Når det gjelder det første spørsmålet ditt vet jeg ikke om dette kan hjelpe, men prøver meg hvertfall mht. periodisering også videre. Noe som jeg hvertfall har svært gode erfaringer med er å dele opp ukene/månedene etter intensitet I3/I4.
I3: 2xi3 + 1xi4, i3 periode med noe i4, da lange i3økter (40-50min) 15-20min i4, kjenn på hvordan det funker når du skal vurdere hvor lenge
I4: 2xi4, i4 periode der 1.draget er i3(10-12min – delt på to, eller som et) 20-25min i4
I begge disse periodene skal det varieres mellom langturer i i1! Varier mellom 1-3t, ikke bare 1,5, 2t er smart, men pass på overskuddet.
Dette er måten jeg veksler hardøkter på, ukene bygges opp rundt hardøktene. Eksempel på dette kommer her:
I3-Uke:
Mandag/onsdag : hardøkt, hvertfall en, det styrer jo ikke du
Fredag/søndag: hardøkt, i3/i4 vurderer du utifra hva du har gjort mandag/onsdag..
Resten: langturer i variert form, lørdag er fin dag for lang tur, få gjerne til to økter når det er mulig, men overskuddet er viktig, balansegang!
I4-Uke:
Mandag/onsdag:, gjerne begge som hardøkt, prøv hvertfall en
Lørdag: hardøkt i4 husk i3 innkjøring! Vurder også her dag utifra form og andre økter
Resten: langturer i variert form, lørdag er fin dag for lang tur, få gjerne til to økter når det er mulig, men overskuddet er viktig, balansegang!
Kjør for eksempel 2uker av gangen med i3 før du bytter og motsatt
Altså dette er de prinsippene jeg bygger opp min trening rundt, men selvsagt må du tilpasse i forhold til hvor mye tid osv, osv. I tillegg regner jeg med man vil trenge noe lengre langturer og litt diverse små endringer andre steder da jeg i utgangspunktet er skiskytter. Men kanskje det er noen tips å plukke opp her uansett