|
|
Bakdemp: Fox CDT m/Kashmir vs RockShox Monarch RL
|
Bakdemp: Fox CDT m/Kashmir vs RockShox Monarch RL
14/05/2014 11:20
|
kjellsy
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Noen som kan hjelp meg litt her.
Har nettopp kjøpt meg ny sykkel(Trek Syperfly FS9). Orginalt var denne satt opp med RockShox Monarch RL med retur, Lockout, 6,5 x 1,5 som bak-demper.
Jeg har ikke tilstrekkelig kompetanse til å vite hva som er best, men vil jo som de fleste andre ha det beste.
Har tidligere vært svært fornøyd med Fox sin demper (foran), og ser at de ''fleste'' dyrere sykler kjører med Fox demper, og regner med at det er en grunn til dette.
Jada jeg er klar over at nesten like mange kjører med Rockshox. Men jeg har fått en formening (muligens ikke rett eller rettferdig) at Fox har det lille ekstra, ikke minst har jeg falt for CDT systemet, som jeg har fått testet på noen av de syklene jeg har testet før jeg handlet inn sykkelen.
Jeg har derfor gått til det skrittet at jeg fikk forhandler til å skifte ut den orginale bakdemperen med Fox Factory Series Float CTD-demper, retur, m/Kashima-belegg, 6,5 x 1,5"
Men hadde ble ganske usikker/skuffet når jeg dro avsted i variert terreng. Fox demper oppfører seg ikke slik jeg har forventet. og jeg ser nå at denne varierer veldig fra sykkel til sykkel. (100mm).
Den første uken på sykkelen, kjørte orginal demperen, og sammenlikner derfor disse mot hverandre. Jeg veier ca 95 kg, og har brukt kalkulatoren til Trek for å sette opp demperene første gang.
Rockshox: ca 235 psi...Demper oppleves som veldig soft, var nydelig i terrenget, litt før bløt, ved sykling i motbakker(og på grus/asfalt), men var dønn stiv når jeg låste denne. kunne kjenne nesten hver minste lille sten på bakken. Dette liker jeg(låst skal være låst)
Fox: ca 190 Psi....Her merker jeg relativt liten variasjon mellom de ulike innstillingene CDT. C - Er ikke låst, den gir en sagg på 25 %, og vandrer ytterligere 20-35 % ved sykling på asfalt. Variasjonen mellom D og T er liten, noe merkes den riktignok, men jeg synes at T kanskje er vel stiv. iallefall ikke like myk og god som Rockshox.
I tillegg føler jeg at sykkelen ligger lavere i hekken(dette er antakelig bare innbilning), men jeg har nå begynt å lure. En kompis som har modellen over min, som originalt har samme fox bak-demper, forteller at hans låser 100%, og gir ingen sagg i låst stilling. Åpen er den bløt.
Men jeg hører også andre sykler ikke låser 100 %. Jeg vil gjerne være sikker i min sak før jeg går til butikken, ettersom vi har hatt noen diskusjoner etter at de har gjort ombygginger for meg tidligere.
Hva kan jeg forvente? Er egentlig denne Fox demperen klassen over Rockshox demperen? Kan jeg forvente at den skal låse skikkelig?, samtidig som den skal være bløt/soft i åpen stilling. Kan det være noe feil på demperen jeg har fått? Er ikke sikker på om jeg vil være 100% fornøyd med den, eller skal jeg bytte tilbake nå før det er for seint? Butikken har fortsatt original demperen liggende så jeg har mulighet.
Har på sett og vis sett for meg at Desent instillingen hadde vært perfekt i ritt sammenheng, slik at sykkelen blir halvstiv. Dette var i alle fall min tanke.
Hva bør jeg gjøre...? Noen som har tips? eller anbefalinger til meg? Noen som har greie på hvordan det er å ta service på disse demperne selv(er ganske praktisk anlagt, og ser selvsagt det som mulig å utføre dette selv for å spare penger).
mvh kjell.sy -------------------------- Rides hard and fast, so the suffering will end faster! But in the woods and up in the mountain's I slow down, so I can enjoy the ride ! :-)
TREK Superfly FS 9
|
|
|
Re: Bakdemp: Fox CDT m/Kashmir vs RockShox Monarch RL
[Re: kjellsy]
14/05/2014 11:35
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Fox har slitt med CTD-systemet sitt siden det kom. Bak på kortvandrede sykler er det greit, men eneste grunnen til at de er på mange dyrere sykler er (spekulasjon) at de var best, folk tror de er best, og det har en god avtale med Fox på OEM-produksjon. Og så kommer de med sashimi-fukisjima-belegg som mange synes ser bling ut.
Er du sikker på at du har riktig tune på Fox-demperen?
Uansett: lufttrykk bestemmes av sag, ikke tabeller. På din er det vel 20% som er riktig, og det er med alt du har på deg på en vanlig tur. Etter det må du justere retur. Så er du ferdig.
Når det gjelder service, må du sende inn Fox, men trenger bare ett spesialverktøy til under hundrelappen for å fikse RockShox selv.
|
|
|
[Re: baronKanon]
14/05/2014 11:43
|
kjellsy
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Takk for godt innspill.
Når det gjelder lufttrykk, så har jeg tatt utgangspunkt i anbefalingen til Trek på begge to. ser helt klart at det må gjøres noen justeringer, før jeg kommer i mål. Men er blitt usikker på det var lurt å gå for Fox demperen.
Det med service er veldig viktig for meg, utstyret trenger vedlikehold, og fortjener det. Heller en gang for mye enn lite, å måtte sende den bort blir ut fra erfaring ofte dyrt, og kan sette sykkelen ut av spill lengre enn ønsket.
Hvis det er som du sier at det bare må til noe spesial verktøy for å ta dette på Rochshox, tror jeg at jeg får jeg lyst til å skifte tilbake.
Dette slet jeg med på en eldre Fox demper også, den var for innviklet, og vår lokale aktør hadde lenge kun en som var kvalifisert for å gjøre service på den. Når han var på ferie måtte den sendes til Cyclon. De var greie og raske, men det kostet skjorta(heldigvis delte butikken regningen med meg, de er kjempe greie).
mvh kjell.sy -------------------------- Rides hard and fast, so the suffering will end faster! But in the woods and up in the mountain's I slow down, so I can enjoy the ride ! :-)
TREK Superfly FS 9
|
|
|
14/05/2014 16:33
|
kjellsy
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Da har jeg vært innom butikken igjen. Fikk en lang forklaring om forskjellene på rockshox og fox. At det ikke var noe feil med demperen, og at jeg kanskje forventet meg noe som ikke fox leverte. Rett eller feil vet jeg ikke. Har jo testet noen, og opplevd forskjeller. Men uansett...
Greie gutter skal ha ros, de byttet tilbake til orginal demperen, og har gitt meg muligheten til å kjøre med den noen dager før jeg bestemmer meg helt. Dette synes jeg er super service.
Men jeg tror nok at jeg beholder rockshoxs demperen. Sykkelen er myk og god i åpen stilling, dønn stiv på låst. Og generelt virker den høyere og mer tight.
Me like this !
TREK Superfly FS 9
|
|
|
14/05/2014 17:39
|
comerik
Entusiast
|
Entusiast
Interessant å høre. Har vurdert å bytte min Fox Rp23 i en RS Monarch. Det er ingen forskjell på demping samme hvilken innstilling demperen står i. Savner skikkelig lockout når jeg tråkker oppoverbakker. Måler jeg eyelet til eyelet er min 185mm. Vil da en Monarch 184x44 passe?
Redigert av comerik; 14/05/2014 18:05.
|
|
|
16/05/2014 04:21
|
kjellsy
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Det vil jeg anta, men jeg er ikke kompetent til å si det 100 %.
Når jeg byttet tilbake var det bare å skru løs og sette på plass, disse smatt på plass omhverandre som om de var støpt i samme form. Men sant skal sies at jeg vet ikke om de måtte fore opp Fox når denne ble satt som erstatning.
Jeg er i allefall veldig fornøyd med Å ha RS tilbake på sykkelen, hadde en lengr tur med stor varisjon mellom asfalt og grov sti, og den fungerte 100% slik jeg ønsker meg av sykkelen. Under transport kjøring og lange motbakker låst demper og nesten 100% stiv. :-)
TREK Superfly FS 9
|
|
|
16/05/2014 07:16
|
stianl75
Medlem
|
Medlem
Jeg har selv en FOX RP23 på en Trek Remedy - skulle gjerne hatt mulighet til å låse, så kanskje en RS Monarch er tingen?
|
|
|
16/05/2014 07:28
|
kjellsy
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Jeg skal ikke være en besserwisser, dette er jo en subjektiv sak om hva man ønsker. Fox er jo i utgangspunktet noe av det beste en kan få......men for meg er det 2 ting som er utslagsgivende:
1. RS Monarch låser når jeg ønsker det
2. Som BaronKanon nevner over her, RS kan du ta service på selv. RockShox har selv lagt ut både service manualer for demperene sine på egne hjemmesider, samt at de har laget en rekke filmer som ligger på Youtube som viser prosessen for service hele veien.
Fox bruker i tillegg til luft, også gass i sine demper er jeg blitt fortalt, og de tillater ingen lokale verksteder å skifte denne.
Fikk vite dette av en som tidligere har jobbet hos Fox, og som har bygget hundrevis av dempere. Han driver butikk og verksted i dag, selv ikke han får lov å skifte gassen i Fox demperen i sitt sykkelverksted i dag. De må sendes til Fox.
Dette er ting jeg ikke har sansen for, om jeg tar service selv eller ikke, er ikke viktig for meg, men jeg vil ha muligheten, og helst da med en trygg veiledning slik at sjansen for å misse reduseres maksimalt. (Noe skal en da ha å gjøre vinterstid, når sykkelen er parkert.
Redigert av kjellsy; 16/05/2014 07:28.
TREK Superfly FS 9
|
|
|
[Re: stianl75]
16/05/2014 07:52
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg har selv en FOX RP23 på en Trek Remedy - skulle gjerne hatt mulighet til å låse, så kanskje en RS Monarch er tingen? Har du Trek Remedy må du slutte å se på demperen og se fremover. At den ikke låser helt er helt riktig på en slik sykkel. Føler du at det gynger, må du gå over kjørestilen din. Det er ingen fordel at en bakdemper låser helt. Glemmer du å åpne og den er HELT låst uten sikkerhetsventil, blåser du demperen din hvis du kjører for rufsete. Og tro meg, du glemmer sånt.
|
|
|
16/05/2014 08:02
|
kjellsy
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Et viktig poeng BaronKanon ! Sti sykkel er jo bygget for terreng. Rittfulldemper som jeg kjører, har et litt annet bruksområde. I terreng kjøres sykkel alltid åpen, låst demper benyttes kun på transport/trening på asfalt/jevn grusvei. Jeg har selv en FOX RP23 på en Trek Remedy - skulle gjerne hatt mulighet til å låse, så kanskje en RS Monarch er tingen? Har du Trek Remedy må du slutte å se på demperen og se fremover. At den ikke låser helt er helt riktig på en slik sykkel. Føler du at det gynger, må du gå over kjørestilen din. Det er ingen fordel at en bakdemper låser helt. Glemmer du å åpne og den er HELT låst uten sikkerhetsventil, blåser du demperen din hvis du kjører for rufsete. Og tro meg, du glemmer sånt.
Redigert av kjellsy; 16/05/2014 08:03.
TREK Superfly FS 9
|
|
|
16/05/2014 08:06
|
chili
Ivrig
|
Ivrig
Jeg skal bytte bakdemper på en Scott Genius 730, som i dag står med fjorårets DT demsper... Har i utgangspunktet tenkt å gå for en Fox CTD Boos Valve, men tenker meg om litt til når jeg leser igjennom her.
Noen tanker om hva som kan passe best? Fox eller RS Monarch? Hva med Monarch Plus?
Noen som vet om RS-demperne kan settes opp med remote?
NOTS – Vern om terrengsykling
|
|
|
16/05/2014 08:11
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
RS-demperne har hydraulisk fjernstyring, og kun på Monarch XX. Jeg skjønner ikke hvorfor du skal ha fjernstyring av en bakdemper på en Genius (eller noen sykler med mer enn 100mm for ikke-XC-ritt for den saks skyld).
Monarch Plus er en god bakdemper, og koster ikke like mye som Fox Fukishima. Den kan du også gjøre service på selv (uten for mye spesialverktøy) hvis du ikke har 10 tommeltotter. Fox må sendes inn. Monarch Plus har også de innstillingene du trenger på en slik demper: kompresjon i 3 nivåer og retur i nok nivåer. Fox har med sin boostvalve gjort demperen posisjonssensitiv og dermed endres karakteristikken gjennom vandringen. Ikke uten grunn at alle tuningfirmaer som spesialtilpasser Fox-dempere fjerner Boostvalven...
|
|
|
16/05/2014 08:25
|
chili
Ivrig
|
Ivrig
jeg har nok lært meg å bli litt glad i twinlock remote'n som Geniusen kommer med, men får nå se om det forblir en prioritet. Velger ikke den fremfor en mer optimal demper!
Om jeg slenger på en Monarch, vet du noe om forskjellen på Plus og vanlig?
|
|
|
16/05/2014 08:27
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Plus er for stisykling+, ikke-plus er for lett sykling og kortvandrede sykler. Piggybacken er der for høyere oljevolum bl.a. som hindrer varmgang.
|
|
|
16/05/2014 08:35
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Du trenger vel ikke noe verktøy for å ta vanlig service på foxdemper, og det høres ut som du har hatt for lite luft når du testet, eller en demper med feil oppsett for din sykkel. Jeg måtte ha 230psi når jeg prøvde, og jeg er 5kg lettere enn deg, uten utstyr riktig nok. Men det stemmer at ctd ikke låser i c, men den blir ganske stiv, man kan se at den fortsatt jobber litt, men ikke noe jeg kunne kjenne på sykkelen. Om den er bedre eller dårligere enn rs sin har jeg ingen formening om. Det jeg liker med ctd er at du har litt justeringsmuligheter i t, så da kan du finne en innstilling du liker godt, stort sett la den stå i t og bare en sjelden gang bytte modus. Men som det er sagt før, hvor mye luft du skal ha i demperen bestemmes ikke fra en tabell eller et program, men etter sig med åpen demper. Lykke til.
|
|
|
[Re: Paulus]
16/05/2014 08:48
|
cayman
Ringrev
|
Ringrev
Paulus: det er to ulike "servicenivåer" på Fox-dempere - til det ene trenger du i aller høyeste grad spesialverktøy. Se forøvrig mitt siste innlegg i denne tråden: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.p...882#Post1746882
Mountain biking is not about seeking the path of least resistance
|
|
|
16/05/2014 08:54
|
kjellsy
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Har i starten fulgt anbefalt ''tabell'' for begge dempene, men måtte justere i etterkant slik at sagg blir mer korrekt. har testet demperene med sag i mellom 20-30%. og 25% er nok det som har vært mest optimalt, da oppnår jeg også å få benyttet hele demperens vandring under kjøring i terreng, og det skal jo liksom være litt av poenget.
RS var nok den som trengte minst etterjustering. Men jeg måtte inn med litt ekstra luft i denne også.
Minus med Fox for meg, ble at når Sagg ble justert riktig, var at det var nærmest ingen differanse på C og T, D skilte seg, men opplevde at det var vanskelig å stille returen, den ble relativt hard. Kunne selvfølgelig stilt den inn litt anderledes, men det gav negativt utslag i C og T.
Synes RS var langt lettere å få justert inn riktig.
Men det er vel slik det er, noen liker mora, andre dattern og atter andre tar det de får.... Lenge leve valgfriheten. ;-)
TREK Superfly FS 9
|
|
|
[Re: cayman]
16/05/2014 08:58
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Japp, derfor jeg sier den vanlige service, men ser jeg nok i ettertid at jeg skulle presisert dette bedre.
|
|
|
[Re: Paulus]
16/05/2014 09:08
|
cayman
Ringrev
|
Ringrev
Forskjellen blir da altså at man kan gjøre alle typer service selv på en demper fra Rock Shox, mens man blir tvunget til å sende inn en Fox-demper til importør eller annet serviceverksted (med de kostnadene det medfører).
Mountain biking is not about seeking the path of least resistance
|
|
|
16/05/2014 09:36
|
stianl75
Medlem
|
Medlem
Jeg har selv en FOX RP23 på en Trek Remedy - skulle gjerne hatt mulighet til å låse, så kanskje en RS Monarch er tingen? Har du Trek Remedy må du slutte å se på demperen og se fremover. At den ikke låser helt er helt riktig på en slik sykkel. Føler du at det gynger, må du gå over kjørestilen din. Det er ingen fordel at en bakdemper låser helt. Glemmer du å åpne og den er HELT låst uten sikkerhetsventil, blåser du demperen din hvis du kjører for rufsete. Og tro meg, du glemmer sånt. Hehe, er klar over dette - tenker da mest på å kunne låse på transportetapper - har ellers ikke noe problem med dette selvfølgelig :-)
|
|
|
16/05/2014 11:37
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det nye CTD systemet til FOX funker som ett skritt tilbake til RP2 demperne deres igjen. C føles akkurat som den gamle RP2 propedalen som ikke ble stiv nok for oss som liker å ha en plattform å tråkke på i lange stigninger når den ble slått på. Det løste de for oss ved å kunne forhåndssette RP23 på 3. På min nye CTD så er C squashige greier når D er satt der jeg vil ha den, det hjelper jo såklart ikke at sykkelprodusentene har funnet ut at folk flest vil ha det pløsjt hele veien og fikser biffen med light tune. CTDn står på en stisykkel og jeg har løst det ved å ikke tenke på det, men hadde det vært på en rittfulldemper så hadde ikke det latt seg gjøre.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
16/05/2014 12:23
|
hesand
Fersking
|
Fersking
På Scalpelen min sitter det en Monarch RT3. På den er det også lite forskjell mellom de tre innstillingene, men det er litt forskjell. Jeg synes 20-25% sag (som jo er innafor det anbefalte) på helt åpen demper funker bra, men synes sykkelen blir bedre med rebound på tregest mulig på grus og asfalt, ihvertfall hvis jeg skal stå å trå litt. På sti synes jeg det funker bedre med kjappere rebound. Jeg har ikke klart å finne "den rette" innstillingen som passer til alt. Når rebound er stilt ned føles sykkelen veldig thight og stiv ut selv om jeg står.
Mulig dette er feil? Men du kan jo forsøke.
|
|
|
16/05/2014 12:35
|
kjellsy
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
En til alt funker jo sjeldent, dessverre.
Så man får vel velge den gyldne middelvei som passer en selv best. For meg har jeg måtte gi avkall på Trail, og kjøre enten åpen eller lukket, og justert rebound til å passe godt til sti.
Den kan da funke greit nok på asfalt, men når jeg har mulighet til å låse helt, blir sykkelen kvikk og effektiv i responsen.
TREK Superfly FS 9
|
|
|
[Re: sanouka]
16/05/2014 13:09
|
olechr
More than words
|
More than words
Det nye CTD systemet til FOX funker som ett skritt tilbake til RP2 demperne deres igjen. C føles akkurat som den gamle RP2 propedalen som ikke ble stiv nok for oss som liker å ha en plattform å tråkke på i lange stigninger når den ble slått på. Det løste de for oss ved å kunne forhåndssette RP23 på 3. På min nye CTD så er C squashige greier når D er satt der jeg vil ha den, det hjelper jo såklart ikke at sykkelprodusentene har funnet ut at folk flest vil ha det pløsjt hele veien og fikser biffen med light tune. CTDn står på en stisykkel og jeg har løst det ved å ikke tenke på det, men hadde det vært på en rittfulldemper så hadde ikke det latt seg gjøre. Jeg testet en sykkel med slik demper nå. Var så lite forskjell på stegene at jeg måtte gå av sykkel for å se hvor den sto :-P Derimot Float X demperen med CTD blir pinne stiv.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
16/05/2014 13:15
|
chili
Ivrig
|
Ivrig
Hva var vandringen på sykkelen du testet?
|
|
|
16/05/2014 13:27
|
olechr
More than words
|
More than words
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
16/05/2014 13:46
|
tron
Besatt
|
Besatt
Kjenner meg ikke igjen i beskrivelsene av det som må være om Fox Float CTD, for jeg er meget fornøyd med Float X CTD Trail Adjust. Der synes jeg CTD har vært veldig bra, så det er åpenbart forskjeller. CTD er jo i utgangspunktet en god ide, men det er åpenbart ikke på alle produkter at Fox har fått det helt til.
|
|
|
16/05/2014 14:04
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har mye med tunen å gjøre for sykkelen kryper lengre opp i vandringa på hvert knepp, men det hjelper akk så lite når tunen (ofte) er lagd sånn at man skal skli igjennom de første 80% av dempinga. Med trailadjust så har jo du også noe ala den gamle RP23n dog litt snillere (vil jeg anta) siden den er satt som forvalg på Tn og ikke ment som en (klatre)plattform. For meg så er det uansett ikke noe stort problem siden jeg tåler litt boing på stisykkeln, men som en observasjon på å lage noe nytt som funker dårligere enn det som var er det jo interessant. Hadde jeg fått noe sånn på en 100mm hissig rittsykkel hadde jeg klikka.
Redigert av sanouka; 16/05/2014 14:09.
|
|
|
16/05/2014 14:15
|
Terskel
Entusiast
|
Entusiast
Når det gjelder service, må du sende inn Fox, men trenger bare ett spesialverktøy til under hundrelappen for å fikse RockShox selv. Skjønner ikke hva du mener med dette. Airsleeve service gjør du greit selv, til og med uten spesialverktøy. Bare å kjøpe service kit bl.a. fra Cyklon. Der får du også kjøpt foringer. Service ut over dette må du sende inn, noe jeg ikke har trengt ennå etter flere år på Fox bakdemper.
Redigert av Terskel; 16/05/2014 14:15.
Øyvind
|
|
|
16/05/2014 14:27
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Redd for at Baronen ikke er enig i at bakdemper ikke har trengt service på mange år 
|
|
|
|
|