Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Trening mellom løpebirken og sykkelbirken

Trening mellom løpebirken og sykkelbirken #1786936 13/05/2014 20:00
Kelo Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Jeg har siden skisesongen var over, hatt fokus på å trene opp løpemuskulaturen og få opp kondisen mhp løpebirken. Jeg har i tillegg hatt en dag sykkelen. Vanligvis ca 2-3 timers stitur i sone 1. Jeg ser for meg at jeg den siste måneden fram til løpebirken, kommer til å gjøre noe av det samme. Muligens med løpeintervaller i stedet for sykkel de siste to ukene.

Målet mitt er merke på løpebirken og under 15 min under merke på sykkelbirken. Det jeg lurer på er hvordan skal legge opp treningen etter løpebirken. Jeg har antagelig kondisen/o2-opptaket som kreves etter løpebirken, men mangler kjørestyrke og muskulatur som tåler høy belastning over så lang tid. Hvordan skal jeg opprettholde kondis og samtidig trene for å bli klar til sykkelbirken?

Re: Trening mellom løpebirken og sykkelbirken [Re: Kelo] #1786963 13/05/2014 20:29
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev
Hva med å trene på det du vil bli god på hele tiden. Det går utmerket å trene sykkel og løping om hverandre, i alle fall for meg ICON_SMILE

Re: Trening mellom løpebirken og sykkelbirken [Re: John_Harald] #1787038 14/05/2014 04:23
Kelo Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Sitat: John_Harald
Hva med å trene på det du vil bli god på hele tiden. Det går utmerket å trene sykkel og løping om hverandre, i alle fall for meg ICON_SMILE

Dette er et interessant spørsmål. Jeg har tenkt at å trene både ski, løp og sykkel samtidig ikke var den beste veien å gå. Jeg ønsker egentlig tips ut i fra de premissene jeg har beskrevet.

Jeg kan legge til det jeg skrev over, at jeg kommer til å løpe en dag i uka mellom løpebirken og sykkelbirken. Det blir da bakkeløp 25 min i sone 4 og 35 min nedløping. Dette primært fordi jeg syntes den har bra effekt og ikke henger i dagen etter.

Re: Trening mellom løpebirken og sykkelbirken [Re: Kelo] #1787532 14/05/2014 14:28
Kelo Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Ingen som er i samme situasjon, eller har noen meninger om hvorfan de ville trent om de var i min situasjon?

Re: Trening mellom løpebirken og sykkelbirken [Re: Kelo] #1787756 14/05/2014 20:42
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev
Mitt forslag:
Minst en dag pr uke (f. eks annen hver dag) kjør intetvaller rundt terskel på sykkel, løping og staking på rulleski. Da kjører du intervaller på forskjellige muskelgrupper, det går bra. Trener selv til triatlon og ser kun positive effekter ved variasjon.
Resten av øktene foregår rolig i lav sone 1. Mye mengde er hemmeligheten ICON_SMILE

Re: Trening mellom løpebirken og sykkelbirken [Re: John_Harald] #1787889 15/05/2014 05:55
Kelo Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Høres lurt ut med de spesifikke intervallene. Er tanken her da at dette bygger en del kjørestyrke samtidig som det vedlikeholder spesifikk muskulatur (i tillegg til å forbedre o2 opptak)?

Jeg kommer da til å bytte ut rolig stitur på sykkel med intervall eller fullpine på kupert sti på sykkel. Jeg kommer nok ikke til å blande inn rulleski før mot høsten. Prøver å gjøre det som er morsomt å drive med til en hver tid, og løp og sykkel vinner på sommeren :-)

Takk for innspill!

Moderator  support