Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvilke kamerainnstillinger for sportsbilder??

Hvilke kamerainnstillinger for sportsbilder?? #1783322 08/05/2014 08:37
A
AllanHov Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
A
Skal til Mallorca i dag for å være med på Ironman 70.3 Mallorca. Jeg skal delta med tenkte å utstyre med tante med mitt Canon 7D med Canon 70-200 F4. Hvilke innstilinger ville dere valgt for flest mulig keepers? Panorering og andre "fancy" bilder er nok ikke aktuelt.

Har i dag satt lukkertid til 1/640, blenderåpning og ISO i auto, AI Servo og High speed continiuous, og single point AF.

Hva ville dere valgt?

www.triallan.com Veien til Ironman Hawaii.
Re: Hvilke kamerainnstillinger for sportsbilder?? [Re: AllanHov] #1783342 08/05/2014 09:00
L
laurids Offline
Entusiast
Entusiast
L
Tja,. Hvor langt er et tau? -Det høres ut som et bra utgangspunkt for ei tante det der ICON_WINK

I won't drink and dial anymore.
Re: Hvilke kamerainnstillinger for sportsbilder?? [Re: AllanHov] #1783350 08/05/2014 09:07
perbl Offline
More than words
More than words
Mm, spesielt den med single point af er grei, men du kunne kanskje vurdert å aktivere focus point expansion i tilfelle tanta ikke er superflink til å sikte?

Per B.
Re: Hvilke kamerainnstillinger for sportsbilder?? [Re: AllanHov] #1783362 08/05/2014 09:21
S
South Offline
Fersking
Fersking
S
Hva med å sette ISO til der du mener kamera fungerer, er vel ikke mangel av lys der nede heller. Også benytte seg av enten AV eller TV modusen?

Jeg ville muligens satt den på TV og stilt inn den lukkeren jeg vet/tror fryser bilde når jeg selv passerer. Still inn på litt ++(Personlig smak) og skyt raw da kan du redde deg inn med etterbehandling om det skulle trengs.

Re: Hvilke kamerainnstillinger for sportsbilder?? [Re: AllanHov] #1783416 08/05/2014 10:18
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hva med å sette kameraet på grønn auto?
Automatikken i en 7D vil muligens redde flere bilder enn en ueraren fototante som fikler med innstillinger??

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Hvilke kamerainnstillinger for sportsbilder?? [Re: South] #1783423 08/05/2014 10:27
mogens Offline
Besatt
Besatt
Sitat: South
Hva med å sette ISO til der du mener kamera fungerer, er vel ikke mangel av lys der nede heller. Også benytte seg av enten AV eller TV modusen?

Jeg ville muligens satt den på TV og stilt inn den lukkeren jeg vet/tror fryser bilde når jeg selv passerer. Still inn på litt ++(Personlig smak) og skyt raw da kan du redde deg inn med etterbehandling om det skulle trengs.

Det er vel det han tenker, å sette den til Tv (shutter) og 1/640s lukkertid. Det kan sikkert være et greit utgangspunkt, det kommer an på hvor nær man er objektene og hvor fort de beveger seg i forhold til fotografen. Men mellom 1/500 og 1/1000 er vel vanlig for å fryse bevegelser i actionshots.

I Tv-modus med auto ISO er det to parametre som kameraet vil justere, ISO og blenderåpning. Ønsker du full kontroll på blenderåpningen (og dermed dybdeskarphet) kjører du manuell mode og bruker auto ISO for å automatisk justere eksponeringen. Men sjekk da at ISO havner innenfor akseptable nivåer.

Sitat: Knirkekne
Automatikken i en 7D vil muligens redde flere bilder enn en ueraren fototante som fikler med innstillinger??

Ville absolutt ikke brukt grønn eller P for actionbilder, det viktigste er å ha tilstrekkelig kort lukkertid så du klarer å fryse bevegelsen.

Forøvrig super kamera/objektiv-combo du har, bruker samme selv ICON_WINK

Redigert av mogens; 08/05/2014 10:29.
Re: Hvilke kamerainnstillinger for sportsbilder?? [Re: AllanHov] #1783474 08/05/2014 11:11
L
laurids Offline
Entusiast
Entusiast
L
Om jeg forstår trådstarter riktig, så er han vel ikke på jakt etter brukermanual eller instruksjon for å ta de feteste bildene, men hvilke innstillinger han kan sende tante avgårde med.. Jeg har ofte det samme problemet hjemme, hvor min interesse for kamerautstyr lett gjør at konemor kvier seg for å ta bilder fordi innstillingene mine fra sist jeg brukte kameraet aldri passer forholdene.
Men som du sier, er det rimelig å være et sted i 1/500-1/1000-området, siden det burde klare å minimere rist, selvf for tante på 200 mm brennvidde.
Hvis tante er som kona, ville jeg kept it simple stupid (løsningen her hjemme er å ha et kamera stående forbeholdt kona som er satt på full auto, mens fullformatstasjet, blitztriggere, og paraplyer får stå ICON_WINK.
Å gjøre damen oppmerksom på single focus point -innstillingen er det beste tipset så langt spør du meg.
/J

I won't drink and dial anymore.
Re: Hvilke kamerainnstillinger for sportsbilder?? [Re: mogens] #1783480 08/05/2014 11:18
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: mogens
Sitat: Knirkekne
Ville absolutt ikke brukt grønn eller P for actionbilder, det viktigste er å ha tilstrekkelig kort lukkertid så du klarer å fryse bevegelsen.

Enig; ikke grønt. På grønt kan man ikke skyte RAW (eller... kan man det på 7D?), og med raw-filer kan man redde ganske mye i etterkant.

Re: Hvilke kamerainnstillinger for sportsbilder?? [Re: AllanHov] #1783631 08/05/2014 13:29
T
tech8 Offline
Entusiast
Entusiast
T
7D på 'High Speed continious' fremtrekk blir rene mitraljøsen (8bps). Kommer til å fyre av masse bilder uten hensikt i uerfarne hender. Husk ihvertfall å ha stort minnekort dersom vedkommende ikke skal gå tom for plass. Råfilene på 7D ligger gjerne på rundt 25-30mb.

Kan også hende den gamle tanten også vil savne muligheten for større utsnitt, enn det 70-200mm gir på crop format. For liksom bare tatt headshots, med mindre personen er på litt avstand.

Redigert av tech8; 08/05/2014 13:35.
Re: Hvilke kamerainnstillinger for sportsbilder?? [Re: tech8] #1783677 08/05/2014 14:48
mogens Offline
Besatt
Besatt
Sitat: tech8
7D på 'High Speed continious' fremtrekk blir rene mitraljøsen (8bps). Kommer til å fyre av masse bilder uten hensikt i uerfarne hender. Husk ihvertfall å ha stort minnekort dersom vedkommende ikke skal gå tom for plass. Råfilene på 7D ligger gjerne på rundt 25-30mb.

Tja, det kan jo øke sjansen for noen keepers da, om nevøen runder et hjørne og hun har 2 sekunder til å forevige ham...

Sitat: tech8

Kan også hende den gamle tanten også vil savne muligheten for større utsnitt, enn det 70-200mm gir på crop format. For liksom bare tatt headshots, med mindre personen er på litt avstand.

Er vel ingen som har sagt at hun er gammel? Å være tante diskvalifiserer vel ikke fra å ta gode bilder, kan hende hun er en dyktig hobbyfotograf for alt vi vet ICON_LAUGH

Re: Hvilke kamerainnstillinger for sportsbilder?? [Re: perbl] #1783684 08/05/2014 14:56
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: perbl
Mm, spesielt den med single point af er grei, men du kunne kanskje vurdert å aktivere focus point expansion i tilfelle tanta ikke er superflink til å sikte?

+1, single point kan gi bommerter også dersom hun ikke er stødig nok på hånda. Jeg tror jeg ville gått for en soneprioritert sak.

Ellers enig i kommentaren om high speed continuous, det blir (mest sannsynlig) overkill og massiv jobb med gjennomsyn etterpå. Jeg ville holdt meg til medium speed. Det er vel 4bps, jeg tror ikke det skjer SÅ mye minneverdig i det tidsrommet man da går glipp av...

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Hvilke kamerainnstillinger for sportsbilder?? [Re: AllanHov] #1783790 08/05/2014 18:35
K
klev1 Offline
Avhengig
Avhengig
K
Jeg sier HiSpeed cont. Minnekort koster en slikk og ingenting, og SÅ lang tid tar det nå ikke å se igjennom bildene. Det er vel uansett ikke snakk om veldig mange sekunder det er aktuelt å ta bilder. Og selv tante klarer nok å bytte kort om nødvendig.

Re: Hvilke kamerainnstillinger for sportsbilder?? [Re: AllanHov] #1783827 08/05/2014 19:19
L
Lillosti29 Offline
Ivrig
Ivrig
L
Alle fokuspunkter + et knepp eller to raskere lukker. Da får du rask nok lukker til å fryse alt som skjer. Samtidig så er den ikke rask nok til å kreve veldig grunn dybdeskarphet, så fotografen vil få litt ekstra treff ved at blenderen blir passe dyp. For jeg kan ikke tenke meg annet enn at en triathlon på Mallorca har noe annet enn veldig bra lysforhold.

Husk solhatten til objektivet!

Del stien, skru av Strava
Re: Hvilke kamerainnstillinger for sportsbilder?? [Re: AllanHov] #1783931 08/05/2014 21:39
Awesnes Offline
Avhengig
Avhengig
single point AF for uerfarne fotografer er ofte en dårlig kombinasjon.

Bruker alltid det midterste fokuspunktet på min 7D, men aner ikke hvor mange ganger man får ufokuserte bilder når andre tar bilder, spesielt hvis de tar bilder av to stykker med litt rom mellom seg. Da blir bakgrunnen skarp, personene ikke fullt så skarpe...

Re: Hvilke kamerainnstillinger for sportsbilder?? [Re: AllanHov] #1784545 09/05/2014 20:54
perbl Offline
More than words
More than words
Inspirert av denne tråden måtte jeg leke litt med dette da jeg passa hundenevøene mine i ettermiddag, beste resultat fikk jeg med å bruke enkeltpunkt med ekspandering, pluss at jeg fikk forbausende bra resultat med zone af (brukte sentersonen). For ekstra utfordring var det litt dårlig lys, så kjørte på med f/2.8. Det er da fortsatt litt liv igjen i den gamle 70-200 f2.8 IS Mk1-tuten min. Dette er en jæsklig rask hund, og var vanskelig nok å følge ham og forutsi hvor han ville løpe. Fikk noen minutter før batteriet gikk tomt, kjapt redigert i iPhoto på iPad:

Redigert av perbl; 09/05/2014 21:01.

Per B.

Moderator  support