Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Mva-fritak på Elsykkel

Mva-fritak på Elsykkel #1783687 08/05/2014 14:58
E
Eplemosten Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Stortingsrepresentant Tina Bru (H) vil ha mva-fritak for elsykler. Forslaget er fornuftig, men hvorfor skal vi da ha mva på vanlige sykler?

Dersom fritaket for elsykler blir innført, under fanen "miljøvennlig transport" så bør absolutt den type sykkel som er mer miljøvennlig enn elsykkel også være mva-fri spør du meg.

Artikkel om mva-fritak for elsykkel

Re: Mva-fritak på Elsykkel [Re: Eplemosten] #1783694 08/05/2014 15:14
perbl Offline
More than words
More than words
Vel, det er et par nyanser her. Poenget må være å få folk som i dag benytter et forurensende transportmiddel over på et mer miljøvennlig. Det tror jeg i større grad kan gjøres ved å redusere pris på elsykler, enn enda billigere ordinære sykler.

De som alt sykler på ikke-el-sykkel er ikke de vi vil ha på elsykkel nødvendigvis.

Per B.
Re: Mva-fritak på Elsykkel [Re: Eplemosten] #1783700 08/05/2014 15:19
Chillpadde Offline
Entusiast
Entusiast
Skal jeg betale for EL-sykler til folket altså? Så flott, da blir sikkert køene mindre så jeg kan kjøre til jobb.. ICON_SMILE

Re: Mva-fritak på Elsykkel [Re: Chillpadde] #1783754 08/05/2014 17:45
E
engekri Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: Chillpadde
Skal jeg betale for EL-sykler til folket altså? Så flott, da blir sikkert køene mindre så jeg kan kjøre til jobb.. ICON_SMILE
Du betaler allerede for at folk skal få kjøre forbi deg i kollektivfeltet med elbiler som det ikke betales særlig mye verken moms, avgifter eller bompenger på... Jeg vil heller ha momsfritak på elsykler og ikke vanlige sykler, enn nestengratis elbil til naboen!

Re: Mva-fritak på Elsykkel [Re: Eplemosten] #1783762 08/05/2014 17:59
Loki Offline
Besatt
Besatt
Burde fått penger for å sykle samt gratis sykler og service.

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Mva-fritak på Elsykkel [Re: Eplemosten] #1783764 08/05/2014 18:07
Chillpadde Offline
Entusiast
Entusiast
Hehe, fullstendig klar over det engekri ICON_WINK
Men fra spøk til revolver, det kan jo faktisk være en løsning som får en større del av befolkningen til å velge sykkel?
En artig konsekvens er jo når LBS selger en toppspecca fulldemper påmontert en jalla elmotor så jeg kan handle momsfritt.

Redigert av Chillpadde; 08/05/2014 18:07.
Re: Mva-fritak på Elsykkel [Re: Chillpadde] #1783786 08/05/2014 18:30
E
engekri Offline
Ivrig
Ivrig
E
Hehe, fullstendig klar over det engekri ICON_WINK
Men fra spøk til revolver, det kan jo faktisk være en løsning som får en større del av befolkningen til å velge sykkel?
En artig konsekvens er jo når LBS selger en toppspecca fulldemper påmontert en jalla elmotor så jeg kan handle momsfritt.
Hadde vært digg med elmotor i skogen da!

Re: Mva-fritak på Elsykkel [Re: Chillpadde] #1783797 08/05/2014 18:47
Dan Offline
More than words
More than words

Akkurat det er jo en fryktelig god idé. Finnes det noen grenser for hvor lite elassistanse man kan ha og det likevel teller som elsykkel? Et 9-voltsbatteri og en liten elmotor til 10,- kan dermed få ned prisen på en gromsykkel fra 5000,- til 5000,-. Pokker, det funket ikke. Jeg prøver igjen med litt lavere pris. Ned fra 5000,- til 5000,-. Nei. Hmm... Ok, drar til skikkelig. Ned fra 5000,- til 3750,-. Der satt den!

Re: Mva-fritak på Elsykkel [Re: Eplemosten] #1783798 08/05/2014 18:47
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Momsfrie elsykler er ikke så dumt, syns jeg, men det utgjør ikke store summen, og syklene blir fortsatt dyrere enn det hvermansen har lyst til å betale for en sykkel.

Syns det er skikkelig tragisk at eiere av stempelmotorbiler er sinte på at elbileiere betaler mindre avgifter. Bare 0.8% av bilparken er elbiler, så det er ikke så mye staten har gått glipp av. Mye misunnelse å spore. Kjøp elbil selv da, for faan. Jeg syns det er kjempepositivt at elbiler har mindre avgifter.

Re: Mva-fritak på Elsykkel [Re: Eplemosten] #1783815 08/05/2014 19:02
K
klev1 Offline
Avhengig
Avhengig
K
Hvordan er det egentlig med Specialized Turbo? Er det momsfritak på den?

Re: Mva-fritak på Elsykkel [Re: klev1] #1783826 08/05/2014 19:17
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Sitat: klev1

Det er snakk om et skattepolitisk forslag, så foreløpig er svaret nei.

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Mva-fritak på Elsykkel [Re: Eplemosten] #1783877 08/05/2014 20:18
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Det er unektelig noe rart med at forurensende sykler skal være avgiftsfri mens vanlige sykler ikke er det. Blir vel også sånn som flere har nevnt, mye gromme sykler med liten demonterbar motor.

Re: Mva-fritak på Elsykkel [Re: klev1] #1783902 08/05/2014 21:00
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Sitat: klev1

Det er vel ikker en elsykkel etter norsk lov.

Re: Mva-fritak på Elsykkel [Re: Eplemosten] #1783912 08/05/2014 21:14
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Er det momsfritak på elmopeder?

Det må jo være konge med sånn når bilistene peker på gang- og sykkelveien og gauler ut bilvinduet å kunne svare med: "Jeg har jo ikke lov å sykle der"

Dritt å sykle rundt med skilt da.

Redigert av Tor Arne; 08/05/2014 21:16.
Re: Mva-fritak på Elsykkel [Re: Tor Arne] #1783913 08/05/2014 21:16
E
Eplemosten Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Sitat: Tor Arne

Syns det er skikkelig tragisk at eiere av stempelmotorbiler er sinte på at elbileiere betaler mindre avgifter. Bare 0.8% av bilparken er elbiler, så det er ikke så mye staten har gått glipp av. Mye misunnelse å spore. Kjøp elbil selv da, for faan. Jeg syns det er kjempepositivt at elbiler har mindre avgifter.

Staten har så vidt jeg leste tidligere i uken gått glipp av 3.000.000.000 kr i forbindelse med avgifter på nye biler(i år?), da var riktig nok ikke merverdiavgift medregnet. Altså betydelige summer som staten har gått glipp av. Det totale bilsalget har vært relativt stabilt i forhold til tidligere.

Det å ha mva-fritak på elsykler blir som å gi mva-fritak for grønne epler men ikke røde.

I det store og hele så tror jeg ikke det vil ha den store effekten på sykkelbruken om syklene blir mva-frie. Folk flest bruker ikke sykkel på dager med guffent vær uansett.

Cancellaras sykkel blir jo forresten mva-fri dersom ordningen går gjennom, den duger jo til ritt-bruk også.

Re: Mva-fritak på Elsykkel [Re: Tor Arne] #1783914 08/05/2014 21:16
E
Eplemosten Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Er det momsfritak på elmopeder?

nederst i artikkelen står hvertfall:
"PS: Stortinget ga i 2001 momsfritak på elbiler og elektriske mopeder. Men hvis elmotoren er så svak at du må tråkke selv, er det moms. Fritaket til el-drevne kjøretøy ble gitt for å stimulere til økt bruk av miljøvennlige alternativer."

Re: Mva-fritak på Elsykkel [Re: Tor Arne] #1783919 08/05/2014 21:25
E
engekri Offline
Ivrig
Ivrig
E
Momsfrie elsykler er ikke så dumt, syns jeg, men det utgjør ikke store summen, og syklene blir fortsatt dyrere enn det hvermansen har lyst til å betale for en sykkel.

Det du sier der er ikke helt riktig, eller om du mener omtrent tre milliarder er småtteri er det riktig. Men det er visst miljøvennlig, og det er jeg igrunnen for. Bare synd at det kun er de rikeste, som har rå til å ha flere biler, som får glede av avgiftsfritaket.

http://www.hegnar.no/motor/artikkel501267.ece

Re: Mva-fritak på Elsykkel [Re: Eplemosten] #1783920 08/05/2014 21:26
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
3 mrd var mer enn jeg hadde forestilt meg, men sikkert lite sammenlignet med hva de får inn totalt av bilsalget. Nødvendig uansett om man skal nå målet om å bytte ut store deler av bilparken innen 2020.

Re: Mva-fritak på Elsykkel [Re: Eplemosten] #1783922 08/05/2014 21:26
T
Thomas- Offline
Ivrig
Ivrig
T
Sitat: Eplemosten
Staten har så vidt jeg leste tidligere i uken gått glipp av 3.000.000.000 kr i forbindelse med avgifter på nye biler(i år?), da var riktig nok ikke merverdiavgift medregnet. Altså betydelige summer som staten har gått glipp av. Det totale bilsalget har vært relativt stabilt i forhold til tidligere.
Beløpet statskassen skal ha "gått glipp av" har vel som forutsetning at alle som har kjøpt Tesla ellers hadde kjøpt en konvensjonell bil med 400 hk.

Re: Mva-fritak på Elsykkel [Re: Eplemosten] #1783934 08/05/2014 21:47
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Eplemosten
Fritaket til el-drevne kjøretøy ble gitt for å stimulere til økt bruk av miljøvennlige alternativer."

La oss være ærlige nok til å si det som det er: Avgiftsfritaket på elbiler ble innført som et industrisubside for Think, og som senere ble for populært til å røre.

Re: Mva-fritak på Elsykkel [Re: Eplemosten] #1783947 08/05/2014 22:58
mogens Offline
Besatt
Besatt
Har diskutert dette litt på andre fora. Mitt synspunkt er at momsfritak på elsykkel er fornuftig, mens momsfritak på vanlig trøsykkel ikke har noe for seg. Det kan virke lite intuitivt å ikke gi avgiftsfordeler på det aller mest miljøvennlige alternativet, men skal man bruke avgiftspolitikk som et middel til å få folk over på mer miljøvennlig transport, tror jeg likevel det er fornuftig, fordi:

Mosmfritak på vanlige sykler vil i liten grad ha reell effekt for å få folk til sette igjen bilen og sykle til jobb i stedenfor. De fleste har råd til en rimelig transportsykkel. En sykkel som koster 5000 kr i utsalg vil koste 4000 kr uten moms. Differansen er ikke mer enn det koster å fylle en bensintank på mellomstor bil.

Derimot vil det være en gavepakke til "oss" - altså sykkelnerder som gladelig bruker adskillige titusener på sykler til trening og moro, men som bare unntaksvis fungerer som transportredskap. En kan dermed argumentere for at et momsfritak på sykler i størst grad vil gavne en kjøpesterk gruppe som vil få behagelige priskutt på sine "luksusartikler", og dermed være et avgiftslette med tvilsom sosial profil.

Derimot er elsykkel i større grad enn trøsykkel et reelt alternativ til folk som nå bruker primært bil som transport, men som av ulike grunner ikke kunne tenke seg å ferdes på vanlig sykkel, feks. pga mange bakker, ikke dusj på jobb, for dårlig kondis, etc. Men en skikkelig elsykkel koster fort 20-30.000 og prisen er en terskel. Momsfritak her vil gi en ganske signifikant reduksjon i utsalgspris, ettersom startprisen for en ordentlig elsykkel er såpass høy.

Jeg tror derfor at momsfritak på elsykkel vil være et incentiv som kan gi en reell reduksjon i antall biler på veiene, neppe veldig stor, men en god signaleffekt. Alle de økonomiske fordelene ved elbil bidrar derimot ikke til mindre bilbruk, snarere tvert imot, siden det godt kan tenkes at alle fordelene medfører at noen famileir tar seg råd til en nr-2 bil de ellers ikke ville kjøpt. Situasjonen er en ganske annen nå enn for få år siden, da kun de mest idealistiske kjøpte traurige elbiler. Nå som det finnes elbiler som folk faktisk har lyst på - Leaf, i3, Tesla S og e-Golf, er situasjonen en helt annen, avgiftsfrafallet til staten begynner etterhvert å bli betydelig - jeg tror det vil tvinges frem en reduksjon i elbilfordelene på sikt. Kanskje en form for begrenset engangsavgift og/eller moms, for eksempel med redusert momssats.

Redigert av mogens; 08/05/2014 23:14.
Re: Mva-fritak på Elsykkel [Re: Eplemosten] #1783949 08/05/2014 23:17
PålGnål Offline
Veteran
Veteran
Hele Norge hyler og skriker over de store avgiftene vi har. Så kan man kjøpe en vare som er fullstendig uten avgifter og mva og da hyler folk enda høyere. Noen blir aldri fornøyd!

På tide å begynne å trene igjen...
Re: Mva-fritak på Elsykkel [Re: Eplemosten] #1783952 08/05/2014 23:30
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Hvis man ser på bilavigften som en ren inntektskilde kan man kanskje si at Staten har tapt 3 mrd. En mer naturlig måte å se det på er at Staten gjennom avgiftsincentiver har klart å flytte x antall personer til å kjøpe elbil frem bensinbil.

Man trenger neppe være rakettforsker for å forstå at å "gi bort penger" for å få folk til å handle i en bestemt retning kommer til å koste penger for å lykkes.

Re: Mva-fritak på Elsykkel [Re: Eplemosten] #1783955 08/05/2014 23:54
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Nå er jeg ikke i mot incentiver for å få bort bensin/dieselkjøretøyene, men jeg mistenker at de incentivene vi har i dag er enda mer effektive på å flytte pendlere fra tog og buss til elbil

Momsfritaket er tvilsomt, men til å leve med for nå. Gratis bompenger i bomringer, adgang til kollektivfelt og gratis reservert parkering tror jeg imidlertid bare er incentiver til å kjøre mer bil der det er minst ønskelig

Re: Mva-fritak på Elsykkel [Re: Gråstein] #1783957 09/05/2014 00:06
mogens Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Gråstein
Hvis man ser på bilavigften som en ren inntektskilde kan man kanskje si at Staten har tapt 3 mrd. En mer naturlig måte å se det på er at Staten gjennom avgiftsincentiver har klart å flytte x antall personer til å kjøpe elbil frem bensinbil.

Man trenger neppe være rakettforsker for å forstå at å "gi bort penger" for å få folk til å handle i en bestemt retning kommer til å koste penger for å lykkes.

Når dette inntektstapet for staten blir tilstrekkelig stort, vil det være naturlig at en forsøker å dekke det inn ved avgiftsøkninger på andre områder. Eller for å si det på en annen måte, gavepakker må nødvendigvis finansieres. For eksempel da en halverte momssatsen på mat, så ble det kompensert ved innføring av moms på tjenester.

Redigert av mogens; 09/05/2014 00:07.
Re: Mva-fritak på Elsykkel [Re: Eplemosten] #1784005 09/05/2014 06:43
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Kunne man ikke gjort som med hjemme-PCer for en tid tilbake at man kunne kjøpe en sykkel (gjerne med pendlerbekledning og skikkelige vesker) å betale av det før skatt..
Mener å huske at de har noe nogenlunde tilsvarende i England, uten at jeg kjenner detaljene.

Om det da er en avtale som går over 3år som det vel var med hjemme-pcen så ser ikke jeg noen voldsomt betenkelig om man kjøper seg en Pinarello eller en el-sykkel om det gjør det triveligere å bruke kroppen istedet for bilen (ihvertfall at man får mer trim enn man ellers ville)..

Re: Mva-fritak på Elsykkel [Re: Brumm] #1784030 09/05/2014 07:19
per-e Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: Brumm

Mener å huske at de har noe nogenlunde tilsvarende i England, uten at jeg kjenner detaljene.

ja, i England har de ordning for å kjøpe sykkel gjennom arbeidsgiver. Du går i sykkelbutikken finner sykkelen du vil ha..litt papirarbeid og du har ny sykkel. Betalinga for sykklen trekkes av lønn og trekket er før skatt. Hadde vært en fin ordning å hatt her på berget

Re: Mva-fritak på Elsykkel [Re: sverreb] #1784034 09/05/2014 07:23
tobiast Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: sverreb
Nå er jeg ikke i mot incentiver for å få bort bensin/dieselkjøretøyene, men jeg mistenker at de incentivene vi har i dag er enda mer effektive på å flytte pendlere fra tog og buss til elbil

Momsfritaket er tvilsomt, men til å leve med for nå. Gratis bompenger i bomringer, adgang til kollektivfelt og gratis reservert parkering tror jeg imidlertid bare er incentiver til å kjøre mer bil der det er minst ønskelig

+100

Her er du spot on, altså.

-Tobias

Re: Mva-fritak på Elsykkel [Re: per-e] #1784060 09/05/2014 07:45
mogens Offline
Besatt
Besatt
Sitat: per-e
Sitat: Brumm

ja, i England har de ordning for å kjøpe sykkel gjennom arbeidsgiver. Du går i sykkelbutikken finner sykkelen du vil ha..litt papirarbeid og du har ny sykkel. Betalinga for sykklen trekkes av lønn og trekket er før skatt. Hadde vært en fin ordning å hatt her på berget

Kjenner ikke til den sykkelordningen i England, men husk at på hjemmepc-ordningen var det innbakt en finansieringskostnad i månedsbeløpet du betalte. Det vil si, et finansieringsselskap tilbød en pakke der deres margin var en del av prisen. Så sluttsummen du endte med å betale var ikke det samme som om du hadde fått et kontantkjøp dekket gjennom bruttolønn. De hadde samme hjemmepc-ordning i UK, men den ble avviklet et år eller to før de kuttet ut ordningen i Norge. I Norge ble ordningen tildels misbrukt ved at definisjonen for hva som var tilleggsutstyr for pc ble tolket i videste forstand av leverandørene, og mange fikk finansiert videokamera, flatskjermer og i ekstreme tilfeller også hvitevarer (!) på ordningen. Siden hensikten med hjemmepc-ordningen var å stimulere til økt datakunnskap og utbredelse av pc'er i en tid da datamaskiner var betydelig dyrere enn nå, og det aldri var meningen at folk skulle finansiere nytt kjøkken subsidiert av staten, ble det en ganske kraftig innstramning der en fikk finansiert maks 10.000 kr over 3 år, og ikke så lenge etter ble hele ordningen avviklet. På det tidspunkte var også pc'er blitt så billige at interessen for løsningen var dalende fra forbrukersiden. Jeg jobbet med utvikling av it-system for tilbud og håndtering av hjemmepc-løsninger på den tiden, så fikk ganske bra innblikk i det fra finansieringssiden.

Det er vel ikke vanskelig å se for seg at en statlig subsidiering av sykler, med formål om å styrke folkehelsen og redusere bilbruk, fort vi komme under kritikk dersom det viser seg at vinnerne er den forhatte gruppen "Kondomdraktkledde menn i førtiårene" som får subsidiert sine tannlegesykler.

Re: Mva-fritak på Elsykkel [Re: Eplemosten] #1784079 09/05/2014 08:11
sverreb Offline
Besatt
Besatt
At mange selskap valgte dyr finansiering var ofte tilfelle, men ikke noen nødvendig del av ordningen. Da vi hadde den brukte vi ikke noe finansieringsselskap, men kjøpte kontant.

Moderator  support