Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Jævlig OT: Musikkspm

Jævlig OT: Musikkspm #1786934 13/05/2014 19:58
Hvilepuls Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Det er mange musikkinteresserte her inne. Jeg har et n00b-spm jeg lurer litt på, når det gjelder noter.

Altså, jeg hører av og til noen si at en sang går i dur eller moll. Nå, hva er forskjellen på en sang som går i A-moll og C-dur???? Det er da de samme jævla notene på notearket? Er forskjellen hvilken note sangen starter på?

Re: Jævlig OT: Musikkspm [Re: Hvilepuls] #1786948 13/05/2014 20:12
Lurifax Offline
Besatt
Besatt

Den teoretiske forklaringen er at mollakkorden har en senket ters, mens durakkorden har en stor ters (altså durskalatersen)

Dur er "glad-toner" moll er ofte omtalt som triste toner.

Ikke helt enkelt å forklare dette egentlig. (ikke for meg i det minste)

Re: Jævlig OT: Musikkspm [Re: Hvilepuls] #1786951 13/05/2014 20:19
Hvilepuls Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
OK, si vi har en sang uten noen akkorder, følgelig ingen store eller små terser, store eller små kvinter.

Bare enkeltnoter i sekvens.

A-moll har nøyaktig de samme tonene som C-dur. Dvs, ingen senkede eller opphøyede toner i forhold til de som er i C-dur skalaen. På pianoet kan A-moll sangen spilles på bare de hvite tangentene, akkurat som C-dur. Eneste forskjellen er at man begynner spillinga når man spiller skalaen på forskjellige steder, slik at intervallene mellom halvtoner og heltoner havner på forskjellige steder. Men det har jo ingenting å si for en sang, fordi der spilles jo ikke toner i en skala-rekkefølge, men i den rekkefølgen og det tempoet som komponisten har angitt. Derfor skulle ikke dur eller moll ha noe som helst å si, når man vet hvilken tone som skal spilles for hver linje på notearket.

Eller?

Re: Jævlig OT: Musikkspm [Re: Hvilepuls] #1786960 13/05/2014 20:28
Chillpadde Offline
Entusiast
Entusiast
Forskjellen er hvilken toneart låten er skrevet i eller transponert til. Er den skrevet i C-dur består den av tonene C, D, E, F, G, A og H. Den samme låten kan spilles i D-dur og består da av D, E, #F, G, A, H og C. Det finnes mange slike tonearter, og for å spille en låt i en annen toneart enn den er skrevet i må den transponeres. A-moll består forøvrig av A, H, C, D, E, F og G.

Re: Jævlig OT: Musikkspm [Re: Hvilepuls] #1786961 13/05/2014 20:29
Chillpadde Offline
Entusiast
Entusiast
Der var jeg litt treig ja.

Re: Jævlig OT: Musikkspm [Re: Hvilepuls] #1786965 13/05/2014 20:31
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Skal ikke begi meg utpå å forsøke å forklare dette, roter meg sikkert bort. Synes dog dette beskriver forskjellen greit.

http://www.trell.org/muweb/skala.html

Re: Jævlig OT: Musikkspm [Re: Hvilepuls] #1787028 13/05/2014 22:41
Hvilepuls Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Så presisert; for et gitt sett noter på et ark, så vil det å spesifisere at et stykke er skrevet i A-moll eller C-dur ha null innvirkning på hvordan stykket låter.

Dersom man derimot forandrer toneart-signaturen, så vil notene spilles annerledes.

Når man bestemmer om et stykke skal betegnes som i A-moll eller C-dur, derimot, dvs etter at stykket er laget (om ikke komponisten har dette i tankene) så ser man på hvilke noter som brukes hyppigst, og hvor de befinner seg i forhold til første tonen i moll og dur skalaen, samt siste tonen, og evt akkorder, om sangen inneholder det.

Og her kan det også være litt tvetydig, spesielt om den komponerte låta har sammensetninger av akkorder som skifter mellom å passe inn i dur og moll - land.

Stemmer?

Re: Jævlig OT: Musikkspm [Re: Hvilepuls] #1787043 14/05/2014 05:23
Z
zero Offline
Ringrev
Ringrev
Z
Hvis jeg forstår deg rett så lurer du på hvorfor en melodi, f.eks. "LIsa gikk til skolen", som spilles som enkelttoner på tangenter, høres forskjellig ut om du begynner på C (C-dur) eller begynner på A (A-moll) når du spiller melodien på de samme tangentene?

Det kommer an på hvor mange halvtoner det er mellom hvert trinn i melodien. Hvis du forandrer hvor mange halvtoner som er mellom hvert trinn i melodien høres det anderledes ut. Å starte i A og bare spille på de hvite gjøre melodien litt "trist" (tenk Karius og Baktus "Alt er trist.....") fordi du, som er nevnt tidligere, bruker en liten ters istedet for en stor ters enkelte steder.

-joachim
Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
Re: Jævlig OT: Musikkspm [Re: Hvilepuls] #1787065 14/05/2014 06:07
R
Reke Offline
Entusiast
Entusiast
R
Moll = do re mi, med mi redusert en halv tone?

Re: Jævlig OT: Musikkspm [Re: Hvilepuls] #1787395 14/05/2014 11:43
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
...og med et el-piano kan man taste inn transponeringsverdi, og spille Amoll sangen på EKSAKT de samme tangentene og startstedet som Cdur :-D

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Jævlig OT: Musikkspm [Re: Knirkekne] #1787413 14/05/2014 12:00
ELO73 Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Knirkekne
...og med et el-piano kan man taste inn transponeringsverdi, og spille Amoll sangen på EKSAKT de samme tangentene og startstedet som Cdur :-D
sikker på det? Vil ikke dette gjøre at en spiller i a-dur altså med stor ters, men på 'c-durtangentene' (kun de hvite)?

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå