Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

BLIR MAN SUR AV GRUS OG FART ?

Re: BLIR MAN TJUKK OG KONFORM AV CRUX? [Re: Håvard H] #1785583 11/05/2014 23:35
Skorp Offline
Ivrig
Ivrig
Føler selv at de syklistene som ikke hilser tenker " Hvem tror du at du er? Kommer her med karbon ramme og joggebukse? Jammen har du ølvom også.."

Når jeg suser rundt på min terrengsykkel, eller landeveisykkel er det ingen som hilser.

Re: BLIR MAN TJUKK OG KONFORM AV CRUX? [Re: Skorp] #1785656 12/05/2014 07:19
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Skorp
Føler selv at de syklistene som ikke hilser tenker " Hvem tror du at du er? Kommer her med karbon ramme og joggebukse? Jammen har du ølvom også.."

Jeg ville ikke lagt for mye vekt på hva jeg følte at andre mente. Her tar man som oftest feil etter min erfaring.

Redigert av GeirK; 12/05/2014 07:22.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: BLIR MAN TJUKK OG KONFORM AV CRUX? [Re: Håvard H] #1785687 12/05/2014 07:58
Skorp Offline
Ivrig
Ivrig
Hehe, ser tonen i det innlegget ble mer negativt enn det som var meningen. ICON_SMILE
Jeg bryr meg ikke mye, i stien er folk hyggelige her hvertfall.

Re: BLIR MAN TJUKK OG KONFORM AV CRUX? [Re: Herit] #1785703 12/05/2014 08:15
P
peterpan Offline
Avhengig
Avhengig
P
Sitat: Herit
I byen er man tvunget til å omgås mange fremmede hver eneste dag, og da har de fleste kulturer funnet ut at hverdagen glir mer effektivt og behagelig avgårde om man smiler og sier "how are you, love" eller "bonjour, monsieur".

Så det er altså forklaringen på hvorfor folket i storbyer som New York og Paris er kjent for å være så vennlige og hjelpsomme

Re: BLIR MAN TJUKK OG KONFORM AV CRUX? [Re: peterpan] #1785731 12/05/2014 08:49
Loff 1 Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: peterpan
Så det er altså forklaringen på hvorfor folket i storbyer som New York og Paris er kjent for å være så vennlige og hjelpsomme

Skal ikke si noe om Paris, for lenge siden jeg var der, men har vært litt i New York det siste året, og jeg opplever overgangen når man kommer tilbake til Oslo som brutal.

I NY så blir man sjelden skumpet i, de gangene det skjer så utveksler man smil og begge sier sorry, for man driter i hvem sin "feil" det var, man er høflig og imøtekommende uansett. Folk går stort sett ikke i veien for deg med mindre det er så mye folk at det ikke er til å unngå, man følger litt med og flytter seg om man ser at det kan være til hjelp for noen, uten å vente i det lengste for å se om det kan unngås. Selv de som tigger på t-banen er høflige, unnskylder forstyrrelsen, og ønsker deg en god dag videre selv om du ikke har småpenger. I could go on and on...

For all del, NY-folket er langt bryskere enn det meste jeg har opplevd ellers i USA, og om du står med hatten i hånden og venter på at noe skal løse seg kan du bli stående lenge. Men da er det bare å gjøre som NY'erne selv; legg ann en litt brysk - men fortsatt korrekt og høflig - tone selv, og da blir du gjerne møtt med forståelse for at du trenger å komme deg videre, og får hjelp til nettopp det. Det daglidagse samspillet når man ferdes rundt oppleves rett og slett veldig sivilisert sammenlignet med Oslo.

Re: BLIR MAN TJUKK OG KONFORM AV CRUX? [Re: Håvard H] #1785743 12/05/2014 08:59
T
Tobben63 Offline
Entusiast
Entusiast
T
På stisykkel på sti: Hilser alltid og blir hilst tilbake til. Kjenner jo selvsagt de fleste som sykler på sti her ICON_SMILE

På landevessykkel: Hliser alltid og får som oftest hilsning/nik tilbake.

I Bobil: Blir somoftest hilst på, hilser aldrig tilbake. Det går en grense. Skal man hilse på hverandre fordi man kjører rundt i en "kjøleskaplignenede" kjøretøy i grilldress? Makan ..

Jeg er ikke født med ski på beina. Jeg er i beste fall født med en sofapute bak nakken!
Re: BLIR MAN TJUKK OG KONFORM AV CRUX? [Re: Håvard H] #1785754 12/05/2014 09:12
K
Kjetil307 Online
Ringrev
Ringrev
K
Hilste på alt og alle i mark i går Bare en jogger og en sykkelist som hilste
tilbake.Fotgjengre lav fart ikke hilsing.

Re: BLIR MAN TJUKK OG KONFORM AV CRUX? [Re: peterpan] #1785763 12/05/2014 09:17
H
Herit Offline
Ringrev
Ringrev
H
Sitat: peterpan
I byen er man tvunget til å omgås mange fremmede hver eneste dag, og da har de fleste kulturer funnet ut at hverdagen glir mer effektivt og behagelig avgårde om man smiler og sier "how are you, love" eller "bonjour, monsieur".

Vel, generelt betraktes jo storbyboere ofte som uhøflige av oss nordmenn. Årsaken er ofte at en ikke forstår de sosiale kodene som egentlig er grunnleggende; hilse og smile før en stiller et spørsmål, bruke "vær så snill" eller tilsvarende på lokalt språk, etc.

-Arve

Re: BLIR MAN TJUKK OG KONFORM AV CRUX? [Re: Håvard H] #1785777 12/05/2014 09:37
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Hilser på alle som ser ut til å være ute i samme ærend som meg så lenge det er for turen sin del. Tror jeg hadde syntes det var rart om jeg ble hilsa på på vei til butikken i dongry...

Trønder osv
Re: BLIR MAN TJUKK OG KONFORM AV CRUX? [Re: Herit] #1785811 12/05/2014 10:19
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Nu är jag usäker på vad du menar med dina inlägg. Att hilsa och smila när man tar kontakt med någon är ju inte samma sak som att hälsa på okända bara för att man möter dem i skogen (som denna tråden handlar om) eller okända överallt som jag trodde ditt tidligare inlägg handlade om.

Nu har jag väl inte tänkt på det spesiellt mycket men jag har inte tänkt på att det är någon direkt skillnad i hur ofta folk hilser i skogen i norge jämfört med andra land. Hils frekvensen brukar bero rätt mycket på hur långt in i marka eller fjellet man är.

Re: BLIR MAN TJUKK OG KONFORM AV CRUX? [Re: Håvard H] #1785818 12/05/2014 10:35
H
Herit Offline
Ringrev
Ringrev
H
Poenget mitt er at mange nordmenn, og tydeligvis også terrengsyklister, ikke har forstått verdien av en hilsen i skogen. Hilser en på andre syklister, er en med på å gjøre turen litt hyggeligere og dermed sikre at vår hobby/livsstil opprettholdes. Hilser man på turgåere KAN det endre holdninger til folk som sykler i skogen.

Jeg bremser litt ned og hilser konsekvent på turgåere, uansett hvor god flyt jeg har, når jeg møter dem på sti, og ønsker vanligvis også god tur videre. Konsekvens: samtlige, med to eller tre unntak gjennom 20 år, har ønsket meg god tur videre og sitter igjen med et positivt inntrykk etter møtet.

Men rett skal være rett; dette gjelder ikke når jeg triller på grusen langs Sognsvann, og det er tett med folk. Men fra og med E6...

-Arve

Re: BLIR MAN TJUKK OG KONFORM AV CRUX? [Re: Håvard H] #1785853 12/05/2014 11:12
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Går eller sykler man turer i Alpene. Hilser alle. Det bidrar til hyggelig stemning.

Norske turgåere i fjellet hilser også for det meste. Jeg synes det er trivelig at vi (terreng)syklister også kan hilse på hverandre og på turgåere. Verden blir et bedre sted av slikt.

Jeg hilser på de aller fleste jeg møter i terrenget, enten jeg er på kosetur eller intervalltrening. Jo mer sliten jeg er jo mindre bevegelse blir det ut av hilsen, men et nikk unner jeg alle.
Som regel får jeg et smil, eller hei tilbake, selv fra turgåere som i utgangspunktet møtte meg et surt blikk.

Skjønner ikke det koster så mye, egentlig.
Finner heller ingen gode grunner til å la være.
Men det er klart at hvis noen har det i skogen, slik jeg har det i større sosiale sammenhenger på bortebane, så forstår jeg at hilsing kan være litt vanskelig. På fest med ukjente folk liker jeg meg best i et hjørne med den ene personen jeg kjenner, eller alene mens jeg studerer bok/plate/dvd-samlingen til vertskapet.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: BLIR MAN TJUKK OG KONFORM AV CRUX? [Re: ] #1785859 12/05/2014 11:18
D
Duggy Offline
Medlem
Medlem
D
Sitat: pedaIglipp
Sykler du forbi i lycra blir det musestille fra gjengen, untatt kanskje en liten bamsemumskvalt "lycrabøg" .
(PS: Sykler sti sjøl også)

Sitter og kniser og fniser som en annen fjortiss på kontoret. Beste jeg har lest på lenge!

Re: BLIR MAN TJUKK OG KONFORM AV CRUX? [Re: sykkeloyvind] #1785870 12/05/2014 11:34
P
PedroS Offline
Entusiast
Entusiast
P
Jeg hilser på og smiler til stort sett alle i skogen. De fleste blir så glade for det. Jeg holder opp dører og sier "ja takk" og "nei takk" og "unnskyld, hva sa du" i stedet for "hæ", men så er jeg innforstått med at jeg er en sær person som bl.a. har bodd i UK ganske lenge og lært mye folkeskikk av det i tillegg til det jeg fikk med hjemmefra. Folkeskikk burde mange flere i dette landet ha lært.

Redigert av PedroS; 12/05/2014 11:36.

PedroS
Re: BLIR MAN TJUKK OG KONFORM AV CRUX? [Re: Håvard H] #1785872 12/05/2014 11:35
E
eGo Offline
Veteran
Veteran
E
Øyvind, thats my point. Vi er forskjellige. Jeg identifiserer meg lite med gruppen terrengsyklister. Jeg er ikke med på turer, sykler 99% av alle turer alene. Hilser når det passer. Men jeg sitter ikke borti en krok når jeg er på fest. Det grenser jo til å være uhøflig? ICON_WINK

Ønsker å kjøpe :
Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
Re: BLIR MAN TJUKK OG KONFORM AV CRUX? [Re: Herit] #1785875 12/05/2014 11:38
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Poenget mitt er at mange nordmenn, og tydeligvis også terrengsyklister, ikke har forstått verdien av en hilsen i skogen. Hilser en på andre syklister, er en med på å gjøre turen litt hyggeligere og dermed sikre at vår hobby/livsstil opprettholdes.

Men är det verkligen så stor skillnad på detta i norge jämfört med i andra land?

Ny hilser jag faktiskt en hel del när jag är på tur men det stora verdiet av att hilse på okända för hilsningens skull förstår jag faktiskt inte (men det beror tillvissdel på situationen). Att hilse och säga unskyld när man vill ha kontakt med någon annan är en annan sak)

Quote:

Hilser man på turgåere KAN det endre holdninger til folk som sykler i skogen.

Det tror jag däremot stämmer. Tror det är en fördel att hilse på dem.

Re: BLIR MAN TJUKK OG KONFORM AV CRUX? [Re: Håvard H] #1785880 12/05/2014 11:42
Gew88 Offline
Veteran
Veteran
Bare et "Heihei" istedet for "Hoi", for å signalisere at man kommer når folk går i samme retning har jeg erfaring med hjelper veldig på ansiktsutrykket man får når man passerer.

Forøvrig helt enig med alle som syns et "Hei", "God tur", eller et nikk når man har høy puls er god skikk og bidrar til å bedre inntrykket av den gruppen man identifiserer seg med der og da. Det er mye generalisering ute og går.

For min del er det akkurat det samme om jeg går på beina, løper på beina, går på ski, eller sykler på asfalt, grus eller på sti.

Re: BLIR MAN TJUKK OG KONFORM AV CRUX? [Re: Tobben63] #1785902 12/05/2014 11:54
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Tobben63
I Bobil: Blir somoftest hilst på, hilser aldrig tilbake. Det går en grense. Skal man hilse på hverandre fordi man kjører rundt i en "kjøleskaplignenede" kjøretøy i grilldress? Makan ..
Haha! Denne lo jeg godt av! ICON_SMILE

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: BLIR MAN TJUKK OG KONFORM AV CRUX? [Re: Håvard H] #1786018 12/05/2014 14:29
U
Undertow Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
U
Synes vi stort sett er flinke til å hilse. Jeg sykler i lycra og med hjelm uten skygge. Får som oftest et nikk eller hei tilbake om jeg er på asfalt, grus eller sti.

Har noen ganger fått høre mindre pene kommentarer på sti i Nordmarka fra überhippe karer i baggy, men slikt blir bare komisk så null stress.

Re: BLIR MAN TJUKK OG KONFORM AV CRUX? [Re: Håvard H] #1786025 12/05/2014 14:36
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jaggu fin den nye tittelen på tråden ICON_LAUGH

"It never gets easier, you just go faster."
Re: BLIR MAN TJUKK OG KONFORM AV CRUX? [Re: Undertow] #1786029 12/05/2014 14:55
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Undertow

Har noen ganger fått høre mindre pene kommentarer på sti i Nordmarka fra überhippe karer i baggy, men slikt blir bare komisk så null stress.

Hvem er disse folka her lizzom. Makan.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: BLIR MAN TJUKK OG KONFORM AV CRUX? [Re: sykkeloyvind] #1786114 12/05/2014 17:44
Jokis Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: sykkeloyvind
Sitat: Undertow

Hvem er disse folka her lizzom. Makan.

Jeg sykler nesten utelukkende i Nordmarka og det du beskriver Undertow har jeg aldri opplevd.
Men at andre ting forandrer seg er helt klart. Vi (stisyklister) som gruppe har blitt latterlig stor på bare et partre år. Mange som ikke hilser, flere spor utenom vanndammene og færre "har du det du trenger?!" når du har en teknisk/mekanisk pause og en kar kommer forbi.
Jeg tror ikke TS og NOTS (selv har jeg forsøkt å bli medlem i to år nå uten hell) fanger opp så mange av de nye. Dermed er det en haug med "uoppdratte" nye syklister som ikke har noen kodeks.
Det skaper igjen misnøye blant de etablerte markabrukerne , og DET er derfor vi skal hilse. Vi skal være gode ambassadører for hobbyen og vise de at vi er høflige og blide.
En vis mann sa engang at høflighet er samfunnets lim. Vi ønsker jo heller ikke at samlivet mellom fotfolk og syklister skal gå mer opp i liminga heller. Det gir bare grobunn for flere latterlige interesseorganisasjoner som kun har som mål å stenge oss ute av skogen.
Hver gang man ikke hilser eller ikke tar hensyn, er du med på å skape større avstand mellom oss og de andre.
Drit i Stravagreiene og HILS PÅ FOLK.

Redigert av Jokis; 12/05/2014 17:44.
Re: BLIR MAN TJUKK OG KONFORM AV CRUX? [Re: Jokis] #1786201 12/05/2014 20:03
H
Herit Offline
Ringrev
Ringrev
H
Sitat: Jokis
[En vis mann sa engang at høflighet er samfunnets lim. Vi ønsker jo heller ikke at samlivet mellom fotfolk og syklister skal gå mer opp i liminga heller. Det gir bare grobunn for flere latterlige interesseorganisasjoner som kun har som mål å stenge oss ute av skogen.
Hver gang man ikke hilser eller ikke tar hensyn, er du med på å skape større avstand mellom oss og de andre.
Drit i Stravagreiene og HILS PÅ FOLK.

Det han sa. Men strava er OK det, så lenge du ikke gjør fiender av de som burde være våre venner.

Arve

Re: BLIR MAN TJUKK OG KONFORM AV CRUX? [Re: Håvard H] #1786271 12/05/2014 21:23
Jokis Offline
Ivrig
Ivrig
Alt er hykleri,det funker jo. Sjøl driter jeg på #endurogreiene, men har referansestibukse og snakkissykkel. Forfekter stivettreglene, men sykler utenom søledammene og lager bred sti. Vi er jo på Terrenghykling.no her.
Den vise mannen er meg sjøl såklart, hva trodde du? ICON_WINK

Re: BLIR MAN TJUKK OG KONFORM AV CRUX? [Re: ] #1786424 13/05/2014 07:53
O
olehen Offline
Entusiast
Entusiast
O
Det å hilse på medsyklister får folk mene hva de vil om,selv prøver jeg å hilse så ofte som mulig.Men å senke farten og hilse på alle turgåere burde være en absolutt selvfølge, det koster så lite men kan utgjøre en stor forskjell på syklisters rykte.

Jeg syns at alle de store klubbene her i distriktet som bruker lysløypa flittig som ræserbane burde starte en kampanje blandt sine medlemmer. Få flest mulig av sine medlemmer til å senke farten og hilse hver gang de møter turgåere i lysløypa. Tror det hadde hjelpt mye.

Hafjelldobbelkroneforening
Re: BLIR MAN TJUKK OG KONFORM AV CRUX? [Re: ] #1786730 13/05/2014 13:36
O
olehen Offline
Entusiast
Entusiast
O
Høres jo ut som bra greier stian.

Hafjelldobbelkroneforening
Re: BLIR MAN TJUKK OG KONFORM AV CRUX? [Re: sykkeloyvind] #1786747 13/05/2014 13:57
BeefCake Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: sykkeloyvind

Jeg hilser på de aller fleste jeg møter i terrenget, enten jeg er på kosetur eller intervalltrening.

Det var ikke mye til hilsen eller anerkjennelse jeg og kjæresten fikk da vi passerte deg og Espen(?) mens vi jogget på tverrgående stien i kongeskogen for en tre ukers tid siden ICON_SMILE (no hard feelings)

Selv synes jeg det kommer veldig an på hyppigheten av hvor ofte man møter folk. Jeg synes det er litt pes å nikke/vinke til hver landeveissyklist når jeg prøver å sette en grei tempotid ut mot tusenfryd, samme gjelder opp bakkene mot kikut og det kommer en syklist imot hvert 3. min. Men møter man noen på fjellet enten det er til fots eller på sykkel hilser man. Samme på sjøen, man hilser ikke alltid i indre Oslofjord, men ofte ellers.

Forsovet så skal det legges til at jeg bare har møtt positive fotfolk når jeg har syklet rundt i stinettet på Hafjell-toppen/Nevelfjell/Pellestova. Der går de ikke av skaftet om de ser et par hjulspor i gjørma, men synes det er "sykt" at noen tørr/klarer å sykle opp/ned (ikke at det er spess krevende for en normal terrengsyklist ICON_SMILE )

- Mvh BeefCake
- - - - - - - - - - - - - - -
I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Re: BLIR MAN TJUKK OG KONFORM AV CRUX? [Re: Håvard H] #1786775 13/05/2014 14:53
Kvikken Offline
Avhengig
Avhengig
Når man går tur i marka, på ski, sykler hilser man, dette er en tradisjon og god folkeskikk. Det er mulig folkeskikk har blitt umoderne men jeg mener nå det absolutt bør opprettholdes.

Redigert av Kvikken; 13/05/2014 14:54.

Medlem i NOTS - Norsk Organisasjon for Terrengsykling - www.nots.no
Re: BLIR MAN TJUKK OG KONFORM AV CRUX? [Re: ] #1786793 13/05/2014 15:37
Jokis Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: pedaIglipp

Jeg personlig gidder ikke hilse på turgåere som ser sure og grinete ut, men jeg har hatt mye trivelige passiarer med både jegere, turgåere og syklister med et imøtekommende ytre.

...det er disse jeg legger inn hovedstøtet på, altså de sure og grinete: Ultrasmørblid og gjerne tvinge de til å snakke litt. Jeg synes surpomper er ren underholdning:)

Redigert av Jokis; 13/05/2014 16:20.
Re: BLIR MAN TJUKK OG KONFORM AV CRUX? [Re: Håvard H] #1786800 13/05/2014 15:52
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
På mine nesten 20 år på Elverums stier har jeg aldri møtt et ukvemsord, stort sett hilser alle og jeg hilser på alle. Har syklet mange andre plasser i Norge, alpene, Gran Canaria, aldri hørt noe negativt, kun oppmundrentene ord av typen "at dere tørr" ? Eller 2 ganger har jeg hørt negative ord, en gang i Hamar (Frøbergsskogen tror jeg) og i Østmarka i fjor når vi var flere som syklet gjennom TSR trasen en helgedag med masse folk. Begge gangene var det en gretten gammel mann, som jeg er sikker på hadde kjeftet på hvem som helst.

Nå har vi masse stier her og sjelden en møter mange til fots, eller på sykkel for den slags skyld. Naturlig å hilse når en endelig møter noen. Samtidig som en må ta hensyn til andre enten en er ute å kruxer eller kjører høypuls. Når det gjelder baggy vs spandex så er det ikke noe konflikt tema her heller, kjører jo begge deler selv og stimiljøet er lite, og de som sykler i terrenget for treningens skyld er få også.

Redigert av oddefa; 13/05/2014 15:53.
Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support