Canyon Nerve ES 9.0, 2007-modell

Klassikeren Minilla-Jøldalshytta

På tur til Blåhøtjønna
Planen er i utgangspunktet å beholde denne som utlånssykkel til folk uten stisykkel så de har dårlig unnskyldning for å ikke bli med på tur utenfor komfortsonen på grus, men tenkte det kunne være interessant å se om den er salgbar, da noen av syklene jeg vurderer å handle for tiden raskt begynner å nærme seg en altfor tidlig 40års-krise på prisnivået.
Dette var Canyons toppmodell i Nerve ES-serien, som var den litt mer allroundorienterte stisykkelserien deres da Canyon først ble kjent her i landet gjennom å vinne tester både totalt sett, og spesielt valuta for pengene i både Fri Flyt og Terrengsykkel i konkurranse med de mer klassiske high-end-merkene. De som ble testet den gangen var vel såvidt jeg husker 7.0-versjonen, dette er toppmodellen med litt bedre hjul og ting som karbondetaljer på bremsene, samt litt X0-bling.
Ramma er størrelse
medium, jeg som er 183-185 alt avhengig av hvem som spør har funnet meg bra til rette på denne sykkelen for leken stisykling. Jeg havnet midt mellom to størrelser, og ble anbefalt å gå for den minste. Når jeg har brukt den til lengre grusturer har jeg dog kjent at den er litt kompakt, og har vurdert å teste en pinne med setback på den.
Noen specs:
* Talas 140 gaffel
* Rockshox Pearl 3.3 bakdemper
* DT Swiss EX1750 Hjul (dette er en ferdigvariant som visstnok bruker DTs ordinære nav med 1750-logo)
* X0/X9 gir, X0 triggere, montert med SRAM Matchmakers som gir et ryddig styre med god plass til det meste
* Shimano XT krank
* Avid Juicy Carbon bremser
* Easton Monkey lite styre
* Syntace superforce stem
* Thomson Elite setepinne
* Selle Italia SLR Gel flow sete
* Shimano XTR pedaler
Kitet som står på var verdt mer enn sykkelen kosta totalt sett da jeg regna på det med norske veilpriser, så det var ingenting å si på hva man fikk på pengene.
Utstyret har holdt seg fordømt bra, i perioder har det nå vært daglige turer på sti rundt Trondheim og i Trollheimen, og det er kun de mest utsatte slitedeler jeg har måttet bytte.
Det mest kritiske mtp bruksslitasje er følgende tre punkter etter min mening:
Det er en liten bulk i overrøret som kom halvannen uke etter at jeg fikk den etter et ublidt møte med en stein. Dette har blitt vurdert av folk som kan det som uvesentlig, samt av Canyon selv etter at jeg maila dem bilde og beskrivelse. Opp gjennom årene har dette hatt null effekt på funksjon eller båret tegn på å ha noen effekt på ramma utover en visuell defekt du må lete etter.

Bulken sees ved enden av klistremerket. Øvrige merker er mest løs lort som pusses vekk.
Framhjulet har også litt kast, dette ble vurdert av hjulguru Bjørn Vindvik som fullt brukandes for noen år siden, og det har heller ikke utviklet seg noe negativt, og jeg har nå syklet ofte de siste årene. Her er det også mer snakk om visuell defekt man bare legger merke til når man triller nedover asfalten og har tid til å se på sidekastet. Den som ønsker det, kan selvsagt her bytte ut felgen, eller hjulet, det er et meget bra nav fra DT Swiss som står på.
Det tredje som en kjøper bør ha i tankene, er at demperne her er noen år gamle og selges as is. Bakdemperen tror jeg det ikke finnes service kit til lengre, men fungerer etter min vurdering tilfredsstillende per i dag. Gaffelen er også fullt ut funksjonell, og service kan såvidt jeg vet foretas på denne for godt under tusenlappen mange steder. Tror nok du kan regne med mye moro med utstyret sånn det står i dag.
Ser for meg pris på rundt
7000 kan være en pris jeg er interessert i å selge den for, alternativt kan man få med en fint fungerende Garmin Edge 705 som vist på bildet for
7500, GPS på sykkelen er ett av de beste kjøpene jeg har foretatt noen gang. For
8000 får du også med et
helt nytt Selle Italia SLR-sete i eske, kan også vurdere å sende med et par splitter nye S
himano Saint-pedaler da, så har du mulighet til å teste flatties og. Dette er deler som koster godt over tusenlappen til sammen alene, og er som sagt ubrukt og i eske.
Av praktiske årsaker, og av hensyn til at kjøper skal kunne sjekke kjøpet sitt, foretrekker jeg salg i Trondheim.
Litt Mucoff-produkter for å vaske av søle og skitt kan kjøper også få med

Bildebonanza:

Bakdemper, Rockshox Pearl 3.3

Høyre bremsehendel, Avid Juicy Carbon, fortsatt godt fungerende bremser

Venstre bremsehendel

Nystrammet styrelager, fint og tight. Ikke mye skrammer på stemmet heller

Drev. Øveste kjedering kan nok med fordel byttes, da den har fått noen kræsjer. Men funker fint, og man bruker ikke øverste ringen i særlig grad på en stisykkel som brukes der stisykler brukes. Ellers er giringen bra.

Talas, jeg har stort sett alltid brukt den i 140mm