|
Betennelse i kne.
|
Betennelse i kne.
09/05/2014 13:27
|
torbjorn.kismul
OP
Medlem
|
OP
Medlem
I fjor høst/vinter startet eg opp igjen med en del løpetrening. Det gikk relativt fint i en mnd tid, men så fikk eg ein lei betennelse i kneet. Legen sa at løping kansje ikkje var veldig smart mtp betennelsen, men sa eg skulle prøve meg frem litt etter litt.
Det har gått helt fint i heile vinter på mølla inne, men med en gang eg no har begynt å løpe ute igjen er betennelsen tilbake med ein gang.
Skoa er det ingenting å si på, fikk kjøpt et par på Løplabbet med veldig god hjelp fra de som jobber der mtp hvor lett eg fikk betennelse.
Sjølvsagt er eg idiot nok til å løpe Birken om en mnd tid, så eg lurer på om nokon har tips til smertelindring. Tape? Støttebandasje? Erfaringer anyone?
|
|
|
Re: Betennelse i kne.
[Re: torbjorn.kismul]
10/05/2014 13:02
|
altitude
Avhengig
|
Avhengig
Du kan jo høre med legen om vedkommende vil skrive ut resept på Prednisolon. Har fungert som mirakelkur på betennelser i kneet for meg. Som tabletter står dette på dopinglisten så dette må tas med i betrakning om du er aktiv utøver.
|
|
|
10/05/2014 14:25
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Som samboer til en som har gått på prednisolon over noe tid i forbindelse med en autoimmun sykdom, vil jeg bare understreke at prednisolon ikke er noe man bør ta lett på (og jeg vil bli litt overrasket om leger skriver det ut uten å teste andre ting først). Prednisolon er immundempende i tillegg til betennelsesdempende og man risikerer andre sykdomer dersom immunforsvaret dempes. Sjekk også bivirkningslista på http://www.felleskatalogen.no/medisin/prednisolon-takeda-nycomed-562951 Listen over bivirkninger er drøye på veldig mange medisiner, men prednisolon har relativt mange på "hyppig" (mer enn 1 av 100).
|
|
|
[Re: knuthaug]
10/05/2014 14:57
|
gare
More than words
|
More than words
Alt det Knuthaug sa en gang til. Prednison/Prednisolon er superduper-medisin men må/skal/bør gis på grundige vurderinger basert på behov og sett opp mot de bivirkningene som denne medisinen er beheftet med.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
10/05/2014 17:10
|
yoeddy
Veteran
|
Veteran
Kanskje lurt å finne årsaken til betennelsen før du knasker piller med diverse bivirkninger. Antagelig er det noe muskulært som forårsaker overbelastningen som igjen skaper betennelse.
Så mange stier og så kort liv...
|
|
|
10/05/2014 17:34
|
Håvard H
Avhengig
|
Avhengig
Du bør vel spørre deg om hvor viktig det er å løpe birken med dårlig kne. Er du i toppidrettsutøver ?
Ikke vil du klare ditt beste, og risikerer at du er ødelagt for lang tid.
Vondt er kroppen som sier ifra at det er for mye. Greit å knaske piller , men da bør du sette deg godt inn i bivirknings. Pluss ta det med ro mens kuren går. Disse pillene påvirker ditt naturlige kortisolnivå, er du "heldig" her får du nedsatt nivå i ettertid.
Da snakker vi skademareritt, småtteriskader som aldri blir bra igjen
Hug a tree
|
|
|
11/05/2014 14:27
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Jeg tipper at du har løpt for mye og økt mengden for mye på kort tid. Gjør det samme sjøl hver vår og merker trøbbel med beina på forskjellige måter. Mølle er mer skånsomt (ikke for sjela) så hvis du absolutt skal løpe Birken ville jeg gått tilbake til å løpe en del på mølla og kombinert det med noen økter ute såfremt du ikke sliter veldig med skaden. Det finnes helt sikkert også noen øvelser du kan gjøre som styrker muskulaturen rundt kneet slik at du sliter mindre med dette. Jeg ville heller gått til en fysioterapeut som kan hjelpe deg med å få plass et opplegg som funker enn en lege som ber deg ta det med ro.
(Jeg blir stadig vekk forferdet over folk som mener at beina deres ikke tåler løping etter å ha startet opp med 1,5t turer og 50km/uke og fått skader. Alle kan løpe, men du må bygge det gradvis opp.)
|
|
|
12/05/2014 08:15
|
dOLe!
Entusiast
|
Entusiast
Mye løping på mølle gjør også at man kan bli veldig stiv i leggene. Husk å sett på litt stigning på mølla for å simulere det man møter ute fremfor å bare løpe helt flatt, også for å få mindre belastning på knærne.
|
|
|
13/05/2014 16:44
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Sier som fatter (lege): gjør det vondt, gjør noe annet som ikke gjør vondt. Prøv senere, fortsatt vondt - fortsett med noe annet til det ikke gjør vondt.
Funker alltid.
Redigert av knutspeed; 13/05/2014 16:44. Rediger grunn: Ipad
|
|
|
[Re: yoeddy]
13/05/2014 17:54
|
Eplemosten
Entusiast
|
Entusiast
Kanskje lurt å finne årsaken til betennelsen før du knasker piller med diverse bivirkninger. Antagelig er det noe muskulært som forårsaker overbelastningen som igjen skaper betennelse. Hadde selv kne-betennelse for noen år siden. Fikk tappet kneet, slet i ettertid med tilbakevendende betennelser i håndledd og en kraftig ankelbetennelse. Konklusjonen ble å holde seg borte fra mat med høyt purin-innhold. Kan jo være verdt å prøve før du begynner å knaske på Prednisolon hvertfall. Prednisolon brukes blant annet til transplanterte for at ikke immunforsvaret skal frastøte det nye organet.
|
|
|
15/05/2014 09:25
|
pirajafisken
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg har slitt med betennelse i kneet både fra løping (utsiden av kneet) og sykling (innsiden av kneet).
Mitt råd er å holde deg unna smertestillende og betennelsesdempende medisiner. Dette er bare lindrende og har ingen effekt på lang sikt. Du må hvile det område som gjør vondt, finne alternativ trening og om du har økonomi til det– gå til en fysioterapeut og få et opplegg du kan kjøre i en periode fremover. Om du ikke tar det på alvor ender du opp med å ha betennelse i en lang periode.
Kan anbefale Jan Henrik Sivertsen ved Birkebeinerklinikken i Oslo. Svært dyktig og hyggelig fyr.
Redigert av pirajafisken; 15/05/2014 09:26.
|
|
|
15/05/2014 10:01
|
dOLe!
Entusiast
|
Entusiast
Enig med pirjafisken! Det kan også hjelpe og ise der det er vondt. Fikk tips fra min fysio om å ise max 15 minutter sist jeg hadde betennelse. Ett par ganger om dagen. Bruker da en pose frosne grønnsaker og har en t-skjorte imellom den og kneet for å ikke få det rett på. Etter og løpt halvmaraton for noen uker siden hadde jeg veldig vondt i kneet. Startet å kjøre de tøyeøvelsene han viser i videoen her: http://www.youtube.com/watch?v=LDhKVtkfnsg...og er nå klar for å løpe igjen. Men denne gangen skal jeg øke mengden gradvis og ikke gå fra å løpe 10 km en gang i uka til å plutselig løpe 21 km.
|
|
|
|
|
|