt. I butikker i utlandet kostet bare rammen mer enn hva selger skal ha for hele denne sykkelen.
Nå er det vanskelig å si mye om tilstanden utifra denne annonsen, men en slik ramme med SRAM RED = toppsykkel, for relativt lite penger.
Med et lett hjulsett vil også sykkelen komme ned mot de lovlige 6.8kg.

Re: Nybegynner ser etter sykkel [Re: Myrulv] #1788346 15/05/2014 12:14
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Myrulv
..anerkjennende nikk? Skulle det være et kriterie for å velge en sykkel? Imponere mer eller mindre kunnskapsrike selvbestaltede bedrevitere/posører?
ICON_SMILE

Kjenner flere som har/har hatt Willier og vært godt fornøyd, men som Brusdalen peker på så er dette en brukt sykkel med kostbare komponenter, så det kan fort komme til reperasjonskostnader. Hr Brusdalen nevner CAAD10 som mange (inkludert meg) liker godt, men det finnes mange gode alternativer. Finn deg en edruelig, fornuftig sykkelvenn som kan bistå deg, og kjøp den sykkelen du liker best og som du tror vil passe deg best. Alternativet her er en god god lokal sykkelbutikk.
Det var ment som at caad10 er en ramme/sykkel som går igjen som anbefaling og mye sykkel for pengene ICON_WINK

Min erfaring er at de store merkene selger mye bra for rundt 10k med tiagra eller 105. Også har man husmerkene, Diamant og White, som er mye for pengene. Det er klart det er fristende å smelle til å handle en gromsykkel med toppkomponenter. Men da vil jeg at trådstarter tar en titt på deleprisene på Red sammenlignet med 105. Kjeder ryker, kasseter slites og gir kan få seg en trøkk. Sykler man mye, så kreves det vedlikehold og utskifting av komponenter ICON_SMILE

Re: Nybegynner ser etter sykkel [Re: Kjetile] #1788410 15/05/2014 13:15
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Ja, dyrere komponeneter har dyrere slitedeler.
Men det er ingenting i veien for å erstatte det som slites med komponenter fra de billigste gruppene. Når en skal skifte kjeden og kassetten til SRAM Red kan en gjerne kjøpe nye SRAM Rival (eller Shimano 105) deler. Det funker like bra, gir bare litt mer vekt - men fortsatt langt lettere enn om en har alt i 105 eller en annen billig-gruppe. Tilsvarende kan en kjøpe ny gir/bremse etc fra de billigere gruppene, så jeg synes akkurat dette var et dårlig argument for ikke å kjøpe denne sykkelen.
(PS: Jeg har ikke oversikt over det øvrige bruktmarked, har ikke peiling på om akkurat denne sykkelen gir med eller mindre for pengene enn andre brukte sykler. Og brukt kontra nytt blir en egen diskusjon - kjøpt nytt får en forhåpentligvis gode råd og en ekstra sikkerhet med på kjøpet.)

Redigert av alfred; 15/05/2014 13:17.
Re: Nybegynner ser etter sykkel [Re: Kjetile] #1788733 15/05/2014 21:21
O
Osvold Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
O
Trek, Scott, Giant m.fl har jo alle sykler mer i comfortsegmentet som kanskje er vel så egnet som Caad 10 for en lang førstegangskjøper.

Kanskje Domane, Solace, Defy eller et eller annet i den duren hadde vært et godt kjøp. De fleste litt større sykkelprodusenter har racere med en litt hyggeligere geometri idag. Caad 10 blir i mine øyne en rittmaskin for de som har syklet en del racer og vil ha en mer aggressiv sykkel.

Re: Nybegynner ser etter sykkel [Re: Brusdalen] #1788936 16/05/2014 08:13
Myrulv Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Brusdalen
Sitat: Myrulv
ICON_SMILE

Det var ment som at caad10 er en ramme/sykkel som går igjen som anbefaling og mye sykkel for pengene ICON_WINK

Min erfaring er at de store merkene selger mye bra for rundt 10k med tiagra eller 105. Også har man husmerkene, Diamant og White, som er mye for pengene. Det er klart det er fristende å smelle til å handle en gromsykkel med toppkomponenter. Men da vil jeg at trådstarter tar en titt på deleprisene på Red sammenlignet med 105. Kjeder ryker, kasseter slites og gir kan få seg en trøkk. Sykler man mye, så kreves det vedlikehold og utskifting av komponenter ICON_SMILE

Så da er vi stort sett enige. ICON_SMILE
Deleprier og tilgjengelighet er viktig.

Re: Nybegynner ser etter sykkel [Re: Osvold] #1788965 16/05/2014 08:32
K
Kardam Offline
Entusiast
Entusiast
K
Sitat: Osvold
Trek, Scott, Giant m.fl har jo alle sykler mer i comfortsegmentet som kanskje er vel så egnet som Caad 10 for en lang førstegangskjøper.

Kanskje Domane, Solace, Defy eller et eller annet i den duren hadde vært et godt kjøp. De fleste litt større sykkelprodusenter har racere med en litt hyggeligere geometri idag. Caad 10 blir i mine øyne en rittmaskin for de som har syklet en del racer og vil ha en mer aggressiv sykkel.

Enig med Osvold. Flere kunne med fordel valgt blant de moderne comfortracerene. Litt snillere i geometrien. Og betraktelige bedre på sliten asfalt. Særlig for førstegangskjøpere. Bruker selv en slik, selv etter 35 år på racer.

Grusgubbe og langtursyklist
Re: Nybegynner ser etter sykkel [Re: Kjetile] #1789043 16/05/2014 09:34
Christian82 Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg er på min 4 racer nå, å endelig over på en comfort modell... Angrer på at jeg ikke har gjort dette før, da min Synapse er betydelig behageligere enn min gamle Caad10.. Sykler jeg saktere på Synapse enn Caad10?? Ikke i følge strava å garmin connect ihvertfall, men jeg har det behageligere på tur...

it´s better to have a more advanced example of a lesser material than a lesser example of a more advanced one
Re: Nybegynner ser etter sykkel [Re: Christian82] #1789073 16/05/2014 09:54
M
mad_quads Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Sitat: Christian82
Jeg er på min 4 racer nå, å endelig over på en comfort modell... Angrer på at jeg ikke har gjort dette før, da min Synapse er betydelig behageligere enn min gamle Caad10.. Sykler jeg saktere på Synapse enn Caad10?? Ikke i følge strava å garmin connect ihvertfall, men jeg har det behageligere på tur...

Vil ikke hijacke tråden men det kan jo være nyttig for førstegangskjøpere også. Hvordan merkes hovedsaklig forskjellen på CAAD 10 og Synapse? Er det geometrien eller andre ting som gjør Synapsen mer comfy?

Re: Nybegynner ser etter sykkel [Re: Kjetile] #1789173 16/05/2014 11:10
Christian82 Offline
Ivrig
Ivrig
Geometrien er mere avslappet med en litt mer oppreist sittestilling, noe som ihvertfall er godt for min stive kropp.. I tillegg så har Synapse Save systemet som skal ta opp vibrasjoner og slag fra underlaget.. På ett par partier her hvor asfalten er spesielt dårlig så merker jeg forskjellen veldig bra fra Caad10.. med caad'en så ramlet omtrent fyllingene i tennene ut der, mens med Synapsen så er det bare å dure på.. Kjører enda med 25 mm dekk for optimal comfort...

it´s better to have a more advanced example of a lesser material than a lesser example of a more advanced one
Re: Nybegynner ser etter sykkel [Re: Kjetile] #1789211 16/05/2014 11:50
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Kan nevne at sykkelen trådstarter ser på, Wilier Imperiale også har relativt høyt styrerør og håndterer ujevnheter i veien bra - nettopp de egenskapene en ønsker for "komfortracer". (Har dog ikke sammenlighet den med de andre nevte sykler i denne tråden.)

Re: Nybegynner ser etter sykkel [Re: Kjetile] #1789418 16/05/2014 16:12
K
Kjetile Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Mye bra tips her, hvordan er feks shimano 105 mot feks ultegra. Er dette noe en nybegynner vil merke? Tenker å kjøpe en sykkel jeg kan ha noen sesonger og tenker derfor det kan være lurt å kjøpe seg litt opp i utstyrs gruppe. Eller hva tenker dere?

Re: Nybegynner ser etter sykkel [Re: Kjetile] #1789538 16/05/2014 19:21
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Sitat: Kjetile
Mye bra tips her, hvordan er feks shimano 105 mot feks ultegra. Er dette noe en nybegynner vil merke? Tenker å kjøpe en sykkel jeg kan ha noen sesonger og tenker derfor det kan være lurt å kjøpe seg litt opp i utstyrs gruppe. Eller hva tenker dere?

Om den er grei for Edvald , så er den sikkert god nok for deg også.
Problemer er man blir sittende på en sykkel med 105 gruppe og lure på hvor mye bedre Ultegra er. Det slipper man med å ha Ultegra og Dura Ace er jo himla mye dyrere, så den utgår.

Re: Nybegynner ser etter sykkel [Re: Kjetile] #1789822 17/05/2014 17:22
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Kjetile

Hvis du vil ha noe som fungerer og er mere enn bra nok så er Tiagra et ok valg.

Moderator  support, Valentino