Som for å sparke igang
turrapportkonkurransen vår, tenkte jeg å legge ut en turrapport fra en av fjorårets absolutt beste turer, nemlig en topptur på Fugltinden på Malangshalvøya, sør for Tromsø. Og før du hyler etter rettferdighet, ta det med ro: siden jeg jobber for Terrengsykkel er jeg ikke på noe vis deltaker i turrapportkonkurransen.
Fugltinden er altså en alpin topp ved Balsfjorden. Du finner den på Finn-kartene
her, og med mindre du bor på Tennes eller deromkring er det bare å ta bil fatt. Kjører du fra Tromsø er det greiest å kjøre på fantastisk dårlige veier etter Ryatunellen. Kommer du fra Bardusiden, kjører du til og forbi Storsteinnes.
Dette er altså en alpin topp. En tind. Tind nok til å bli med i Espen Nordahls glimrende "Toppturer i Troms," som for ordens skyld er dedikert til skikjøring.
Vi startet turen med å stroppe fast syklene på Samuels hjemmelagde, ikke-godkjent-av-offentlige-etater sykkelhenger. Den fikk oss effektivt, om ikke elegant, frem og tilbake, skal sies. Hatten av til Samuel.
Hengeren var stroppet fast på en elegant, om ikke effektiv, gammel Mercedes stasjonsvogn. En gang i tiden var dette en bil av klasse. Nei, forresten. Det var fortsatt en bil av klasse. Nå er den avgått med døden, dessverre. Kondolerer, Samuel.
Det tar ikke mange meterne fra parkeringsplassen før det begynner å gå oppover. Såpass at det er like greit å trille sykkelen. Faktisk er det like greit å bruke plattformpedaler og behagelige sko, for det er ikke mye sykling på meterne oppover. Undertegnede brukte riktignok SPD, uten store vansker av noe slag. Men de nye karbonsålede rittskoene dine legger du klokelig igjen hjemme.
På veien var det behagelig å ta en frisk dukkert i en av bekkene som krysses på veien. Det er verdt å nevne at dette nok var en over gjennomsnittlig varm dag.