Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 6

Boikott av Kjos og Norwegian.

Boikott av Kjos og Norwegian. #1785776 12/05/2014 09:37
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg skal reise med dem i sommer, men etter det er det slutt. Jeg mener de er etisk forkastelige. Fra før reiser jeg ikke med Ryanair. Jeg tror på at de trikser med flysikkerheten og O'Leary virker psykopatisk. Når man tar alt med i betraktning er ikke Norwegian så billige som de ønsker å fremstå heller. I tillegg bruker de opp alle sikkerhetsmaringer på turn-around, og kommer med billige unnskyldniger. Selvfølgelig har det skjedd noe uforutsett (som Kjos sier), men man skal ha oppdekningsplan for det. De har også risikert at en helt ny flymodell ikke skal ha startvansker, noe som er helt tåplig, og det går ut over kundene.

Er det andre enn meg som vil boikotte dem, eller er det slik at man driter i hvordan arbeidsgiver behandler de ansatte, bare man får billige billetter? Personlig har jeg funnet mitt flyselskap i British Airways. Har du som kunde et etisk ansvar?

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Boikott av Kjos og Norwegian. [Re: supernalle] #1785786 12/05/2014 09:48
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Jeg boikotter de ikke, men jeg unngår så langt det er mulig å bruke de da alt tar så enormt mye lengre tid når man flyr Norwegian. Å satse på å nå en connection med de ville jeg ikke tatt sjangsen på.

Hva det etiske angår, synes jeg ikke jeg har tilstrekkelig informasjon. Spill for media i lønnsforhandlingstider vil jeg ikke ilegge noen vekt.

Re: Boikott av Kjos og Norwegian. [Re: supernalle] #1785787 12/05/2014 09:48
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Nå skal ikke jeg fly så mye. Og jeg vil ikke ha en tindrende klar boikottholdning. Men finnes det alternativer vil jeg ganske sikkert velge alternativer framfor Norwegian slik de framstår om dagen. Hadde jeg flydd mer enn annet hvert år ville jeg sikkert vært klarere i holdningene.

LarsB

Re: Boikott av Kjos og Norwegian. [Re: supernalle] #1785789 12/05/2014 09:49
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Jeg har kjørt full boikott av Norvegian de siste 18 månedene.

Ikke er de billige
Ikke er de serviceinnstilt
Når noe går galt har de null apparat til å rette opp feilene på en smidig måte

Når de i tillegg truer med utflagging av (deler av) flåten om de ikke får bryte arbeidsmiljøloven og kneble fagforeningene ser jeg ingen grunn til å støtte virksomheten deres.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Boikott av Kjos og Norwegian. [Re: supernalle] #1785791 12/05/2014 09:56
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Skal en tur til London nå straks, og ser at jeg betaler ca 300 mer for british airways. Da får man bagasje og smilende ansatte med på kjøpet. Har forøvrig ikke satt meg så hardt inn i etikken der, men ja...unngår Norwegian når jeg kan, selv om de er vanskelige å slå på pris på dagsturer.

Trønder osv
Re: Boikott av Kjos og Norwegian. [Re: supernalle] #1785798 12/05/2014 10:05
H
hilmer Offline
Ivrig
Ivrig
H
Jeg kommer ikke til å boikotte de - hvis folk ikke vil ha jobben står de fritt til å slutte... Når det er sagt så velger jeg ofte å fly med andre. 2-300 kroner forskjell er ikke det som er mest utslagsgivende for meg. Før Norwegian prøvde SAS å kreve 23 000 for en tur til London..så man kan jo lure på hvem som tråkker mest på den lille mann.

Re: Boikott av Kjos og Norwegian. [Re: supernalle] #1785803 12/05/2014 10:11
jan erik Offline
Besatt
Besatt
Jeg har boikotta Norwegian helt fra begynnelsen når de solgte billetter uten setenummer slik at alle stormet gaten for å komme seg ombord

Re: Boikott av Kjos og Norwegian. [Re: supernalle] #1785817 12/05/2014 10:30
E
evergreen Offline
Entusiast
Entusiast
E
Boikott av Norwegian er jo bare tull. Ja, de har gjort noen blemmer vedrørende tidsmarginer på en helt ny flytype, men til deres forsvar har de kjøpt full vedlikeholddtjeneste av Boeing, her har ikke Boeing levert.

Selvfølgelig kan ikke et selskap på internasjonale langruter betale norsk timepris hvis de skal være konkurransedyktige. De kan jo heller ikke betale utenlandsk arbeidskraft norsk tariff. Dette er jo allerede helt normalt innen f. eks shipping. For at Norwegian skal være konkurransedyktige på long haul og bestå som selskap med MANGE norske arbeidsplasser er dette nødvendig.

Jeg flyr heller splitter nye 737 med Norwegian enn 20 år gamle skranglekasser fra SAS på turer uten bagasje. Selv SAS har begynt å kutte ned på "godene" til passasjerer for å spare penger.

Re: Boikott av Kjos og Norwegian. [Re: supernalle] #1785819 12/05/2014 10:35
Chillpadde Offline
Entusiast
Entusiast
Ser ingen grunn til å boikotte Norwegian. Norsk lufttrafikk har godt av konkurranse, og det er helt valgfritt om du ønsker å velge SAS, Norwegian eller Widerøe. Internasjonalt er det jo også veldig mange andre alternativer, så det er bare å velge etter tid/lyst/servicenivå/komfort/flytype osv.

Re: Boikott av Kjos og Norwegian. [Re: evergreen] #1785838 12/05/2014 10:58
O
ohels Offline
Entusiast
Entusiast
O
Sitat: evergreen
Boikott av Norwegian er jo bare tull. Ja, de har gjort noen blemmer vedrørende tidsmarginer på en helt ny flytype, men til deres forsvar har de kjøpt full vedlikeholddtjeneste av Boeing, her har ikke Boeing levert.

Det virker jo amatørmessig å satse på at en slik flåteutnyttelse skulle kunne gå med en helt ny flytype. Selskaper som UA, BA og ANA har hatt en helt annen strategi, og det ser ut som de lykkes mye bedre.

Selvfølgelig kan ikke et selskap på internasjonale langruter betale norsk timepris hvis de skal være konkurransedyktige. De kan jo heller ikke betale utenlandsk arbeidskraft norsk tariff. Dette er jo allerede helt normalt innen f. eks shipping. For at Norwegian skal være konkurransedyktige på long haul og bestå som selskap med MANGE norske arbeidsplasser er dette nødvendig.

Der er vel de fleste enige. Kampen når står om DY/DU skal få bruke asiatisk crew mellom Europa og USA

Jeg flyr heller splitter nye 737 med Norwegian enn 20 år gamle skranglekasser fra SAS på turer uten bagasje.

Har blander du sammen flåtene til SAS og DY. Det er DY som har gamle 737-300, SAS sine eldste er vel fra 2001 og alle 737 i SAS er Next-gen.

Re: Boikott av Kjos og Norwegian. [Re: supernalle] #1785845 12/05/2014 11:05
pharynx Offline
Besatt
Besatt
DY har vel faset ut alle sine 300 og erstattet de med 800.

Re: Boikott av Kjos og Norwegian. [Re: pharynx] #1785850 12/05/2014 11:11
O
ohels Offline
Entusiast
Entusiast
O
[quote=pharynx]DY har vel faset ut alle sine 300 og erstattet de med 800. [/quote

Nei det har de ikke. Norwegian sa vel i april at de skulle beholde 5 737-300 ut 2014.

Re: Boikott av Kjos og Norwegian. [Re: supernalle] #1785854 12/05/2014 11:13
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Sitat: supernalle
Jeg skal reise med dem i sommer, men etter det er det slutt. Jeg mener de er etisk forkastelige.

Er det andre enn meg som vil boikotte dem, eller er det slik at man driter i hvordan arbeidsgiver behandler de ansatte, bare man får billige billetter? Personlig har jeg funnet mitt flyselskap i British Airways. Har du som kunde et etisk ansvar?

Hvis du er så opptatt av det etiske ansvaret bør du jo ikke vente til etter sommeren bare for det passer seg slik best. Det blir litt dobbeltmoral. Boikotter de når det passer seg sånn ogman ikke taper penger på det.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Boikott av Kjos og Norwegian. [Re: hilmer] #1785862 12/05/2014 11:22
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: hilmer
Jeg kommer ikke til å boikotte de - hvis folk ikke vil ha jobben står de fritt til å slutte... Når det er sagt så velger jeg ofte å fly med andre. 2-300 kroner forskjell er ikke det som er mest utslagsgivende for meg. Før Norwegian prøvde SAS å kreve 23 000 for en tur til London..så man kan jo lure på hvem som tråkker mest på den lille mann.

Ingen tvil om at SAS hadde godt av konkurranse.

At folk står fritt til å slutte hvis de ikke liker jobben blir for platt. De liker jobben men ikke arbeidsvilkårene. Poenget er uansett repektløsheten Kjos viser ovenfor de ansatte. Det er et sett regler som demokrati har kommet frem til, både juridiske, men også en etisk norm, noe som ikke er greit at han ikke forholder seg til. At man ikke skal ta hensyn til andre menneskers ve og vel og bare ture frem, sier en hel del om de menneskene som synes dette er greit. Kapitalistiske virkemidler er bra pga konkurransen, men det etiske må dikteres av demokratiet og folket forøvrig. Du kan si at man ved forbrukermakt kan velge etisk, men når uetisk koster mindre så har man et problem, både ved at de mest hensynsløse tjener på det, og at fattige indirekte tvinges til å være uetiske forbrukere. Og i et rent kapitalistisk system vil ressurene samles til en liten gruppe, som ikke trenger å ta etiske hensyn til de fattige, hvis de ikke må forholde seg til et etisk regelverk. Det er økonomer i USA som har advart mot lavere kjøpekraft til middelklassen, og at dette vil få alvorlige negative økonomiske følger for landet. (Har du ikke skjønt at objektivismen er et luftslott, så bør du kanskje starte)

Personlig synes jeg ikke shippingregisteret er greit. Det er lite skattepenger for oss, og det knytter kvalifisert arbeidskraft opp til en lite skattemessig innbringende næring. Feilen som har blitt gjort er at vi ikke har latt marinen og myndighetene til Bahamas og Nasau rydde opp i kapringer og forlis på egnehånd. Når man skjønner at det ikke går så vil man kunne heve skattenivået på shippingregisterene også.

Jeg betaler 8500 kr for en tur til USA og får knapt med meg bagasje. På British airways får man også med seg 23 kg i kabinen, mot Norwegians 8. Norwegian prøver å fremstå som noe de ikke er. Jeg mener å huske at i kofferten får jeg bare med 20 kg istedet for 23, som jeg får betale i dyre dommer for i første omgang. Jo, jeg har forbrukermakt, og den akter jeg å bruke. Det å bruke Norwegian er som å pisse i buksa. Det er varmt med en gang (vi går blinde på lave priser), men etterhvert opplever vi realiteten, vet dårlig behandling av ansatte, og i realiteten lite bra vilkår.

- Voltaire
Re: Boikott av Kjos og Norwegian. [Re: hrukin] #1785863 12/05/2014 11:26
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: hrukin
Jeg skal reise med dem i sommer, men etter det er det slutt. Jeg mener de er etisk forkastelige.

Hvis du er så opptatt av det etiske ansvaret bør du jo ikke vente til etter sommeren bare for det passer seg slik best. Det blir litt dobbeltmoral. Boikotter de når det passer seg sånn ogman ikke taper penger på det.

Nei, det er det ikke.

- Voltaire
Re: Boikott av Kjos og Norwegian. [Re: hrukin] #1785871 12/05/2014 11:35
Dan Offline
More than words
More than words

Hvis billetten allerede er betalt og ikke refunderbar så blir det jo litt vanskelig å boikotte på en effektiv måte. Det eneste resulatet blir jo at Norwegian kan sette inn en standbypassasjer på supernalles plass og tjene enda mer penger.

Re: Boikott av Kjos og Norwegian. [Re: supernalle] #1785876 12/05/2014 11:39
KnutAa Offline
Besatt
Besatt
Jeg skal reise med dem i sommer, men etter det er det slutt.

Dette er jo forretningsideen til Kjos!

No added style
Re: Boikott av Kjos og Norwegian. [Re: supernalle] #1785886 12/05/2014 11:43
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Boikott av Norwegian kan føre til mindre konkurranse. Se på billettprisene der det i dag ikke er konkurranse, så vil det bli fremtidens priser pluss litt til.
Ahh husker den gang det kostet 6500 å reise tur/retur til Fornebu fra Tromsø....

Re: Boikott av Kjos og Norwegian. [Re: Dan] #1785892 12/05/2014 11:47
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Sitat: Dan

Hvis billetten allerede er betalt og ikke refunderbar så blir det jo litt vanskelig å boikotte på en effektiv måte. Det eneste resulatet blir jo at Norwegian kan sette inn en standbypassasjer på supernalles plass og tjene enda mer penger.

Litt enig der, men det er jo ikke slik at Norwegians måte å drive forretninger på har oppstått de siste ukene. Utflagging av arbeidskraft etc har vel vært en liten stund nå og kanskje før flybilletten ble bestilt.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Boikott av Kjos og Norwegian. [Re: supernalle] #1785925 12/05/2014 12:24
Fossi Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg boikotter ikke Norwegian foreløpig, men jeg strekker meg langt for å unngå å fly med dem. Stort sett er de ikke billigere enn andre flyselskap når alt er tatt med. Jeg flyr stort sett med SAS der jeg har bonuskort og får en drøss med fordeler. Samt at jeg føler meg relativt godt ivaretatt hvis det skulle skje noe på reisen. Det som overrasker meg er at folk syns det er greit å bruke billig utenlandsk arbeidskraft og å bryte arbeidsmiljøloven så lenge det ikke skjer med dem selv. Bare det er billig så er det greit. Jeg lurer på hvordan norske ingeniører ville reagert hvis man hentet inn to-tre indere til en brøkdel av prisen og erstattet dem. Ikke bare hadde det vært billig, men man kunne jo la dem jobbe 15 timer i døgnet og fjerne ting som overtidsbetaling, helg osv osv. Og med en gang prosjektet var ferdig, eller hvis vedkommende klaget så kunne man gi de fyken på dagen. Hvis man åpner for brudd på arbeidsmiljøloven i en bransje så kommer andre fort etter.

Bikeless no more

If you ain't a cowboy,
you ain't nothing.
Re: Boikott av Kjos og Norwegian. [Re: supernalle] #1785929 12/05/2014 12:27
Fossi Offline
Avhengig
Avhengig
Angående det at det går ut over kundene når flyene til Norwegian ikke virker så må jeg jo si at jeg ikke hadde blitt veldig overrasket over å ikke komme hjem i tida hvis flybilletten min til New York kosta mindre enn bussen til flyplassen gjorde. Man får stort sett det man betaler for. Betaler man 500kr for å fly til motsatt side av kloden så bør man forstå at det ikke er lagt inn noen margin dersom noe uforutsett skulle forekomme.

Bikeless no more

If you ain't a cowboy,
you ain't nothing.
Re: Boikott av Kjos og Norwegian. [Re: anonym] #1785931 12/05/2014 12:30
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: anonymous
Boikott av Norwegian kan føre til mindre konkurranse. Se på billettprisene der det i dag ikke er konkurranse, så vil det bli fremtidens priser pluss litt til.
Ahh husker den gang det kostet 6500 å reise tur/retur til Fornebu fra Tromsø....

Det er vel ingen som har sagt at Norwegian skal legge ned, men endre de etiske normene innad i selskapet. Litt verdighet for de ansatte er ikke en tidobling av prisen, men kanskje mindre til aksjonærene.... jeg er enig i at en utvidelse av konkurransen kan være sundt, men det bør komme fra politisk hold, og alltid ha en etisk høy standard. Nå er Norwgians ledelse bare søppel.

- Voltaire
Re: Boikott av Kjos og Norwegian. [Re: Fossi] #1785939 12/05/2014 12:38
P
peterpan Offline
Avhengig
Avhengig
P
Sitat: Fossi
Angående det at det går ut over kundene når flyene til Norwegian ikke virker så må jeg jo si at jeg ikke hadde blitt veldig overrasket over å ikke komme hjem i tida hvis flybilletten min til New York kosta mindre enn bussen til flyplassen gjorde. Man får stort sett det man betaler for. Betaler man 500kr for å fly til motsatt side av kloden så bør man forstå at det ikke er lagt inn noen margin dersom noe uforutsett skulle forekomme.

Men de som har betalt 4000kr for billetter til samme flighten burde kanskje forventet litt bedre service?

Re: Boikott av Kjos og Norwegian. [Re: Fossi] #1785950 12/05/2014 12:47
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Vi får raskt bukt med slikt hvis vi kan kreve høyere erstatninger. Slike ting skal aldri lønne seg, slik det gjør nå.

- Voltaire
Re: Boikott av Kjos og Norwegian. [Re: anonym] #1785957 12/05/2014 12:57
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: anonymous

Ja, gud forby at det ble dyrere å fly så folk begrenset sitt flyreiseforbruk, vi kan jo bare fortsette å fly like mye og kjøpe miljøkvoter, så er forsvinner forurensningen :-)

Dessuten så ville et eventuelt bortfall av Norvegian bare gjort Norge til et mer attraktivt marked for utenlandske selskap, så et varig prishopp ville nok uteblitt

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Boikott av Kjos og Norwegian. [Re: supernalle] #1785960 12/05/2014 12:59
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

mener å huske at i kofferten får jeg bare med 20 kg istedet for 23, som jeg får betale i dyre dommer for i første omgang.

Vad är det nu det kostar, 50 kr per tur? Det borde väl inte anses vara en stor utgift när biljetten kostar 8300kr? Om du vill ha med mer än 20 kg så får du väl betala för ett bagage till.

Jag förstår inte varför det att betala för bagagen verkar vara så kontroversiellt. Det är väl bara bra att de som vill ha med insjekkat bagage får betala lite för det?

Nu är jag inte insatt i hur norwegian behandlar sina ansatte men det är så dårliga alternativ ditt jag brukar fly så det blir nog att fortsätta fly norwegian. Tycker det brukar fungera bra. Är det inte mer plats i deras fly än vad det är på SAS sina fly också?

Det värsta med att fly från utlandet till trondheim är endå det att man ofta måste via oslo på heimveien och det är inte göy.

Re: Boikott av Kjos og Norwegian. [Re: Torshov-Simen] #1785964 12/05/2014 13:08
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Priser på flyresor och alternativ till Norwegian beror nog väldigt mycket på om man bor nära oslo eller inte.

Re: Boikott av Kjos og Norwegian. [Re: supernalle] #1785969 12/05/2014 13:17
Chillpadde Offline
Entusiast
Entusiast
Begrensning i bagasjevekt gir lavere drivstoffkostnader pr setemil, og vil gi lavere billettpris jevnt over hele fjøla. Høye priser for bagasje gjør at folk pakker smartere, tar med mindre, og stapper mindre unødvendig vekt inn i flyet, som igjen gir lavere forbruk. Ideen bak innkjøp av nye 787ere er en vanvittig mer aerodynamisk flykropp som, hold dere fast, gir lavere forbruk. Med oljeprisen i dag er drivstoffutgifter den utgiftsposten med størst potensiale for innsparing.
Det nytter ikke å speide ut de desidert billigste billettene for så å syte over dårlig service.
Hva arbeidsforhold angår så forstår jeg ønsket om å spare inn der det er mulig ved å bruke rimelig arbeidskraft. Det er nå en gang sånn at et aksjeselskap styres av kroner og øre, så det vil nok alltid vinne over gode etiske retningslinjer hvis målet er å spare inn der det er mulig for å maksimere profitt.
Selv flyr jeg SAS/Star Alliance hvis jeg har mulighet, men jeg har aldri hatt noe å si på tjenesten jeg har fått gjennom Norwegian, og vil ikke kvie meg for å velge de igjen.

Re: Boikott av Kjos og Norwegian. [Re: supernalle] #1785982 12/05/2014 13:34
Fossi Offline
Avhengig
Avhengig

Vi får raskt bukt med slikt hvis vi kan kreve høyere erstatninger. Slike ting skal aldri lønne seg, slik det gjør nå.

Hva skal du kreve erstatning for? Hvis man kjøper to enkeltbilletter for en slikk og ingenting, en til og en fra New York, i et frittstående selskap uten samarbeidspartnere, og man blir sittende 60 timer på en filleflyplass mange timer fra nevnte by pga feil på flyet. De får deg jo alltids hjem til slutt, men uten samarbeidspartnere som kan fly deg hjem så får du pent vente. Hvis man da i tillegg har kjøpt billetten for mindre enn en bussbillett så hadde i alle fall ikke jeg forventet noe som helst av hverken service eller hjelp. Dersom du har betalt 4000kr for samme billetten så har du blitt lurt til å kjøpe en tjeneste for ti ganger prisen av hva andre har betalt. Du har kjøpt samme tjeneste og kan ikke forvente mer hjelp eller erstatning. Hvis det er samme pris hos Norwegian som hos en annen aktør som leverer en annen og bedre tjeneste så burde jo valget være enkelt.

Bikeless no more

If you ain't a cowboy,
you ain't nothing.
Re: Boikott av Kjos og Norwegian. [Re: supernalle] #1785987 12/05/2014 13:43
H
hilmer Offline
Ivrig
Ivrig
H
At man ikke skal ta hensyn til andre menneskers ve og vel og bare ture frem, sier en hel del om de menneskene som synes dette er greit. Kapitalistiske virkemidler er bra pga konkurransen, men det etiske må dikteres av demokratiet og folket forøvrig. Du kan si at man ved forbrukermakt kan velge etisk, men når uetisk koster mindre så har man et problem....

Til dels enig med deg. Problemet er at folk har dobbeltmoral. Man sier en ting og velger noe annet. Man ser det samme på på matfronten - det er vanskelig å finne kvalitet fordi for få verdsetter det. "Demokratiet" har ført til store samvirker som knuser all motstand og fjerner mangfold.
Jeg er enig i at det er mange feil med systemet man har i dag:
- sammenblanding mellom offentlig og privat (det offentlige legger inn hindre som premierer de store aktørene)
- forherligelse av dagen status
- stor oppside vs begrenset nedside (ubegrenset bonus, men ingen bøter ved feiling)

Hvilke av disse forslagene er du for?
- forby ansettelse av utenlandske arbeidere (svært usosialt i globalt perspektiv)
- tilby norske arbeidere samme vilkår som utenlandske (veldig riktig i globalt perspektiv)
- la flyselskap reklamere for besetningens etniske tilhørighet/eventuelt bosted? (vel, de må jo få noe tilbake for å betale norske arbeidere mer enn andre) (Fly med Norwegian - alle våre ansatte er bosatt i Norge)
- betale 3x mer for å fly med norske regler? (kan ikke forvente noe annet)
- fjerne konsesjonsregler på flyging (vel, konsesjoner er konkurransevridene og putter mer penger i lommene på de store)

....lurer også på hvorfor man skal stoppe på de kabinansatte. Hva med alle de andre som er nødvendige for at flyet skal være i luften. Skal de kinesiske arbeiderne som har laget flysetene følge norsk tariff? Uten dem ville flyturen ha kostet mye mer....

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 6

Moderator  support