|
|
Sykle til skolen
|
Re: Sykle til skolen
[Re: GeirK]
13/05/2014 08:27
|
Raskall
More than words
|
More than words
Og forlangt et svar selvfølgelig. DET vet vi Geir. Jeg er glad jeg stort sett er enig med deg i det meste.  Jeg anser selve infrastrukturen i vår skolekrets som helt trygg. Problemet er morgengrufne (oftest mødre) foreldre som kjører ungene til skolen og er alt for opptatt av alt annet enn å kjøre bilen sin i maks 30 km/t på høyre side av veien. Før jeg ble trygg på Charlotte sine trafikale egenskaper fulgte jeg henne, ofte på avstand, og observerte dette kjøremønsteret nesten konsekvent. Så hadde hun ikke hatt skolevei adskilt fra "bilveiene" så hadde hun ikke fått lov til å transportere seg selv alene til skolen før hun begynte på videregående. Her hos oss er det hverken selve skoleveien eller barnas egenskaper i trafikken som er problemet. Farene er det foreldre som kjører ungene til skolen som står for.
|
|
|
13/05/2014 08:30
|
pez d spencer
Veteran
|
Veteran
Reglene ble hos oss tolket slik at man ikke fikk sykle til skolen før 4. klasse. Selv ikke med følge av foreldre.
Da ville jeg stilt rektor følgende spørsmål? Dersom jeg sykler sammen med barnet mitt til skolen, hvem har da ansvar for barnet på veien? Og forlangt et svar selvfølgelig. Det ble selvsagt spurt om - og skolen/rektor er klare på at det er foreldrenes ansvar. Men man antok, at foreldrene ville sykle med barna en peiode, til de de var "sikre" på veien, og at barna da ville komme til å sykle alene. Og jeg tror faktisk at det ville blitt en del tilfeller av det.
|
|
|
[Re: Dan]
13/05/2014 08:32
|
gundogs
Medlem
|
Medlem
I prinsippet fullstendig enig i at det er foreldrenes ansvar å styre hvordan jr skal komme seg på skolen...
Men...
Det er ikke vanskelig å forstå at rektor/skolen/kommunen/FAU/? kvier seg for frislipp for sykling til skolen heller. Den dagen det går skeis, kan du være sikker på at noen foresatte peker på rektor/skolen/kommunen/FAU/? og ikke er så opptatt av eget ansvar lenger.
|
|
|
13/05/2014 08:36
|
NilsStrom
Entusiast
|
Entusiast
Da ville jeg stilt rektor følgende spørsmål? Dersom jeg sykler sammen med barnet mitt til skolen, hvem har da ansvar for barnet på veien? Hvis jeg skal spille djevelens advokat i et øyeblikk, så tror jeg at spørsmålet er litt på siden av sakens kjerne. Etter utdanningsloven §2-9 gjelder skolens ordensreglement, som eleven skal følge. Foreldrene har ansvar etter utdanningsloven at eleven følger dette. Når du da sykler sammen med barnet til skolen, og det står i ordensreglementet at barnet ikke har lov til å sykle, bryter du med dette leddet av utdanningsloven. Og da er man tilbake på det jeg mener er sakens kjerne - hvorvidt ordensreglementet kan regulere sykling til skolen.
|
|
|
[Re: NilsStrom]
13/05/2014 08:38
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
For de som opplever at rektor går så langt at de beslaglegger og låser inn syklene til barna som bryter regelverket, er det vel i høyeste grad en reell problemstilling. WTF! Det er det verste jeg har lest på lang tid. Beslaglegge faktisk...
|
|
|
[Re: ]
13/05/2014 08:54
|
NilsStrom
Entusiast
|
Entusiast
Etter utdanningsloven §2-9 gjelder skolens ordensreglement, som eleven skal følge. Foreldrene har ansvar etter utdanningsloven at eleven følger dette.
Det betyr ikke at skolen kan fylle ordensregelement med hva de vil. Akkurat! Det er nettopp dette som jeg mener er poenget med Høyres utspill - å avklare at sykling til skolen ikke skal være en del av ordensreglementet.
|
|
|
13/05/2014 09:01
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Etter utdanningsloven §2-9 gjelder skolens ordensreglement, som eleven skal følge. Foreldrene har ansvar etter utdanningsloven at eleven følger dette.
Det betyr ikke at skolen kan fylle ordensregelement med hva de vil. Akkurat! Det er nettopp dette som jeg mener er poenget med Høyres utspill - å avklare at sykling til skolen ikke skal være en del av ordensreglementet. Det er jo fint om man får ropt ut til allmennheten at det - fortsatt - skal være lov å sykle til skolen for dem som vil det. Så kan vi diskutere om det er realt at Høyre scorer mange plusspoeng i en sak som _jeg_ mener er en ikke-sak. Bystyret i Trondheim slo for ganske nøyaktig ett år siden fast at skolen ikke har anledning til å nekte sykling til skolen. Noe av bakgrunnen var nettopp det at skolene ikke har noen hjemmel til å nekte sykling, og at skoleveien er foreldrenes ansvar. I den grad det betyr noe i denne debatten så var det Ap som fremmet saken.
Redigert av Øyvind V; 13/05/2014 09:02.
|
|
|
13/05/2014 09:06
|
kodax
Veteran
|
Veteran
Min pensjonerte lærermor fortalte meg for en stund siden at årsaken til at dette opprinnelig ble en sak, var at forsikringsselskapene til skolene krevde at barn ikke skulle sykle til/fra, siden skoleveien var dekket av dem. Jeg mener å huske at det endte med at forsikringsselskapene ikke hadde hjemmel til å kreve dette, men det er derfor ikke rart at mange lærere/rektorer fortsatt tror det er slik. Jeg tror i hvert fall at de fleste lærere/rektorer vil sine elever alt godt, og at det ikke er vond vilje som er årsaken til at noen prøver å begrense sykling til skolen, selv om tiltakene kan virke provoserende. (Jeg sykler med mine barn til skole/barnehage, og etter en kommentar fra en av elevene tror jeg sykkelstativene er resevert til de med sykkellappen. Det gir jeg selvfølgelig fletta i, og har ikke tenkt til å prøve å finne det ut heller. Den diskusjonen tar jeg dersom det blir tatt opp.)
|
|
|
[Re: Øyvind V]
13/05/2014 09:06
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
interessant. Trots det står det i reglerna för våran kommande skole att eleverna inte får sykla innen 6 klasse.
Har du noen link till vad de kom fram till?
|
|
|
13/05/2014 09:08
|
knut77
Besatt
|
Besatt
I den grad det betyr noe i denne debatten så var det Ap som fremmet saken. Det er vel politisk overbevisning som er grunnen til at du insisterer på at dette er en ikke-sak ja  Så lenge flere opplever dette som problematisk så er det vel greit at det blir gjort noe med dette. Tviler uansett på at denne saken er stor/profilert nok til å havne langt fremme i skryteboka.
|
|
|
13/05/2014 09:19
|
GeirK
More than words
|
More than words
Dette er vel egentlig en ikke-sak all den tid ingen rektorer har grunnlag for å nekte elever å sykle til skolen. Tror ikke det er så enkelt. For de som opplever at rektor går så langt at de beslaglegger og låser inn syklene til barna som bryter regelverket, er det vel i høyeste grad en reell problemstilling. Og så har man det stigmaet av å være en av de som sykler ulovlig til skolen. Eller ikke sykler, av denne grunn. I denne sammenheng er rektors ord lov, f.eks gjennom ordensreglementet til skolen, eller rett og slett gjennom makten rektor har i form av sin stilling. Det ville blitt sporenstreks fulgt opp av en tyverianmeldelse fra meg samt et krav om erstatning for låsen de har ødelagt.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
13/05/2014 09:21
|
GeirK
More than words
|
More than words
De fleste grunnskolerektorer er ansatt etter antatt evne til å føye seg etter skolesjefens befalinger. Det medfører at de ønsker svært lite støy og forviklinger. Så ved å legge opp til støy og forviklinger får man som foreldre det stort sett som man vil.
Som i så mange andre deler av livet. Vi som gjerne tar konflikter får mange fordeler i livet!
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
13/05/2014 09:27
|
Raindog
Ringrev
|
Ringrev
[....og at skoleveien er foreldrenes ansvar. Jeg er ganske sikker på at skoleveien er skolens ansvar. (Hva som er "skolevei" skal jeg ikke prøve å definere.)
|
|
|
[Re: Raindog]
13/05/2014 09:28
|
GeirK
More than words
|
More than words
[....og at skoleveien er foreldrenes ansvar. Jeg er ganske sikker på at skoleveien er skolens ansvar. (Hva som er "skolevei" skal jeg ikke prøve å definere.) Nei - men det kommer jeg til å forlange om 15 måneder dersom vi kommer opp i denne diskusjonen med skolen,
|
|
|
13/05/2014 09:29
|
GeirK
More than words
|
More than words
Bystyret i Trondheim slo for ganske nøyaktig ett år siden fast at skolen ikke har anledning til å nekte sykling til skolen. Noe av bakgrunnen var nettopp det at skolene ikke har noen hjemmel til å nekte sykling, og at skoleveien er foreldrenes ansvar.
I den grad det betyr noe i denne debatten så var det Ap som fremmet saken.
Takk for den forrige linken. Har du en til? =)
|
|
|
13/05/2014 09:43
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
[....og at skoleveien er foreldrenes ansvar. Jeg er ganske sikker på at skoleveien er skolens ansvar. (Hva som er "skolevei" skal jeg ikke prøve å definere.) Nei - men det kommer jeg til å forlange om 15 måneder dersom vi kommer opp i denne diskusjonen med skolen, Hos deg er vel også et poeng at barna på Tiller knapt trenger krysse en bilvei. De kan sykler mer eller mindre på egne gang og sykkelveier hele veien?
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
13/05/2014 09:43
|
NilsStrom
Entusiast
|
Entusiast
Bystyret i Trondheim slo for ganske nøyaktig ett år siden fast at skolen ikke har anledning til å nekte sykling til skolen.
Takk for den forrige linken. Har du en til? =) Det er jeg også interessert i! Ved googling fant jeg samme informasjon på Miljøpakken sine sider, men også der litt avkortet. Det hadde vært interessant å sett hvilke betraktninger som ble gjort mht elevens alder osv, eller rett og slett om det er noen forbehold som gjelder.
|
|
|
[Re: anonym5]
13/05/2014 09:50
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Dårlig tilrettelagt for sykling og for godt tilrettelagt for kjøring. Enig. Dette handler (nok en gang) om god infrastruktur. Behovet er gode gang- og sykkelveger/sykkelstier med trygge overganger og kryss. Er rektorer ikke vil at elever sykler til og fra skolen er bare et symptom på at vi ikke er der vi burde vært for lengst. Samferdselspolitikk, ikke skolepolitikk.
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
13/05/2014 09:58
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Men rektorene burde jo engasjere seg i trygg skolevei, snarere enn å legge begrensninger på dem som er med på å gjøre veien tryggere.
Rektorer som gjennom oppfordrinng til kjøring til skolen gjør nærmiljøet farligere, gjør jo virkelig ikke jobben sin.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: RazeFaze]
13/05/2014 10:05
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hos deg er vel også et poeng at barna på Tiller knapt trenger krysse en bilvei. De kan sykler mer eller mindre på egne gang og sykkelveier hele veien?
Korrekt.
|
|
|
[Re: rockphotog]
13/05/2014 10:06
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nja, det verker ju vara en regel som gäller på de flesta skoler, också där det som där jag bor är ok tillrättalagt för sykling till skolan (eller snarare att det är lite trafik på veierna i området som man måste passera).
|
|
|
13/05/2014 10:09
|
Raindog
Ringrev
|
Ringrev
[....og at skoleveien er foreldrenes ansvar. Jeg er ganske sikker på at skoleveien er skolens ansvar. (Hva som er "skolevei" skal jeg ikke prøve å definere.) Nei - men det kommer jeg til å forlange om 15 måneder dersom vi kommer opp i denne diskusjonen med skolen, Det er nok ikke så godt for dem å vite. Det er ikke deres skyld at bestemmelsene er uklare. De kan jo ikke gjøre annet enn å prøve å tolke dem etter beste evne, og sikre seg at de tar det ansvaret de er pålagt. Om det skal bli foreldrene som skal avgjøre slikt, synes jeg skolene skal bli fritatt for ansvaret. Det er ulogisk å ha ansvaret for andres avgjørelser.
|
|
|
13/05/2014 10:20
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men vad kan skolan göra för att ta ansvaret de är pålagt när de inte ens är till stede och barnen till och med har olika skolveier?
Utdanning och information? Förbjuda en massa ting? Barnen kan ju komma på en massa dumt på skolveien om de vill...
Föreldrarna borde vara i en mycket bättre situation att bestämma över barnen på vei till skolan än några få lärare på en skola.
Att ansvaret ligger hos fel part tror jag inte är så bra. Som att en markaägare i USA kan vara ansvarlig för om någon skadar sig på hans mark.
|
|
|
13/05/2014 10:22
|
Østerhus
Avhengig
|
Avhengig
Er selvsagt for sykling til skolen. Men det er noe med type skolevei og alder som veier tungt her. Trygg skolevei: ok. Enkelte passeringer av bilvei, dårlig skille til andre trafikanter: ikke så ok for de yngste. Det er nå engang sånn at en del fysiologi utvikles i løpet av livet. Forståelsen for hva hørsel og syn betyr for meg utvikles en stund etter at man kan se og høre. Avstandsbedømmelse og inntrykk av fart (for andre kjøretøyer) og bremselengde er også en ting man ikke har utviklet i ung alder. Dette betyr at barn (husker selvfølgelig ikke eksakt årstall man snakker om - samt at dette har noe individuell forskjell) ikke er ferdig utviklet. Ekstremt dårlig setning - det vet jo alle, men men...
De kan godt sykle, men har ingen forutsetninger for å skjønne alt som foregår rundt dem. Jeg vil for min egen del si at første klasse hadde vært for tidlig for min eldste datter. Mye veiarbeider, tungtransport, omlegging av vei ++.
Trygg skolevei er viktig! Med det forstås også foreldreskyss. Vis hensyn! Kjører du ditt barn til skolen bør du gi f*** i tidspunktet du selv ankommer jobb.
Tynn i håret, men tjukk i hodet!
|
|
|
13/05/2014 10:28
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er nok ikke så godt for dem å vite. Det er ikke deres skyld at bestemmelsene er uklare. De kan jo ikke gjøre annet enn å prøve å tolke dem etter beste evne, og sikre seg at de tar det ansvaret de er pålagt. Om det skal bli foreldrene som skal avgjøre slikt, synes jeg skolene skal bli fritatt for ansvaret. Det er ulogisk å ha ansvaret for andres avgjørelser.
Vel - de kan ikke håndheve en regel om ansvar for skolevei dersom de ikke kan definere skolevei, så da blir det deres fordømte plikt å skaffe denne til veie.
|
|
|
13/05/2014 10:30
|
GeirK
More than words
|
More than words
Om jeg ser det som tryggere for mine barn å gå til skloen enn å sykle, så går de, eller jeg sykler sammen med de.
Selv om du ikke får lov til å sykle sammen med dem? De som vil gamble med sikkerheten til barna sine ved å sende dem på trafikkerte veier fra de begynner på skolen for å hevde sin rett, syunes jeg kanskje burde tenke seg om en gang til.
Det er jeg enig i, men det er vel ikke det vi diskuterer nødvendigvis? Når yngstemann begynner på skolen, kan han sykle dit uten å en gang være i nærheten av en bilvei.
|
|
|
13/05/2014 10:32
|
Dan
OP
More than words
|
OP
More than words
De som vil gamble med sikkerheten til barna sine ved å sende dem på trafikkerte veier fra de begynner på skolen for å hevde sin rett, syunes jeg kanskje burde tenke seg om en gang til. Jeg tror ikke det er dette som er grunnen til generelle rektorbeslutninger om at det ikke er lov. Det er nok heller det vanlige prinsippet at hvis det ikke kan være likt for alle (noen har sikker skolevei hjemmefra, andre ikke) så skal alle ha det som den som har det verst, dvs de som har sikker skolevei skal ikke ha lov å sykle til skolen fordi det er andre barn som har dårlig tilrettelagt skolevei. Et generelt forbud er en latmannsløsning (for skole og/eller foreldre) for å slippe det pedagogiske arbeidet med å forklare hvorfor noen barn skal ha lov og andre ikke.
|
|
|
13/05/2014 10:34
|
GeirK
More than words
|
More than words
Når du da sykler sammen med barnet til skolen, og det står i ordensreglementet at barnet ikke har lov til å sykle, bryter du med dette leddet av utdanningsloven.
Nei, det gjør jeg ikke fordi iflg departementet kan ikke foreldres adferd reguleres av ordensreglementet.
|
|
|
13/05/2014 10:34
|
NilsStrom
Entusiast
|
Entusiast
De som vil gamble med sikkerheten til barna sine ved å sende dem på trafikkerte veier fra de begynner på skolen for å hevde sin rett, syunes jeg kanskje burde tenke seg om en gang til. Det er vel alle enige i. Også sykkelforkjemperne. Det man ønsker, er at barna skal ha lov til å sykle til skolen. Uten noen tvetydighet. Det er en enorm i det å forby sykling, og det å tillate sykling. Dersom sykling er forbudt kan INGEN gjøre det. Det er ikke lov. Selv om det er trygt. Dersom sykling er lovlig, kan NOEN gjøre det. Selv om det bare er en eneste elev som velger å gjøre det.
|
|
|
13/05/2014 10:35
|
NilsStrom
Entusiast
|
Entusiast
Når du da sykler sammen med barnet til skolen, og det står i ordensreglementet at barnet ikke har lov til å sykle, bryter du med dette leddet av utdanningsloven.
Nei, det gjør jeg ikke fordi iflg departementet kan ikke foreldres adferd reguleres av ordensreglementet. Som forelder er du ansvarlig for at barnet følger ordensreglementet. Ved å unnlate deg dette ansvaret bryter du loven.
|
|
|
|
|